RPG odborně

Alnag
6.1.2014 20:05
Rozsáhlý článek o vývoji nejpopulárnějšího RPG.
Autorská citace #1
6.1.2014 20:05 - ShadoWWW
Vzniklo D&D z Chainmailu? Ne, je to jen legenda.
Autorská citace #2
6.1.2014 22:17 - Vojtěch
A kolik se toho zas odehrálo... :-)
Autorská citace #3
1.5.2014 11:15 - sirien
Autorská citace #4
30.12.2014 22:14 - ShadoWWW
Jak se vyvíjelo publikované D&D dobrodružství v 80. letech - ODKAZ - byla to docela dřina.
Autorská citace #5
3.5.2016 21:46 - sirien
New York Times retro dokument o witch huntu proti DnD v '80

Obsahuje Jamese Dallase Edgare III., parní tunely a vůbec všechno takové :) Nicméně je to serious záležitost.

V angličtině, teda, samozřejmě.
Autorská citace #6
24.5.2016 07:35 - ShadoWWW
Postřeh ohledně životnosti edic od LordEntrailse mi přišel zajímavý:

Pravidla OD&D byla nedostatečná, proto vyšla AD&D (1E). AD&D mělo značné mechanické problémy a navíc bylo zbytečně složité (THAC0). Není divu, vzhledem k tomu, že bylo ještě velmi brzy a lidé vlastně ještě moc nevěděli, jak vyvíjet RPG.
2E se pokusila napravit spoustu nedostatků 1E. A napravila je, přestože nevyřešila některé problémy s použitelností. 2E trpěla a musela být nahrazena (podle mě), kvůli "zasvinění pravidly" (power creep) kvůli všem těm vydaným Player Options.
3E měla očividně problémy a rychle byla nahrazena 3.5. 3.5 měla problémy kvůli špatně naplánované strategii OGL, až se hlavní pravidla (PHB+DMG+MM) stala téměř zbytečná (což je vidět na tom, že dokázal vzniknout Pathfinder). Wizardi se stali jen jedním z mnoha vydavatelů D20. 3.5 také (podle mě) trpěla na metagamingové přesílené varianty postav.
4E byla pokusem o obnovu stát se jediným vydavatelem D&D a pokusit se přinést do hry novou chuť. Myslím, že je jasné, že nová chuť nebyla moc dobře přijata, a proto vyšla 5E.

Takže, pokud má 5E správnou příchuť (IMO ano), jestliže je mechanické jádro stabilní (IMO ano) a pokud Wizardi nezaplaví trh příliš mnoha možnostmi, které vedou k "zasvinění pravidly"... pak je to produkt s dlouhou životností. Použití životních cyklů minulých edic pro predikci budoucnosti je... nedostatečné. Pochopíme-li důvody, proč různé edice "zemřely", pak můžeme odhadnout budoucnost s určitou přesností.

Otázkou je:
- Odhadl jsem důvody zániku každé edice správně?
- Vyvodil jsem správné závěry?
Autorská citace #7
24.5.2016 08:04 - PetrH
Co jsem cetl tak dnd5 ma jednoduchost, smrnc a rozdeleni je fakt dobre davkovane. Je to jak s holkou. Start set je mlada holka v rozpuku co te nalaka na ty mlady prsicka, basic uz je dobra 25ka co uz vi, co nabidnout a co vyzadovat a set klasickych knih to uz je poradne zrala 40ka, co Kdyz odhalis jeji tajemstvi tak zahori vecnym zarem;)
Autorská citace #8
24.5.2016 08:04 - Vojtěch
Ohledně té životnosti... záleží na tom, jak si představuje vedení WotC a hlavně Hasbra příjmy a tedy jestli nezačnou tlačit na pilu. A taky na tom, co ještě vyjde okolo.
Autorská citace #9
24.5.2016 08:29 - ShadoWWW
No je zajímavé, že Wizardi se svými několika produkty mají větší obrat než Paizo.
Autorská citace #10
24.5.2016 08:45 - PetrH
no tak obrat a zisk je nekdy dost veliky rozdil, vem si alzu, ma obrat pres 40 mld a jaky je k tomu pomer zisku ? kazdopadne, pokud budou delat pravidla formou rozsireni a prirucek, tak ten zaklad bude velice robustni a je jen otazou casu, kdy pc hry jej do nove generace prijmou (tedy uz se na tom dela, ze)
Autorská citace #11
24.5.2016 08:49 - Vojtěch
Taky Wizardi ale prodávají hlavně core knihy, zatímco Paizo už jede okrajové doplňky. Tady už asi nebude co srovnávat.
Autorská citace #12
24.5.2016 08:56 - ShadoWWW
Jak pîše Vojtěch. Wizardi prodávají hlavně základní příručky, takže rozdíl v zisku je ještě větší.

Základem jsou tedy Phb+Dmg+Mm, které už jen dotiskují a drobně erratují. Dobrodružství jsou pak jednorázové zisky s vyššími náklady, ale zajišťují pozornost.

Zatím jim to vychází.
Autorská citace #13
24.5.2016 09:11 - PetrH
jo to vychazi a pokud obcas pusti nejaky content free a dalsi casti budou jako doplnky za par dolacu tak to muze fungovat velice dobre, posledni dobou s rozvojem technologii dost lidi slysi na pdf...
Autorská citace #14
24.5.2016 09:18 - Vojtěch
Tady by to chtělo porovnat rozdíl mezi nějakou Adventure Path a Kampaní od Wizardů. Tamy by asi bylo vidět jak se čísla mají.
Autorská citace #15
24.5.2016 09:21 - ShadoWWW
Co jsem sledoval čísla dlouhodobých prodejů, tak Wizardí Kampaně mají větší jednorázovou prodejnost (která v daném měsíci dvou předčí dokonce všechny Paizovské produkty), ale dlouhodobě jsou AP prodávanější.

Jinými slovy, AP se celkově prodá víc (dlouhodobě), ale WK se prodá hodně při vyjití.

Těžko ale teď hodnotit dlouhodobé trendy, protože WK jsou relativně mladé a AP se za svou historii proslavily. Paizo čeká největší oříšek, jak vyřešit konec životního cyklu Pathfinderu. (Restart, nebo něco nového, nebo ještě něco jiného?)
Autorská citace #16
24.5.2016 09:39 - Vojtěch
Jo, tahle otázka se na fórech řeší co PF vyšel. Docela jsem zvědav, jak to bude vypadat u WotC, až přijde jejich čas.
Autorská citace #17
22.9.2017 01:38 - ShadoWWW
Mike Mearls mluví o tom, jak se vyvíjely edice DnD.
Autorská citace #18
22.9.2017 02:10 - sirien
...sou vlogy, které stojí za to, a sou vlogy, co sou plejtvání časem diváka.

TLDR těch 5 minut:
- oDnD týpci byli wargameři a vlastně zjišťovali, jak vůbec RP funguje
- ADnD týpci to už věděli a zjišťovali, jak funguje worldbuilding
- Oni si museli položit všechny otázky, my je už známe, děláme co oni vymysleli, jen máme komfort toho ptát se, jak se to dá udělat líp, protože víme co oni oběvili
- (3e a 4e není vůbec zmíněná)
- (wow, nic z toho sem doteď vůbec nevěděl, sem ohromen!)

- Já (Mike) sem spíš inženýr, storyteller je Perkins (well... good to know)

- Zajímavé na DnD je že máte něco a dáte tomu twist jako vysvětlení. Např. wizardi maj knížky a bohové jednají skrze kněží. Můžete říct, že bohové jednat nesmí nebo třeba že bohové nezasahují, protože naposled co to udělali způsobili genocidu (odkaz na Dragonlance) a to je to zajímavé. (IMO: ne, neni a ne, neni, dost slabej point od začátku do konce)


Tohle ste přečetli za 20 vteřin, ušetřil sem vám tak 4 minuty a 27 vteřin života, svou vděčnost můžete někdy vyjádřit panákem whiskey ;)
Autorská citace #19
22.9.2017 11:50 - Element
No kdyby to bylo tak hrozny, tak to nedokoukas ne? Ale souhlasim, ze je to takovej nesvar posledni doby, ze je ted moderni delat 20 min video o vsem misto par strucnych bodu.

Dost komicky to vypada napriklad u videoher, kdy typek popisuje build o peti skillech a trech passivkach v pul hodinovem videu a pritom by se obsah vesel do popisku u nej.

Jinak me to zajimave prijde? Respektive je to zrovna to, co se mi na fantasy libi. Hodne to vidim treba u Gaimana (a proto je to muj oblibeny autor), kdy bere veci, ktere duverne zname a neprikladame jim vyznam a nejak je pootoci nebo pokrivi a najednou je to cool a tajemny. nenapada me ted jak to lip popsat.
Autorská citace #20
23.9.2017 17:47 - ShadoWWW
Sirien: Zajímal by mě tvůj názor na tyto dva podcasty: tento od 30. minuty a následně pokračující v tomto díle podcastu.

Ve zkratce: jde o Thetre of the Mind, figurky a nákup RPG knih. IMHO docela zajímavé zamyšlení, i když asi nic objevného.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10519790649414 secREMOTE_IP: 52.91.255.225