RPG odborně

ShadoWWW
12.8.2013 14:13
Autorská citace #1
12.8.2013 14:13 - Alnag
Jsem velmi zvědav s čím přijde WotC tento rok v oblasti RPG. Bojím se, že s ničím (zajímavým). A to může být začátek konce. Obzvlášť - a tady jsem také zvědav - pokud s něčím přijde Paizo. Mám dojem, že WotC se snaží/bude snažit přilákat zpět nebo částečně zpět hráče Pathfinderu jeho kompatibilitou s DnD 3.5e, což by ale mohlo přestat fungovat, pokud se Pathfinder začne posouvat k nějaké další verzi, která bude ještě víc vzdálená 3.5e pravidlům.
Autorská citace #2
12.8.2013 14:24 - ShadoWWW
Alnag píše:
jsem také zvědav - pokud s něčím přijde Paizo

Něco málo jsem našel ZDE.
Autorská citace #3
12.8.2013 14:30 - ShadoWWW
Mimochodem, teď jsem si všiml, že na té Paizovské stránce je ilustrace, u které je napsáno, že je od Michala Ivana. Po krátkém hledání jsem zjistil, že je to Slovák.

Wow!
Autorská citace #4
12.8.2013 15:27 - Alnag
Jo, ale ten už ilustroval leccos. Tuším, že dělal obálku k Bestiáři DrD+.
Autorská citace #5
12.8.2013 17:23 - alefo
miso ivan ilustroval cover k drd2
Autorská citace #6
12.8.2013 17:33 - crowen
Michal Ivan je borec, je to napriklad dvorny ilustrator Jura Cervenaka (Cerny Rogan, Kapitan Bathory a ine), Ilustroval aj par knich z Krvaveho Pohranicia
Autorská citace #7
12.8.2013 20:31 - Vojtěch
Za Aasimara z Blood of Angels a drakomumii z Lost Kingdoms má rozhodně bod, ale i ostatní jsou dost dobré.

Co se Paiza týče, tak vychází rozšíření pravidel pro epickou hru Mythic Adventures (deset nadstavbových lvlů, co si jde brát kdykoli, ale ne za XP, ale za plnění obtížných questů. Ty dávají pak nevídané schopnosti a tak dále... kdo viděl playtest ví) pak taky mimo ostatních settingových přídavků rozjíždí adventure path výpravy proti démonům Worlwoundu, tedy křípižáci a templáři na pochodu, masakr na obzoru. Taky určitě budou propagovat to jejich MMO a Pathfinder Adventure Card Game.
Autorská citace #8
12.8.2013 23:20 - Sparkle
Já už si nějak nedovedu představit, co by se na D20 systému dalo "opravit" tak, aby 1) to konzervativní fanoušci DnD zkousli, 2) nepředběhlo je 13th Age. Obávám se, že Wizardům nezbyde nic jiného než to Next tahat směrem ke starým edicím, protože prodat inovace evidentně neuměj.
Autorská citace #9
12.8.2013 23:52 - Alnag
Já už si neumím představit, jak by se DnD dalo upravit, aby se z něj znovu stala ta dojná kráva, kterou bývalo. Ne v drsné konkurenci Paiza. Jedině, že by Hasbro DnD Paizu prodalo/licencovalo, ale to se asi také nestane. Tím nechci nějak shazovat snahu DnD Next, rozumím úmyslu i snaze, ale je to takové "too little, too late" a hlavně to necílí hlavní problém (pokud mám fragmentovaný soubor zákazníků, tak tomu určitě nepomůže vydat ještě jednu edici - byť ultimátní). Lépe by bylo vydávat staré edice (e-booky) a případně vydávat multipravidlované/univerzální doplňky, oprášit OGL a na kolenou přesvědčit Paizo, že by měli táhnout za jeden provaz... a líbat jim nohy, pokud budou souhlasit.
Autorská citace #10
13.8.2013 00:41 - Sparkle
Alnag píše:
Já už si neumím představit, jak by se DnD dalo upravit, aby se z něj znovu stala ta dojná kráva, kterou bývalo. Ne v drsné konkurenci Paiza.


Tam ještě byla naděje pracovat aspoň s fandy 4e, jenže teď přišlo 13th Age, které v zásadě opravilo téměř všecko, co bylo na čtyřce zle.

Další možnost je, že jim je ukradený, jak budou vypadat pravidla Nextu, protože dojná kráva je setting a ne systém. Tohle podle všeho pochopil Monte Cook a prezentuje podle toho svoji Numenéru. O jejím systému jsme se v propagačních materiálech dozvěděli kulový, zato setting tlačí co může.
Autorská citace #11
13.8.2013 02:19 - Vojtěch
Mno, settingy jsou určitě ve stádiu resurection in progress - viz s Faerûnem jsme to asi přestřelili, tak brzda a plnou parou vzad! Na druhou stranu oživili trochu Dark Sun, ale zas Eberronu toho moc nedali. Těžko říct, no.

Paizo se moc na návrat nechystá, tedy mu maximálně vypálí rybník pokud bude jejich 3E-like systém(ová část Nextu) fungovat jednodušeji a elegantněji, ale jinak zachová možnosti a snadnou konverzi materiálů. Pak by Paizo asi muselo za všeobecného brblání trochu za přemýšlet nad revizí jejich systému, ale i tak by se asi nechtělo vracet.

Jinak Wizardi vytrvale vrací PDFka do RPGnow/DrivethruRPG, i když nevím, jestli bývalí vlastníci platí znovu. A Paizo vydává pro sebe ty systémové doplňky (Ultimate Compaign je shrnutím několika subsystémů pro vedení království bodů cti, příběhových featů ats. Co se licencování týče, tak je údajně podle diskuzí, co jsem kolem toho viděl, jasné, že Hasbro na tohle nepřistoupí (mají prý tendenci spíš licence křečkovat a dát k ledu, když dost netáhnou a pak po letech s fanfárou zkusit restart).

Co se Numenery týče, tak Monte Cook se zuby nehty brání nechat I vytisknout si PDFko, to je tak zaheslované... :-D

Systém sám se netváří nijak zle, ale chtělo by to vidět za chodu.
Autorská citace #12
13.8.2013 06:04 - ShadoWWW
Vojtěch píše:
Jinak Wizardi vytrvale vrací PDFka do RPGnow/DrivethruRPG, i když nevím, jestli bývalí vlastníci platí znovu.

Neplatí. Jakmile se v nabídce objeví PDF, které si zákazník už kdysi koupil, může si ho stáhnout znovu v nové kvalitě. (Vím to z vlastní zkušenosti.)
Vojtěch píše:
Co se Numenery týče, tak Monte Cook se zuby nehty brání nechat I vytisknout si PDFko, to je tak zaheslované... :-D

Pirátské PDF je v tomto ohledu odheslované a vytisknout se dá. :D Mně spíš přijde dost amatérské, že originální PDF nemá udělané záložky! Pirátské PDF je má ručně dodělané.
Autorská citace #13
13.8.2013 06:25 - Vojtěch
On to tam má v originále řešené odkazy v textu kdy prostě ďobneš do nadpisu a hyperlik tě tam přenese. Záložky jsou ale mnohem přehlednější, to uznávám. Nechtěl jsem pirátit, ale asi budu muset, když je autor blb a brání mi v tisku i pracovních verzí.
Autorská citace #14
13.8.2013 08:24 - ShadoWWW
O D&D Next jako systém nemám strach. Je to typické D&Dčko a oproti Pathfinderu má velkou výhodu pro nové hráče: má redukované jádro, takže se tam postavy tvoří snadněji než v Pathfinderu (vzlášť na vyšší úrovni). Má také menší náročnost na DM. Taky to vypadá, že bude mít vyladěnější MC. Oproti ještě starším edicím a jejich klonům zas nabízí volnější pojetí pravidel bez tolika restrikcí.

Stávajícím hráčům jiných her a edic asi nemá moc co nabídnout, kromě jednodušší konverze materiálů napříč edicemi. Ale nejsem si jistý, nakolik to může být výhoda, protože systém-mástři si většinou umí poradit s konverzemi sami o sobě.

Jinými slovy: myslím, že záměr nalákat zpět všechny hráče (nebo co nejvíc) napříč edicemi asi nebude mít kýžený efekt, ale u nových hráčů by mohla mít hra větší úspěch než Pathfinder nebo 4E. (Ze systémového hlediska.)

Kosa na kámen ale padá u dobrodružství a licence. Na co je hráči sebelepší systém, když konkurenční hra nabízí úžasná předpřipravená dobrodružství? Z pohledu českého hráče to nemusí být tak markantní výhoda, protože v Česku vydaná dobrodružství nikdy neměla příliš velký úspěch. V USA je to ale něco zcela jiného. Tam se vydávaná dobrodružství podobají seriálům v televizi. Ten fenomén, jak se všichni dívají na stejný nový seriál a diskutují o něm po hospodách je v USA i u RPG: "Už jsi hrál tu novou sérii Pathfinder Path? Ne? A co teď hrajete? Kingmakera? A jak jste si poradili s... A našli jste tam taky... (atd.)"

A zde je více méně jasné, že Wizardi musí do rozvoje hry a psaní dobrodružství co nejvíc zapojit i třetí skupiny. Je tedy otázka, nakolik otevře licenční podmínky. Musí být co nejotevřenější, tady už není nad čím plesat. Pathfinder má zcela otevřenou OGL, proto D&D 5E musí přijít se stejně otevřenou licencí, jinak pochybuji o jeho úspěchu, byť by "systém" byl ideální (což stejně nebude).
Autorská citace #15
13.8.2013 08:36 - ShadoWWW
Ono to u 3E není tak patrné, ale 3E byla tak úspěšná právě díky licenci.

Okénko do historie:
Když šéf Wizards of the Coast (jehož jméno si bohužel nepamatuji, ale Alnag možná ví) slyšel o úpadku TSR, zhrozil se. Zejména proto, že to byl velký hráč a fanoušek D&D. Uvědomil si, že když TSR zkrachuje, tak s nejasnými vlastnickými vztahy, jaké TSR tehdy mělo, hrozilo, že značka D&D navždy zanikne. I staré TSR moduly a edice by zanikly, stejně jako jejich settingy a vše.

A jako správný fanoušek, který má na kontě pár milionů $ z prodeje Magicu, nelenil a vydal se D&D zachránit. Odkoupil značku D&D a rozhodl se vydat novou verzi, která bude minimálně stejně dobrá jako staré edice a přinese stejný zážitek i nové generaci. A aby se zaručilo, že při případném krachu WotC nedojde ke zničení D&D, tak se Wizardi rozhodli, že nová verze hry a všechny materiály budou mít zcela otevřenou licenci, díky níž by případné nové firmy mohly lehce navázat. OGL je možná největší a občas nedoceněná zásluha tehdejšího vedení WotC. D&D bylo zachráněno. Navždy.

Aspoň se tak zpočátku zdálo. Dnes už to není tak patrné. Protože po odkoupení WotC Hasbrem se hraje o to, že pokud nebude 5E úspěšná hra, tak Hasbro nejspíš hru odepíše a nechá ji nějakou dobu u ledu.

Díky jednomu bývalému fanouškovi by ale ta hra přeci jen nezanikla ani tak. V podobě PF by pokračovala dál...
Autorská citace #16
13.8.2013 08:43 - Alnag
ShadoWWW píše:
O D&D Next jako systém nemám strach. Je to typické D&Dčko a oproti Pathfinderu má velkou výhodu pro nové hráče: má redukované jádro, takže se tam postavy tvoří snadněji než v Pathfinderu (vzlášť na vyšší úrovni).


Ta úvaha má jen jedno slabé místo. Kde se rekrutují noví hráči? Nezhmotňuji se ze vzduchu. Obvykle je učí hrát někdo, kdo už hraje. Na tohle sázela celá idea d20 systému (Network Externalities) a když většina lidí hraje Pathfinder, budou se noví hráči učit hrát Pathfinder i když třeba není tak výhodný pro nové hráče. Prostě proto, že DnD s nimi nikdo hrát nebude.
Autorská citace #17
13.8.2013 20:12 - ShadoWWW
Jak Mike psal, že lístky na Sundering party se vyprodaly, tak takto vypadá pozvánka...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087199926376343 secREMOTE_IP: 44.213.65.97