RPG odborně

ShadoWWW
4.10.2011 19:11
Autorská citace #1
4.10.2011 19:11 - Alnag
Já mám z Monte Cooka takové schizofrenní pocity. Na jednu stranu by se mi chtělo souhlasit (super, magické předměty budou víc cool). Na druhou stranu mám pocit, že to je trochu výlet do minulosti ("Been There, Seen That" chcete-li) a že se to prostě zvrhne. Že důvod, proč vývoj dospěl do bodu do kterého dospěl je právě ten, že k čemu se chce M.C. vrátit nefungovalo (možná kvůli designérské nekázni, která ale jistě nastane... protože DnD 3e měla problém s hromadou Prestige Classes a Featů... a co máme ve 4e... designéři už mluví o problémech s množstvím featů a povolání atd. Odkaz hledat nebudu, ale je to v úvodníku nového Dragonu.)

Prostě... přijde mi, že se tu vynalézá kolo. A že to stejně nebude dobře fungovat. Že je to nějaký pokus o retro (ve stylu ADnD 2e, po kterém ale není poptávka) a že to DnD nezachrání. Pomalu se začínám těšit na Pathfinder II. S trochou štěstí a rozumu...
Autorská citace #2
4.10.2011 20:09 - ShadoWWW
Ha. Omlouvám se, že se mi rozpadlo formátování odstavců. V preview to vypadalo jinak a ani teď moc nevím, jak to opravit.

K samotnému článku se vyjádřím později. :)
Autorská citace #3
4.10.2011 20:22 - Alnag
Něco jsem s tím udělal, snad je to lepší.
Autorská citace #4
4.10.2011 20:37 - Quentin
Alnagu jseš hroznej pesimista. Já doufám, že budem nakonec nadšený stejně jako u 4e a stejně jako u 3,5e :) Přece neudělaj všechny chyby znova.

k zamyšlení http://dndwithpornstars.blogspot.com/2011/02/entire-old-school-renaissance-explained.html?zx=69e933528e0931a4
Autorská citace #5
4.10.2011 20:55 - Vojtěch
Problém 3E s magickými předměty je, že jsou k optimalizaci charakteru nepostradatelné Člověk si zkrátka rozmyslí koupit si nějakou věc jako Hand of the Mage, když může mít místo toho něco, co zvedá vlastnosti.

Problém u 4E byl, že ty věci sice nebyly potřeba ale zároveň nebyly zrovna moc zajímavé (a možná také jejich dostupnost).

Nějaká ta střední cesta by se hodila.
Autorská citace #6
4.10.2011 21:05 - Wild West
Píše:
Co kdyby ve hře nebyly žádné kouzelné předměty?


Opět mne naivně překvapuje, že to někdy někde je jinak. Jsem halt ten oldschool.
Autorská citace #7
4.10.2011 21:20 - noir
WW: Teď ti plně nerozumím. Jako že nepoužíváte žádné magické věci a to je oldschool?
Autorská citace #8
4.10.2011 21:28 - Colombo
Dokud je jen pár magických předmětů, tak jsou magické. Jakmile je jich hromada, pak je to jen technologie.
Autorská citace #9
4.10.2011 21:30 - noir
Colombo: Ale prd, klasika je Pán prstenů, kde je magické kdeco a přesto to působí velmi příjemně. Jen těch prstenů, co se tam válí :)
Autorská citace #10
4.10.2011 22:02 - Colombo
Jenže Pán Prstenů je pseudomythologická sága, tam je to trošku jinak. Stejně jako zlaté rouno, převozník přes řeku Styx, magická opice či dva bratři, co v podzemí hrají míčovou hru s hlavou svého otce proti bohům podsvětí.

Ale všimni si, že v tomhle ani v Pánovi Prstenů neměli všichni skřeti blíže k Mordoru meče +1
Autorská citace #11
4.10.2011 22:08 - Colombo
Noir: jestli zvládneš vyprávět příběh a vtáhnout mě do gaiman-like magického/snového světa, pak bych si s tebou opravu rád zahrál, ale dokud se hraje více-méně klasické fantasy, stál bych si za svým prohlášením:P
Autorská citace #12
4.10.2011 22:46 - sirien
noir píše:
Pán prstenů, kde je magické kdeco

AFAIR in order of appearance:
- Gandalfova hůl. Existuje pět takových v rukou pěti ainur, kteří sestoupili v lidských tělech do středozemě. Použitelná nejspíš jen jimi. Dvě z nich neznámo kde spolu se svými majiteli.
- Prsten moci. Jeden prsten, přesněji. Nejmocnější artefakt Středozemě, jeden a jediný sám za sebe
- skřet-světélkující mečák
- Tři prsteny elfů, jeden u Gandalfa (kde o něm nikdo neví), jeden u Elronda, kde pomáhá udržovat Roklinku Roklinkou a jeden u Galadriel, kde pomáhá držet Lothlorien Lothlorienem
- sedm prstenů trpaslíků: pohřbeny kdesi hluboko v podzemí; devět prstenů nazgülů, které se fakticky samy proměnily v součást jedněch z nejděsivějších bytostí Středozemě
- pár lehce upgraded mečů z jakési zapomenuté kobky
- znovuskutý legenrádní meč
- zrcadlo Galadriel. Svým způsobem spíš nástroj Galadrieliny magie než kouzelný předmět
- pár Galadrieliných darů, opět spíš důsledek Galadrieliny magie - sama o sobě kouzelná byla jen ta svítící lahvička
- jeden hustě znějící roh
- palantýry, toho času tři - jeden u Saurona, jeden v Minas Tirith a jeden v Orthanku

Hm.
Nemůžu si pomoct, ale většina těch předmětů je zajímavá sama o sobě, mají své místo v příběhu a odpovídají mnohem víc přístupu v článku než tomu, co by nesla běžná DnD 4e skupinka na desátém levelu.


Celkově mi jako ne-DnDčkaři celý tenhle "problém" s magickými předměty přijde dost umělý. Přiznejme si - DnD 4e způsobilo inflaci magických předmětů a nebál bych se říci, že s nimi těžce plýtvá. Výsledek je... inflace magických předmětů a ztráta dojmu jejich zajímavosti. Řešení se tedy hledají v různých kličkách, které z magických přemětů dělají nemagické - např "meč +2 není magický, je jen děsně hustě vykovaný" - což snižuje hladinu magie ve hře a samotný meč to činí zajímavější. Problém je ale v tom, že DnD inflace magie je tak brutální, že tohle řešení které jsem zaregistroval už u 3,5e prostě přestává stačit... V kontrastu s Alnagem mi pak článek nepřipadá ani tak jako krok zpátky, jako spíš připomenutí toho, že se to dá dělat i jinak.
Autorská citace #13
4.10.2011 22:57 - Alnag
V DnD 4e existuje variantní pravidlo inherent bonusů. Postavy dostávají na určité úrovni bonus. A magické předměty nedávají žádné plusy. (Schopnosti ano, plusy ne.)
Autorská citace #14
5.10.2011 00:50 - sirien
co se mě týče tak to zní mnohem zajímavějc. Nikdy jsem tak úplně nechápal, proč by měl bejt magickej meč nějak lepší co do šermu - to je šermířův skill. Magickej meč má umět něco... magického. Házet blesky. Hořet. Zraňovat jinak nezranitelné. Svítit. Vyřvávat bodycount pokaždé, když někoho sejmu. Vypadat superhustě. Nebo tak něco.
S tim bodycountem by to mohlo bejt docela zábava. Jen ta představa jak by to působilo v bitvě na morálku nepřítele, kdybych někoho zabil a můj meč vykřikl na půlku bitevního pole "čtyřicet čtyři! Super! Do toho! Ještě pár těch šmejdů a máme padesátku!"
Autorská citace #15
5.10.2011 06:04 - Vojtěch
Sirien: Jen aby se mu nulovala paměť s každým encounterem, nebo tak něco, po pár majitelích by to mohla jinak být dost šílenost :)
Autorská citace #16
5.10.2011 07:54 - Jerson
dnd jsem sice nikdy nehrál tak dlouho,abych nějaký magický předmět dostal,ale nikdy jsem neměl rád věci,které jen dávají bonus nebo sesílají další útočné kouzlo. a taky navíc se samy dobíjejí. docela dobře fungovalo, když byl v každém magickém předmětu kus duše jejího tvůrce, včetně názorů a pocitů alespoň na danou oblast fungování světa. třeba s magickým mečem bojoval každý tak jako jeho tvůrce,používal stejné pohyby a finty. a stejný skill jako tvůrce místo vlastního, takže pro amatéra byla taková zbraň skvělá, ale její přínos se snižoval s tím,jak si zvedal schopnost boje. pro lepšího šermíře než byl tvůrce to byla bojově horší zbraň. navíc se rpg každém boji vyčerpávala a bylo třeba ji nabíjet. To mohl udělat čaroděj, ale zejména zbraně byly dělané tak,že čerpaly sílu ze zabitých protivníků, z jejich krve. což vedlo k tomu, že když někdo tasil magický meč,chtěl s ním zabít. žádné vyhrožování, žádný boj do první krve. navíc jak meč čerpal sílu z mrtvých, bral i kousek jejich duše a pocitů v okamžiku smrti, a nositel je pak cítil. vzít meč se kterým někdo zabil stovku lidí nebylo pro každého.
Na druhou stranu každý magický předmět (obsahující duši) působil i na duševní úrovni, takže zraňoval nemrtvé včetně nehmotných, lépe procházel přes magické zbroje včetně obran čarodějů a tak dál. takže se válečníkovi vyplatilo vzít místo dvouručáku magickou dýku, zkusit přebít její schopnost boje svojí a bojovat s ní proti duchovi. Nebo si na to vzal krátký magický meč,ale pak ho zase odložil, protože nechtěl v každém boji zabíjet a taky si chtěl zachovat příčetnost.
jinak - dávat magické věci podle toho,kam GM chce natlačit hráče mi nepřijde jako dobrý způsob vedení hry. nebo jiného je, když to chtějí i hráči.
Autorská citace #17
5.10.2011 08:23 - Wild West
Noir:

ne, že se magické předměty získávají v ději jako odměna, a nejsou na začátku součástí budování postavy.

Kromě toho, co uvedl autor článku, se mi zdá, že je šťastnější budovat postavu průběžně právě tím, co postava potká nebo získá. Sigfried, který se napil krve draka Fáfnira porozuměl řeči zvířat; získal nový skill a jeho postava se vyvíjela úplně novým směrem. On sám při tom netušil, že takový skill může získat.

"Budování postavy" s kouzelnými předměty podle potřeby mi připadá nejvíc ze všeho jako IKEA. Pak ale nechápu, proč se vlastně hraje.
Jsme civilizací okamžitého a snadného uspokojování žádostí.
Autorská citace #18
5.10.2011 08:52 - noir
sirien: Tak jen Frodo, jo? Magický prsten, magický meč, magická zbroj, magické světlo, magický plášť, magická spona, magické lano, magické jídlo. Kdyby hobiti nosili boty, jsem si jistý, že by nějaké magické taky našel. Moc volných slotů mu už nezbývá, co? LOTR je ukázka toho, jak moc jdou magické věci k postavě - pokud mají smysl. Když to srovnám s Conanem, který za desítky povídek a jeden román našel asi jeden meč, tak je to rozdíl nebe a dudy.

WW: To chápu. Já jen, že když chceš začít jako zkušenější postava, tak jsou magické předměty, bez nichž si ji nelze postavit. Záleží na stylu kamapně. Můžeš začínat hrát za Elrica a 15 levlů se probíjet k Stormbringeru, ale taky už můžeš začít hrát s ELricem dospělým - a pak to bez svého meče prostě není on.

Jerson: Mě ani tak nevadí, když meč dává brutální plusy do útoků, jen mi přijde marné, když prostě musíš mít plus čtyřkovej meč na 18. úrovni, jinak netrefíš protivníky. Ale pro zbraně, které dělají z nuly excelentního šermíře, máme přece v literatuře taky spoustu příkladů - abych nechodil od LOTRa daleko, tak třeba jen farmář Giles a jeho protidračí meč jsou IMHO moc pěkná ukázka...

P.S.: U Tolkiena samozřejmě magie splývá s uměním, můžeme se tím pádem do nekonečna přít, jestli bylo brnění magické nebo jen dobře vyrobené. Já v tom nevidím prakticky velký rozdíl, ve výsledku ta věc dělá něco, co by jinak nemělo být možné.
Autorská citace #19
5.10.2011 09:30 - Jerson
Tolkien magické věci v Panovi Prstenů nepoužíval,ale můžeme je tak brát. nicméně si nemyslím,že by nějaký z nich odpovídal bonusovému předmětu. Frodo dostal věci,které mu daly nové možnosti,nikoliv jen rozšířily to co už uměl. a to ještě ne všechny. Navíc které použil opakovaně?
akorát tak meč a prsten.
Sam neměl nic, Aragorn měl prsten a později meč.

Že zvyšování schopností postav přináší nutnost zvyšování schopností nepřátel a to vede k různým potížím říkám už nějaký čas,ale pro většinu hráčů je to důležitá součást RPG (v pc hrách je to dokonce věc,podle které se posuzuje,zda jde o RPG nebo ne), takže pro ně žádné fungující řešení neznám. Tedy ne bez zavedení kvality výstroje či podobného pravidla.
Autorská citace #20
5.10.2011 09:35 - Sethi
Jerson píše:
věci,které mu daly nové možnosti,nikoliv jen rozšířily to co už uměl

Aisska by mohla vyprávět.

Předměty do dopisu Ježíškovi zásadně vybírám podle toho, co nového s nimi bude moci provádět.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096065998077393 secREMOTE_IP: 18.191.240.243