Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
1.2.2023 13:55 - sirien
Ryan Dancey Discusses the Stunning OGL Outcome Where We Go From Here | Roll For Combat

V podstatě tak trochu victory dance chat, rozhodně už to neni tak zajímavý jako ten první rozhovor a neřeší se tam moc žádné zajímavosti z historie a tak.

Od začátku do cca poloviny:

SITUACE
  • Celé to je čistá Wizardí ztráta bez kompenzace.
  • Lidi co vlastní stamiliony v Hasbru stejně jako Paramount co investoval desítky milionů do filmu a i další velký zvířata si toho všimli. Vedení Wizardů i Hasbra bylo skoro určitě pod těžkym tlakem.
  • Stvali ho všichni kdo Wizardům covali s tím že "to nejde obhájit tak se s nima musíme dohodnout na nějakym kompromisu" (naprosto chápu, mě taky).
  • Stále nevěří, že by Wizardi měli právo s OGL jakkoliv manipulovat (odvolat jí). Byl připravený se soudit jako dost dalších a je přesvědčený, že by vyhráli.
  • Celá šaráda byla podle něj zbytečná, protože Wizardi na tom reálně neměli co získat - business je o tvorbě kvalitních produktů co lidi chtěj kupovat. Lidé co pod OGL tvoří nezmizí pryč jen kvůli žonglování s licencí (zejména když někteří hráči okolo jsou obdobná nebo větší váhová kategorie než Wizardi/Hasbro - zajímalo by mě koho přesně myslel těma "většíma")
ORC / OGL
  • WotC podle něj přejde na Paizího ORCa, v rámci community damage reparation
  • Ryan přiznává, že slabinou OGL je vyrovnání se se softwarem. ORC v tomhle může být (i pro WotC) značně lepší.
CREATIVE COMMONS
  • Ohledně CC BY. Ryan nevypadal škodolibě, ale... fakt že uvolnili pod CC BY věci které předtím byly žárlivě chráněné pod Product Identity u něj vzbudila značnou reakci (srovnal to s tím "jakoby [disney] pod CC pustilo Darth Vadera"). Na druhou stranu varuje že jsou puštěné "jen" názvy - související obsah je šedá zóna".
  • Mezi OGL a CC by pro RPG zvolil stále OGL, protože CC není dokonale uzpůsobená RPGčkám, které nejsou jedno "dílo", ale mixy převzatého, vlastní tvorby a často obsahu třetích stran (u brand/licencovaných RPG). OGL Product Identity tohle explicitně řeší a usnadňuje
  • v rámci CC to de řešit taky, ale složitějc. (IMO: má pravdu, ALE Product Identity tak jak je v OGL IMO nepřijatelně přestřeluje a umožňuje dost unfriendly věci.)
1.2.2023 22:10 - sirien
Druhá půlka (už o dost zajímavější sama o sobě)


RPG, MMO a RPG a AI

Od půlky dál navazuje ne nezajímavá diskuse o MMO a RPGčkách. Ryan tam vyzdvihuje fakt, že RPGčka zažily zásadní comeback, zatímco MMOčka ne a sou v úpadku (resp. množství jejich hráčů dávno není to co býval v době jejich slávy). Ryan tam má zajímavej point o tom, že v tom velkou roli hrál streaming (co se rozjel už před 5e, ale Wizardi velmi rychle přiskočili na vůz), kterej se ale sám rozjel u MMOček.

...a na to navazuje diskuse o AI DMech. Ryan tam poznamenává že jde o exponenciální trend co lidi neuměj vnímat, protože "to neni nikde a najednou všude - ale když to sledujete, tak to vidíte přicházet". (Pocestě sám demonstruje neintuitivnost exponenciálních trendů když dodá "...a my právě teď jsme v té zrychlující fázi")

Jsou tam nějaké kotnroverzní výroky, Ryan má třeba za to že dojde na to (předpověděl to už pro minulost, ale "naplňuje se to až teď"), že se RPG prolnou s digitalizací - nezmění to hru jako takovou (hráči, DM...), ale převezme to workload - např. by to DMovi mohlo obhospodařovat nestvůry v boji. Což jako někomu může fungovat, ale já bych to třeba fakt nechtěl a ve velkém to zabije různé možnosti improvizování popř. "taktického roleplayingu".

Je tam point o tom že hra bude moct bejt pravidlově složitější, protože její e-interface bude jednodušší (appka to spočítá a vyhodnotí sama). Again, "doubt", protože by to znamenalo že DM efektivně ztratí možnost fiatovat popř. dělat rulingy - a chování systému jako blackboxu má i mnohé další nežádoucí vlastnosti. Později se tam ale objeví myšlenka, že se vždycky žertovalo že "DnD je 5 minut zábavy po 4 hodinách nudy" a že AI by mohla hodně pomoct s tvorbou postav a setupem hry a obhospodařenim pravidel postavy atd. (IMO tohle neni ani tak o AI jako o VTT a appkách, ale...)

Stephan tam má úvahu že je zajímavý že narozdíl od jiných her, RPG se za padesát let prakticky nezměnily - a je otázka jestli se to obrátí, nebo ne. O X témat později se k věci vrátí skrz komentáře v chatu a Stephan tam poznamenává, že Diablo dokáže generovat náhodný obsah už teď a do budoucna se to ještě zlepší, takže ne že by tohle dělat nešlo.

Tohle s těma AI si říkám jestli by náhodou nestálo o vlastní téma.


SITUACE
  • Zákazníci které WotC ztratilo na Beyondu nebyli jen random zákazníci - byli to ty nejhorší, které ztratit mohli, protože tam byla výchylka k mnohaletým věrným zákazníkům, DMům a opinion makerům - velká část z nich se navíc nejspíš nevrátí popř. bude hrozně těžké lákat je zpátky. Což je ohromná dlouhodobá ztráta.
  • Co hůř, konkurence se rozjela na úrovni "hups, vyprodali sme sklad". Ryan poznamenal že ty lidi nejsou blbý a uvědomujou si že maj generační propagační příležitost a hodlaj toho teď a v dalších měsících využít naplno.
  • Wizardi nebudou v nejbližší době a nejspíš ani letech nijak dál kravit (s licencema...) - ale ani neudělají žádné další vstřícné kroky (jako uvolnění dalšího obsahu atp.). Důvod je především ten že chtějí aby se na všechno zapomnělo a otázka licencí a open-content se vytratila z živé paměti, takže titulky jako "nový open-obsah pro DnD" je to poslední, o co by stáli.
ORC / OGL / CC
  • Lidi co vytvořili nejvíc OGL obsahu jsou ti samí co teď jdou na ORC.
  • CC licence pro 5e je ostrovní, protože neobsahuje OGL obsah pro DnD. To může vést k budoucí Wizardí nutnosti multi-licencovat. (IMO Ryan "svojí" OGL až moc fandí - zaprvé ten dodatečnej obsah není pro většinu produktů ani tvůrců moc důležitej, zadruhé fakt to neni tak že by CCčkovej obsah měl jen DnDčko.)
Naoki: 1:45:20 a dál by tě mohlo zajímat (stejně jako kohokoliv dalšího se zájmem o Japonsko) ;) (pro ostatní tam je aspoň dvojitá zajímavost o nové RP...G-ish hře s perličkou v backgroundu.
1.2.2023 23:28 - strucky
sirien píše:
Co hůř, konkurence se rozjela na úrovni "hups, vyprodali sme sklad"

Načež Wizardi prý (nepotvrzený/nevyvrácený rumour) sedí na třech obřích freight warehousech plných neprodaných příruček - zejména prý těch několika posledních, jako Spelljammer, Duhová citadela, ... a retaileři neobjednávají, protože zákazníci už je nechtějí.
1.2.2023 23:33 - ShadoWWW
Já ten úpadek vidím od Tashy.
2.2.2023 00:05 - LokiB
Fajn výcuc.

sirien píše:
Je tam point o tom že hra bude moct bejt pravidlově složitější, protože její e-interface bude jednodušší (appka to spočítá a vyhodnotí sama)


To jsem tu tak nějak 3-4 roky zpátky v jednom tématu nadhazoval jako "můj ideál" v tom smyslu, že mě házení kostkama nebaví až mi vadí a že "počítačové řešení", které mě odstíní od potřeby vůbec něco vyhodnocovat na mojí (GM ale i hráčské) straně, mi není nijak proti mysli. Pro vícero her mi přijde dobré, když se nebudu muset starat o čísla v mechanikách. V tom smyslu, že "blackbox", který při hře bude generovat uvěřitelné výsledky pro daný "styl hry" (který není jeden a nemusí být tedy vůbec stejně nastavený blackbox pro všechny hry) mi přijde v pohodě dobře nahrazující "knižní pravidla, popisující mechaniky".

sirien píše:
Again, "doubt", protože by to znamenalo že DM efektivně ztratí možnost fiatovat popř. dělat rulingy


Ne nutně, když to nebude pouze v rámci VTT ... ten blackbox může mít DM i u reálného stolu, kde "výrok blackboxu" může kdykoli přetlačit, když pro to uvidí důvod.

Ono by to klidně mohla být vlastnost i VTT, kde sice pojede vše blackbox, ale DM bude mít možnost, jak do toho vstoupit/přerušit/nahradit kterýkoli výrok ("hej, mačkám tlačítko DM RULEZ a nejsi po tom zásahu mrtvý, ale jen lehce zraněný" je takový vulgární příklad).

Zajímavá mi přijde možnost, že AI DM cesta může k "něčemu jako RPG" (protože to budoucí AI RPG nebude stejné jako to před 20 lety či dnes) přivést neskutečné množství nových hráčů, kterým to "zlidští videohry", bez toho, aby sami museli nějak někde generovat vlastní obsah, čehož třeba nejsou schopni či ochotni ... což může změnit tvář RPG scény víc, než by se třeba teď mohlo zdát. A dnešní hráči a styl hraní bude jen menšinovým.
2.2.2023 00:26 - sirien
strucky: Spelljammer že by se neprodával? Jako vim že reakce na něj nebyly úplně nadšené, ale to je jako hodně klasika a kultovní jméno. Ale jako možný to je. Ten zbytek - jo no.

Hrozná ironie je, že Wizardi ztratili schopnost tvořit zajímavé věci - firma co kdysi byla game designová špička byla Hasbrem během pár let zadušená do pozice tupé správy stávajících IPček - což je děsná vizitka Hasbra a jeho firemní kultury. A historie se děsně opakuje - teď jak sem načítal nějaké věci pro článek o historii OGL tak mi přijde že celá 5e je v podstatě totéž co 3e, jen ve slow mode. Ztráta designového týmu, pád kvality, finanční underperformance, reakce v podobě vyjebání s komunitou... chybí nám už jen vyhlášení půlté edice a chrlení obsahu na kvantitu a bude to komplet.
2.2.2023 00:29 - Šaman
Tak co se tu psalo, OneDnD 6e je spíš 5.5e. Takže… dejavu?
Tuším, že i Paizo plánuje comeback na výsluní.

Btw, co myslíš tím, že "CC licence pro 5e je ostrovní, protože neobsahuje OGL obsah pro DnD."?
2.2.2023 00:32 - sirien
Loki: nad tlačítkem DM RULEZ sem přemejšlel než sem napsal co sem napsal - a stejně házim doubt, protože takový tlačítko by se mohlo ukázat bejt naprosto netriviální. Pokud rulingem rozhodnu o nějakym ongoing efektu, který nemá standardní vyjádření v pravidlech (např. postava co zůstane viset z balkonu za jednu ruku...), jak tomu systému vysvětlíš, co tim myslim? A jak to rozlišíš od jiného podobného, ale vlastně úplně jiného případu (dovolim hráči aby se postava rozeběhla po zdi, chytla se tam výklenku a zůstala tam viset - ale místo aby se škrabala nahoru ve snaze se nezabít pádem má volné pole působnosti pro castění nebo střelbu z ruční kuše nebo vrhání dýk...)

Jako neřikám, že to nejde, ale řikám že to neni tak triviální jak to vypadá. Zejména pokud chceš aby ti VTT například navrhovalo akce nepřátel, které podobný rulling ale berou v úvahu atp.
2.2.2023 00:35 - sirien
Šaman: tim nemyslim nic. Ryan tím chtěl říct, že OGL má snowball vlastnost nabalování nového obsahu do stejného OGC poolu (viz článek s vysvětlením), takže s OGL nezískáváš jen DnD SRD, ale i všechno ostatní co pod OGL kdo uvolnil - což ale pro CC neplatí.

IMO to je vadná úvaha, protože a) pod CC už taky nějakej obsah existuje a b) pořád mám za to že by tam mohla existovat možnost dvoj-licencování kdy pro DnD SRD specificky použiješ CC, ale zbytek (výslovně s výjimkou DnD) vezmeš z OGL (profit je ten, že tím získáš OGL bonus content, ale vyhneš se DnD Product Identity). Jak moc je ta úvaha valid nebo sound je otázka na právníka a ne na mě, samozřejmě.
2.2.2023 00:53 - LokiB
sirien píše:
Jako neřikám, že to nejde, ale řikám že to neni tak triviální jak to vypadá.


Já zas neříkám, že je to samospásné a nejlepší možné. Tvůj doubt chápu. Nemusí to být vůbec cesta pro všechny stoly a všechny hry. Pro mě to má ty benefity, které jsem zmínil ... ale když jiný DM rád hází kostkou, zajímají ho konkrétní mechaniky dané hry a má potřebu je nějak "DMovsky" používat ... tak pro něj takové řešení určitě vhodné a ani dobré nebude. A není důvod mu ho nutit nebo říkat "jinak to nejde, zvykni si".
Bude to jen "další způsob jak hrát" a část hráčů/DMů to osloví. Víc v "herním blackboxu" zatím nevidím.

sirien píše:
A jak to rozlišíš od jiného podobného, ale vlastně úplně jiného případu (dovolim hráči aby se postava rozeběhla po zdi, chytla se tam výklenku a zůstala tam viset - ale místo aby se škrabala nahoru ve snaze se nezabít pádem má volné pole působnosti pro castění nebo střelbu z ruční kuše nebo vrhání dýk...)


A teď to bereš v rámci VTT nebo hraní u reálného stolu? Ve VTT obtížně (teda s pomocí AI pro voice recognition třeba časem ano).
U reálného stolu může být blackbox vyhodnocování metaherní ... tedy DM mu řekne "vyhodnoť mi středně těžkou akci postavy A, ztíženou její mírně komplikovanou situací" (třeba tím, že v rámci interfacu dá postavě A "tag" (či vaší řečí Aspekt) "v mírně komplikované situaci pro fyzické aktivity" a blackbox s tím bude umět pro další vyhodnocování počítat).

Takových "stavových flagů" budeš mít více, ale nebude to volný pois ... bude to výběr z nějaké sady, která bude mít v blackboxu už celkem jasné (i když třeba algoritmicky netriviální) vyjádření a postup, jak s ním počítat.
2.2.2023 01:00 - Šaman
sirien píše:
Ryan tím chtěl říct…

Jo tohle. Díky. Původně jsem nepochopil jsem to slovo "ostrovní".

sirien píše:
Pokud rulingem rozhodnu o nějakym ongoing efektu, který nemá standardní vyjádření v pravidlech

Řekl bych, že máš od AI GM vyšší očekávání, než co v následujících letech může reálně přijít.

Očekával bych spíš něco jako dynamicky generovanou Baldur's Gate s tím, že lidský GM bude mít možnost nechat (v první fázi hlavně) nepřátele řídit počítačem, nebo nad nimi převzít kontrolu.

A podpora ze strany AI by byla v tom, že si GM řekne o "battleplan, lesní cesta, křižovatka, 5 banditů na 3. úrovni, z toho dva trpaslíci". A když se mu nelíbí co dostane, tak buď doplní zadání, nebo klikne na tlačítko "přegenerovat".

Anebo že chce "město cca 3000 obyvatel, jmenuje se Prágl, teče skrz něho velká řeka, je tam mnoho řemeslníků, několik chrámů, ale žádná magická škola, k dostání jsou předměty do vzácnosti X, pod městem jsou rozsáhlé stoky" - a AI vygeneruje takové město včetně spousty cizích postav, obchodníků s konkrétním inventářem, cechem vrahů, pěti klerickými řády, generickými sidequesty apod… a GM to může upravovat.

---
Btw. pokud by to takhle nějak vypadalo, tak to určitě naláká spoustu lidí, ale ještě víc se rozevřou nůžky mezi takovýmto hraním a theatre of mind. Imho by se to úplně rozdělilo a Fate-like hry by těžily z jednoduchosti pravidel a toho, že se v tom dá zahrát libovolný svět a setting, zatímco DnD VTT hry by naopak těžily z podpory AI.
2.2.2023 01:05 - LokiB
Šaman píše:
Očekával bych spíš něco jako dynamicky generovanou Baldur's Gate s tím, že lidský GM bude mít možnost nechat (v první fázi hlavně) nepřátele řídit počítačem, nebo nad nimi převzít kontrolu.


Tak já bych očekával, že právě v těchto hrách s AI GM vůbec žádný lidský GM nebude. V tom bude jejich kouzlo pro mnoho skupin, resp. pro mnoho individuálních hráčů, kteří se online spojí s dalšími hráči a pustí se do AI GM hry (jako kdyby šli na WoW raid), právě aniž by potřebovali lidského GM.

Cokoli menšího od AI GM bych bral jako zklamání (na tomto poli ... pro mě to asi není, nemám potřebu takhle hrát, ale třeba můj syn ano).
2.2.2023 01:11 - Šaman
LokiB píše:
Tak já bych očekával, že právě v těchto hrách s AI GM vůbec žádný lidský GM nebude.

To by asi šlo, pak by to byla opravdu dynamicky generovaná Baldur's Gate. Imho ale lidský GM do poměrně sandboxové AI může vnést zajímavý příběh.
Jinak bych očekával opravdu spíš generický sandboxový zážitek.
2.2.2023 01:13 - sirien
Loki: já neříkám, že tam ty možnosti nejsou - ale efektivně a) nevěřim v nějaké rychlé nasazení a b) mám pochybnost o jejich reálném přínosu. Jasně že to můžeš u stolu tagovat tak, jak řikáš - jenže moje zkušenost je že když se systém trochu naučíš, tak tvůj mozek dokáže spočítat obtížnost instantně, zatímco zadávat tagy vždycky nějakou chvíli potrvá.

To už bych viděl potenciál spíš v druhý straně rovnice, kdy jako GM řeknu "DC 24" a hráč si jen tapne použitou dovednost. Problém je, že tohle máš k dispozici už teď, protože ty čísla sou v DnD předpočítaná. Takže to spadne do diskuse o tom jestli chceš tapat na tlačítko nebo házet kostkou.

Jako obecně mám skepsi k tomu jak moc tohle bude využitelný. Samozřejmě by bylo boží kdybych si já mohl jen tak GMovat a poruce sem měl AI která by vnímala co se ve hře děje a dodávala mi systémový výstupy (takže já řeknu "a tři skřeti útočí na tebe" a AI mi okamžitě vyhodnotí "ok, mluví ke kouzelníkovi... dvakrát hit jednou miss, -22 BV), ale tam bojim se fakt nejsme. (A opět mě to vrátí k otázce jestli chci nebo nechci házet kostkama - minimálně dokud mi někdo nevyrobí Bluetooth nebo jiný wireless kostky jako input periferii. Což by bylo epic, ale představa těch 50 BT kostek na stole - to asi dřív budu mít AI co se kamerou podívá co padlo :D Což, actually, even better.)
2.2.2023 08:20 - Jerson
Bluetooth kostky přenášející výsledky do mobilní aplikace už přeci několik let existují, ne?
Jinak mě překvapuje, kolik lidí chce odstranit "náročnost číselného managementu postav a situací", když deset let slýchám, že právě tyhle výpočty většinu hráčů DnD (či dokonce RPG) hráčů baví a moje nechuť k nim je minoritní preferencí.

Jinak už teď by nebyl velký problém vytvořit AI určené pro vedení RPG. Zápletky dokáže vytvářet (pravda, z mého pohledu naprosto tuctové, ale "hráči to mají rádi"), umí vymýšlet popisy, umí doplňovat detaily, umí házet kostkou a vytvářet pravidla, která by se dala v jedné situaci použít, umí hod vyhodnotit - a převodníky řeči na text a textu na řeč existují už dlouho.
Technicky v tom nevidím problém. Problém spíše bude nějakou tu AI vytvořit odděleně od různých univerzit a výzkumných ústavů, provozovat ji na vlastních (super?)počítačích a rozvíjet ji. Na to tvůrčí studia stolních RPG zatím asi nemají správné lidi a know how - i když by asi nebyl takový problém je získat, hráčů může být mezi AI vývojáři dost.

Každopádně si myslím, že AI GM bude dlouhodobě jediná cesta z potíží s nedostatkem GMmů v DnD.
2.2.2023 09:01 - LokiB
Jerson píše:
Jinak mě překvapuje, kolik lidí chce odstranit "náročnost číselného managementu postav a situací", když deset let slýchám, že právě tyhle výpočty většinu hráčů DnD (či dokonce RPG) hráčů baví a moje nechuť k nim je minoritní preferencí.


Protože to vyhnodnocuješ (jako v těchto případech celkem často) podivně.
Když budeš mít 100 lidí, s 9 z nich budeš chodit pravidelně chodit hrát fotbal, a budete se ui toho dohadovat, jestli se mají auty kopat nebo házet, 7 z těch 9 ti bude tvrdit, že kopat, protože jsou na to z malé kopané zvyklí a pak se najednou někde začne bavit 50 jiných, se kterými jsi nikdy nehrál, oni vlastně ani fotbal nehrají, ale 40 z nich ti bude tvrdit, že ve fotbale se přeci auty hází ... tak nedává smysl chodit říkat té svoji skupině "vidíte, já vám to říkal, že se celou dobu pletete".

Jasně, že v současnosti a v minulosti hrálo RPG dost lidí, které ta číslíčka bavila ... kdyby je nabavila, tak by to totiž často ani nemholi hrát. Ale je to minorita.
Když RPG začne hrát majorita, tak se změní mnoho věcí, které jsme znali jako "hráči RPG rádi to a to".

sirien: no, já neprorokuju, že to bude tak jak píšu, ani že to bude brzo. Jen že je to cesta, která by mi v mnoha ohledech vyhovovala ... a měla by smysl pro mnoho hráčů/GMů
2.2.2023 09:02 - Čindi
Sirien: Děkuji za všechna shrnutí.
Případná diskuse o AI mi přijde zajímavá. Ale generátor, jak to popisuje Šaman, by se mi líbil.
2.2.2023 09:21 - Naoki
Píše:
Naoki: 1:45:20 a dál by tě mohlo zajímat (stejně jako kohokoliv dalšího se zájmem o Japonsko) ;)

Lol! Koukej si to koupit a pouzit :D
2.2.2023 09:43 - cyrasil
sirien píše:
strucky: Spelljammer že by se neprodával? Jako vim že reakce na něj nebyly úplně nadšené, ale to je jako hodně klasika a kultovní jméno. Ale jako možný to je. Ten zbytek - jo no.

No ono totiz ke Spelljammeru v te prirucce temer nic neni.
2.2.2023 19:10 - ShadoWWW
Jako je fakt, že když přišly smart cubes, tak to byla v komunitě skládačů rubikových kostek (tzv. cuberů) docela revoluce. Kostka má v sobě blue tooth a gyroskop, takže můžeš na obrazovce vidět i otáčení kostkou, díky senzorům vidíš i samotné skládání. Aplikace ti poradí, jak kostku skládat postupnými kroky vždy v aktuálním stavu, ale největší pecka byla a stále je online bitvy, kdy můžeš skládat na rychlost online proti ostatním nebo tým vs. tým. A další dost dobrá vlastnost smart cubes je, že po složení dostaneš okamžitou analýzu, jak dlouho ti trvalo složení jaké vrstvy, kolik pohybů jsi ke složení potřeboval a kolikrát jsi kostku otočil. To ti dává možnost zlepšovat se v konkrétních částech skládání. Jako na učení IMHO nejlepší typ kostky. Třešničkou na dortu pak už je jen robot, který dokáže kostku sám poskládat nebo zamíchat za pár vteřin, takže člověk se může zaměřit jen na skládání, když chce (nemusí ručně míchat).

Ale přes to všechno jsou stále nejoblíbenější speed cubes, tedy typ kostky zkonstruovaný na co nejrychlejší skládání. A stejně tak skládání na otevřených soutěžích, kde se člověk dostaví osobně, je stále oblíbenější než to online.

VTT mají podstatné výhody oproti osobnímu hraní, a ty výhody budou stále propracovanější. Ale stejnějako smart cubes neporazily speed cubes, tak osobní hraní bude IMHO vždycky oblíbenější než VTT.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082457065582275 secREMOTE_IP: 44.213.80.203