Jerson píše:
A tedy že když hráč hobita zjistí, že ho pronásleduje nějaký NPC sprinter
A to je právě ta zavádějící část. Protože ze situace "neschopa vs profík" v dané disciplíně jsi najednou udělal něco jiného. Sprinter není profík na chytání lidí při běhu davem nebo po bytě. Vlastně při tom může být jedno, že je Sprinter, protože to není ta kvalifikace, která vyjadřuje profíctví v honění lidí po bytě.
Změna disciplíny bez toho abys změnil skill zdánlivě dodává opodstatnění tomu, co píšeš, ale v reálu diskuse je to faul :)
Když postavíš zpátky původní premisu neschopa vs profík, tedy při honění se po bytě to bude neschopa vs odborník na honičky po bytě (a ne sprinter), tak dostaneš zpátky to, o čem mluvíme.
A v takové chvíli šance daného neschopny nebude opět 1 ku 6, ani 1 ku 10, ani 1 ku 100.
Stejně, jako když bude hrát člověk, který šachy moc neumí, proti velmistrovi ... rušnost prostředí atd, to vše mu nějakou šanci dá ... třeba 1:20000.
Otázka je (a lidé si tu na ní odpovídají různě, a ani já netvrdím, že na ni existuje jediná správná odpověď), jestli má smysl snažit se tuhle šanci vyjádřit "hodem".
Jasně 1k6+ hod určitě dokáže nasimulovat i tuhle pravděpodobnost (oproti třeba 1k20 vs 1k20 hodu, který to neumí).
Tolik k podchycení realismu. Druhá věc je, že dost hráčů má spíše postoj "hej, 1:20000 to je možná v reálu, možná i daleko míň, ale pro dramatický efekt v naší hře chceme, aby i zcela nesmyslná akce měla šanci na úspěch X (třeba 1%, nebo 5% ... ) Protože nám to přijde zábavné.
A to je to, kde se lidi, jak bývá zvykem, neshodnou. Někomu to přijde zábavné, jinému ne. Při reálné hře to zas tak moc nevadí, ale teoretizování zde v diskusi vede k tomu, že jedni přesvědčují druhé, že jejich řešení je tak nějak správné.
Za mě jsou možná řešení obě dvě, obecně inklinuju k jednomu (nemusí být šance na úspěch čehokoli), ale byly hry, kde mi nevadilo i opačné řešení a bavil jsem se při tom.
Prosím, snažme se těmi "realistickými" příklady, zejména když si je trochu ohneme pro naše potřeby, nemást čtenáře :) Protože o ně ve skutečnosti nejde. Jde o to, jestli nás baví nebo nebaví, resp. jestli chceme nebo nechceme mít příslušné možnosti v našich hrách. A pro toto neexistuje správná odpověď.