RPG odborně

Alnag
6.1.2014 20:05
Rozsáhlý článek o vývoji nejpopulárnějšího RPG.
Autorská citace #1
6.1.2014 20:05 - ShadoWWW
Vzniklo D&D z Chainmailu? Ne, je to jen legenda.
Autorská citace #2
6.1.2014 22:17 - Vojtěch
A kolik se toho zas odehrálo... :-)
Autorská citace #3
1.5.2014 11:15 - sirien
Autorská citace #4
30.12.2014 22:14 - ShadoWWW
Jak se vyvíjelo publikované D&D dobrodružství v 80. letech - ODKAZ - byla to docela dřina.
Autorská citace #5
3.5.2016 21:46 - sirien
New York Times retro dokument o witch huntu proti DnD v '80

Obsahuje Jamese Dallase Edgare III., parní tunely a vůbec všechno takové :) Nicméně je to serious záležitost.

V angličtině, teda, samozřejmě.
Autorská citace #6
24.5.2016 07:35 - ShadoWWW
Postřeh ohledně životnosti edic od LordEntrailse mi přišel zajímavý:

Pravidla OD&D byla nedostatečná, proto vyšla AD&D (1E). AD&D mělo značné mechanické problémy a navíc bylo zbytečně složité (THAC0). Není divu, vzhledem k tomu, že bylo ještě velmi brzy a lidé vlastně ještě moc nevěděli, jak vyvíjet RPG.
2E se pokusila napravit spoustu nedostatků 1E. A napravila je, přestože nevyřešila některé problémy s použitelností. 2E trpěla a musela být nahrazena (podle mě), kvůli "zasvinění pravidly" (power creep) kvůli všem těm vydaným Player Options.
3E měla očividně problémy a rychle byla nahrazena 3.5. 3.5 měla problémy kvůli špatně naplánované strategii OGL, až se hlavní pravidla (PHB+DMG+MM) stala téměř zbytečná (což je vidět na tom, že dokázal vzniknout Pathfinder). Wizardi se stali jen jedním z mnoha vydavatelů D20. 3.5 také (podle mě) trpěla na metagamingové přesílené varianty postav.
4E byla pokusem o obnovu stát se jediným vydavatelem D&D a pokusit se přinést do hry novou chuť. Myslím, že je jasné, že nová chuť nebyla moc dobře přijata, a proto vyšla 5E.

Takže, pokud má 5E správnou příchuť (IMO ano), jestliže je mechanické jádro stabilní (IMO ano) a pokud Wizardi nezaplaví trh příliš mnoha možnostmi, které vedou k "zasvinění pravidly"... pak je to produkt s dlouhou životností. Použití životních cyklů minulých edic pro predikci budoucnosti je... nedostatečné. Pochopíme-li důvody, proč různé edice "zemřely", pak můžeme odhadnout budoucnost s určitou přesností.

Otázkou je:
- Odhadl jsem důvody zániku každé edice správně?
- Vyvodil jsem správné závěry?
Autorská citace #7
24.5.2016 08:04 - PetrH
Co jsem cetl tak dnd5 ma jednoduchost, smrnc a rozdeleni je fakt dobre davkovane. Je to jak s holkou. Start set je mlada holka v rozpuku co te nalaka na ty mlady prsicka, basic uz je dobra 25ka co uz vi, co nabidnout a co vyzadovat a set klasickych knih to uz je poradne zrala 40ka, co Kdyz odhalis jeji tajemstvi tak zahori vecnym zarem;)
Autorská citace #8
24.5.2016 08:04 - Vojtěch
Ohledně té životnosti... záleží na tom, jak si představuje vedení WotC a hlavně Hasbra příjmy a tedy jestli nezačnou tlačit na pilu. A taky na tom, co ještě vyjde okolo.
Autorská citace #9
24.5.2016 08:29 - ShadoWWW
No je zajímavé, že Wizardi se svými několika produkty mají větší obrat než Paizo.
Autorská citace #10
24.5.2016 08:45 - PetrH
no tak obrat a zisk je nekdy dost veliky rozdil, vem si alzu, ma obrat pres 40 mld a jaky je k tomu pomer zisku ? kazdopadne, pokud budou delat pravidla formou rozsireni a prirucek, tak ten zaklad bude velice robustni a je jen otazou casu, kdy pc hry jej do nove generace prijmou (tedy uz se na tom dela, ze)
Autorská citace #11
24.5.2016 08:49 - Vojtěch
Taky Wizardi ale prodávají hlavně core knihy, zatímco Paizo už jede okrajové doplňky. Tady už asi nebude co srovnávat.
Autorská citace #12
24.5.2016 08:56 - ShadoWWW
Jak pîše Vojtěch. Wizardi prodávají hlavně základní příručky, takže rozdíl v zisku je ještě větší.

Základem jsou tedy Phb+Dmg+Mm, které už jen dotiskují a drobně erratují. Dobrodružství jsou pak jednorázové zisky s vyššími náklady, ale zajišťují pozornost.

Zatím jim to vychází.
Autorská citace #13
24.5.2016 09:11 - PetrH
jo to vychazi a pokud obcas pusti nejaky content free a dalsi casti budou jako doplnky za par dolacu tak to muze fungovat velice dobre, posledni dobou s rozvojem technologii dost lidi slysi na pdf...
Autorská citace #14
24.5.2016 09:18 - Vojtěch
Tady by to chtělo porovnat rozdíl mezi nějakou Adventure Path a Kampaní od Wizardů. Tamy by asi bylo vidět jak se čísla mají.
Autorská citace #15
24.5.2016 09:21 - ShadoWWW
Co jsem sledoval čísla dlouhodobých prodejů, tak Wizardí Kampaně mají větší jednorázovou prodejnost (která v daném měsíci dvou předčí dokonce všechny Paizovské produkty), ale dlouhodobě jsou AP prodávanější.

Jinými slovy, AP se celkově prodá víc (dlouhodobě), ale WK se prodá hodně při vyjití.

Těžko ale teď hodnotit dlouhodobé trendy, protože WK jsou relativně mladé a AP se za svou historii proslavily. Paizo čeká největší oříšek, jak vyřešit konec životního cyklu Pathfinderu. (Restart, nebo něco nového, nebo ještě něco jiného?)
Autorská citace #16
24.5.2016 09:39 - Vojtěch
Jo, tahle otázka se na fórech řeší co PF vyšel. Docela jsem zvědav, jak to bude vypadat u WotC, až přijde jejich čas.
Autorská citace #17
22.9.2017 01:38 - ShadoWWW
Mike Mearls mluví o tom, jak se vyvíjely edice DnD.
Autorská citace #18
22.9.2017 02:10 - sirien
...sou vlogy, které stojí za to, a sou vlogy, co sou plejtvání časem diváka.

TLDR těch 5 minut:
- oDnD týpci byli wargameři a vlastně zjišťovali, jak vůbec RP funguje
- ADnD týpci to už věděli a zjišťovali, jak funguje worldbuilding
- Oni si museli položit všechny otázky, my je už známe, děláme co oni vymysleli, jen máme komfort toho ptát se, jak se to dá udělat líp, protože víme co oni oběvili
- (3e a 4e není vůbec zmíněná)
- (wow, nic z toho sem doteď vůbec nevěděl, sem ohromen!)

- Já (Mike) sem spíš inženýr, storyteller je Perkins (well... good to know)

- Zajímavé na DnD je že máte něco a dáte tomu twist jako vysvětlení. Např. wizardi maj knížky a bohové jednají skrze kněží. Můžete říct, že bohové jednat nesmí nebo třeba že bohové nezasahují, protože naposled co to udělali způsobili genocidu (odkaz na Dragonlance) a to je to zajímavé. (IMO: ne, neni a ne, neni, dost slabej point od začátku do konce)


Tohle ste přečetli za 20 vteřin, ušetřil sem vám tak 4 minuty a 27 vteřin života, svou vděčnost můžete někdy vyjádřit panákem whiskey ;)
Autorská citace #19
22.9.2017 11:50 - Element
No kdyby to bylo tak hrozny, tak to nedokoukas ne? Ale souhlasim, ze je to takovej nesvar posledni doby, ze je ted moderni delat 20 min video o vsem misto par strucnych bodu.

Dost komicky to vypada napriklad u videoher, kdy typek popisuje build o peti skillech a trech passivkach v pul hodinovem videu a pritom by se obsah vesel do popisku u nej.

Jinak me to zajimave prijde? Respektive je to zrovna to, co se mi na fantasy libi. Hodne to vidim treba u Gaimana (a proto je to muj oblibeny autor), kdy bere veci, ktere duverne zname a neprikladame jim vyznam a nejak je pootoci nebo pokrivi a najednou je to cool a tajemny. nenapada me ted jak to lip popsat.
Autorská citace #20
23.9.2017 17:47 - ShadoWWW
Sirien: Zajímal by mě tvůj názor na tyto dva podcasty: tento od 30. minuty a následně pokračující v tomto díle podcastu.

Ve zkratce: jde o Thetre of the Mind, figurky a nákup RPG knih. IMHO docela zajímavé zamyšlení, i když asi nic objevného.
Autorská citace #21
23.9.2017 20:16 - sirien
...well... já uznávám, že sem v komunitě už dlouho a nejsem z generace youtouber maniaků, ale fakt nejsem tak starej, abych patřil k rádiové generaci, takže ta čistě audio stopa je poměrně otravná musim říct :/ Ta víc, jak hodinová čistě audio stopa... já ve skutečnosti nikdy ani nezvlád audioknihy, sem fakt docela vizuální člověk - čtení, videa, pokud sou dobře udělaná...

Ježiš a kdyby se ten týpek co se tam na něco ptá uměl aspoň vyžvejknout a mluvit od A do Z a ne aby odřikával abecedu stylem náhodného tahání písmenek.

Jakože SRSLY, už to poslouchám 10 minut a neřek nic co by nešlo říct ve dvou minutách a jestli bude ještě chvíli popisovat ten blbej svitek co vyrobil, tak začnu mít dojem, že čtu Jiráska.


Hej tyvole já to asi fakt nedám... sorry, to je takovej gibberish, že se sotva orientuju v tom o čem sakra vůbec mluví. Po patnácti minutách mám dojem WTF něco něco něco -cheese něco refugees-camp něco some-city cheese-delivery-quest něco prophecy...

EDIT: ne, fakt sorry, 20. minuta a vypínám to, sem dneska docela unavenej, tohle je pro mě dost úděsnej formát a ten týpek mi přijde že nechápu co ho vede k dojmu že má právo mluvit do mikrofonu.
Autorská citace #22
7.12.2017 02:31 - sirien
Dungeons & Dragons: Satanic Panic | Retro Report | The New York Times

Velmi hezké shrnutí oné dávné historie - povrchní, ale zároveň takové všestranné.
Autorská citace #23
29.10.2018 21:55 - ShadoWWW
Tak jsem se dnes zamýšlel...

Podle vlogera z Taking20 (94 tis. odběratelů) je od roku 2014, kdy vyšlo DnD 5E, stále více v módě hraní jen se základními pravidly. On sám to přičítá hlavně Critical Role, kteří hrají hodně volně a jejich videa jsou pro většinu dnešních nováčků vstupní branou do světa stolních RPG. Místo skupiny nerdů v herním obchodě a hláškou "Nahoď si postavu; tady máš kostky a sbírku knih pravidel," mají nováčci první zkušenosti se stolními RPG od profesionálních dabérů (voice acters), což dále umocňuje vlnu hraní podobným stylem. Zjednodušená pravidla 5E jsou jakýmsi pomyslným maximem, co většina herních skupin aktuálně chce.

Proto bude zajímavé sledovat, jak se s tím popere Pathfinder II, který jde proti tomuto trendu. Jestli to bude hra pro velmi úzký počet hard-core hráčů, nebo jestli vyvolá zpětný návrat k hraní s komplexními pravidly.

Spekuluje se, že vlna zájmu o RPG, kterou 5E vyvolala (pátou edici hraje víc hráčů než jakoukoli edici předtím) je jen začátkem a strop zájmu je stále ještě minimálně několik let v nedohlednu. Také se spekuluje, že případná DnD 6E půjde tímto trendem a bude ještě jednodušší než 5E.

Z českého pohledu bude zajímavé sledovat případný další vývoj DrD. Jestli dá Altar příště přednost něčemu jako DrD+ II (tedy něčemu komplexnímu ve stylu Pathfinder II), nebo něčemu ve stylu DnD 5E či DrD podle Quentina, tedy něčemu a) snadno pochopitelnému a b) mechanicky jednoduchému.

Co myslíte vy?
Autorská citace #24
29.10.2018 22:50 - LokiB
Tady úplně nerozumím tomu, co porovnáváš.
Základní (a jednoduchá) pravidla DnD 5E vs základní (komplexní) pravidla PF II?
nebo základními pravidly myslíš "jedna knížka stačí"?
protože u PF taky jedna knížka bude stačit, ne?
Autorská citace #25
29.10.2018 22:59 - sirien
Mi tak přijde že je dneska hrozně v módě přičítat všechno Critical role. Jako uznávám, že těch čtvrt mega subscriberů fakt neni málo, na druhou stranu těch kanálů je okolo víc a mnohé taky počítají svoje subscribery v desítkách tisíc. A velmi podobnou message k hraní už můžeš najít v mnohem starších Gamers II.

Ve skutečnosti ten obrat k míň pravidlovým věcem je velmi dlouhodobý trend. Dalo by se říct až prastarý trend - technicky pravidlová složitost klesá už někdy z kraje devadesátek, ne-li dřív.

Pravda, DnD bylo v tomhle - stejně jako v mnoha jiných věcech, zoufale opožděné (naprosto upřímně... DnD bylo nejrozšířenější, ale reálně ztratilo trendové vedení někdy kolem ADnD 2nd. 3e přinesla univerzální d20 pravidla, ale ani ty reálně nebyly nic nového, spíš naopak, jen se svezly na popularitě DnD značky. Prakticky se DnD dostalo zpátky do první řady až s 5. edicí), nicméně ani DnD nebylo TAK opožděné (i když uznávám, že 4e byla v tomhle směru dobrej skok zpátky a střelení se do obou nohou, takže vlastně možná...)

Každopádně můj point je že spíš než nějakej Critical role a podobné nesmysly DnD komunitu konečně dohnala okolní RPG realita a uvítala DnDčkaře z jejich zaprášených podzemí zpátky v herní a designové přítomnosti. Critical role a další sou v tomhle mnohem víc syndrom, než příčina. Ostatně co vim tak původně začínali na Pathfinderu a pochybuju, že by se jejich herní styl se změnou pravidel nějak změnil - spíš změnili pravidla protože víc seděla jejich stylu.


Anyway gamistická, power-play, taktická a kombící preference nezmizely a pokud Pathfinder dosáhne vysoké komplexity při přiměřené komplikovanosti, tak má velkou šanci oslovit dost hráčů z pre-5e generace co o tohle stojí stejně jako nové hráče, kteří tomu dají přednost. Simulačně-dramatické elitaření sme v komunitě už jednou měli a jen protože DnD teď laskavě dohnalo vývoj si to doufám nemusíme prožívat znovu.
Autorská citace #26
29.10.2018 23:13 - LokiB
sirien píše:
3e přinesla univerzální d20 pravidla, ale ani ty reálně nebyly nic nového


s touhle částí bych spíš nesouhlasil, jinak to vidím podobně.
d20 pravidla byla z mého pohledu přelomová, protože dala v základu rámec pro všemožné obecné hraní podle jednoho frameworku. Nejsem znalec, určitě to i jiné systémy dělaly dřív, ale d20 byla obecně jednoduchá, velmi široce použitelná a rozpoznalo to velké množství těch, co na to naskákali a začali podle toho dělat svoje hry.

DnD, ADND, ai 2E nedávaly hráčům skoro žádné možnost kombení. kromě magických povolání, ostatní byly sice s možnostma, ale jinak daný.
Až 3E odstartovaly mohutnou vlnu buildů, kombení a vychytávání, která se drží do dneška.

Mi přijde, ShadoWWWe, že se tu často zaměňuje korelace za příčinu-následek.
Kupříkladu, podle mě se hodně projevuje i to, že dospěla generace hráčů, kteří mají dneska děti a rádi si s nimi zahrají DnD, resp. RPG hry. To dřív nebývalo. Nebo aspoň ne tak moc. A tak zatímco v době ADND musely děti často hrát navzdory rodičům, a v době 3E už možná se souhlasem rodičů, tak dneska už hrají za vydatené pomoci a přímé asistence rodičů, kteří na RPG hrách sami vyrostli.

5E je ve správný čas na správném místě. Má určitě svůj půvab a dokázala oslovit. Ale nemyslím si, že kdyby vyšla třeba v době místo 3E, že by si vedla nějak zásadně lépe.
Autorská citace #27
29.10.2018 23:19 - York
LokiB píše:
Kupříkladu, podle mě se hodně projevuje i to, že dospěla generace hráčů, kteří mají dneska děti a rádi si s nimi zahrají DnD, resp. RPG hry. To dřív nebývalo. Nebo aspoň ne tak moc. A tak zatímco v době ADND musely děti často hrát navzdory rodičům, a v době 3E už možná se souhlasem rodičů, tak dneska už hrají za vydatené pomoci a přímé asistence rodičů, kteří na RPG hrách sami vyrostli.


Tohle teď platí u nás. V USA jsi ale o generaci pozadu - dneska už jsou z původních hráčů DNDčka dědečkové a babičky.

(DND vyšlo v roce 1974.)
Autorská citace #28
29.10.2018 23:24 - LokiB
York píše:
Tohle teď platí u nás. V USA jsi ale o generaci pozadu - dneska už jsou z původních hráčů DNDčka dědečkové a babičky.

(DND vyšlo v roce 1974.)


Já vím, kdy vyšlo. Mám za to, že ještě v půlce 80. let nebylo DnD a obecně RPG zdaleka tak rozšířené jako o deset let později. Takže ten efekt na další generace byl slabší. Ano, dneska to tam hrají i dědečkové, přesto bych řekl, že mezi otci bude infiltace výrazně větší.

A s každou další generací se ten počet může rozšiřovat. Jeden hráč dokáže v další generaci infikovat třeba i 5 nových :)

Ale o to asi ShadoWWWovi nešlo.
Já tam u něj hlavně neporozuměl tomu, jak srovnává základní pravidla DnD 5E s komplexními PF II.
Autorská citace #29
29.10.2018 23:51 - sirien
LokiB píše:
d20 pravidla byla z mého pohledu přelomová, protože dala v základu rámec pro všemožné obecné hraní podle jednoho frameworku.

Z Tvého možná, jenže ten koncept jednoho sdíleného frameworku existoval už dávno předtím. d20 to jen hodně rozšířila, protože zkombinovala:
- jeden univerzální framework
- DnD brand k její propagaci
- extrémně friendly OGL licenční podmínky
...což bylo docela combo které d20 umožnilo se fakt rozmáchnout napříč RPG scénou. Technicky vzato nicméně prakticky ten samý koncept přinesly už o 14 let dřív GURPSy (přinejmenším, možná tam bylo ještě něco předtím)

Ostatně i to kombení je něco čím 3e spíš zoufale doháněla zbytek scény než že by něco nějak vedla.
Autorská citace #30
30.10.2018 06:42 - ShadoWWW
LokiB: Myslel jsem Basic Rules.
Autorská citace #31
12.1.2023 01:46 - sirien
One of the Architects of the Original OGL, Ryan Dancey, Discusses Its Creation | Roll For Combat

Je to rozhovor o OGL s jejím tvůrcem - očividně v kontextu současného shitstormu. Nicméně... Na začátku dostane otázku: "co byl záměr za OGL?" - a jeho odpověď je... jeho odpověď začíná samotným založením Wizards of the Coast a je to velmi chytlavé vyprávění o tom, jak se všechno vyvíjelo a jak to tehdy fungovalo a pokud vás jakkoliv zajímá historie RPG, pak tohle je rozhovor (...monolog...) který si chcete poslechnout.

Zmiňuje tam hromady detailů, spoustu sem jich vůbec nevěděl - a všechno to má z první, přinejhoršim druhý ruky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.064373016357422 secREMOTE_IP: 3.128.199.88