RPG odborně

Alnag
19.2.2007 15:01
Většina her na životní příběhy používá osvědčený princip, kterému budeme říkat paradigma gamemastera. V těchto hrách hráči řídí postavy ve hře a všechny ostatní pravomoci jsou svěřeny jediné osobě - gamemasterovi.
Autorská citace #1
19.2.2007 15:01 - Jerson
To je zajímavý článek, i s grafy, jen bych jako obvykle potřeboval nějaký příklad.
Autorská citace #2
19.2.2007 15:18 - Dalcor
Na co příklad, já si troufám říct že to je naprosto srozumitelné - jinak souhlasím že je to super článek...
Rozhodně mě zaujala minimálně to sdílení rpavomoc v bodu jedna. V úplné dělení rpavomocí moc nevěřím. Ještě bych si dovedl představit že tohle nemůže fungovat na nějakých One Shot - myslím si že hráči by tu měli znát problematiku/Setting.
Autorská citace #3
19.2.2007 16:58 - Vannax
RE Jerson: Jednoduchý příklad k tomu poslednímu grafu je třeba hraní Člověče nezlob se. Jediný rozdíl proti grafu je ten, že všichni hráči ovládají víc postav.
V RPG ti ale žádný příklad nedám, protože si to ani neumím představit, jak všichni hráči svorně snovají příběh. Podle mně to taková utopie. Takvou hru by mohl hrát snad jedině Mirek Dušín a jeho plantážníci.
Autorská citace #4
19.2.2007 17:34 - Dalcor
Já jsem takovou, dost podobnou hru jednou s Alnagem hrál - je to zajímavý přsítup, jde o to si na to zvyknout...
Autorská citace #5
19.2.2007 18:26 - Vannax
Asi se někdy přijdu podívat, jak takovou hru Alnag vede :). Jinak se to asi moc představit nedá.
Autorská citace #6
19.2.2007 18:27 - Dalcor
On jí nevede, on jen smutně kouká jak ničíme křehkou obchodní stabilitu království ;)
Autorská citace #7
19.2.2007 18:33 - Vannax
Takovýchhle následků se právě obávám.
Autorská citace #8
19.2.2007 19:24 - Bajo
Super článek Alnagu!
2 Dalcor: Co se týče problematiky znalosti settingu, některé hry to mohou řešit třeba tak, že se vybere obecně známý setting (zeměplocha, středozem, stargate, atd...) kteří všichni znají, nebo ho hráči vymyslí společně. A nebo se setting dotváří až při hře samotné.
2 Vannax: No hry bez vypravěče už jsou velmi specifické, ale není to nutně utopie. Zažil jsem takové hry a to více než jednou. A to se přímo nejednalo o hry, k tomu určené. Například když jsme hráli na slezině Dar, Sosáček sice dělal vypravěče, ale prakticky do hry vůbec nezasáhl. Hra byla založená na nastavení prvotních podmínek a dále jen na interakci postav. Jednalo se o dvě skupiny: trpaslíci a elfové. Diplomatická mise a problém. Trpaslíci byli doma, takže určovali, kdy se co děje. Více méně to bylo dost na hranici LARPu. Ale bylo to pořád RPG. A je to one-shot. Sám o sobě třeba komorní LARP může být určitě dobrým příkladem (často bývá jen provotní konflikt a interakce postav). Kromě toho jsou hry pracující zcela bez vypravěče. Hráči mají například různé body, kterými posunují příběh dále a vytvářejí konflikty. A netřeba mít obavy (add to obchodní stabilita). Předpokládejme, že hráči takto chtějí hrát. Jinak by to nedělali. Tak potom na tom není nic špatného, když dostanou co chtějí. Samozřejmě vyžaduje to jistý díl odpovědnosti vůči příběhu, ale to je většinou v zájmu samotných hráčů.
Autorská citace #9
19.2.2007 20:00 - Dalcor
2 Q: já to myslel tak že nejde něco podobného udělat, když si přivedeš hráče do svého světa, typu CREET na první session. Dá se to tvořit také povinou četbou ;)
Autorská citace #10
19.2.2007 20:15 - Alnag
Dalcor naráží na jednu konkrétní session, která sice nebyla bez Vypravěče, ale v vedená v typické mém velmi laxním vypravěčském duchu, který se tomu dost blíží abych tak řekl z druhé strany...
Autorská citace #11
20.2.2007 12:47 - Jerson
S Alnagem jsme hráli jeho "Ano,ale ..." a dokud jsme se nezeptali, zda je něco možné, tak jsme si vedli hru sami. Ale ukázlao se, že se hra rozpadává, neměla žádné směřování. Proto jsem chtěl příklad posledního případu (člověče nezlob se mi opravdu nestačí jako příklad RPG) abych sidokázal představit, jak to bude fungovat.
Autorská citace #12
6.4.2010 18:22 - Sethiel
Článek je mířený do zajímavého místa, ale nejde moc do hloubky. Co se týče mých zkušeností, tak sdílení interpretace je dobrá věc, ale hodně záleží na tom, jak je daný hráč iniciativní a jakou má schopnost popisovat. Tyhle vlastnosti tím taky rozvíjí, což je fajn. Sdílení příběhu jsem vyzkoušel a je to cesta do pekel. Jsou v podstatě dvě možnosti ... buď si každý vede příběh nezávisle na ostatních, jen z toho, co se dozví jako hráč. Z toho vznikne chaos a roztahaný, nikam nesměřující řetězec událostí, často prošpikovaný zklamáním, kdy jeden měl něco v plánu a druhý mu to svým vlastním nápadem zkazil. Druhá možnost je sdílení většího množství informací mezi hráči a DM, což podle mojí zkušenosti většině hráčů nevyhovuje - hráči chtějí být skutečně překvapeni, chtějí objevovat, chtějí netušit, co je čeká. DM si naopak často užívá ten okamžik, kdy hráči stanou před něčím, co netušili, a jenom nevěřícně zírají. Tahle možnost snad pro někoho funguje, ale pro mě určitě ne.
Autorská citace #13
24.12.2018 15:24 - krytah
Jerson:Sice si to taky neumím moc pčedstavit, ale sám při hrách dělám něco podobného. Do herní oblasti dám několik (4,5) věcí, nesouvisejících s příběhem, hráči se některých z nich chytnou a vytvoří (dost často velmi zajímavou) teorii, kterou později využiji. Hodně to šetří můj čas a mozek, nemusím toho tolik vymýšlet.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.072715997695923 secREMOTE_IP: 3.237.235.148