RPG odborně

Autorská citace #21
8.12.2008 19:18 - SEBastian_Chum
jo já taky nejsem hudebně vzdělanej (spíš naprosto nevzdělanej a ještě navíc v mládí vkusově znásilněnej primitivnim metalem) takže vim co myslíš když říkáš že ty klišé cítíš ale nemůžeš je hodnotit.

nevim nevim, ale vidim obrovskej rozdíl mezi klišé a archetypem... klišé je zjednodušení, archetyp bývá většinou naopak zašmodrchání významu součástí příběhu...

třeba západní novela celou dobu podchycuje archetyp "když se nevzdáš a jsi ochoten zaplatit jakoukoliv cenu, nakonec nějak uspěješ"... čili sledujeme jak hrdina trpí, trpí, trpí a chce to vzdát protože ho to bolí, bolí, bolí... ale z nějakého z prstu vycucaného důvodu se rozhodne stejně jít a něco se svým osudem udělat.

v jeho situaci by to asi nikdo z nás neudělal, ale chceme o tom číst a snít.

to je archetyp.

klišé je když si autor tu cestu mezi utrpením, bolestí a jejím překonáním zkracuje přes předem prošlapané cestičky...

to je muj pětník

---

BOJ:
neříkám že by měl boj vymizet protože je to přežitek.

ale myslím si že ten krokový, buch-za-buch princip zpracování boje je přežitek... filmy tak nefungujou, literatura tak nefunguje, proč by tak měly fungovat RPG? Když hledáš něco víc než typické beer and preztel fantasy macho superhuman heroic erective powertrip DnD, nemůžeš spoléhat na to, že ti pravidla něčeho jako je DnD zařídí správné fázování scén...

DnD 4e je podle mně oddechové, jednoduché RPG a v těch samozřejmě chápu že je boj výrazná část dění. Boje jsou ale antiklimaktické, roztáhlé a když jich je víc za session nebo jsou takticky komplikované, nejde většinou v daném sezení o nic moc jiného.

Komerčně to je úspěšné, ale to neznamená že to není přežitek. Když hraješ RPG jako variantu mlátiček v počítači, WoW nebo čtení akční fantasy brakoviny, není co DnD vytknout...

---

moje nesouvislá úvaha:

jakmile hraješ RPG jako variantu thrillerového čtení, žánrových filmů nebo počítačových adventur a simulací, formát DnD (ale i WoD a většiny dalších her) je nevyhovující.

myslim si že mnohem víc lidí čte thrillery než fantasy brakovinu... a kdyby se RPG pustily cestou žánrovosti a žánrově konkrétní narativní stylizace, přitáhnou obrovský množství lidí a pojem "komerční" se posune jinam.

ale fantasy brakovinu čtoucí a WoW hrající puberťáci + relaxačně hrající mladí dospělí jsou mnohem lehčí cílová skupina, protože už jsou "indoktrinovaní"...

čtenáře gaimana, millera, stephensona, orwella a hráče adventur a komplexnějších RPG by bylo mnohem těžší efektivně oslovit, protože ještě nejsou herně dostatečně indoktrinovaní...

---

a tohle si zase neodpustím:
Alnag píše:
A k těm deskovkám - přečti si tohle a můžeme se o tom bavit, YO LITTLE BIATCH!!!!!!!!


no článek jsem přečetl a souhlasím s tím že nejde o evoluci RPG ale o jiný typ roleplayingu, stejně jako je palermo další jiný typ roleplayingu a simulační nebo terapeutické hraní rolí ještě další...



Autorská citace #22
8.12.2008 19:47 - Lotrando
SEB: to je hodně hustý. máš s kým hrát? někdo kdo stačí tvým intelektuálním výšinám? Chvilku jsem měl dojem, že se s tebou dá mluvit. Ale pomalu mě to přechází.
Autorská citace #23
8.12.2008 19:57 - Colombo
SEBastian_Chum píše:
čtenáře gaimana, millera, stephensona, orwella a hráče adventur a komplexnějších RPG by bylo mnohem těžší efektivně oslovit, protože ještě nejsou herně dostatečně indoktrinovaní...

krom těch adventur jsi se do mě trefil:)

Co je brak? Já měl brak za slovo žánrově nespecifické a považoval jsem braky za věci, které jsou jen a pouze o zábavu, jednoduchou a nenáročnou, nepřinášející žádné hlubší poselství.
V tomto případě, ano. Valná většina populace čte braky(tedy, pokud umí číst).
Klišé je něco, co se neustále opakuje, nějaký postoj, jež se neustále opakuje v nejrůznějších zdrojích, takový příběhový stereotyp. Jako archetyp vidím typizaci. Skvostný to hrad - spousta lidí si představí klišovitý Camelot. Možná by si to před samotnou debatou(nebo v průběhu debaty, když se dostanem ke konfliktu) chtělo nadefinovat pojmy, ať jeden nemluví o koze a druhý o voze.
Autorská citace #24
8.12.2008 19:59 - SEBastian_Chum
sorry Lotrando, nějak jsem tě urazil?

poslat někoho do intelektuálních výšin se totiž z mýho pohledu rovná tomu poslat ho do prdele. tak mě zajímá co ti vadí konkrétně.

a přijde mi dost škoda žes to postnul takhle do diskuze...

ale jestli tě to zajímá tak mám s kým hrát celkem pravidelně, dík za optání.

co se týče intelektuálních výšin tak jsem na tom ve srovnání s většinou lidí spíš hůř (o to víc to beru jako poslání do prdele)...

takže jsem napsal něco co ti přijde úplně blboučké, nebo nepřehledně napsané, nebo arogantní?

nerad bych aby ti ten dojem že se se mnou nedá mluvit zůstal.
Autorská citace #25
8.12.2008 20:03 - Alnag
Seb: Chceš-li hledat rozdíl mezi klišé a archetypem, pak bych řekl, že klišé je archetyp již notně provařený. Klišé je IMO třeba elf (nebo elf-like postava) v nějaké fantasy světě, pokud to není Středozem. Nelze ale nezahlédnout, že elf je zároveň archetyp, který nemá daleko třeba ke Spockovi ze Star Treku nebo nějaké kombinaci Apollóna a Háda z řeckých mýtů.

Aby tu nedošlo ke zmatený jazyků - archetpy je jinými slovy koncept z něhož jsou odvozovány konkrétní formy něčeho (osob, osobnosti, chování atd.) Je to nějaký stereptyp nebo zjednodušení.

To co popisuješ ty, je IMO jedna z Dramatických situací, které jistý pan Polti kdysi dávno sepsal do knížky v níž tvrdil, že těch základních je 36. Souhlasím, že i to lze brát jako jisté zjednodušení či stereotyp - a tedy archetyp. Klišé je IMO např. když použiješ jako dramatickou situaci v RPG typ Quest - tedy skupina dobrodruhů se vydává na výpravu... bla, bla, bla. A je to zároveň archetyp a dále navrch klišé. Tož tak.

Seb píše:
Filmy tak nefungujou, literatura tak nefunguje, proč by tak měly fungovat RPG?


Jednoduchá odpověď zní - RPG není ani film ani literatura. Ano, podobá se filmu, podobá se literatuře. Ale stejně tak se podobá třeba počítačové hře. V tomto případě zejména tahové strategii. Dramatický příběh žádá konflikt. Boj je (jak ostatně dokazuje celý segment PC her) velmi vděčný ke zpracování z řady úhlů a pokud si konzument žádá plnou porci a navíc s třešničkou navrch je pro RPG asi jen málo způsobů jak to zvládnout když ne to nějak strukturovat. Což je to, oč běží.

BTW: Navíc DnD 4e používá mikromanagement i v případě jiných konfliktových scén (tzv. skill encounters) a funguje to mnohem líp než skill checky ve 3e. Takže já nevím, nevím... nesázel bych na vývoj směrem ke zjednodušení.

Pokud přežitek nesouvisí s úspěšnosti, pak bych se dotázal, jak se definuje "state of the art" a "přežitek". A můžeme se o tom pobavit :)

Seb píše:
myslim si že mnohem víc lidí čte thrillery než fantasy brakovinu...


Skoro bych řekl, že ne. Ne, že by thrillery netáhly (hlavně v kinech), ale co se týče románů myslím, že doba thrillerů už není, co bývala. Právě proto, že to tak válcuje to kino. Je to dáno několika parametry - tím kdo má čas a energii číst, námětem a tím jak rezonuje s tou specifickou skupinou a taky snadností produkce.

Seb píše:
a kdyby se RPG pustily cestou žánrovosti a žánrově konkrétní narativní stylizace, přitáhnou obrovský množství lidí a pojem "komerční" se posune jinam.


A nebo taky ne. Zdá se mi to, jako nepodložená spekulace. Nejsem si jist, že rozumím použitým pojmům, ale pokud snad existují nějaké pokusy o žánrová RPG a ty živoří na okraji zájmu.

Seb píše:
ale fantasy brakovinu čtoucí a WoW hrající puberťáci + relaxačně hrající mladí dospělí jsou mnohem lehčí cílová skupina, protože už jsou "indoktrinovaní"...


Ano, jsou lehčí cílová skupina a to proto, že si mohou dovolit plýtvat čas a jiné zdroje na překonání vstupních a udržovacích nákladů RPG. Přičemž pod vstupními náklady rozumím čas (a jiné) nutný pro pochopení toho, co to je RPG, sehnání dalších lidí ochotných to hrát atd. Udržovací náklady jsou mít dost flexibilní velký časový prostor, aby ses byl s to sejít relativně často k hraní.

Je mnoho zábavy, která má daleko nižší náklady (vstupní i udržovací) a proto je masová. Proto dokáže oslovit i mainstreamovou populaci, protože pro nějakého 30letého managera je daleko snazší dát tisíc korun za PC hru a zapařit hodinku, když mu zrovna vyzbude než, aby sjednocoval čas se skupinou dalších pěti lidí.

Pokud RPG nesníží svoje vstupní a udržovací náklady tak bude vždycky marginální a vždycky primárně pro náctileté, kteří nemají problém disponovat volně svým časem.
Autorská citace #26
8.12.2008 20:03 - SEBastian_Chum
Colombo: ale neříkej že jsi nikdy nehrál adventuru!:-) - počítaj se do toho i hry jako Outcast, Deus Ex, Systemshock apod...

s tim nadefinováním pojmů je problém vždycky, asi nemá cenu to rozebírat pokud nemám jak přiblížit svoje chápání těch věcí.

ale brak chápeme stejně.

klišé bych asi chápal taky tak... až na to že když se řekne "skvostný hrad" nebo "Camelot" tak to pro mě není klišé, protože to je bez kontextu takže to nedokážu hodnotit.
Autorská citace #27
8.12.2008 20:11 - Colombo
Možná jsem si dovolil moc v té větě. "Jako archetyp vidím typizaci. Skvostný to hrad - spousta lidí si představí klišovitý Camelot."
Archetyp: Svkostný hrad a člověk si představí Camelot.
Camelot je klišovitý, naplňuje spoustu rytířských klišé, ve kterých vystupují archetypy(tedy typizovaní) dobrý rytíř a chudý poddaný.

No sorry, ale Deus Ex není adventure, stejně jako System Shock. To by jsi rovnou mohl říct Diablo. Adventura je pro mě to, co byla jako Oldskool, Tajemství Oslího ostrova, Agent Mlíčňák, Broken Sword a já nevímco ještě.
Více mne bavily komplexní RPG a strategie.
Autorská citace #28
8.12.2008 20:45 - Lotrando
SEB: občas mě naštvou některé souvislosti, u tebe konkrétně konec poznámky boj a nesouvislá úvahy. Dávají dohromady zajímavé významy. Do diskuze to píšu proto, že nemám rád nějaké dohadování na pozadí. Když se mi něco nelíbí, řeknu to rovnou. Přijde mi, že pohrdáš hráči WoW a mlátiček. V souvislosti s tím co jsem dneska psal si to beru osobně.

EDIT: ale ono se to určitě vysvětlí :)
Autorská citace #29
8.12.2008 20:48 - SEBastian_Chum
Alnag:

že archetyp je provařené klišé jsem jednou řešil hodně dlouho s hromadou lidí na přednášce tomu věnované a došli jsme k tomu že archetyp prostě nejde provařit.

ten rozdíl mezi klišé a archetypem jsme našli v tom, že archetyp je kostra bez který se neobejdeš a je nějak zajímavá - pokud tu kostru dáš do jakýhokoliv masa a kůže, bude z dálky výsledný tělo nějak instinktivně přitažlivý... poměrama apod. Takže třeba z Nefertiti udělala krásku její lebka.

Ale kdyby Nefertiti žila dnes a byla to hollywoodská herečka a byla v každym trháku na kterej tě tahá přítelkyně s potlačenými bisexuálními choutkami tak tě za pár filmů její ksicht dokonale omrzí a začne z něj bejt klišé... ale pod tím klišé ksichtu je pořád ta samá archetypální lebka.

toť přiblížení mého vidění rozdílu mezi archetypem a klišé.

to co říkáš o 36 základních zápletkách si myslím je dobrý příklad, ale to palivo popularity moderní západní novely (utrpení-bolest-překonání) je v každé z nich, a proto jsem ho použil jako hlavní ukázku archetypu.

no myslim že se shodnem, ale já jsem postiženej tím že jsem to rozebíral už tolikrát a tak moc do hloubky že sám nevim kde přesně názorově stojim.

---

BOJ:
takže myslíš že boj v té mikromanagementové podobě jednotlivých úderů a hitů je něco co se nedá obejít?

já bych chtěl boj strukturovat, ale nějak jinak než buch-buch principem... nějak zařídit, aby netrval moc dlouho a měl vždycky smysl pro příběh.

Alnag píše:

Pokud přežitek nesouvisí s úspěšnosti, pak bych se dotázal, jak se definuje "state of the art" a "přežitek". A můžeme se o tom pobavit :)


no to tady radši ne, předem si myslim že by to dopadlo jako s klišé/archetyp - obecně se shodneme, ale já budu ztracenej:-)

---

čtennost thrillerů a brakovinné fantasy:

no asi se to těžko posuzuje ale podle toho co jsem já zažil a vim z pokeců ve škole a praxe v knihovnách tak lidi pořád víc čtou fulghuma, folletta, clancyho, kinga, grishama, harrise, browna a tyhle týpky... spíše než fantasy.

moje mamina pracuje v dovozu anglických knih a když jsem párkrát koukal do beden co jim vozej tak je to fakt samej thriller... stovky a stovky thrillerovejch knížek a fantasy tak jeden ze sta titulů v beletrii

čtennost beletrie je podle mně takováhle:
- thriller, mystery novel (a vejde se sem nějakej ten slipstream speculative fiction)
- romance (sem se řadí i stmívání nebo vampire chronicles...)
- fantasy (tahle pozice je celkem fixní i podle mojí zkušenosti. lidi si pučujou/kupujou 1) thrillerový autory 2) harlekýnky a 3) fantasy. za brakovinnou fantasy považuju všechny komplacentní nebo tuctové fantasy... do brakoviny patří i harry potter nebo warhammery/world of warcraft a další klouzačkový licencovaný série)
- speculative fiction (i když to se špatně od fantasy odděluje, ke škodě speculative fiction... a záleží na konkrétním trhu, někde SF úplně fantasy válcuje, například v západní evropě. řadí se sem totiž i new weird, a ten teď jede.)

já to pořád opakuju dokola takže sorry jestli jsem otravnej, ale v jakékoliv debatě o čtení se musí začít brát v potaz fetišizace knihy: začíná jít o autora, obálku a žánr spíše než o obsah nebo kvalitu.

---
Píše:

Seb píše:
a kdyby se RPG pustily cestou žánrovosti a žánrově konkrétní narativní stylizace, přitáhnou obrovský množství lidí a pojem "komerční" se posune jinam.


A nebo taky ne. Zdá se mi to, jako nepodložená spekulace. Nejsem si jist, že rozumím použitým pojmům, ale pokud snad existují nějaké pokusy o žánrová RPG a ty živoří na okraji zájmu.


jo je to hodně nepodložená spekulace.

"žánrová stylizace" je taková ta věc která způsobuje že po přečtení první věty víš na čem jsi... prostě se všechno podřizuje žánru, konkrétní atmosféře, náladě...

takže po první větě víš že čteš new weird, nebo hard SF, nebo thriller, nebo fakt divnej cyberpunk...

dokonalé příklad žánrové stylizace v první větě:
"Nebe mělo barvu televize vyladěné na mrtvý kanál."
"Třínohý pes se snažil štěkotem odehnat vrány obírající zbytky něčeho dávno mrtvého, zaklesnutého mezi kořeny stromu."
"Nehtem přejela po roztomilém znaménku na levé tváři, pod kůží zažranému zbytku střelného prachu, připomínce posledního pokusu ustřelit si hlavu."

takže třeba Spirit of the Century je žánrová RPG, protože úplně všechno v něm řve "PULP!"... nebo BUDO: Hard style WUSHU je žánrová RPG, řvoucí "Chambara!"... případně Mutants and Masterminds... nebo jednotlivé WoD knížky (Vampire, Werewolf a Changeling především, Mage, Promethean a Hunter mají tendenci v sobě kombinovat hrozně moc prvků)

---
Píše:
Pokud RPG nesníží svoje vstupní a udržovací náklady tak bude vždycky marginální a vždycky primárně pro náctileté, kteří nemají problém disponovat volně svým časem.


několik argumentů proč buch-buch mikromanagementový, tahový a detailní systém boje přispívá k obecné nákladnosti RPG hobby a proč by pomohlo ho změnit:

1) většina mechanik je v systému kvůli tomuto řešení boje a zvedá tak náročnost učení se systému. kdyby byl boj řešen jinak (narativně-karmicko-sázkovým způsobem třeba, já fakt nevim...) tak odpadne náročnost učení se systému. Zároveň odpadne i pár příruček z každého systému (DnD nebo Exalted by například bez buch-buch boje neměly čím plnit polovinu příruček).

2) zmenší se časová náročnost samotných sezení, protože boje nezaberou dvě až čtyři hodiny.

3) lehce se změní podstata konfliktu i role samotného boje. půjde o druh konfliktu a ne o highlight sezení. tím se změní důraz na příběh a ve výsledku i složení lidí...

jediný problém vidím v tom, že se to musí udělat A) intuitivně, což je problém u nováčků, B) tak aby to bylo stejně relaxační jako současná řešení bojů, což je problém jen u některých typů hráčů a C) zábavné i po několikerém opakování, což je otázka žánru a vypravěče.
Autorská citace #30
8.12.2008 20:56 - Colombo
sebe, dostatečná představivost a ochota něco vymýšlet je mnohe náročnější na trhu, než nutnost si nastudovat příručku bitevních pravidel.
Autorská citace #31
8.12.2008 20:59 - SEBastian_Chum
Lotrando: no tak to je v pohodě. rád vysvětlim, o tomhle se taky bavim s chutí:-)

hráči WoW "pohrdám" (EDIT: to pohrdám zní blbě arogantně, ale prostě je nemam rád), ale pouze těmi co to berou vážně a jako víc než blbou počítačovou hru (a do "zájmů" na myspace si nenapíšou "počítačové hry" ale "World of Warcraft" stejně jako si nenapíšou "IT" ale "Mac tweaking" aby to o nich něco hrozně cool vypovídalo), nebo jsou to puberťáci co nehrajou nic jinýho a slepě to obhajujou.

proti hráčům mlátiček taky nic nemám, ze stejných důvodů.

pokud to berou jako relaxaci tak ok, já hrál tolik tupejch mlátiček a FPS až to nejni hezký...

ale beru to jako odpočinkovej brak a myslim si že lidi který to tak neberou počítačovejm hrám hrozně ubližujou (ať už to odsuzujou automaticky aniž by to zkusili, nebo to slepě obhajujou)...

nestydim se za to že si rád přečtu Zabíječe draků, a stejně tak se nestydim se za to že jsem několikrát dohrál Dooma nebo že se mi líbila hrozná sračka Requiem: Avenging Angel (nemluvě o krásném mládí u svaté trojice Duke Nukem, Shadow Warrior a Redneck Rampage)

...ale rozhodně bych nic z toho neobhajoval jako kvalitní literaturu nebo kvalitní počítačovou hru.

lidi který to dělaj jsou buď puberťáci co ještě neviděli/nehráli/nečetli nic pořádnýho, nebo lidi ke kterejm se to ještě nedostalo.
Autorská citace #32
8.12.2008 21:02 - SEBastian_Chum
Colombo píše:
sebe, dostatečná představivost a ochota něco vymýšlet je mnohe náročnější na trhu, než nutnost si nastudovat příručku bitevních pravidel.


pokud by RPG byla žánrová, tak si koupim hru která se jmenuje NOIR a hraji ji s lidma co ví něco o noiru... a hraju ji žánrově, protože žánrovost už má v sobě určitý zásady a v podstatě i mechaniky... nemluvě o tom že nějaký mechaniky ti zastoupí potřeba někam hnát příběh.

a pokud vim v jakym hraju žánru a ten žánr mě baví a mam ho v krvi, mám hned vymejšlení ulehčený možná i víc než když mě někdo hodí do Forgotten Realms.

prostě by to musely bejt hry žánrově vyladěný... takže nějaká hra nazvaná třeba SECRETS by byla v žánrovosti technothrillerů... a pro jinou žánrovost by byla dost špatně využitelná.


Autorská citace #33
8.12.2008 21:27 - Lotrando
SEB: pak asi pohrdáš spoustou lidí :), ale v podstatě ti rozumim. Moc boje škodí vyprávění, ale nesouhlasím s tím, že se boj dá až tak moc okecat. Pak by byly populární systémy, které to tak dělají a zjevně nejsou. Pro mě je 4E poměrně slušnou kombinací různých přístupů a doporučuji prostudovat, jak lze zpopularizovat i složité věci. Nebo spíš dříve složitě vysvětlované, viz právě ty dovednostní výzvy.
Autorská citace #34
8.12.2008 21:29 - Alnag
Seb píše:
Že archetyp je provařené klišé jsem jednou řešil hodně dlouho s hromadou lidí na přednášce tomu věnované a došli jsme k tomu že archetyp prostě nejde provařit. (...)


Myslím, že problém je v tom, že tvůj argument je postavený na neopodstatněném axiomu, že bez kostry se neobejdeš. Dokonce tvůj příklad IMO dokazuje opak toho, co si myslíš, že dokazuje :o) Nefertiti je krásná, protože není provařována. Pokud by byla provařována stala bo se z ní klišé. Ergo, ji provařit lze. Lze provařit její konkrétní podobu, která je daná její konkrétní kostrou.

Je fakt, že nějakou kostru budeš asi potřebovat, abys měl nějaký ksicht, ale nebudeš potřebovat tuto konkrétní lebku, postačí i jiná lebka krásné ženy (jiný archetyp), kterou lze také provařit a nebo se může také podařit ji neprovařit. Takže asi tak... ;-)

Seb píše:
to co říkáš o 36 základních zápletkách si myslím je dobrý příklad, ale to palivo popularity moderní západní novely (utrpení-bolest-překonání) je v každé z nich, a proto jsem ho použil jako hlavní ukázku archetypu.


Tak na podruhé jsem už snad pochopil, že myslíš klasickou příběhovou výstavbu. Je pravda, že to je běžná proprieta většiny, ale s tou generalizací na všechny bych zase byl opatrný. Speciálně romány typu "slice of life", kdy prostě s hrdinou prožíváš část jeho všedního života se tomu zcela vyhýbají a u některých tragédií chybí to překonání. Je to utrpení - bolest - a pád do temnot.

Seb píše:
takže myslíš že boj v té mikromanagementové podobě jednotlivých úderů a hitů je něco co se nedá obejít?


Neříkám, že to musí být co sek to hod. Říkám, že boj je důležitý a že jeho důležitost je vyjádřena tím, že je opentlen nějakou komplexnější mechanikou. Co sek to hod je prostě jen nejvíc intuitivní...

Píše:
no asi se to těžko posuzuje ale podle toho co jsem já zažil a vim z pokeců ve škole a praxe v knihovnách tak lidi pořád víc čtou fulghuma, folletta, clancyho, kinga, grishama, harrise, browna a tyhle týpky... spíše než fantasy. (...)


Z toho, co následuje soudím, že moje definice thrilleru i fantasy se výrazně liší, tak to možná bude i o tom. Nicméně, co a jak se čte lze snadno zjistit nahlédnutím do nějakého žebříčku. Např. sem - New York Times Bestsellers.

Seb píše:
moje mamina pracuje v dovozu anglických knih a když jsem párkrát koukal do beden co jim vozej tak je to fakt samej thriller... stovky a stovky thrillerovejch knížek a fantasy tak jeden ze sta titulů v beletrii


A že budu zase zlý - o čem to vypovídá. Dovážet si necháš něco, co není k sehnání. Což by znamenalo, že thrillery se v češtině nevydávají (tolik) a protože nabídka obvykle sleduje poptávku, že se nekupují tolik, aby bylo na českém trhu rentabilní je vydávat. (Nebo se to taky dá vykládat i naopak, to jen ukazuju, že to samo o sobě není úplně ono.

Seb píše:
několik argumentů proč buch-buch mikromanagementový, tahový a detailní systém boje přispívá k obecné nákladnosti RPG hobby (...)


A teď si to po sobě přečti. Zamysli se, jestli nějaká taková RP hra neexistuje. Já bych dokonce řekl, že ano. Že takových pokusů je hodně. Ale tak nějak pořád ne a ne prorazit. Takže, kde je chyba? Pokud nebudeme jako naši politici a neřekneme, že chyba je u zákazníka, který nepochopil, jakou bezva věc mu nabízíme, musí být problém v produktu... takže zpět na začátek... :)
Autorská citace #35
8.12.2008 22:51 - SEBastian_Chum
neeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! napsal jsem asi třístránkovou odpověď a pak kliknul omylem mimo okno a zmáčknul "back" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tak tohle je největší zlo co se mi stalo za hodně dlouho, málem jsem rozflákal klávesnici

nedá se s tim něco dělat? nějakej cache nebo tak?!

psal sem to hodinu!

HODINU!!!!!!!!!!!!
Autorská citace #36
8.12.2008 22:54 - SEBastian_Chum
no to je jedno, já to prostě napíšu znova a líp až budu mít sílu

teď du ale asi rozbít mozkovnu o zeď nebo nevim co

Autorská citace #37
8.12.2008 23:01 - Alnag
Seb: Dá se s tím dělat to, že používáš nějaký prohlížeč, který si pamatuje, cos do toho okna psal. Hint: Internet Explorer (a zřejmě ani planoucí liška) není jeden z nich. Potom stačí stisknout zase vpřed a je to doma...
Autorská citace #38
8.12.2008 23:16 - SEBastian_Chum
no já zrovna pro srandu používám google chrome a tam to nezafungovalo

Autorská citace #39
9.12.2008 07:35 - Lotrando
to umí jenom opera
Autorská citace #40
9.12.2008 09:20 - Jerson
Teď se mi stalo to co Sebovi, něco jsme zmáčlo na klávesnici a všechno je pryč.
Editace: Nicméně, chtěl jsem napsat jedno.

Mluvíte o RPG a boji v RPG, ale myslím že by bylo třeba mluvit spíše o boji a následně boji v RPG.

Boj a vůbec soupeření následované výhrou je pro lidi (přesněji pro muže) velmi důležitou činností, kterou hledají ve všem možném. Chtějí boj, hrají hry s bojovými prvky nebo přímo bojové hry, provozují bojové sporty (hokej) nebo zástupné soupeření (šachy). Jsou ochotni a schopni napasovat boj kamkoliv.

Z tohoto hlediska se vůbec nedivím, že nejprodávanější hry se boji hodně věnují. Je to stejná logika, jako že nejhranější počítačové hry jsou bojové a vůbec nejvíc her je bojových.

Ostatně i lákání na RPG ještě pořád často obsahuje boj, třeba "Pojď si zahrát, budeš mít postavu, dostanem úkol a budeme bojovat s nestvůrami, za zabití máš expíky a poklady, ..." - znáte to.

Ostraňte z RPG hlavní zaměření na boj a odstraníte ze skupiny zájemců hráče, kteří boj chtějí bez ohledu na formu, ve které se vyskytuje. Budou hrát jiné RPGčko, kde se bojuje, nebo WoW, nebo Counterstrike, podle toho jestli chtějí šachovat s čísly sami nebo chtějí boostovat postavu nebo mají lepší postřeh.

Mezi koťaty, která se navzájem "loví" a mainstreamovými hráči RPG sice leží pár tisíc let civilizačního vývoje a pár milionů let vývoje druhu, ale z hlediska preferované zábavy jde vlastně pořád o to samé.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081602811813354 secREMOTE_IP: 3.230.1.23