Aha, vidím zdroj nedorozumění :) Dokonce hned dva :D
My bad.
1 - Co sem kritizoval jako zbytečnost nebyl (nutně, viz níže bod 2) fakt že zrušili variabilitu počtu Připravených kouzel z lvl+INT na level-fix, ale to že ten fix rovnou nenamapovali jako level+maxINT, ale místo toho:
- +1 za lvl se zvýšením vlastností (4, 8, 12...) odsunuli o +1 lvl (na 5., 9., ...)
- na lvl 11-16 se najednou chovaj jakoby byl +INT jen +4 a ne +5
To první je ve skutečnosti můj omyl - moc sem to neanalyzoval a rovnou sem se na to díval jako na fixaci lvl+INT podle levelů kdy se zvyšují vlastnosti, ale ve skutečnosti to je namapované na levely kde se zvyšuje zdatnostní bonus. Což je naprosto ok.
To druhé je nicméně weird.
- Až do lvl 11 se to chová jako lvl+ZDB+1,
- na lvl 12 se to najednou změní na lvl+ZDB
- a od lvl 13 to je najednou lvl+ZDB-1
- aby to na lvl 16 bylo zas lvl+ZDB
- aby to od lvl 17 bylo zas lvl+ZDB-1
...což nedává moc smysl - zaprvé to je fakt triviální rozdíl kvůli kterýmu takovýhle arbitrární změny spíš nestojí za to, zadruhé vůbec nechápu co tim sledujou, proč to je právě takhle a proč to nenechali prostě jako lvl+ZDB+1 plošně. Což je opruz protože a) se to dost hůř pamatuje a b) to ten systém dělá značně míň transparentní (což znamená že se s ním pak hůř zachází např. při houserulingu atp.)
Jakože - neni to moc problém, ale je to divný a přijde mi to lehce zbytečný.
2 - tohle jsem teda nepsal ale v návaznosti na vaší poznámku k min-maxingu. Tohle je trochu složitější než prosté "minmax fuj a vlastnosti nemají hrát roli", protože já jsem naopak zastánce toho že vlastnosti mají hrát roli, ALE jejich min-max má být volba která umožňuje různé kombinace pro různé vzájemně adekvátní přínosy (tj. má existovat víc validních buildů na různých vlastnostech), nemají být vynucované (tj. situace "hraju X takže vlastnost A musím mít logicky na max jinak sem bitej" je špatně.)
V tomhle směru existují dvě různé situace co se schopností/bonusů týče:
- jádrové schopnosti které se přímo podílí na síle povolání
- periferní / stylizační schopnosti které povolání dokreslují
IMO by neměla nastávat situace kdy se nutně právě jedna vlastnost přičítá k jádrové schopnosti, protože to je právě to co pak vynucuje "X musí mít A na max", což je za mě zcela nežádoucí stav (tvoří falešnou volbu a špatnej typ game mastery - systém může rovnou říct "ok a všichni druidi maj MOU na max").
Na druhou stranu nevidím problém v tom aby se vlastnost přičítala k periferní schopnosti, protože tam funguje trade-off (když oželim periferní schopnost a zvýším něco jiného tak můžu dostat odlišnej, ale pořád velmi validní a srovnatelnej, pro některé účely i lepší build) - tj. úplně klidně můžu mít nějaké schopnosti kouzelníka vázané na vysokou Inteligenci, protože prostě chci podtrhnout že kouzelníci sou chytrý, protože to sou učenci a jejich magie je "akademická" - ALE neměly by to být schopnosti které se přímo propisují do síly toho povolání.
Btw. to rozlišení můžete vidět i u JaD Oborů povolání kde sem to docela dost prosazoval abysme u jádrových vlastností přičítali Zdatnostní bonus, u periferních Vlastnost.
Tady je otázka jak moc vnímáte počet Připravených kouzel jako jádrovou vlastnost toho Povolání. Za mě to až tak moc jádrové neni a to původní nastavení bylo v pohodě - většinu Připravených kouzel dávala Úroveň, podle INT pak měl Kouzelník kouzlo nebo možná dvě víc nebo míň, což bylo nějaké dílčí oslabení, ale trade-off který tím šel získat to mohl pro různé buildy víc než vyvážit - tj. nějaký elfoun nebo člověk s +INT byl lepší kouzelník podle největšího stereotypu, ale různí trpasličí nebo warmage kouzelníci šli postavit tak že herně dávali smysl (např. když sem hrál battle-mage kouzelníka tak sem combem rasy a rozdělení attribute pointů obětoval INT+3 na INT+2, takže sem měl o kouzlo míň, ale výměnou sem dostal +SIL, +OBR a +ODL což se vcelku vyplatilo - tím že sem v rámci buildu/RP cílil na užší výseč Připravenejch kouzel sem to kouzlo míň vlastně ani moc necítil).
OPROTI TOMU, fakt že mám právě jednu spellcasting ability a tuto pak přičítám do útoků kouzlama i do SO záchran kouzel a pro povolání X je tato vždycky A (kouzelník = INT, druid = MOU...) je fakt debilní, protože tohle jednoznačně je jádrová schopnost a vždycky platí že nižší je horší a těžko se tam hledá nějakej adekvátní trade-off, což pak vede k tomu povinnýmu min-maxu, což je to co nesnášim. A že nesesilatelé maj podobný spamy (Tulák OBR, Barbar ODL...) na tom nic nemění, to znamenáí jen že to je u nich udělaný podobně debilně.
Tady je samozřejmě problém v tom že chcete rozlišit jednotlivé sesilatele v jejich síle podle vlastnosti, protože pokud by +útok a SO záchran kouzel bylo statický podle úrovně, tak to bude vcelku nudný. Řešení je zjevný - zahodit koncept sesílací vlastnosti povolání a rozdělit použití všech tří duševních vlastností napříč spellcastingem - některá kouzla nebo typy hodů budou vázaná na INT, další na MOU, další na CHA. Rozlišení archetypálních/stereotypních priorit vlastností daných povolání pak docílíte tak že každé povolání dostane ve svém spell-listu taková kouzla, která protěžují právě jeho stereotypní vlastnost (Kouzelník dostane hlavně kouzla co běží na INT, Klerik převážně MOU atd.) Všimněte si že to deisgnově není moc problém, protože překryvy spell-listů mezi povoláními jsou zejména mezi povoláními která už teď sdílí svojí sesilatelskou vlastnost (druid/klerik atd.)
V takovém systému pak budete pořád mít Kouzelníka u kterého je stereotypní že jede na INT (protože má třeba o kouzlo víc a hodí se mu to pro větší část kouzel), ale v pohodě jde postavit kouzelník co poběží na MOU nebo CHA (bude mít o kouzlo míň, ale může to bejt validní build běžící na jinym spell-listu, nějakej warmage nebo trickster atp.)