Kultura

sirien
23.12.2020 23:38
Akademie vypravěčů
6.5.2021 15:17 - sirien
Xeth píše:
Ten díl proběhne dnes v 19:00. Klidně to můžeš v relativně krátké době před tím dát sem. Autor se jtím tak jistě již nedokáže inspirovat ani od tebe opisovat. ;)

fair enough.
6.5.2021 15:38 - Jerson
Jezus píše:
Jinak bych vážně rád viděl, jak do Akademie vypravěčů přispěje Jerson, aniž by chat nevybuchl otevřenou nenávistí a nadávkami :-D :-D

Spíše si říkám, zda:
1) by to někdo poslouchal
2) by někdo reagoval
3) by to obvyklým posluchačům DH k něčemu bylo

Xeth píše:
Ano, že má s podobnými situacemi, kdy děti řeší věci svou dětskou logikou, počítat. Že se nemá se nechat zaskočit a nějak je řídit tak, aby je dětem nezakazoval, ale aby je zmírnil nebo odlákal pozornost hráčů jinam. V uváděném příkladu s plánovaným vybitím hospody bylo uvedeno obojí - odlákání pozornosti bylo vzniklým požárem, případná konfrontace zas zmírněná střevními potížemi útočníků.

To chápu ... ale tobě to přijde jako dobré řešení? Učit ty nejmladší hráče, že když chtějí udělat něco, co se Vypravěči nelíbí, tak se stane něco, aby to nemohli udělat?

Nebo třeba to že selhání má být rámováno jako selhání postavy. Přitom já i další lidé se naopak snaží vnést myšlenku, že když už někdo hraje kompetentní postavu, tak by selhání mohlo - či mělo - být interpretováno jako vliv okolí, hodně schopných protivníků, nebo souhra okolností. Právě z důvodu, aby hráč nebyl frustrován neschopností své postavy, svého avatara.
A u dětí mi to přijde jako desetinásobně důležité. "Nepovedlo se ti to co jsi zkoušel" je zabiják nálady a invence i u dospělých, natož u dětí.

Xeth píše:
Škoda. I tak ale vždy ale můžeš přispět v komentářích pod videem.

Díky, ale po zkušenostech už nechci. Pokaždé se najde někdo, kdo mě upozorní, že sto lidí, sto chutí, že nemluví o jediném způsobu, že žádný není nejlepší a proč do toho vůbec kecám.
Na discordu jsem se zeptal, jestli tam tenhle přednášející chodí. Ticho po pěšině.
Xeth píše:
Nicméně ty nejsi úplně ten správný exemplář vypravěčského začátečníka. ;)

To je pravda. Ale pokud se hraní s dětmi tak moc liší od hraní s dospělými (s čímž souhlasím), tak v tomto směru ještě pořád začátečník jsem.
6.5.2021 15:55 - Jezus
Jerson píše:
Spíše si říkám, zda:
1) by to někdo poslouchal
2) by někdo reagoval
3) by to obvyklým posluchačům DH k něčemu bylo


1) Já bych si to poslechl určitě :-) A myslím, že "pravidelní posluchači" taky. Zvědavost je mrcha a když se objeví v tvém oblíbeném pořadu někdo koho bys nečekal (nechci říkat vyloženě "nepřítel" ;-) ), tak tě to k obrazovce přiková, protože chceš vědět, co se to sakra děje :-)

2) já bych se spíš bál, aby nebylo moc nekultivovaných reakcí

3) Tady souhlasím se Xerthem - lidi jsou různí. Nemyslím si, že většina lidí, co hraje Dračí hlídku ji hraje proto, aby jebala hráče do ucha. Navíc na to dost možná koukají i lidi, co hrají jiné systémy. Jen prostě těch "moderních" rad pro ně je málo. A ty se vzdáš příležitosti jim je ukázat :-)

Btw, vážně si myslím, že by pro nové hráče (dorůstají každým dnem :-) ) mohlo být zajímavé oprášit nějaké staré články a udělat je formou přednášky - já si taky radši pustím video nebo podcast, než abych něco četl, zejména protože u toho můžu pracovat nebo podobně... Ale tohle je spíš směrem k sirienovi případně Gergonovi...
6.5.2021 16:42 - Xeth
Jerson píše:
Spíše si říkám, zda:
3) by to obvyklým posluchačům DH k něčemu bylo

Kdo ví. Ale třeba by někteří z nich zjistili, že nejsi jen "rejpal, podle kterého je stále něco špatně," ale taky někdo, kdo jim vysvětlí, jak dělat něco dobře. A možná bys ty zjistil, že to není jen "banda haterů, která na tebe útočí, kdykoliv něco napíšeš nebo řekneš," ale že tam jsou taky lidi, kteří si rádi něchají poradit nebo se inspirovat. ;)

Jerson píše:
To chápu ... ale tobě to přijde jako dobré řešení? Učit ty nejmladší hráče, že když chtějí udělat něco, co se Vypravěči nelíbí, tak se stane něco, aby to nemohli udělat?

To co píšeš ty je samozřejmě nesmysl, tak by se ta hra hát neměla. Ale tak to přece vůbec v té akademii ten přednášející nepostavil. Pouze jim tam dal vývoj situace, který je může (ale nemusí) svést od připravovaného záměru. Protože to může být pro ty děti zajímavější a zábavnější.

Jerson píše:
Nebo třeba to že selhání má být rámováno jako selhání postavy. Přitom já i další lidé se naopak snaží vnést myšlenku, že když už někdo hraje kompetentní postavu, tak by selhání mohlo - či mělo - být interpretováno jako vliv okolí, hodně schopných protivníků, nebo souhra okolností.

Jasně, to, co píšeš je ideální přístup k selhání ve hře. Jenže on mluvil o voze a ty píšeš o koze. To co v akademii říkal bylo to, že by dítě nemělo vnímat selhání jako to, že se to stalo jemu, ale tak, že se to stalo jeho postavě.
To klidně může být tím tvým přístupem rozvinuto.

Jerson píše:
Pokaždé se najde někdo, kdo mě upozorní, že sto lidí, sto chutí, že nemluví o jediném způsobu, že žádný není nejlepší a proč do toho vůbec kecám.

Tak s tvým pohledem na věc někdo nesouhlasí, no a co? Takových vždy bylo a bude hodně. Ale ten příspěvek by přece nebyl pro ty, kdo si z něj nic vzít nechtějí, ale pro ty, kterým by k něčemu byl, nebo ne?

Jerson píše:
Na discordu jsem se zeptal, jestli tam tenhle přednášející chodí. Ticho po pěšině.

Myslím si, že ne, ale nevím to jistě.

Jerson píše:
To je pravda. Ale pokud se hraní s dětmi tak moc liší od hraní s dospělými (s čímž souhlasím), tak v tomto směru ještě pořád začátečník jsem.

O to víc by myslím byly zajímavé tvé postřehy a dotazy k tomu tématu. Určitě by to bylo něco k zamyšlení. Už jen proto, že hraješ (předpokládám) velmi odlišným způsobem, než většina hráčů DH.

Jezus píše:
Btw, vážně si myslím, že by pro nové hráče... mohlo být zajímavé oprášit nějaké staré články a udělat je formou přednášky

Souhlasím. A že jich tu není málo.
6.5.2021 17:14 - Xeth
Jerson v 15:38 píše:
Na discordu jsem se zeptal, jestli tam tenhle přednášející chodí. Ticho po pěšině.

Teď jsem tam koukal a...

Takže Dikobraz. ;)
Jsi vážně netrpělivý. :D
6.5.2021 18:21 - Jerson
Ne, napsal jsem to tam znovu.
Jen žádný Dikobraz se mi v seznamu lidí neukazuje.

Xeth píše:
Ale třeba by někteří z nich zjistili, že nejsi jen "rejpal, podle kterého je stále něco špatně," ale taky někdo, kdo jim vysvětlí, jak dělat něco dobře. A možná bys ty zjistil, že to není jen "banda haterů, která na tebe útočí, kdykoliv něco napíšeš nebo řekneš," ale že tam jsou taky lidi, kteří si rádi něchají poradit nebo se inspirovat. ;)

Neříkám, že je to celá komunita hejtrů, teď bude jen pár hlasitých. Nicméně jsem několikrát dostal doporučení, že když vidím věci jinak, tak ať si natočím vlastní videa a udělám vlastní pravidla. Takže se opravdu nebudu pokoušet něco připravovat pro Akademii, zvlášť když mám vlastní Discord server, a připravuju vlastní videa, (a Blackjack a děvky, jak je třeba vždy doplnit).


Píše:
Pouze jim tam dal vývoj situace, který je může (ale nemusí) svést od připravovaného záměru. Protože to může být pro ty děti zajímavější a zábavnější.

Já vím. Ale pořád mi přijde, že napřed problém vytvoří a pak se ho snaží řešit, navíc proti záměrům hráčů. Dětští hráči chtějí někoho zabít. Osobně bych napřed těšil proč to chtějí, a pak jak jim tedy dát cíle vhodné k zabití, pokud to opravdu chtějí, a případně ukázat následky aniž bych tím zasekl hru, a až jako poslední možnost odvádět jejich pozornost pryč. Protože když to zkusí příště, nebo si nenechají odvést pozornost, tak co s tím pak?

Píše:
Jasně, to, co píšeš je ideální přístup k selhání ve hře. Jenže on mluvil o voze a ty píšeš o koze. To co v akademii říkal bylo to, že by dítě nemělo vnímat selhání jako to, že se to stalo jemu, ale tak, že se to stalo jeho postavě.

Mám pochybnosti, jak moc mezi postavou a hráčem děti rozlišují. Opět je můj point o krok předtím - ve hře a dětmi by mělo být jen minimum selhání jako takového, ať hráčů, nebo postav. Prostě testy a hody podle mě nemají rozhodovat mezi úspěchem a selháním, určitě ne prakticky v každém testu.

Píše:
Tak s tvým pohledem na věc někdo nesouhlasí, no a co? Takových vždy bylo a bude hodně. Ale ten příspěvek by přece nebyl pro ty, kdo si z něj nic vzít nechtějí, ale pro ty, kterým by k něčemu byl, nebo ne?

Nejde o nesouhlas, ten mi nevadí. Jde o to, co jsem psal výše - že mi naznačují, nebo přímo píšou, že o mě názory nestojí, že je tam nemám psát, nebo že je otravuje, když je píšu. Takže pod videa DH / Akademie žádné jiné názory psát nebudu.
6.5.2021 18:53 - sirien
Ok, tak teda moje soutěžní predikce :)


Bude řeč o:
- nějakých DH mechanikách a bude tam nějaký rozbor toho jak s nimi zacházet (v DrD by to bylo něco jako nastavování ÚČ/OČ/HP vůči sobě etc., možná dostřely a dosahy kouzel...). Nepadne ani slovo o vyvažování odolnosti (OČ/HP) proti nebezpečnosti (ÚČ, efekty...) a jaké má toto následky na výslednou podobu střetnutí. Bude to nezajímavé jako u jakéhokoliv jiného systému, ale naštěstí to nebude pitvané moc dlouho.
- bude řeč o určování náročnosti střetnutí. Bude to vztažené k DH a nejspíš to bude dávat nějaký smysl a bude to mít nějakou užitečnost (kterou nebudu schopný posoudit, protože DH nemám nastudovanou, ale budu ochotný tomu věřit). Bude řečené, že to je hlavně věc zkušenosti a citu a podobné kecy, protože DH nemá žádnou mechaniku typu DnD CR která by s tím mohla pomoct (tady predikuju i obsah DH, osobně netuším jestli to tam je, prostě předpokládám, že autoři DH nemají skill aby to tam bylo - pokud se pletu a DH něco takového má, tak to samozřejmě rozebrané bude a to docela podrobně).
- bude řeč o práci s okolním prostředím. Nicméně celé to bude omezené pouze na "úvodní setup" a "taktický terén" - nebude žádná řeč o možnostech aktivního / měnícího se prostředí a ani o tom že by prostředí šlo vystihnout nějakou sub-mechanikou (vyjma těch co DH explicitně obsahuje - v DnD by to byl např. "Těžký terén" a "Kryt".)
- nejspíš padne něco o překvapeních a přepadeních.
- bude řeč o motivacích stran v boji. Nebude ale řeč o smysluplnosti boje v rámci celkového širšího příběhu.
- přímo nebo nepřímo bude zmíněno rozlišení na "normální" boje a "bossfighty". Nicméně nebude zmíněno nic o rozdílu dramatických, procedurálních a charakterizačních bojových scén
- bude zmíněno, že boj může být součástí např. honičky nebo nějaké stealth akce atp., nicméně žádná část výkladu nebude věnována tomu jak takové specifické "mixované" scény kde se boj rovnoměrně dělí o pozornost s něčím jiným vlastně stavět a odehrávat.

Divoké karty (nevím, ale troufám si nejistě tipovat)
- wild guess - bude řeč o tom že protivníci nechtějí bojovat na smrt a že se mají být ochotni vzdát nebo stáhnout z boje. Ale - nebude řečena žádná konkrétní rada jak toto reálně odehrát.
- wild guess - nebude věnován žádný prostor rychlé tvorbě improvizovaných a PJ neočekávaných střetnutí (možná bude zmíněno, že se mohou stát, ale nebude dána žádná rada na to jak je rychle vytvořit nebo odehrát, natož jak je narychlo učinit nějak zajímavá).


...nic z toho v Jersonovi nevzbudí nějakou zvláštní reakci, spokojí se s konstatováním, že to tam bylo, možná u něčeho dodá rychlou, ale neuzavřenou polemiku na dvě tři věty max.

Padnou následující evergreen shit-GMing rady:
- Padne shit rada o možnosti zfalšovat hod na zásah/zranění aby se zabránilo smrti postavy. Bude zmíněno, že někteří hráči to nemají rádi, ale že to vlastně není nic špatného. Bude řečeno, že když to uděláš, máš to rozhodně utajit.
- Padne shit rada o možnosti manipulovat zbývajícími HP protivníků. Možná bude řečeno, že to je něco úplně jiného, než falšovat kostky.
- Padne shit rada o tom že případně můžeš mít v záloze schrödingerovské protivníky co se možná zjeví nebo nezjeví podle toho, jak se postavám ne/bude dařit. Nebude řečeno nic o tom, že to je nefér přístup, důraz bude kladen jen na to jak moc to hráči zbaští jako uvěřitelnou iluzi.

...to be fair, bez znalosti mluvčího nedokážu predikovat jak velký důraz bude na tyto shit rady kladen - v závislosti na tom bude Jersonova reakce z nich někde mezi otráveností (letmé zmínění) po hate-rant (silné doporučení jejich užívání)


Nepadne nic o:
- možnostech úpravy systému pro větší nebo menší smrtelnost, možná vyjma nějakého konstatování že 0HP může ale nemusí znamenat smrt
- "signature move" pro vyzdvižení a jedinečnost protivníků nebo encounterů
- popisech v boji, míře brutality nebo gritty naturalismu
- taktech bojové scény a jejich uzavřenosti co do popisnosti (situace - akce - výsledek)
- tempu a rozmanitosti průběhu samotné scény (V5 "3 kola a pryč" a obdoby)
- možnosti obohatit scénu vedlejším děním nebo druhotným záměrem (může být letmo zmíněno jako poznámka pod čarou při jiném výkladu, ale nedostane to vlastní pasáž ani konkrétní rozvedení)
- žádné odkazy na nějaké další zdroje a blogy mimo DH/Akademii, zejména ne sem na Kostku (...a nebo RPG Fórum)

...tyto absence Jerson mlčky přejde, ať už si jich všimne nebo ne (popř. věnuje nějaký souhrný komentář tomu že tam hodně možných věcí nezaznělo atp.)


Celkově Jerson bude spíš otrávený - implicitně protože mu vazby na DH připomenou shitovost DrD systému (vč. například explodující a postavy statisticky najisto vraždící 1d6 mechaniky útoku a zranění), explicitně protože mu nebudou sedět rady související s podváděním a nadmíra DM fiatů a odpovdnosti, která bude na GM navalována. Na talku neshledá nic extra přínosného, zato tam bude dost pro něj závadných pasáží.
6.5.2021 21:06 - sirien
Takže? :) Já to nesledoval a ani nebudu, tak jak sem dopad? :)
6.5.2021 21:41 - RoVan
Hele já si to zapnul na pozadí a hodinu v kuse se řešily základní mechaniky DH a jak boj funguje a jaké má postava akce a co s nimi může dělat.
Po té hodině (nebo asi i víc než hodině) jsem už neměl dost many abych to zvládal vnímat a vyhodnocovat (mimo to jsem dělal zároveň něco jiného).

Co si vybavuju, tak z "Bude řeč o:" "Wild guess" a "Nepadne nic o:" máš myslím 100%
"Evergreen shit" si žádný nevybavuju, ale je klidně možné že tam byl, jen jsem to pustil jedním uchem tam a druhým ven.

+ Tam padlo vyhodnocování kritických zásahů jako amputované končetiny, šípy v lebce atp. (tohle bylo v diskuzi)
6.5.2021 21:44 - Aegnor
Vzhledem k tomu, že většina doby byla opravdu vysvětlování pravidel, tak jsi u spousty věcí přestřelil. :-) Pokud proběhl nějaký Evergreen shit, tak až v následné diskuzi, kterou jsem vypnul.
6.5.2021 22:09 - Xeth
Jerson píše:
Ne, napsal jsem to tam znovu.

Tak to jo. :)

Jerson píše:
Takže se opravdu nebudu pokoušet něco připravovat pro Akademii...

Jasně. Škoda.

Jerson píše:
Osobně bych napřed těšil proč to chtějí,...

To je zajímavá připomínka, která by tam krásně mohla být. I třeba jako podnět k diskuzi.

Jerson píše:
Mám pochybnosti, jak moc mezi postavou a hráčem děti rozlišují.

Čím jsou menší děti, tím méně. To tam ostatně taky přednášející rozebíral, i to, jak to řeší a jak mu to funguje.
Pokud jde o tvůj postřeh k selhávání, opět je to zajímavý bod, který by se tam hodil.

Jerson píše:
Jde o to, co jsem psal výše - že mi naznačují, nebo přímo píšou, že o mě názory nestojí, že je tam nemám psát, nebo že je otravuje, když je píšu.

Ano, někteří lidé vyjaduřijí svůj nesouhlas poměrně expresivně nebo přímo osobně útočí. Je škoda, že těch několik málo, kteří se do tebe opřou tě tak znechutí, že své postřehy neposkytneš té většině, která se takto nevyjádřila a znichž nemalá část podobný postoj nezastává. Pak se ale nemůžeš divit/zlobit, že ty rady žádoucím uším dává někdo, kdo to překousne.
Každopádně mne to docela překvapuje, řekl bych, že bys odtud mohl být vůči ostřejšímu vystupování poměrně odolnější. Tady to čas od času bývá dost na nože. Tak jako tak, opět, škoda.

sirien píše:
Takže? :) Já to nesledoval a ani nebudu, tak jak sem dopad? :)

Netuším, neviděl jsem to (většinou to nestíhám). Přečtu si to, až vydají záznam, abych to měl čerstvé. Pak dám vědět. :)


EDIT:
Odpověď zde.
6.5.2021 22:21 - Jezus
sirien píše:
- nějakých DH mechanikách a bude tam nějaký rozbor toho jak s nimi zacházet (v DrD by to bylo něco jako nastavování ÚČ/OČ/HP vůči sobě etc., možná dostřely a dosahy kouzel...). Nepadne ani slovo o vyvažování odolnosti (OČ/HP) proti nebezpečnosti (ÚČ, efekty...) a jaké má toto následky na výslednou podobu střetnutí. Bude to nezajímavé jako u jakéhokoliv jiného systému, ale naštěstí to nebude pitvané moc dlouho.


Zásadní chyba v odhadu, která se promítla do všeho ostatního. Přednáška byla hlavně o pravidlech boje v DH. Byla toho hodina plus (naštestí jsem přišel až nakonec) a pak půl hoďka letem světem o zbytku, takže o ta témata vlastně jen zavadil. Plus pak dotazy z chatu.

sirien píše:
- bude řeč o určování náročnosti střetnutí. Bude to vztažené k DH a nejspíš to bude dávat nějaký smysl a bude to mít nějakou užitečnost (kterou nebudu schopný posoudit, protože DH nemám nastudovanou, ale budu ochotný tomu věřit). Bude řečené, že to je hlavně věc zkušenosti a citu a podobné kecy, protože DH nemá žádnou mechaniku typu DnD CR která by s tím mohla pomoct (tady predikuju i obsah DH, osobně netuším jestli to tam je, prostě předpokládám, že autoři DH nemají skill aby to tam bylo - pokud se pletu a DH něco takového má, tak to samozřejmě rozebrané bude a to docela podrobně).


V podstatě dvěma větami řekl, že střetnutí by mělo být výzva. V chatu se řešilo CR, prý je tam úroveň monster, která tak orientačně funguje. Pracují na něčem přesnějším...

sirien píše:
- bude řeč o práci s okolním prostředím. Nicméně celé to bude omezené pouze na "úvodní setup" a "taktický terén" - nebude žádná řeč o možnostech aktivního / měnícího se prostředí a ani o tom že by prostředí šlo vystihnout nějakou sub-mechanikou (vyjma těch co DH explicitně obsahuje - v DnD by to byl např. "Těžký terén" a "Kryt".)


Trefeno přesně. "Husté trnité křoví", "ležící kmen - takový ten dutý". (parafrázuji).

sirien píše:
- nejspíš padne něco o překvapeních a přepadeních.


Jop. Přepad a že je fér dát šanci si ho všimnout. Vlci/banditi.

sirien píše:
- bude řeč o motivacích stran v boji. Nebude ale řeč o smysluplnosti boje v rámci celkového širšího příběhu.


Jo, boj má dávat smysl. O smysluplnosti v příběhu se zmínil - budeš-li za to považovat "otvírání vrátek k pokračování" a prostě navázání scén, aby to pokračovalo. Naznačil tam, že boj nemusí vždycky dopadnout (konflik s konkurenční družinou v hospodě), ale dost to vyšumělo (spíš se mluvilo o tom, jak z někoho může padnout cool ohnivý meč, kterým jim před tím zatápěl a jak si ho pak hráči ve zbytku boje užijí).
Za mě tam náznaky byly - ale tím, že se o tom mluvilo pět minut, zanikaly.
Nic o kontextu boje v širším významu - spíš jen že má mít obecně přesah. (Ale jak říkám, pět minut).

sirien píše:
- přímo nebo nepřímo bude zmíněno rozlišení na "normální" boje a "bossfighty". Nicméně nebude zmíněno nic o rozdílu dramatických, procedurálních a charakterizačních bojových scén


jop. Byly tam dokonce tři druhy konfliktu, kdy jeden byl ten "s přesahem" a poslední bossfight. Samozřejmě nepitval nic moc hlubšího výjma odrážky výše.

sirien píše:
bude zmíněno, že boj může být součástí např. honičky nebo nějaké stealth akce atp., nicméně žádná část výkladu nebude věnována tomu jak takové specifické "mixované" scény kde se boj rovnoměrně dělí o pozornost s něčím jiným vlastně stavět a odehrávat.


Tohle tam myslím nebylo. Leda by se to řešilo v části pravidel. Tam nakonci zaznělo, že postava může v rámci "dlouhé akce" šplhat... Spíš ale ne.

sirien píše:
- wild guess - bude řeč o tom že protivníci nechtějí bojovat na smrt a že se mají být ochotni vzdát nebo stáhnout z boje. Ale - nebude řečena žádná konkrétní rada jak toto reálně odehrát.


Přesně. Příklad s vlky. Zmiňoval i, že by si měly "odhadnout situaci", jestli se vůbec do boje pouštět. Což hodnotím kladně - vypíchnout, že nepřátelé by měli být kompetentní co do odhadu svých sil, byl hezký point ("jasný", ale hezký).
Příklady spíš obecného rázu (že půjde napomoc spojenci, přečíslení se už začnou stahovat...)

sirien píše:
- wild guess - nebude věnován žádný prostor rychlé tvorbě improvizovaných a PJ neočekávaných střetnutí (možná bude zmíněno, že se mohou stát, ale nebude dána žádná rada na to jak je rychle vytvořit nebo odehrát, natož jak je narychlo učinit nějak zajímavá).


Jo. Nebo jsem si alespoň ničeho takového nevšiml.

Shit-rada padla o tom, že když někdo popíše cool akci a nepadne mu to, lze přimhouřit oko. Taky že v podobnou chvíli po epické akci (nevím, jestli té samé zfalšované nebo tentokrát úspěšné) má být protivník zlikvidován kvůli pocitu uspokojení (vyvrcholení, prostě tak něco). Takže falšovat hod, i šulit HPčka jsi trefil, byť to nebylo řečené na plnou hubu.
Ke cti přednášejícího slouží, že sám říkal (alespoň myslím), že tohle nemá moc rád/nepoužívá to často. Podobně se vyjádřil o smrti hráčské postavy (že moc často nešulí v její prospěch). A padly i rady, jak si smrt postavy "užít" (dát jí hrdinskou akci/smrt, nechat ji "dodýchat" aby mohla říci poslední slova...)
Na schrödingerovi protivníky nedošlo.

sirien píše:
Nepadne nic o:
- možnostech úpravy systému pro větší nebo menší smrtelnost, možná vyjma nějakého konstatování že 0HP může ale nemusí znamenat smrt


Be fair - zdůraznila se mechanika, kdy v DH 0 HP znamená vyřazení a lajna pro smrt je hlouběji pod ní (??nějak navázána na životy na prní úrovni???)
Taky se v diskusi s posluchači probírala možnost nabídnout trvalou újmu (oko, ruku i to, že toto je vhodnější, když setting umožňuje dobrodružství za náhradou...).

sirien píše:
- "signature move" pro vyzdvižení a jedinečnost protivníků nebo encounterů

Malinko jo. Třeba že se vlci spíš vrhnou na jednoho, kterého zkusí rychle roztrhat. Něco většího ne - nebyl čas.

sirien píše:
- popisech v boji, míře brutality nebo gritty naturalismu
- taktech bojové scény a jejich uzavřenosti co do popisnosti (situace - akce - výsledek)
- tempu a rozmanitosti průběhu samotné scény (V5 "3 kola a pryč" a obdoby)
- možnosti obohatit scénu vedlejším děním nebo druhotným záměrem (může být letmo zmíněno jako poznámka pod čarou při jiném výkladu, ale nedostane to vlastní pasáž ani konkrétní rozvedení)
- žádné odkazy na nějaké další zdroje a blogy mimo DH/Akademii, zejména ne sem na Kostku (...a nebo RPG Fórum)


Nevšiml jsem si ničeho z toho :-)
6.5.2021 22:35 - sirien
Jezus píše:
Zásadní chyba v odhadu, která se promítla do všeho ostatního. Přednáška byla hlavně o pravidlech boje v DH

Ještě nudnější, než jsem čekal.

Jinak ty vlci nejsou to co jsem myslel tím signature move, takže to ne. Zbytek z toho co píšeš asi ok jak to píšeš :)
6.5.2021 23:15 - KDolecek
No přinejmenším ve mně tyhle diskuze budí zájem o GM školení od siriena.
6.5.2021 23:33 - Jezus
Obrázky tam sice nejsou tak hezké, jako grafika DH - a vlastně ani nevím, jestli by se na ně dala odkazovat její cílovka - ale obsahově moc dobrý.

EDIT: Aha, ne, to vlastně platí až pro jeho blog - takže cajk, odkazovat lze a já jdu spát :-)
7.5.2021 11:05 - Jerson
Xeth píše:
Ano, někteří lidé vyjaduřují svůj nesouhlas poměrně expresivně nebo přímo osobně útočí. Je škoda, že těch několik málo, kteří se do tebe opřou tě tak znechutí, že své postřehy neposkytneš té většině, která se takto nevyjádřila a znichž nemalá část podobný postoj nezastává. Pak se ale nemůžeš divit/zlobit, že ty rady žádoucím uším dává někdo, kdo to překousne.
Každopádně mne to docela překvapuje, řekl bych, že bys odtud mohl být vůči ostřejšímu vystupování poměrně odolnější. Tady to čas od času bývá dost na nože. Tak jako tak, opět, škoda.

Nevím, zda ji minul tu důležitou část - moje názory a můj přístup kritizoval Tirus. Je celkem jedno, jaká část lidí okolo DH má na mě jaký názor, když vedoucí jejich komunity mi dal jasně najevo, že o mé - potažmo "naše" - názory nestojí.
Tím je pro mě celá Akademie jako platforma pro názory uzavřená kapitola a nemusím se jí zabývat.
Stejně tak si myslím, že když o Sirienovi nebo Gergonovi prohlásí, že kritizují DH, protože pracují na konkurenčním produktu, nebo se proti takovým názorům na "svých" sítích nepostaví, tak těžko může někdo čekat, že by jeden či druhý nebo kdokoliv další nějak spojený třeba s JaD měl chuť cokoliv říkat na jejich výukovém kanále.
7.5.2021 12:04 - Gergon
Přesně tak. Nařčení o tom jak jsme podplácený, protože se nám nelíbí jejich systém, plný zřejmých a prokazatelných chyb v designu hry jsou dost jasným signálem, že o naše rady nikdo nestojí, protože by museli připustit, že tam ty chyby jsou a že jejich rady v akademii nebo i přímo v příručce jsou - řekněme "trochu" - mimo a špatné.
Ve své recenzi jsem těch chyb zmínil hromadu a navrhoval jsem i jiná řešení. Takže pokud někdo o ty věci zájem má, v tom mém videu je najde.
7.5.2021 12:18 - Gurney
Jerson píše:
Viděl jste někdo díl o hraní s dětmi?

Zrovna jsem dokoukal, podle mého je dost vydařený a většina z těch rad je ve skutečnosti použitelná univerzálně, nejen pro hraní s dětmi (kdo se přímo o to nezajímá, může v klidu přeskočit první část o dětské psychologii). Jersonem odkazovaná část je docela cheapshot, nevytrženo z kontextu kontextu tam v podstatě kulantně říká "děti vám nebudou trpět klasické dračákystické podrazy a tresty za nenásledování railroadu", čili by za to měl být spíš rád.

Jinak doporučím i první přednášku toho samého týpka, kde má taky docela hodně dobrých postřehů a konkrétních rad (https://www.youtube.com/watch?v=1W6h14HegXg).
7.5.2021 12:50 - Jerson
Gurney, tady bych podotkl, že jsem tu část nevytáhl kvůli tomu, co říká o hraní s dětmi, ale co říká o hraní s dospělými.

Tedy rada nedávat dětem sežrat chování jejich postav a nemít je za pitomce je v zásadě dobrá - ale ta rada vyznívá, jako by při hře s dospělými bylo v pořádku mít je za pitomce a dát jim taková rozhodnutí sežrat lopatou.

Podobně rada, že se u dětí nemají fejkovat kostky, protože si toho všimnou. Znamená to tedy, že se u dospělých kostky fejkovat můžou, protože nemají takovou pozornost, nebo proto, že se při takovém zjištění nerozbrečí?

To je samozřejmě řečnická otázka, kterou jsme tu už mnohokrát točili, a vím jaký názor na ni přednášející má.

Takže mi šlo o to - co když ani normálně netrestám hráče za jejich ("blbá") rozhodnutí, což když ani normálně nefejkuju kostky, co když i normálně vycházím z nápadů hráčům místo abych se je snažil protáhnout připraveným příběhem? Jak mi tenhle díl Akademie má pomoct?

Protože mně přijde, že všechny tyhle rady spíše ukazují, jak je "klasický", tedy celkem direktivní způsob vedení hry s připraveným průběhem nepružný, těžkopádný a nezábavný, takže při použití na děti všechny jeho nevýhody velmi silně vystoupí na povrch. A tam kde u dospělých lidí normálně fungují různá sociální schémata - třeba že nebudu obviňovat z podvodu někoho, kdo mi organizuje zábavu, a nebudu naštvaný, když mé řešení zazdí, a nebudu se vztekat, když mi nevěnuje tolik pozornosti jako svému kamarádovi - tam děti prostě dají jasně najevo, že je tenhle přístup štve. A GM to dostane naservírované z první ruky a hromadně, bez ohledů na jeho citya bez ohledů na jeho možnou nechuť organizovat takovou hru i příště.

Takže ano, vést hru pro děti je náročnější - právě kvůli tomu výše vypsanému. Děti nenechají GMma lhát si do kapsy. Ne tak snadno jako dospělí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092678070068359 secREMOTE_IP: 3.90.187.11