Kultura

Markus
13.7.2020 21:59
Pozvání do databáze RPG
Zdravím sousedy z Kostky!

Možná jste postřehli, že jsme vedle na RPG fóru rozjeli projekt nazvaný Databáze RPG. Je to v zásadě něco jako ČSFD pro RPGčka - částečně wiki s informacemi, částečně server na recenze a doporučení. Je možné zadávat tam postupně různé RPG produkty a potom je hodnotit a komentovat. Asi nemám ambici budovat kompletní databázi celého RPG světa (to už dělá RPGgeek), ale strašně rád bych zmapoval aspoň celou scénu českých produktů (jak tištěných, tak fanovských) a hlavně amatérských překladů, což je u nás dlouhodobě velmi plodná komunita.

Databáze umí pár šikovných věcí. Když si to proklikáte, zjistíte že si můžete např. vyfiltrovat jen věci dostupné v češtině a slovenštině. Nebo se různě proklikávat vzájemnými vazbami mezi systémy, autory, světy, žánry... Výhoda taky je, že z databáze můžete odkazovat přímo na různé servery, kde jsou překlady (nebo materiály) hostované, a databáze tak může sloužit jako centrální evidence, která odkazuje návštěvníky na jednotlivé stránky česko-slovenského internetu.

Je tam ještě spousta práce a hodně toho chybí, ale po dvou měsících se konečně dostáváme do fáze, kdy je tam toho dost a začíná to být k něčemu dobré.
  • Já jsem prošel a zadal do databáze všechny překlady, které vznikly na RPG Fóru, takže jsou konečně dobře dohledatelné. Viz například AD&D 2e, kde je toho dost. Tímto zdravím Rytíře, Merlina a další pamětníky téhle překadatelské generace, kteří dnes žijí tady!
  • Sirien zadal komplet Fate 4e a svoje Star Wars
  • ShadoWWWa jsem chudáka umotal na to, aby tam zadal produkty pro 5e (zrovna začal, hodně toho zbývá). Chudáka proto, že i když se omezí jen na přeložené věci, čeká ho spousta práce. Vyprodukovali jste toho tady hodně!
No a vás tímto chci pozvat, abyste se taky zapojili, jestli chcete. Nemyslím nutně zadáváním nových položek (byť to by bylo super!), ale třeba tím, že ohodnotíte hry, které znáte, nebo jednotlivé příručky/dobrodružství pro 5e. Byl bych rád, kdyby se podařilo udělat z toho nástroj na vyhledávání/doporučování zajímavých produktů. Například můžete hodnotit dobrodružství, která jste odehráli, a potom se podívat, jak je hodnotí ostatní a která jsou nejlépe hodnocená, až budete hledat další dobrodružství pro svoji hru.

Jak jsem říkal - práce je tam ještě hodně, ale teď je to ve stavu, kdy už se nestydím vás pozvat. Momentálně je nutné vytvořit si v databázi uživatelský účet, abyste mohli přispívat a hodnotit. Výhledově chci zprovoznit možnost loginu přes Facebook.

Ocením i jakékoli komentáře nebo připomínky.

A kdybyste se rozhodli začít tam sami zadávat obsah hostovaný tady na d20, budu moc rád! Klidně to tam naflákejte nějak nahrubo, já si to pak přeberu a doladím to. Nebo sem pište dotazy, nejasnosti, cokoli.

Těším se na vaše hodnocení ;)
8.2.2021 11:36 - Šaman
Hele a ta Karmína je prokázaně fake, nebo jen podezřelý účet? Jako, dvakrát naklapala pár hvězdiček několika systémům, což mi nepřijde až tak podezřelé. Taky to může(?) být někdo, kdo poslechl výzvu "zahlasujte na rpg databázi", což udělala, nic k tomu nepsala a vícekrát se tam neukázala.

Opravdu mi přijde nepravděpodobné, že by si autor pravidel založil dva učty na Fb (navíc každý s jiným přístupem) a dva na databázi, aby si navyšoval hodnocení. Což stejně moc neudělal, to by jich musel mít tak deset.
8.2.2021 11:40 - sirien
Prokazatelně fake - Markus jí napřímo spojil s tím FB fake ID "Karolíny", který je jasný fake s fotkama z fotobanky, bullshit "přátelema", nesmyslnym výřezem zájmů atd.

("podezřelých" tam je pár dalších účtů, ale těm nikdo nic nedokázal - přirozeně, protože pokud to člověk na druhé straně neodflákne a sám nezkazí, tak to ani dokázat nejde)

Jinak že Ti tohle přijde "nepravděpodobné" - koukáš na svět velmi růžovými brýlemi.
8.2.2021 11:49 - Log 1=0
Šaman píše:
ta Karmína je prokázaně fake

Už to tu psali jiní i já několikrát, ale klidně to zopakuju znova:
Na tom FB profilu jsou dané fotky z fotobank s popisky typu "Konečně dovolená". Tj, je to Fake účet, nade vší pochybnost. A protože ten účet především propaguje DH, tak to bude i jeho primární účel.

Ztotožnění těch profilů v databázi provedl Markus asi přes nějaké internější informace.

Takže jo, jakkoli je to nepravděpodobné, alternativní vysvětlení jsou ještě nepravděpodobnější.
8.2.2021 11:53 - RoVan
Šaman píše:
Opravdu mi přijde nepravděpodobné, že by si autor pravidel založil dva učty na Fb (navíc každý s jiným přístupem) a dva na databázi, aby si navyšoval hodnocení. Což stejně moc neudělal, to by jich musel mít tak deset.


Souhlasím s tebou, že účet určitě nevznikl k propagaci v databázi, ale tenhle profil dělal promo, likoval a komentoval příspěvky DH v různých lokálních RPG skupinách na FB ještě než hlídka vyšla.

Zdá se to jako blbost, ale pár účtů účtů s "nabulkovanými" (omlouvám se za patvar) přátely ti je schopno exponencionálně zvětšit dosah stránky a dostat propagaci a pověomí i mezi lidi, kteří by o tovůbec nezavadili.
8.2.2021 11:56 - Slaanesh
Lethrendis "Hodnocení RPG her je podobně ošemetné jako hodnocení třeba filmů. Kdo z Vás byl někdy na nějakém filmovém festivalu, tak ví, jak zavádějící může být hodnocení odborné poroty (nic proti milovníkům "vysokého umění" z Varů) pro běžného diváka. "

Sirien holt bude věřit Mirce Spáčilové, Slaanesh Verbalovi a je možné, že každý bude se svou volbou spokojen, protože objektivní měřítko u zábavy neexistuje a jediné jakžtakž blízké je komerční úspěch titulu.

malkav "se tu omílají ty Monopoly, tak zrovna teď je moje děti velice rády hrají. Baví je."
mé vzpomínky z dávné minulosti jsou totožné, vůbec mi nějak nevadilo, že objektivně je to tak špatná hra :D
8.2.2021 11:59 - sirien
Slaanesh: ...taktika "zavalíme to postama ať to zanikne", kdy reaguješ na podružnosti, ale důležité fakty kdy:
- si prokazatelně naprosto kecal o žebříčku larpové databáze
- se tě asi 3 lidi zeptali na tvou lživou narážku na "propagaci" JaD
...elegantně vynecháš?

Bolestivě typické.
8.2.2021 12:09 - Slaanesh
Log 1=0

sirien píše:


LOG: navíc v kontextu, kdy to vyznívá jako "kopnutí do konkurence"


SIRIEN: ?
zaprvé to je Slaanesh (Warhammerovej bůh chaosu...), zadruhé Slaanesh má něco společného s DH?

Jakože jestli ne, tak to neni moc fér argument.

Jestli jo, tak DH si založila promo i na meziřádkovym hateingu DnDčka, což je sice dost laciný, ale něco co asi nestojí ani za větší pozornost nebo reakci*, takže tady případně jen dál jede nasazenou linii no.



Zde je precedent, který podobnou úvahu činí legitimní, nebo vaše dřívější vyjádření stejně sporné :P

Podotýkám, že jsem jenom za sebe napsal, jak mi nevyhovuje oddělený hod na DMG v DnD (a nebudu teď prohledávat dávné hlubiny Andoru, jen abych doložil, že tento můj postoj je daleko starší, než celá myšlenka vzniku nějaké DH) a už z toho bylo "kopání do konkurence" lol :D
8.2.2021 12:12 - Šaman
Ok, ok. Ty Fb účty jsem viděl a určitě jsou fake ať už mají jakýkoliv účel. Jen jsem nějak přehlédl to prolinkování na Karmínu z Databáze.
Ale stejně mi to hlava nebere. Kdybych chtěl vynaložit tolik úsilí, udělal bych to nenápadněji. Nebo prostě jen řekl pár kamarádům, že dostanou pravidla gratis a ať mi sdílí PR příspěvky. Tohle je prostě tak amatérské, že je to až podezřelé. Ale dál to řešit nehodlám, ani to zpochybňovat.
8.2.2021 12:12 - Slaanesh
Sirien - ...taktika "zavalíme to

Prostě reaguju na věci jak je čtu pět stran nazpět. Nepřemýšlel jsi, že bys s tou paranoiou i něco zkoušel dělat? :D
8.2.2021 12:13 - York
Slaanesh píše:
objektivní měřítko u zábavy neexistuje a jediné jakžtakž blízké je komerční úspěch titulu


To je do značný míry tím, že když se o něčem hodně mluví, tak máš potřebu se na to kouknout taky, abys nebyl out.


Šaman píše:
Jen jsem nějak přehlédl to prolinkování na Karmínu z Databáze.


V tom nejsou žádný zákulisní informace, je to prostě stejný jméno.
8.2.2021 12:19 - pilchowski
Slaanesh píše:
Prostě reaguju na věci jak je čtu pět stran nazpět.

Tak snad se brzo dostaneš k tý ukázce marketingu JaD, pro připomenutí:

Rád bych viděl jakýkoliv marketingový materiál (text / video / obrázek / album s nálepkama / cokoliv) propagující JaD a zároveň hejtující jiné systémy "na všech platformách".

Pokud si dobře pamatuju, tak když někdo ze Strangers tehdy vyplivnul to video, kde namísto uvedení kvalit dračí hlídky říkal, co je špatnýho na DnD, bylo to zde odsouzeno jako typ kampaně, kterej se prostě nedělá. Pochybuju tedy, že by marketing JaD stál na negativním vymezení vůči jiným systémům. Ale rád se nechám vyvést z omylu.
8.2.2021 12:20 - Markus
Prolinkování potvrzuju, víc to komentovat nechci.
8.2.2021 13:08 - Gurney
Šaman píše:
Opravdu mi přijde nepravděpodobné, že by si autor pravidel založil dva učty na Fb (navíc každý s jiným přístupem) a dva na databázi, aby si navyšoval hodnocení. Což stejně moc neudělal, to by jich musel mít tak deset.

Tak on to obvykle nedělá autor, ten si na to prostě najme nějakého full-time PR týpka, pro kterého je obstarávání mnoha a mnoha fake účtů na FB denní chleba (osobně bych to podle (ne)kvality textů a snadné dohledatelnosti fejkovních fotek viděl spíš na nějakého Tirusova kámoše nebo fanboye, který to dělá jako bokovku). A i s několik účty zvládneš nabrat hodně publicity, pokud tušíš jak fungují algoritmy FB, (a dalších sociálních sítí).
8.2.2021 13:20 - Log 1=0
Slaanesh píše:
Podotýkám, že jsem jenom za sebe napsa

Když už to podotýkáš, tak jsi toho tenkrát napsal víc, než tohle, a taky byla ta diskuse o něčem celkem jiném (což já tam explicitně zmiňuji kontext).

Ale v principu to není podstatné, a já milerád uznám, že jsem tehdy přestřelil. Nicméně, neexistuje žádný princip precedenců typu "Když oponent kdysi použil podobný argumentační faul, tak já můžu používat ten svůj do aleluja". Takhle to fakt nefunguje, a myslím, že to dobře víš.
8.2.2021 13:37 - efram
sirien píše:
("podezřelých" tam je pár dalších účtů, ale těm nikdo nic nedokázal - přirozeně, protože pokud to člověk na druhé straně neodflákne a sám nezkazí, tak to ani dokázat nejde)


Prosím tě, čím jsou přesně ty další účty podezřelé? Spadají do kategorie odfláknutých, nedofláknutých nebo zůstaly někde na půli cesty? Nechceš se raději soustředit na téma a nenahazovat tu pořad prazvláštní obvinění?

Gurney píše:
Tak on to obvykle nedělá autor, ten si na to prostě najme nějakého full-time PR týpka, pro


Mi úplně nepřijde, že by Tirius byl tak za vodou, že by si najal PR týpka na full time. A je pak otazka jak píšeš, zda to neudělal někdo "jen tak" neúplatně. A to sice na věci na první pohled nic nemění, ale v kontextu některých zdejších nařčení to vrhá na celý příápad jiné světlo. I dkyž tady jak to tak vypada je to samej Sherlock Holmes
8.2.2021 13:37 - Slaanesh
Sirien píše:
Bolestivě typické.


Bolestivě typické je, že zrovna ty, jako jednotlivec, máš utkvělou představu, že se celý svět točí kolem tebe a na základě tohoto přebujelého narcisismu si pak buduješ absurdní konstrukty o tom, co kdo dělá a kolik obřího úsilí investuje do toho, aby se pokusil narušit neotřesitelné skutečnosti, které nám tu milostivě předkládáš. Viz. "ha, takže ne prolhanost, jen neschopnost a fanatické nadšení" - kde realita byla taková, že jsem tam prostě kouknul, viděl samé "sociální drama" a "scriptovaný Ntý běh", takže meh, což mi docela stačilo na to, abych si z toho dělal prdel, protože oba typy LARPů vůbec nemám a rád a u tebe si tím nejsem jistý, takže to pak jde ruku v ruce :P (navíc tvé debaty s nejen Lokim jsou takovým vodítkem, kolik úsilí se do reakcí vyplatí investovat aby to nebyl zcela promarněný čas).
Tady máš to spiknutí v celé své kráse ;-*
8.2.2021 13:47 - Lethrendis
York píše:
Od začátku je to avizované jako databáze, ne jako anketa. Všechna uživatelská hodnocení tam pořád jsou.


Databáze by to byla, kdyby šlo pouze o výčet/popis titulů. Jakmile je tam hodnocení dobrovolných hodnotitelů a zveřejňují se žebříčky, je to anketa. Sorry jako.

Sirien píše:
Etika výzkumníka při budování komunitního žebříčku hodnocení. Ses seknul v žánru... Plus vulgárně podsouváš neexistující záměr (nelíbící se konkrétní výsledky), zatímco ve skutečnosti někteří řešili chybnost procesu už dávno z kraje věci...


Tvrdit, že pokud je to "jen" komunitní žebříček, tak není třeba hledět na nějaké obecné zásady provádění šetření, na jednu stranu docela hrubě shazuje Markusův projekt (já si naopak myslím, že odvedl záslužnou a hodnotnou práci), na straně druhé je to opravdu podivný přístup ve chvíli, kdy se tu tak rozčiluješ nad falešným účtem.

A dále: já si pamatuju, že jsi měl ke způsobu sběru dat výhrady dávno před touhle hysterickou kauzou s falešnou Karmínou. To nic nemění na tom, že to Markus udělal jako anketu pro širokou RPG veřejnost. Nějak to filtrovat by bylo fakt drastické porušení původního zadání. Fakticky klasická manipulace s výsledky šetření, naprosto zavrženíhodný postup.

Pokud máš pocit, že někomu vulgárně podsouvám neexistující záměr... nemyslím si to. Znechucení nad tím, že si nějací troubové nebo fanatici dovolují hvězdičkovat něco, co zdejší fajnšmekři považují za odpad, prosvítá z každého druhého komentu.

Log píše:

Začátečník zná max 1. systém, pokud je započítáno hodnocení až od X, X - 1 recenzí mu bude chybět.
Fanatik má jeden systém, možná zkusil jiný, hrozně populární. Pokud se započítává až od X, X -2 mu bude chybět.
Samozřejmě se předpokládá, že začátečníci a fanatici nejsou zároveň zmrdi...


Tohle je mimořádně špatný nápad. Nejenže by to bylo přesně to křivení původního konceptu, o kterém píšu výše, ale také by to bylo naprosto kontraproduktivní. Za prvé bys tím odstranil výsledky spousty hodnotitelů, kteří se provinili pouze tím, že tam toho nenaklikali hodně.

Tak například by to škrtlo mě - já jsem ohodnotil jen asi dvě nebo tři hry, protože jsem se cítil dostatečně jistý v kramflecích, že k nim mám co napsat. Že bych mohl ohodnotit dalších deset her, které mám třeba načtené, ale moc/vůbec jsem je nehrál, to mě ani nenapadlo. Kdyby mi to teď napsalo, že se hodnocení neprojeví, protože jich není více, silně pochybuju že bych měl náladu jít dál klikat. Spíše by mě to znechutilo a nazdar. Předpokládaný výsledek? Silná redukce počtu hodnocení.

A navíc: pokud někomu stojí za to, zakládat si fake účet kvůli podvodnému hodnocení, pak by mu stálo za to i naklikat to třeba pětkrát - opakovaně shodit konkurenci a ten svůj systém tím vyzdvihnout o to víc. Účinky takového podvodu by pak byly při snížení počtu hodnocení a faktického potvrzení zvýšené důvěryhodnosti těch zbývajících (experti) ještě výraznější. Jako podvodný marketér bych si nemohl přát nic lepšího. Gratuluju.

A ještě navíc: To vše za předpokladu, že bys férově uvedl nové podmínky - tedy viditelně zveřejnil to omezení počtem hodnocení a žebříčky totálně přepsal. Pokud by to filtroval nějaký automat, pak tím podvodník proklouzne relativně snadno, přizpůsobí se a nakliká toho víc. Kdybys to nezveřejnil a neupozornil na změnu všechny, co v minulosti hlasovali a hodili si tam své jedno hodnocení, tak by to byl opravdu drsný podvod na hodnotitelích.

Když tak o tom přemýšlím, on je to možná sice "jen" komunitní žebříček, ale má to i právní rozměr. Vzhledem k možnému dopadu na prodeje těchto her by to bylo při troše zlé vůle i napadnutelné u ČOIky coby klamavá reklama. Pokud totiž někdo dokládá kvalitu nějakého produktu anketou spotřebitelů, musí být schopný tuto anketu provedenou podle určitých standardů regulérně doložit. Vím, že v minulosti to takhle některé agentury musely dokladovat a byly s tím problémy. Co se týče zlé vůle... té vidím uvnitř naší relativně malé RPG komunity až dost.

Pokud chcete hodnocení expertů, pak je nejlepší řešení nenechávat to na pochybném strojovém filtru, ale opravdu oslovit ty experty, jestli by byli ochotni tomu dát svůj čas. Takže uzavřený adresář prověřených znalců a nechat je hodnotit v nové anketě. Tím odpovídám i na ten nápad ani nevím už koho, aby nad hlasováním bděla nějaká rada moudrých a nějak prověřovala kvalitu hodnocení. To už by bylo efektivnější, aby si to ta rada naklikala sama.
8.2.2021 13:55 - sirien
Slaanesh: Tak ona se půlka RPG projektů u nás skutečně točí kolem mě.
Zatimco ty zjevně neumíš víc než kecat - ani správně přečíst jeden žebříček.
8.2.2021 13:59 - York
Lethrendis píše:
Databáze by to byla, kdyby šlo pouze o výčet/popis titulů. Jakmile je tam hodnocení dobrovolných hodnotitelů a zveřejňují se žebříčky, je to anketa.


Máš pravdu, že název je zavádějící a je to spíš anketa.
8.2.2021 14:00 - Markus
Kdybych byl fakt mistr programátor a mohl bych dělat, úplně cokoli chci, tak bych nejradši každému uživateli spočítal jeho osobní průměrné hodnocení – ve smyslu průměr ze všech hodnocení, které dává – a z toho odvodil nějaký koeficient rozptylu (tady selhávají moje znalosti matematiky a terminologie) a tím potom vynásobil všechna jeho hodnocení.

Tj. pokud by někdo dal jenom samá pětihvězdičková hodnocení, měl by průměrné hodnocení 5 hvězdiček, žádný rozptyl, a tím by se nějak ponásobily jeho hlasy tak, že by ve výsledku fungovaly jako úplně průměrný hlas.

Kdyby někdo dával hodně vysokých hodnocení a jen málo nízkých, spočítal by se jeho průměr a všechna jeho hodnocení by se počítala jako o trochu nižší, než ve skutečnosti jsou (protože příliš optimistický hodnotitel).

Kdo by měl svá hodnocení dokonale rozprostřená tak, že průměr by mu vyšel přesně doprostřed, tomu by koeficient vyšel tak, že by všechny jeho hlasy měly plnou váhu. Atd...

Tohle je samozřejmě naprosté sci-fi, ale po usilovném přemýšlení mi to přijde jako jediný férový způsob "filtrování". U těch ostatních vidím spíš nevýhody jako snadnou zneužitelnost a motivaci ke spamování.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085847854614258 secREMOTE_IP: 44.204.204.14