Sirien tam může jít taky :-)
Jinak - zní-li nářečí libozvučně a zajímavě, ať si ho někdo používá.
Pražsky vyslovované "vokno" a zpívaná "-ej" tahají za uši a nedají se poslouchat, proto některým lidem vadí. Já sám koncovku -ej občas používám (i v psaném "obecném" projevu), ale nevyvolávám u toho touhu vypnout repráky (alespoň doufám).
U Sparkle to na druhé straně neznělo tak špatně, aby se kvůli tomu musela nějak omlouvat, ale bylo hezké vidět, že se snaží vlastní projev kultivovat. Když už mluvím někam do éteru, mělo by mi být rozumět, neměl bych tahat posluchače za uši a hlavně - měl bych používat společnou řeč, ať už obecnou nebo spisovnou.
Jinak kontext toho, komu (jakým skupinám, pro jaké rpg) byl snad dán tím, že je to Akademie vypravěčů - takže primárně určeno pro DnD-like hry, "družinovky", chcete-li. Samozřejmě že jsou rpgčka, kde záměrně hrajete zlouny nebo edgy charaktery, ale tak tam je snad z kontextu jasné, které obecné rady neplatí.
"Don't be a dick: je dobrá rada, ale právě další rady vám říkají jak (protože když to víte, tu úvodní radu většinou nepotřebujete ;-) ).
Nekonzistentně hraná postava není nic, za co by se mělo vyhazovat od stolu, ale příjemné to není. Takže pokud chcete být opravdu dobrým (vítaným, oceňovaným) hráčem, je prostě pravda, že je lepší držet se toho, co zvládnete, případně experimentovat zvolna či na kratších kampaních...
Znám to z vlastní zkušenosti. Hraju teď kenku a prostě "držet zobák" a vyjadřovat se úsporně (protože nemůžete mluvit) je v dlouhodobé kampani výzva, kterou nedávám. Nemyslím, že by to hráčům kolem mě vadilo, že to sem tam poruším (zejména když jde spíš o "příběhovou zkratku", nic co by se nedalo okecat jinak). Ale že by to ze mě dělalo dobrého hráče? Nemyslím si.
Jerson: Imho Sparkle sama trochu plave v tom, co je pro ni player skill a kdy jeho absence vadí. Nicméně bavíme-li se o DnDlike hrách (což Dračí hlídka je a pro její posluchače je téma primárně určenou), je fakt, že hráč neznající základní pravidla a postupy je opruz. Nemyslím nováčka, tam člověk rád poradí, pomůže, "zasvětí". Myslím někoho, kdo "nemá čas" se je naučit či okoukat ani po roce hraní.
Pokud ve tvých hrách player skill neexistuje (nebo není třeba), logicky pro tebe ta rada ztrácí relevanci. Je ale pak poněkud divné s ní nesouhlasit :-)
Co se týká GMství... Sparkle netvrdí, že musíš být sám dobrý GM, abys mohl kritizovat. Ale že by bylo dobré mít představu, jak je to náročné = zkusit si to. Prostě pak získáš perspektivu nad tím, když něco nebude "dokonalé". Neznamená to, že nemůžeš dávat zpětnou vazbu stran toho, co je třeba zlepšit. Ale měl bys chápat, že občas ujede každý, že to nikdy nebude perfektní. O to jde. Mít realistická očekávání.