Dokazuje to, že DnD je dobrá hra, která sedí velkému počtu hráčů. A že v minulosti vlastně dost definovala rpg žánr a dodnes z toho těží - a odvozeně s tím z toho těží další podobné hry včetně Dračí hlídky (odvozeně před Dračí doupě).
Já tu rozhodně nerozporuju, že sedí preferencím mnoha hráčů a ti jsou s ní fakt spokojeni. Tohle si spíš vyřiď s Jersonem :-) Tvrdím, že někteří z těch milionů by možná mohli být spokojenější, kdyby znali i jiné přístupy - a třeba je reálně víc využíval jen 1 hráč ze čtyř. A hlavně říkám, že tohle je těžké z té masové obliby DnD poznat - respektive že z ní není poznat kolika a jak moc v nějakých věcech nevyhovuje - protože tam je prostě moc faktorů.
Tím ale neříkám, že by většině DnD nesedělo a odvrhli by ho, kdyby byli dokonale informováni. Jen že je z toho prostě těžké ty preference přesně vyčíst.
(Preference jsou taky škála, že jo. Ono vyhovuje/ spíš vyhovuje/ pořád baví, i když.../ raději bych jiné, ale pořád dobrý.../ spíš nevyhovuje/ vyměňuju systém/ odcházím od rpg... - to se těžko vystihuje na základě prodaných a hraných příruček).
Lethrendis píše:
Zmiňuješ AW hry jako příklad trendu. Jenže ony nevznikly včera, jsou tu přes deset let. Od té doby vystoupaly k číslům, ze kterých oči přecházejí.
Já nevím kolik lidí hraje AW, DW, BitD... ty jo? S mainstreamem DnD se to určitě nemůže rovnat, ale řekl bych, že jich bude víc než před deseti lety.
Lethrendis píše:
Výsledek? Altar přišel o trůn.
Fakt? A kdo ten trůn momentálně drží? Dračí hlídka, která vyšla loni? (V době, kdy už bylo DrD2 usazené a žádná novinka dlouho na obzoru). Kolik je hráčů Dračí hlídky a DrD2 (to se fakt ptám, já to nevím).
Nicméně argument DrD2 není špatný. Ta hra se fakt nechytla nijak závratně (byť revidovaná verze se vydávala mimo jiné proto, že první byla vyprodána - teda věřím, že jsem to někde četl, mýlím-li se, snad mě někdo opraví).
Jerson nejspíš položí argument na tom, že DrD1.6 jsou v zásadě zvyklí na své a neumí změnit návyky, že nováčci v rpg spíš už hráli třeba jiné hry (Fate, možná i dnD díky překladům)) a tím pádem se zájem trochu rozdrobil. Plus byly tam objektivně nějaké chybky v designu a hlavně schopnosti předat tu novou fylozofii hraní.
Lethrendis píše:
Z mé osobní zkušenosti fakt hodně hráčů o nějakou vlastní aktivitu nestojí, i když jim jí sám jako GM nabízím.
Tuhle zkušenost taky mám. Ostatně proto mluvím o tom jednom hráči ze čtyř - já přiznávám, že těch zbylých cca 80 % včetně GMa je v pohodě s tím, co má.
Zároveň mám zkušenost s tím, že je to proces. S přiliš velkou nově nabytou svobodou neumější hráči zvyklý na "vedení" (jakože je fakt někam vedeš :-) ) naložit. Ale učí se to. Já třeba hraju DrD2 vcelku tradičně, byť "s moderním" přístupem (jako třeba že chystám zápletku, ne příběh). A někteří se chovají ke zdrojům prostě jako k HPčkům - dokud je mají, tak přes ně těžko něco protlačit. Jiný nadhodí pár postřehů a nechá ostatní řídit příběh a jen výjimečně do toho vstoupí s nápadem a pošle to úplně jinam - a většinou to o to víc stojí za to. Jiný hráč je taky vesměs pasivnější, ale taky sem tam přijde s nějakým NPC, zápletkou na pozadí, dosadí tam něco, vymyslí si vedlejší zájem - málo kdy, ale jo. No a pak mám hráčku, co když jsme začínali před lety hrát rpg (jiný systém ne drD2) prohlásila: "Já při DnD často umřu. Hrávám barbary a tak v bojovém šílenství naběhnu na nepřítele... přijde mi, že to k postavě sedí." No a kdo myslíš, že v současnosti táhne družinu kupředu, vymýšlí, intrikuje a ještě stíhá osobní dramata? :-)
V téhle skupině je to teda tak půl na půl - já a hráčka vyloženě těžíme z volné hry, další hráč ji využívá občas, zbylí spíš doplňují.
Pak taky jako hráč hraju dnD kampaň. Je to podle modulu, což uznávám nutně vede spíš k GMcentrické hře. Nu a vidím jinou hráčku, tak trpí "neodhalitelností" některých věcí, dokud se nedojde na "správné" místo ve hře. Že "zlí" NPC jsou buď na zabití nebo na škození v zádech. Přitom by jako tulačka/psionička ocenila nějakou šedou zónu. Že jedno její oblíbené NPC bylo krysodlak, my nepoznali, že s ním bojujem a sejmu-li ho, aniž by třeba zkusilo vyjednávat...
A mě taky některé věci vadí, byť vím, na co sem se upsal, tak to tak neprožívám, ale taky jsem z některých fiatů nebo v modulu zadrátovaných věcí rozpačitý. (Nutno přiznat GMovi ke cti, že se to teprve učí a vidím, jak se na tu poptávku snaží reagovat postupně větší otevřeností a improvizací, co do osudů NPc apod.). Takže tam je ten poměr vyhovuje/nevyhovuje 3/2.
Pak znám lidi se kterými hraju před fórum (PbP). Z těch naživo hrajeme DnD dva. Další dva hrají na živo cokoli jiného (a teď fakt nemyslím Pathfinder :-) ).
Tím neříkám, že miliony hráčů DnD jsou nespokojení. Jen že hodně takových lidí taky existuje a není to jen vybájený jeden hráč. No a systém, který ti umožní být pasivnější, ale zároveň víc vkládat věci do hry, je podle mě praktičtější, než systém, který podporuje víc to první (vracet GMovi pravomoce je snažší, než mu je brát :-) ).
Takže jo. DnD je fajn. Zkušenost i statistiky dokazují, že hodně lidem vyhovuje. Zároveň ale je dost lidí, kterým nevyhovuje. Ti si ho buď upraví (takže to ve statistikách prodejů nepoznáš) nebo hrají jiné věci, nebo se s tím smíří a zápolí o svůj přínos do hry.
Stačí takhle?