RPG odborně

Alnag
3.2.2007 16:18
Robin D. Laws vlastním jménem Robin Dale Lawson se narodil 14. října 1964 v Orillii v Kanadě. A tak jako snad všichni i on začínal jako teenager hraním Dungeons & Dragons, takže jeho návrat k D&D v posledních letech je téměř příznačný.
Autorská citace #1
3.2.2007 16:18 - alef0
Hm, neviem preco, ale z nejakeho dovodu som cakal o nieco viac informacii o tomto autorovi.
Autorská citace #2
3.2.2007 16:38 - Alnag
Ano, to máš pravdu. Ale ani po usilovném pátrání toho moc není. I dobrat se k tomu málu dalo docela práci. Zdá se, že si informace o sobě docela nechává pro sebe. Je takový tajuplný. :-)
Což třeba dokresluje i fakt, že na většině fotek mívá tmavé brýle. Tohle je jedna z mála, kde je bez nich.
Je fakt, že původně jsem měl v plánu postupně probrat i řadu herních designérů, ale vzhledem k tomu, že je o tom málo informací jsem od toho upustil. S Lawem bych ale docela rád udělal (časem) i rozhovor, pokud se mi podaří jej k tomu ukecat.
Autorská citace #3
3.2.2007 18:37 - thief
Nedivte se. Má některé specifické orcké rysy. nejspíš se za svůj původ stydí. :-)) Mě potěšilo, že se DnD věnují i o dost starší lidi než já. :-))
Autorská citace #4
3.2.2007 19:00 - alef0
Alnag: preco si tuto pikosku neuviedol do clanku? Podla mna by ho to hned ozivilo.
Autorská citace #5
4.2.2007 11:56 - Alnag
Alef0: Máš pravdu. Trochu jsem to ještě rozšířil...
Autorská citace #6
4.2.2007 19:28 - Bajo
Pokud by se tu podobných článků objevilo více, vůbc bych se nezlobil. Každopádně souhlasím že Laws skutečně patří mezi ty opravdu dobré designéry. Tedy podle mě. Možná by bylo dobré alespoň něco málo říci o jtěch hrách. Nevíte někdo něco o Hero Wars? V pslední době jsem na ně několikrát narazil a moc jsem toho o nich zatím nezjistil.
Autorská citace #7
4.2.2007 19:43 - Alnag
Hero Wars jsem ještě neviděl, zato se mi před relativně nedávnou dobou po půl roce podařilo sehnat Rune. Velmi výživné čtení!
Podobné články vyžadují - dostatek informací (to bývá velký problém, herní designéři obvykle nemají své biografie moc propracované), vztah k D&D/d20 (přece jen stránka je tématická) nebo naprostou unikátnost v kterémžto případě bychom uvážili zařazení. To když projdeš tak jich zase tolik nezbude. Ale ještě nám zbývá česká scéna... :-)
Autorská citace #8
5.2.2007 06:44 - Rytíř
Nevim jak vypadal původně, teď se mi ten článek dosti líbí.. :) Je pravda, že jehodně stručný, taky bych čekal o pár stránek víc :))) u takového bigvzoru.. Ale Alnag je holt kluk šikovná a v rámci možností vážně nestranná! :)
Ovšem pokud by se ti s ním povedl rozhovor, hmm, to by bylo super!
Autorská citace #9
9.10.2007 13:18 - Dalcor
Zajímavé je že mi vyšel Charakter Gamer, kterého nemáš popsaného :)
Autorská citace #10
9.10.2007 13:47 - Alnag
Character Gamer je totéž co Method Actor (IMO). Ten test je jen inspirovaný, navíc Laws tenhle přístup taky vyvíjí a rozšířuje, takže asi tak. Spíš by mne zajímalo, máš pocit, že to na tebe sedí? Nebo kam by ses zařadil bez testu?
Autorská citace #11
9.10.2007 13:58 - Joe
Ja:
You scored as a Character Player
The Character Player enjoys creating in-depth characters with distinct and rich personalities. He identifies closely with his characters, feeling detached from the game if he doesn’t. He takes creative pride in exploring different characters, often making each new one radically different than others he’s played. The Character Player bases his decisions on his character's psychology first and foremost. He may view rules as a necessary evil at best, preferring sessions in which the dice never come out of their bags. For the Character Player, the greatest reward comes from experiencing the game from the emotional perspective of an interesting
Autorská citace #12
9.10.2007 14:19 - Alnag
Mně vychází Storyteller, ale těsně (resp. nerozhodně).
The Storyteller is in it for the plot: the sense of mystery and the fun of participating in a narrative that has the satisfying arc of a good book or movie. He enjoys interacting with well-defined NPCs, even preferring antagonists who have genuine motivations and personality to mere monsters. To the Storyteller, the greatest reward of the game is participating in a compelling story with interesting and unpredictable plot threads, in which his actions and those of his fellow characters determine the resolution. With apologies to Robin Laws.
Storyteller 95% Character Player 95% Tactician 50% Casual Gamer 50% Weekend Warrior 45% Power Gamer 45% Specialist 40%
Autorská citace #13
9.10.2007 14:42 - Dalcor
Mě vyšlo 75% Character Player a 55% storyteller a pak tuším dvě další na 50% (tactician a ještě něco). Už jsem to neskopíroval A myslím si že ta nejasná vyhraněnost a zaměření na více stylů mi sedí, nejen jako o hráči, ale i o vypravěči. IMHo jsem mezi CH a ST.
Autorská citace #14
9.10.2007 14:46 - Joe
Ja som mal tiež druhého ST - okolo 85% voči 90% Character Player. A sedí to na mňa - nerád sa učím priveľa pravidiel, rád prežívam postavu a podobne.
Autorská citace #15
9.10.2007 17:25 - Alnag
Na mně to třeba úplně nesedí. Docela dost často hraju postavy typu Rogue a tak bych nečekal, že se "Specialist" objeví až na posledním místě, byť třeba se 40%.
Autorská citace #16
10.10.2007 11:24 - wraiths
hmm no taky jsme cekal neco jinyho. ja snad nic jinyho nez Rogue nehraji :-/
Storyteller ... 85% Character Player ... 80% Weekend Warrior ... 70% Casual Gamer ... 60% Specialist ... 60% Tactician ... 55% Power Gamer ... 40%
Autorská citace #17
10.10.2007 11:34 - Rytíř
Hm, tak sem si ho teda udělal taky.. :)
A je to nějaký divný, že by tu byly samý DMové?? Ale aspoň v něčem se kapku liším, přiznal jsem sám sobě zálibu v moci u mých hrdinů :D
Storyteller 85%, Weekend Warrior 80%,Power Gamer 70%, Character Player 70%, Tactician 65, Casual Gamer 40%, Specialist 25%
Autorská citace #18
10.10.2007 12:01 - Alnag
Storyteller tady neznamená DM, ale člověka, který preferuje ve hře příběh. To je v souladu s výzkumy, které ukazují, že preference příběhu je ve značné míře obecná. A ano rytíři tvůj Weekend Warrior a Power Gamer mne v nejmenším nepřekvapuje :-)
Autorská citace #19
10.10.2007 12:55 - Rytíř
Alnag: :-P
A máš pravdu, já svištěl na oběd, tak sem teprv teď čet, co pro ně znamená ST.. ok, to by šlo :) Ale škoda že tam nenapsali, co to je ten víkendovej bijec, to by mě teda zajímalo :))
Autorská citace #20
10.10.2007 13:23 - Dalcor
Rytíři, ukus prostudovat titulní Alnagův článek, halvně druhou stránku, třeba najdeš odpověď.
Autorská citace #21
10.10.2007 13:32 - Joe
Ha, stavím sa o zlámanú grešľu, že Alnag je Laws sám!!!!
Naučil sa pri pobyte v Toronte češtinu v českej komunite, presťahoval sa do Čiech a preto ho je ťažké zohnať (či jeho fotku). Tiež si stráži súkromie a to len dopĺňa skladačku.
Veď si len pozrite druhú fotku... no nie je to očividné?
Autorská citace #22
10.10.2007 15:03 - LZJ
U mě taku vyhrává Storyteller: Storyteller 90%, Character Player 55%, Tactician 45%, Casual Gamer 35%, Weekend Warrior 30%, Power Gamer 30%, Specialist 25%.
Jinak moje postavy také mívajé určité podobné rysy, ale buď to není dost, abych se klasifikoval jako specialista nebo jsou otázky směřující k specialistovi blbě položené (a je jich málo).
Autorská citace #23
10.10.2007 15:18 - Rytíř
ok, že seš to ty :), tak sem si to Dalcore přečet znova.. (fakt to tu leží od února? tyjo, to to letí). A víkendovýho bijce jsem tam nenašel - má to tedy být ten butt-kicker? No asi jo, nic jiného nezbývá. Hm, no dobrá, s tím bych se mohl asi tak ztotožnit :))
Tak dík za upozornění ;)
LZJ: vůbec nechápu, jak sji docílil power gamer 30%. To jsi musel volit úplně šílený možnosti.. :)))
Autorská citace #24
10.10.2007 15:24 - Alnag
Ano - víkendový bijec a butt-kicker je to samé.
Joe - kdepak, Laws je můj starší brácha. :o)
Autorská citace #25
10.10.2007 23:14 - LZJ
Rytíř: přiznávám, že jsem se často těžko rozhodoval, mám rád od všeho trochu.
Autorská citace #26
11.10.2007 23:01 - sirien
ops... no, pánové, obávám se, že za mnou v jednoznačnosti výsledků opět vlajete... jsem prostě extremista ve všech směrech... yahooo!!!!
100% Character Player
85% Storyteller
50% Tactician
35% Weekend Warrior
30% Casual Gamer
10% Power Gamer
5% Specialist
Autorská citace #27
12.10.2007 06:41 - Rytíř
100 %, jo.. hmmmm :)
Autorská citace #28
12.10.2007 12:03 - sirien
(jo. A to sem byl zrovna trochu z formy :D )
Autorská citace #29
14.11.2007 22:57 - Sathel
You scored as a Character Player
The Character Player enjoys creating in-depth characters with distinct and rich personalities. He identifies closely with his characters, feeling detached from the game if he does not. He takes creative pride in exploring different characters, often making each new one radically different than others he has played. The Character Player bases his decisions on his character's psychology first and foremost. He may view rules as a necessary evil at best, preferring sessions in which the dice never come out of their bags. For the Character Player, the greatest reward comes from experiencing the game from the emotional perspective of an interesting character.
90% Character Player, 90% Storyteller, 55% Casual Gamer, 40% Tactician, 25% Specialist, 20% Weekend Warrior, 5% Power Gamer,
Autorská citace #30
14.11.2007 23:07 - sirien
I retest myself:
100% Character Player
95% Storyteller
45% Casual Gamer
40% Tactician
40% Weekend Warrior
10% Power Gamer
0% Specialist
Povšimněte si nárůst Storyteller, který jsem lehce očekával, ale také nárůstu Casual gamer a Weekend warior, které jsou pro mě zajímavým překvapením.
Naopak pokles Tacticiana mě poměrně zaskočil a moc se mi tomu nehcce věřit, protože logika světa v rmci jeho zákomů a logika příběhových linií jsou pro mě poměrně podstatné prvky.
také jsem byl oceněn textíkem :)
píše:
The Character Player enjoys creating in-depth characters with distinct and rich personalities. He identifies closely with his characters, feeling detached from the game if he doesn’t. He takes creative pride in exploring different characters, often making each new one radically different than others he’s played. The Character Player bases his decisions on his character's psychology first and foremost. He may view rules as a necessary evil at best, preferring sessions in which the dice never come out of their bags. For the Character Player, the greatest reward comes from experiencing the game from the emotional perspective of an interesting character
Autorská citace #31
14.11.2007 23:10 - Lotrando
Character Player 75% Storyteller 75% Weekend Warrior 65% Tactician 60% Specialist 55% Casual Gamer 50% Power Gamer 25%
Autorská citace #32
14.11.2007 23:11 - Alnag
Neberte ten test zas tak vážně. Je více méně orientační. Nicméně i tak dobrý...
Autorská citace #33
14.11.2007 23:19 - Lotrando
Alnag: u mě to asi odpovídá
Sirien: textíky jsou tak tři, hádám :)
Autorská citace #34
14.11.2007 23:28 - sirien
řekl bych, mám takové tušení, víš... ale řekl bych, že těch testíků bude tak... sedm?
Autorská citace #35
14.11.2007 23:32 - Alnag
Tak nevím, myslím, že mi to vychází furt tak nějak stejně:
Storyteller 90%
Character Player 90%
Weekend Warrior 70%
Tactician 65%
Casual Gamer 55%
Power Gamer 55%
Specialist 50%
test píše:
The Storyteller is in it for the plot: the sense of mystery and the fun of participating in a narrative that has the satisfying arc of a good book or movie. He enjoys interacting with well-defined NPCs, even preferring antagonists who have genuine motivations and personality to mere monsters. To the Storyteller, the greatest reward of the game is participating in a compelling story with interesting and unpredictable plot threads, in which his actions and those of his fellow characters determine the resolution. With apologies to Robin Laws.
Autorská citace #36
14.11.2007 23:46 - Lotrando
aha, tak kdybych dával víc důraz na mystery dostal bych storyteller :) a já proč mi dal nakonec vybrat mezi tímhle a ponořením do postavy
Autorská citace #37
15.11.2007 13:17 - sirien
RPG F:
M píše:
Test je zajímavý nápad, ale ty otázky mi přišly nešťastně řešené. Funguje to IMHO dobře na hraní DnD nebo her v podobném stylu, ale na jiné hry příliš ne. Hodně otázek a místy i samotné kategorie mi přijdou příliš DnD-centrické.
Přesné výsledky jsem si neuložil, vyšlo mi ale Character player/Storyteller.
lev píše:
Mne sa ten test nepozdáva, viacero otázok je nejasných prípadne tendenčných. Inak:
Storyteller 95% Character Player 35% Casual Gamer 25% Specialist 20% Weekend Warrior 20% Tactician 20% Power Gamer 0%
Autorská citace #38
15.11.2007 18:36 - Alnag
Podle mně to funguje na všechny hry, když si člověk dá práci nad tím přemýšlet a trochu rozšířit výrazivo. Třeba když hra nemá "race" nebo "class" tak můžete hrát jinou sociální skupinu, kulturu... whatever.
- hra nemá featy, dovednosti... nahraďte jakékoliv jiné herní charakteristiky, které ji popisují.
Jestliže někdo nechce rozšířit svoje uvažování nad dotazníkem, tak aby odpovídal jím hrané hře, pak nejsou nešťastně řešené otázky, ale nešťastný je zřejmě on, protože se těžko dobere výsledku. A že je to D&D centrické? No jistě, že to je DnD centrické - většina lidí hraje, hrála nebo bude hrát DnD a reálie DnD jsou srozumitelné pro téměř každého, kromě těch, kteří prokazují chvilkový záchvat snížené adaptability.
Většina lidí, co to dělala považuje výsledek za odpovídající, což je na pouze orientační test poměrně slušné.
Autorská citace #39
15.11.2007 19:23 - lev
Alnag píše:
Jestliže někdo nechce rozšířit svoje uvažování nad dotazníkem, tak aby odpovídal jím hrané hře, pak nejsou nešťastně řešené otázky, ale nešťastný je zřejmě on, protože se těžko dobere výsledku.
No mal som za to, že je to typológia HRÁČA, a nie konkrétneho hrania.
Autorská citace #40
15.11.2007 19:29 - Alnag
lev píše:
No mal som za to, že je to typológia HRÁČA, a nie konkrétneho hrania.
Je to typologie hráče, kterou buď lze brát obecně nebo v nějaké konkrétní situaci. Stejně jako člověk má určitou osobnost a pak určitý projev v nějaké situaci. Ale když už teda přistoupím na to, zabývat se argumentem (který všimni si není můj), že je to funguje jen pro některé hry - což jaksi implikuje, že by to nebyl dotazník hráče, pak ho nemůžu stejně akceptovat, protože se jeví jako vyloženě účelový (ve smyslu - kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde).
Autorská citace #41
15.11.2007 19:35 - lev
No ale zober si Pietu, ktorému vychádzali v rôznych hrách rôzne výsledky, a ja si môžem dať tiež prácu vyplniť to pre rôzne hry čo som hral a viem určite povedať, že mi vyjdú iné čísla.
Ja inak nevidím problém, hm, tak píšeš, že hráč má určitý prejav v nejakej situácii (súhlasím). Potom mi príde logické, že dotazník vyplníš inak v iných situáciach. A nie je to o bití psa, Lawsa som nečítal, ale ten jeho výčet systémov čo spoluvytváral obsahuje veľa dobrých hier; aj keď sa nestotožňujem s jeho typológiou úplne. Ale hovorím konkrétne o teste, kde je mnoho otázok nejasne položených, a veľa ich je v štýle D&D. (to nie je kritika toho systému :) )
Autorská citace #42
15.11.2007 19:40 - Alnag
To nevím, co vychází Pietovi... ale ano, dotazník ty vyjde jinak v čase, jinak u jiné hry. A to je souhra dvou věcí - nějakých trvalých předpokladů, které jsou zřejmě neměnné či se mění relativně pomalu, pak momentálního osobního vyladění, dál situací, kterou si představuješ a konečně záměrným zkreslením. Profesionální dotazník by musel být na tyhle vlivy tak či onak korigován. Proto je tento třeba brát jako orientační. Na druhou stranu, pokud na nějakou otázku dlouhodobě v čase i v různých situací odpovídáš stejně, pak to zřejmě bude z těch trvalých...
Každopádně původně jsem odpovídal na M. a nikoliv na tebe. Když ses ale sám přihlásil, můžeš být konkrétní a říct, které otázky se ti zdá nejasné a které se ti zdají tendenční?
Autorská citace #43
15.11.2007 19:49 - lev
Ok, odpoviem.
Nejasná otázka: A good game session needs a lot of action. Je mi nejasné čo sa pod akciou myslí. Normálne by som tipoval, že či je pre mňa dobré ak sa hra jednoducho hýbe v kontrastne s pomalšími scénami ako nakupovanie, taký pure RP bez konfliktu a podobne. Pritom sa vôbec nemusí pod akciou rozumieť boj. Na druhej strane mnohé otázky z testu sa venujú levelom, príšerám, boju a podobne. Nie je mi teda jasné čo sa pod akciou myslí.
Príklad tendenčnej otázky: Roleplaying outgrew the dungeon crawl ages ago. Nevidím dôvod, prečo by totiž dungeon crawl nemohol byť dobrým prostredím a pozadím pre perfektný roleplay.
Príklad úplne od systému závisiacej otázky: The feats, skills, and combat capabilities of my character are what defines who he is. Zase je to ladené na D&D, ale mám problém odpovedať, lebo v dvoch rôznych systémoch môže byť odpoveď iná.
Autorská citace #44
15.11.2007 20:07 - Alnag
Ale on se pod tou akcí skutečně nemusí rozumět boj. Podle té typologie jsou nicméně některé typy hráčů "netrpělivější" tudíž vyžadují neustále nějaké "vzrůšo" nebo přinejměnším víc často než jiné typy. Kdyby chtěl autor říct combat, napsal by combat.
Vyjadřuješ se k tvrzení - Dobré herní sezení potřebuje hodně akce. Souhlasím zcela, trochu, něco mezi, nesouhlasím trochu, nesouhlasím zcela. Zdá se mi to poměrně jasné.
Tak dál...
Roleplaying outgrew the dungeon crawl ages ago. Opět není to otázka, ale souhlas či nesouhlas s tvrzením. Čili pokud máš pocit (a pravděpodobně oprávněný), že dungeon je dobrý pocit, pro role-play, pak máš as pravdu, ale co když položka sytí něco jiného než se zdá - například zjišťuje míru do jaké člověk vyhledává prostředí limitující možnosti (dungeon) oproti co já vím nějaké venkovní krajině, kde je širší paleta možností dalšího ubírání příběhu. To, že se položka nějak jeví, ještě neznamená, že je tak vyhodnocována. Například ty máš pocit, že ovlivňuje hodnocení Character Playera, že? Ale co když ovlivňuje co já vím třeba Storytellera?
Ve velmi fikaních dotaznících jsou musí být položky nečitelné, aby se minimalizoval vliv záměrného zkreslení.
Ta systémově orientovaná otázka - ano, primárně je to na DnD. Ale mám tomu rozumět tak, že jiné hry nemají dovednosti? Jiné hry nemají nějaké "bojové schopnosti postavy"? A i pokud je nemají nejsi schopný to zobecnit na "mechanické vyjádření postavy" nebo tak něco?
Autorská citace #45
15.11.2007 20:22 - lev
K prvej otázke, hovoril som o tom, že nerozumiem čo sa myslí pod akciou: buď "akcia" v zmysle boja, naháňačky a tak, alebo akcia v zmysle, že sa má niečo diať, niečo riešiť, že postavy majú byť stavané stále pred konflikty a hra má mať menej pasáži o takých čisto RP scénach, ktoré dajme tomu sú viac zamerané na vnorenie a drobnokresbu scény, prostredia a podobne, miesto scén, ktoré sú zamerané na príbeh ako priorita.
Ja predpokladám, že k tej RP otázke to ovplyvňuje práve Storytellera. Ale nevidím v tom rozdiel, áno dungeon je limitujúci, ale takisto je povedať, že hra bude o pirátoch.
K poslednej otázke, v D&D napr. som náchylný povedať, že featy a podobne nevystihujú moju postavu úplne, v takom WFRP by som už povedal opak (systém kariér). V niektorých ďaľších hrách by to bolo ešte viac, také Wushu ako sme hrali v mnohom stavalo iba na traitoch a z toho sa budovali scény a charakter postavy.
Autorská citace #46
15.11.2007 20:40 - Alnag
U té první - za prvé bych řekl, že rodilý mluvčí rozumí pod slovem "action" jaksi obojí. Jazyky nejsou kompatibilní 1:1. To, že ty rozlišuješ několikero významů slova action neznamená, že oni to mají taky tak. Já osobně to vidím jako prostě "dění". Něco se děje. V tomto smyslu je "boj, pronásledování a tak podobně" taky způsob jak dosáhnout, že se něco děje, jakási podskupina té druhé skupiny.
K druhé položce - jestliže se shodneme, že dungeon je limitující (a stejně tak i hra o pirátech) a jestliže bychom měli nějaké šetření o tom, že hráči s typem Storyteller méně hrají v Dungeonech nebo hry specifikované jakože o pirátech a více nějaké nespoutané (nyní hypoteticky - o žádném takovém šetření nevím), pak by otázka, která by z míry preference dungeonu jako prostředí vyvozovala míru tendence hráče být Vypravěčem asi nebyla tendenční, ale trefná, že?
Poslední otázka... hra nestaví nic na ničem. Hra je jenom nástroj. Hráč je ten, kdo nástroj používá. I když se o ten nástroj možná opřeš víc, když má hezčí cedulku a barevnější pentle, do jisté míry to stále vypovídá o jedné a téže preferenci, která se jen v té či oné situaci jinak projeví. Někteří lidé jsou totiž schopní kašlat na traity i ve Wushu, kde je to asi nejvíc markatní. V DnD je ta výhoda, že to je snazší, ve Wushu velmi nesnadné, ale v jádru je to stále totéž, určitý způsob nakládání se systémem.
Autorská citace #47
15.11.2007 20:54 - lev
No ak rozumie oboje, tak tá otázka je práve hmlistá, lebo ja to dosť oddeľujem. Inak povedané rád si zahrám hru, ktorá bude celá o mestskej dráme s intrigami, aférami a neviem čím bez jediného boja. Hra nebude nikdy stáť, všade samý konflikt, či je to akcia alebo nie podľa toho testu neviem. To je o čom som hovoril.
Hm, ešte by tam boli ďaľšie faktory (napr. je mi jasné, že historicky a evolučne je dungeon dnes vnímaný ako prežitá fáza vývoja RPG hier), ale inak by som asi súhlasil.
K poslednému súhlasím, že hra je nástroj - lenže ten nástroj si vyberám podľa toho čo chcem robiť. Ty si vlastne dal svoju odpoveď na tú otázku, no ja som ti ukázal, že moja odpoveď nie je jednoznačná; tu vidím rozdielné naše chápanie RPG, čo je ok.
Autorská citace #48
16.11.2007 21:07 - sirien
podstata je v tom, že ten dotazník může pomoct ujasnit nějaké věci - nemusí být naprosto dokonalý a není zapotřebí aby popisoval všechno, protože pro psychology je dotazník taky jen taková pomůcka - o člověku nikdy neřekne všechno, když chci o dotyčném skutečně něco zjistit, tak mi může jen pomoct, musim vzít jeho výsledky a toho člověka se zeptat, co si o tom myslí, že mu to vyšlo právě takhle, jaký na to má názor, jak si myslí že se to třeba projevuje...
...stejně tak tady mi nejde o to analyzovat hráče do posledního puntíku, jde mi o to zjistit nějaký rámec, ve kterém se pohybuju. Pokud mám u půlky hráčů Weekend warior a Casual gamer kolem 50%, tak mi asi dojde že nemá smysl jít do nějaké šíleně hluboké atmosféry, nebo dokonce se snažit o deep immersion, ale že bych to měl vést spíš k takový uvolněnější hře kde se budou lidi vklidu bavit a mít metaherní hlášky... naopak když má valná většina skupiny Storryteller a Character player nad 80%, zatímco CG a WW zaostávají pod 25, tak by ta hra naopak měla bejt spíš o tý atmosféře a příběhu než o těch žertících...
Autorská citace #49
1.2.2010 20:07 - sirien
Odkaz na ten test v zápatí byl neaktuální, dohledal jsem alternativu, tady.
Nemám teď čas jí otestovat, ale vypadá to jako variace toho původního, tak to snad bude ok. Podívám se na to ještě večer
Autorská citace #50
2.2.2010 12:16 - Shako
Sirien: Test, co si nasel je presnejsi v tom, ze jako vysledky vychazi presne kategorie, ktere jsou vedene v clanku.
Autorská citace #51
12.1.2011 21:54 - sirien
Rozhovor s RDL ze září minulého roku, dohromady 15 minut, relativně čistá angličtina, kdybyste to nezvládali, můžete si v CC zapnout funkci Audio translator Beta, poskytne vám to relativně slušný titulky (google to už očividně docela vymakal). Pokud budu mít volnou chvíli, udělám k tomu přeloženej přepis. Celkově velmi zajímavé:

part 1
part 2

EDIT: Mám poslední dobou nějakou tvůrčí náladu... asi na mě začíná působit zkouškové. Rozdělal jsem překlad toho rozhovoru, takže můžete v brzké době očekávat přepis (za dnešek mám hotovou čtvrtinu... některé části jsou snadno, ale pak tam zamumlaj jednu větu a člověk se s tim patlá půl hodiny než to rozšifruje)
Autorská citace #52
6.1.2017 04:13 - sirien
odtud

MarkyParky píše:
No, je to typologie, že?

Ale hlavně to nejsou škatulky, spíš tagy - a málokdo má na sobě jenom jednu.

Tacticiana Laws v podstatě definuje tak, že je spokojený, pokud
* řeší uspěšně fikční/logické problémy (nikoliv jejich mechanickou interpetaci)
* a případná mechanická intepretace je velmi konzistentní s fikcí, aby výsledky odpovídaly jeho rozhodnutím.

Powergamera definuje jako člověka, který je spokojený pokud
* řeší úspěšně problémy skrze mechanickou interpretaci
* a to i za cenu případných exploitů či nekonzistence s fikcí.

Takže tvůj vzorový Tactician, co bere pravidla jako vodítko toho, jak se svět chová a tedy se rozhoduje na jejich základě, není podle Lawse čistý Tactician, ale je to nějaký mixnutý Tactician/Powergamer, který si z šuplíku Tacticiana půjčuje důraz na konzistenci a z šuplíku PowerGamera si půjčuje hledání řešení skrze mechaniku.

A opačně - vzorový Powerplayer, co přehlíží pravidla a poweruje na základě fikce, je podle Lawse Tactician/Powergamer, co si z šuplíku Tacticiana půjčuje rozhodování ve fikci a z šuplíku Powergamera si půjčuje důraz na vítězství i za cenu explotiu/nekonzistence (jen tentokrát ve fikci)

Typologie je jedna věc, jak jí používáš druhá.


Každopádně si myslím nepochopil logiku, kterou sem se snažil demonstrovat.

Můj tactician který operuje ve fikci definované pravidly je naprosto ve shodě s tím, cos napsal. To co tam chybí je věc která se nachází o jeden krok zpátky: jak onen hráč vůbec vnímá, jak ona herní fikce funguje.

A i když obvykle bereme, že hráči mají tendenci vnímat fikci jako odpovídající naší realitě* všude, kde existuje paralela (padání z 30. patra...), tak někteří hráči ji vnímají naopak jako definovanou pravidly. Tj. pokud je někde spor mezi výsledkem, který bychom očekávali v realitě, a výsledkem, který udávají pravidla, pak pro tyto hráče platí, že chování fikce se skutečně řídí výsledkem dle pravidel (se všemi důsledky, které to pro fikci přináší).

To je něco, co je často bashované, když pravidla začnou dávat "nerealistické" výsledky ve hrách a settinzích, kde hráči očekávají reálné výsledky (typicky různé pseudo- a kvasi- historie, obvykle ve fantasy). Na druhou stranu to je ale docela časté u hráčů her, které se naprosto zjevně odehrávají v realitě, co se od pohledu řídí odlišnou "fyzikou".

Exalted jsou zde naprosto typickým příkladem - prakticky žádný hráč Exalted nečeká, že se věci budou řídit očekáváními dle reality - realita Exalted je daná běžnou přítomností věcí typu Heavenly Guardian Defense. Pokud tam Tvůj nepřítel spadne z 30. patra, rozhodně ho nepovažuješ za mrtvého - pravidly definovaná realita Exalted jasně říká, že kdo se v takové situaci nepodívá dolů aby se ujistil, že je na chodníku mrtvola okolo níž je rozstříkaných 47 galonů krve si ten útok do zad v dalším kole (pardon, o 5 tiků později) prostě zaslouží.


* prosím nejersonovat ohledně pojmu realita (uvěřitelnost atd.)
Autorská citace #53
6.1.2017 07:28 - MarkyParky
Hm, jako trochu nesouhlas s tím přístupem, s jakým s typologií zacházíš.

Typologie je typologie od toho, aby definované typy byly čisté a srozumitelné.


Pro spokojenost Lawsova Tacticiana je zásadní, aby při hře rozhodovala jeho (hráčova) zkušenost s fungováním herního světa a mechanika s fikcí byly konzistentní
V Jersonovsky-realistických světech to znamená doslova, že chce aby mechanika zachycovala fungování světa, který zná. Tady asi nemáme sporu a nemusíme se jim věnovat

Ten rozpor máme v Non-Jersonovských světech, kde znalosti z našeho světa aplikovat nemůžeš nebo nechceš. Tam má Tactician požadavek na vysokou konzistenci mechaniky s logikou fungování herního světa, právě proto, aby svá rozhodnutí mohl dělat na základě osobní zkušenosti a uvěřitelnosti v rámci žánru, který hraje.

-- Pokud je v takovém světě uvěřitelné, že postavy přežívají pád z 30 patra a dotyčný Tactician dostane kudlu do zad, protože se ve fikci jeho postava zapomněla podívat, jestli její nepřítel přežil takový pád, tak máš naprostou pravdu, že pořád mluvíme o Tacticianovi podle Lawse. A takový hráč bude v pohodě. Ale i v takovém případě primárně přichází Tacticianovo hráčské rozhodnutí podívat se nebo naopak ušetřit čas na základě nějaké zkušenosti s fungováním světa, nikoliv čistě na základě mechanického výsledku hodu. A dokud tyhle dvě věci půjdou ruku v ruce, tak bude happy, když se rozejdou bude nešťastný.

-- Pokud takového hráče postavíš před hru, ve které z důvodů její nepředvídatelnosti není schopen podobná rozhodnutí dělat, pokud si předtím nevyhodnotí mechaniku, nebo tak se možná stane to, co říkáš - tedy že se začne rozhodovat na základě čísel, ale nestane se to, protože by chtěl, nýbrž protože musí. A zároveň to neznamená, že je potřeba pro takové případy ohýbat Lawsovu typologii, naopak, znamená to, že preference Lawsůvova Tacticiana taková hra nedokáže naplnit.


Samozřejmě čistých Tacticianů je minimum a protože náš řadový smíšeně-preferenční hráč je zároveň v sociálním tlaku "vůbec si zahrát", velmi pravděpodobně holt Tacticianskou preferenci v takové hře potlačí a místo ní saturuje nějakou jinou potřebu co má. Ale pokud ho chceš studovat, tak bys měl na tyhle jiné potřeby opět nahlížet čistou optikou a neupravovat si kvůli tomu definici Tacticiana.

Obdobně to pak platí pro jiné preference. Pokud třeba Buttkickera konfrontuješ se hrou, kde jeho postava bude dostávat kokrhel a výsledkem bude, že vybublá na povrch jeho zájem alespoň si zahrát svůj oblíbený archetyp, když už nemůž nakopávat zadky, tak to určitě neznamená, že začneš Buttkickerovskou definici ohýbat, aby zahrnovala i hraní oblíbených archetypů. Ne, znamená to, že dotyčný je prostě Buttkicker/Specialist a když není schopen ve hře naplnit toho Buttkickera, alespoň si zábavu realizuje skrze Specialistu.
Autorská citace #54
26.12.2018 14:53 - sirien
Corville přede dvěma a půl lety objevil RDL a jeho preference... a dal jejich docela hezkej popis i s tipama jak k hráčům přistupovat. Okořeněné o nějaké jeho vlastní postřehy - IMO vcelku hodnotné.
Autorská citace #55
26.12.2018 15:28 - ShadoWWW
Copak, copak. Sirien objevil kouzlo RPG youtube kanálů? :-)
Autorská citace #56
26.12.2018 15:35 - sirien
Pradávno - teď sem jen měl nějak víc času a nálady si pustit nějaké věci, co sem dřív náhodně naházel do watch later listu a nikdy sem si na to nenašel moc čas. (Plus sem náhodně narazil na Dael, což mohlo množstevně pokřivit dojem :D )
Autorská citace #57
26.12.2018 21:31 - Jerson
Bohužel nemám čas sledovat videa jiných lidí, takže bez přepisu k tomu ani nic neřeknu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11141395568848 secREMOTE_IP: 18.117.196.184