RPG odborně

Alnag
27.9.2010 09:58
GNS resp. jeho zastřešení a přepracování známé jako Velký model (The Big Model) je dílem herního designéra Rona Edwardse. Jde o jeden z nejkontroverznějších, nejvíce uctívaných i zavrhovaných modelů analyzujících RPG, propagovaný zejména Edwardsovou stránkou The Forge a jejími fanoušky.
25.9.2011 08:45 - Choranzanus
Pokud tvůrcům nestačí těch 320 stránek na vysvětlení jak se má hra hrát, mají jiné možnosti, třeba nahrát video na youtube jak sami tu hru hrajou. Dnes u RPG naprosto běžná věc.

Pokud jsou si autoři vědomi toho, že hru lze hrát nějakým špatným či nefunkčním způsobem, pak je asi namístě to tam napsat.

Pokud místo toho budu rozhlašovat jak seš debil co nepochopil jejich geniální výtvor, pak se nemají co divit že se to lidem nelíbí.

Jinak jak říká WW na konstruktivní kritiku je pozdě. Teď už může být jenom destruktivní.
25.9.2011 10:11 - alef0
Súhlasím, sú kadejaké mechanizmy -- primárnym je diskutovať na fórach (robí sa to u Wizardov, robilo sa to na Forgi, robí to Vincent Baker, robí to DrD2). Veľmi často sa tiež bloguje.
25.9.2011 14:37 - sirien
Choranzanus píše:
Jinak jak říká WW na konstruktivní kritiku je pozdě. Teď už může být jenom destruktivní.

Na konstruktivní kritku by bylo pozdě v okamžiku, kdyby už žádná další RPG neměla vyjít. Dokus nějaká vyjít má, pak kritika stále má svůj smysl.

alef0 píše:
primárnym je diskutovať na fórach

Ne, primární je využít takové cesty, u nichž si můžeš být jistý, že jich valná většina hráčů využije. Což obvykle znamená napsat to přímo do textu pravidel, ale jsou i jiné možnosti - např. k Demon Hunters se přikládá CD s instruktážním výcvikovým videem.
Čekat že lidé budou chodit na nějaké fórum nebo si na YT něco pouštět (zejména něco delšího než 15 minut) je myslím dost mimo.
25.9.2011 14:52 - Alnag
alef0 píše:
robí sa to u Wizardov


Vážně? Nějaký důkaz by nebyl? Nejsem si vědom toho, že by autoři DnD obcházeli fóra a vysvětlovali, jak se ta hra má hrát nebo jak ji kdo blbě pochopil. Ale možná jsem jen nepochopil jak to myslíš.
25.9.2011 15:06 - sirien
Na White wolfích fórech se to poměrně řešilo, ale obvykle to vypadalo asi jako:
hráč: proč jste tohle ne/udělali takhle?
WW: protože... a taky... a když jsme se zamysleli nad ... tak jsme se rozhodli že tímhle dosáhneme lepší... takže ano, sice by to šlo udělat jak říkáš a bylo by to lepší v ... a v ... jenže potom by... a musel bys... což jsme nechtěli.
hráč: WOW!
25.9.2011 15:56 - Sosáček
hrac2: ale to potom nefunguje X
hrac2 dostal ban a jeho prispevek byl smazan
25.9.2011 16:13 - sirien
To by mě zajímalo, na který fóra že jsi to chodil, protože tohle na WW fórech nijak moc napamatuju.
25.9.2011 17:22 - alef0
Keith Baker (hellcow) pobehoval po fórach a objasňoval veci k Eberronu.

Tvorcovia mechaník po fórach nebehali, ale iste si všetci pamätáte sériu oficiálnych článkov, kde boli objasňované 3.5e mechaniky a záludné či zle chápané okruhy. (O famóznom FAQu, priebežne aktualizovanom, vieme tiež všetci.)
7.8.2015 21:15 - sirien
bonzovala bonzovala sojka práskačka... a přijde mi škoda se o tohle nepodělit.

Vincent Baker aka "lumpley" (DitV, AW...) ohledně TBM: The Big Model, RIP

Píše:
...
The Big Model was nifty when it was current. It was fun and useful to me, and I owe it my games from Dogs in the Vineyard to Apocalypse World, but rpg design has left it behind.

Among many others, but most particularly, I don't think that the idea of Creative Agendas stands up after all, let alone G, N, and S as its representatives.
...


Nutno poznamenat, že nějaké ty ozvěny TBM fascinace u něj stále ještě doznívají - např. za nápad rozdělení herních agend na triádu a přínos celé této myšlenky chválí GNS (přitom by měl chválit dřívější GDS, které GNS o dost později sprostě vykradla) a stále tvrdí, že GNS měla smysl ve své době, i když všichni víme, že hromada nesmyslů to byla vždycky... a jde z extrému do extrému (musíme kategorizovat takhle / nesmíme kategorizovat nijak), ale přesto to je úctyhodný posun k realitě, který zajisté vykouzlí ulehčení na tvářích mnoha lidí i na naší vlastní scéně (alespoň těch, co nás ještě neopustili).

Zajímavé je i jeho další vyjádření - na dotaz proč přesně se TBM vzdává odpověděl v podstatě ne že by byl špatně, ale že je prostě doslova překonaný. Další podrobnosti jsou ale zvláštní a osobně mi z nich vyznívá, že vlastně byl špatně už předtím... Tučně jsem sám zvýraznil jednu pasáž, která by mohla pár z vás velmi pobavit, neboť někteří jedinci v nedávné době právě tohle používali jako tvrdé argumenty brané z faktů tesaných do kamene (ze srdce zdravím jisté DrDII autory, zejména ty co to používali v nedávných IRL diskusích):

(FitM a FitE = Fortune in the Middle a Fortune in the End, zjednodušeně se jedná o kategorizaci toho, v kterém momentě taktu / scény se používá vyhodnocovací mechanika)

Píše:
You know how you can assign a given rule to Drama, Fortune or Karma, if you want, but it tells you absolutely nothing about how the rule works, or why, and it creates illusory clusters of rules instead of fostering real understanding? And the same thing with FitM vs FatE? And the same thing with Effectiveness, Resource, and Positioning? They're convenient stand-ins for what's actually going on, when what's actually going on defies such simplistic taxonomies?

Same thing with GNS.

I was developing the idea of technical agenda as the technical component of creative agenda, and the further I developed it, the more patent it became to me that G, N and S were arbitrary, not reflective of real divisions in actual design or actual play. That while you can, if you want, assign a given instance of gameplay to G, N or S more or less consistently, you do so by asserting false similarities and ignoring some true similarities between other instances of gameplay. GNS is a convenient stand-in for what's actually going on.

If any of you Big Model theorists want to check my work, I'll be happy to lay it out for you, but it's long and it's technical, and I'll ask you to follow along carefully. Hit me up elsewhere.






Z další diskuse stojí za to citovat:

Jednu obecně ironickou notičku:
JDCorley píše:
Don't worry, in another 10 years or so someone will bring it back and call it "the Old School Theory Renaissance". We might even get someone to yell "ROLE play, not ROLL play" again.



Jeden sarkasmus na adresy určitých lidí (o to ironičtější, že autor sám o post dřív prohlásil, že se k TBM v určitých směrech sám stále hlásí):
Eero_Tuovinen píše:
Vincent is Paul the apostle in the Forgite theory pantheon, to be exact on the simile.

I know it's petty of me, but I have to admit that I would think less of the discussions of late if it's in fact Vincent whose opinions people have been relating, rather than their own. I hope nobody feels like they have to backpedal too hard on what they think, given new input from the master :D


Ještě jeden sarkastický koment:
2097 píše:
Rickard: if Jesus would say to put GNS in the ground, we'd be like ”Mmmmaybe".
But now it's John H Kim, Vincent Baker and above all myself Sandra that says it. So it's finally time. Put pine tree twigs on its grave.


Jeden zábavný komentář na účet brojení proti jásání nad výrokem:
wyrmwood píše:
Eero, this is RPGs, we should be looting the corpses.


A Eero si jen tak pokoj nedá... zejména ne potom, co tam opakovaně zaznívají hlášky typu "no jistě, ale to není TBM, jen potřebujeme víc teorií naráz" popř. "no, jasně, celek, ale jeho části...":
Eero_Tuovinen píše:
Fly, you beautiful soul! Bring the gospel to the benighted masses toiling under the False Teachings of Outdated Idols!


Nicméně věřící nemusí scházet na mysli, noví zástupní proroci se již vynořují!

David_Berg píše:
I like theories and models and specialized terminology. I also find myself pretty much agreeing with everything Vincent has said in this thread re: Big Model / CA / GNS.

I'd like to do better. I think we can do better.

(děsím se, že o Davidovi bych ještě někdy mohl slyšet znovu...)


Je ale zábavné číst záblesky skutečné pravdy i v samotném srdci Ministerstva Pravdy:
2097 píše:
For my own sake, for my own thinking and my behaviour both internal and external, I think the GNS part did more harm than good

(nicméně autor na tom bohužel ještě tak dobře není - ve zbytku postu říká, že zbytek TBM byl v pohodě)

jhkim píše:
In my experience, the Big Model is a hindrance for most discussion purposes, unless talking with the small number of people who put a lot into Forge discussions.



No... zdá se mi, že už i důstojníci si všimli, že už i krysy opustili loď, takže teď už jen vymýšlí jestli by náhodou nějaký kus trosek nemohli označit za vor, aby z těch lidí plavajících vodou pryč mohli sesbírat aspoň nějaký zbytek loajální posádky.
7.8.2015 21:33 - York
Asi nikdy nepochopím, o co že se to vlastně válčí ;-)
7.8.2015 22:25 - sirien
No, když i sám druhý generál protistrany stáhnul ocas, tak už nejspíš o nic :)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20719003677368 secREMOTE_IP: 100.26.176.182