LokiB píše:
škoda, že se Jerson nedostal k odpovědi na mojí otázku k tomu, jak by daný situace byla řešená v Omeze, aby tam nebyl ten GM fiat či vůbec GM rozhodnutí
Dostal,
v tématu o Omeze. Odpověděl jsem ti tam i na tvou předchozí otázku, ale tu jsi nekomentoval, tak nevím zda to čteš.
LokiB píše:
Ale bez dalších upřesnění vůbec nevíme, co to znamenalo. Že jim řekl "budeme hrát čištění kobky" a oni při hře "kobka se nám nelíbí, jdeme raději do nejbližšího města", nebo že měl připraveno "tenhle minion po zajetí zradí a bude to zajímavé" a oni miniona raději rovnou zabili?
Popravdě, když to napíšeš, jako jsi to napsal, tak to nedokazuje vůbec nic a vlastně ani není jasné, co si pod tím představit.
Ano. Tenhle můj ilustrační příklad má jen ukázat, že určitá část GMmů má s chováním (některých? všech? někdy? často?) svých hráčů potíže a s vedením hry bojuje. Názor těch hráčů obvykle není možné získat, a jen málokdy se mi podaří získat nějaké podrobnosti (jako třeba že si GM naplánoval úplně super zápletku, ale hráči v jejím průběhu začali řešit něco jiného.) A když se jich zeptám, zda se před hrou zajímali, co vlastně hráči chtějí hrát, tak někdy neodpoví, někdy se dozvím "jim je to jedno" a někdy se dozvím, že zápletku má vymýšlet GM a když by se hráčů ptal, tak jim to bude spoilovat, a vůbec co kladu takové blbé otázky.
Ono se obecně těžko povídá s lidmi, kteří něco dělají nevhodně (klidně dlouhodobě), myslí si, že to dělají dobře (protože to už dělají dlouho a
přeci čas = zkušenosti,ne?) a když jim někdo řekne "zkusil jsi to jinak?", tak slyší "když jsi nezkusil tohle, tak to děláš špatně, takže jsi špatný Vypravěč". Nebo odmítají myšlenku, že by GM mohl být příčinou potíží v chování hráčů (přestože GM je v jejich hře odpovědný prakticky za všechny vstupy).
ShadoWWW píše:
Paradoxně za posledních 20 let se ukázalo, že čím lépe se daří DnD, tím lépe se daří i jeho konkurenci/alternativám a naopak.
Nevím, zda jsi to myslel jako příčinu a důsledek, nebo jako korelaci dvou jevů se stejnou (jinou) příčinou.
Lethrendis píše:
Já tvrdím, že z masové obliby DnDlike her lze usuzovat, že ten řekněme tradiční styl, který je pro DnD typický, většině hráčům vyhovuje.
Nevydržím to ... fakt ne.
Češi jíst horší potraviny než v západní Evropě a chtějí za ně platit víc. Podle masových prodejů takového jídla lze usuzovat, že to většině Čechů vyhovuje.
A než tenhle argument zase smeteš ze stolu, rád bych ti připomněl, že to je už řadu let oficiální doktrína mnoha prodejních řetězců a je zatraceně těžké to změnit - a to i přesto, že ta kvalita se dá objektivně prokázat a platit za horší kvalitu víc peněz je objektivně horší.
Aegnor píše:
za mě se nedá říct, jestli jsou lepší GM-centrická nebo Player-centrická, to přece jenom skončí na preferencích.
Jezus píše:
Jako jo, Jerson to považuje za "objektivně lepší", já bych tak daleko nechtěl jít, ale asi bych tohle prostě opustil - je pravda, že je to věcí vkusu.
Za sebe říkám, že pro RPG určené začínajícím hráčům jsou rozhodně lepší pravidla, která mají "zadrátováno", aby se ve hře objevovaly prvky, které zajímají jednotlivé hráče u stolu, nikoliv jen jednoho z nich. Protože dát hráči možnost vložit do hry svá přání, a vynechat ho, když žádná přání nemá, se dá vždycky. A mám potíže pochopit, jak tohle nastavení může někdo relativizovat.
Je to jako nastavit si uživatelské rozhraní nebo volant a sedačku v autě - když
můžu nechat tovární nastavení nebo si to nastavit podle sebe (a do továrního nastavení se kdykoliv vrátit) je
vždycky lepší než když
musím použít tovární nastavení.
Je naprosto v pořádku, když si hráč vyzkouší, jaké je to vnášet své nápady do hry, zjistí, že mu to nejde nebo že ho to nebaví a raději si bude užívat to, co vmyslí někdo jiný (pokud toho někoho jiného baví vymýšlet nebo hledat takové věci). Ani nemám problém s tím, když to tak udělá většina hráčů (i když si myslím, že to zvýší náročnost vedení hry). Ale nemít možnost tohle udělat mi přijde objektivně horší.
S vypsáním Best Practices pro každou hru určitě souhlasím. Stejně jako s tím, když hráči před hrou proberou své preference - což pro řadu nováčků může znamenat, že zjistí, že vůbec nějaké preference mají a můžou mít - a ty Best Practices si případně po jedné hře upraví, aby jim více seděly.