Kultura

sirien
29.4.2020 13:57
Apocalypse World
Důležité odkazy:

Překlad AW a příslušná diskuse k překladu, překladový klíč
- online SRD překlad, jeho info článek a diskuse

Materiály ke stažení a jejich diskuse
Sirienovy AW hacky a další možná v diskusi

Diskuse o preskriptivnosti AW

Dungeon World částečný překlad a diskuse
diskuse k Dungeon Worldu a ostatním PbtA hrám

Ofiko Apocalypse fórum s Vincentem osobně

Významné posty:
- fungování zranění, plošných útoků a špinavosti #33 (přebíjení je špatně, viz 98)
- vysvětlení fungování přebíjení: 98 (ve 33 to je špatně)
- errrata / addendum k pancíři a průbojnosti: #69
21.6.2020 01:18 - Jerson
Tak máme za sebou první hru AW s Pardgallenem, a bylo to velmi zajímavé. Hlavně v tom, že můj Borec působil dle očekávání jako generátor problémů, ale hlavně proto, že ostatní očekávali, že bude generátor problémů :-)
Nicméně i tak jsem více problémů vyřešil než vytvořil, a moje složité řešení zbraní bylo zbytečné, protože jsem za celou hru použil jen obyčejnou pistoli, a to přesně jednou. A defakto jsem ji použil na vytvoření spojence :-D
19.7.2020 13:38 - Jerson
Včera jsme opět hráli, ve čtyřech to byla zajímavější hra než ve třech, protože se přidala šéfka klubu, která má na svou ochranu gang, lépe vyzbrojený než má baron, a svůj podnik umístila mimo jeho državu, ale dost blízko. A on nemohl přenést přes srdce, že není jediný, kdo má k dispozici ozbrojený oddíl.

Bylo zajímavé zjištění, že když by si baron zašel do klubu na večeři, tak pokaždé vygeneruje 1 barter. Jak oslíčku otřes se. Nicméně k tomu nedošlo.

Označování vlastností nám funguje jinak, než jak bylo zamýšleno. To že mi někdo označí nějakou vlastnost vůbec neznamená, že se jí budu snažit víc používat. Třeba i když mám běžně označené Cool, tak v celé hře je jo dokázal použít jen jednou, až pak na konci třikrát. Minule jsem měl označené Hot, které jsem nedokázal použít, teď jsem ho neměl a přesto jsem ho použil pětkrát. Z minulé zkušenosti jsem chtěl mít označené Sharp, dostal jsem ho - stejně jako dva další - což vedlo jen k tomu, že jsme se neustále navzájem četli, a četli situaci a prostě si tím generovali XP. Za sezení jsem udělal dvě zlepšení. Vlastně tři, minule mi chyběl jeden XP na zlepšení.
Vedle toho se úplně ztrácí nějaké získávání XP díky zvýšení HX na 4, což je další divně fungující mechanika a nechápu ji. Zejména když poměrně dlouhá a závažná výměna názorů, ve které obě strany projeví své záměry, nemá na HX žádný vliv, a jen na konci si hráč zvolí jednoho jiného hráče, který jeho postavu zná lépe (nebo hůře).

Celkově by se mi asi víc líbilo místo XP za použití zvýrazněné vlastnosti dávat jedno zlepšení po sezení, nebo za odstraněnou hrozbu. Jen tedy nevím, jak by pak fungovala manipulace s HP.
19.7.2020 17:03 - sirien
Šéfíkuv sex move by neměl fungovat jako triviální objednávka, ale na věci na kterých postavě fakt záleží (tj které nemáš na skladě nebo kterých se nechceš jen tak vzdát).

Zvýrazňování a celé expení je za mě broken a navrhuju změnit za cinkání z iniciativy samotných hráčů - manipulaci nahradit za +-1 forward nebo ongoing na danou vlastnost. U nás rychlost expení přirozeně klesla tak na polovinu, nikomu to nevadí, za xp nikdo neprolil slzu.

Hx dávají víc smysl s tajemstvími, ale jinak je pravda že fungují divně. My zavedli že můžeš dát + nebo -1 kolika jiným postavám chceš od žádné po všechny pokud Ti to dává smysl a funguje to taky dobře.
19.7.2020 23:51 - MarkyParky
Sirien píše:
Šéfíkuv sex move by neměl fungovat jako triviální objednávka,....

Ano...

Sirien píše:
ale na věci na kterých postavě fakt záleží (tj které nemáš na skladě nebo kterých se nechceš jen tak vzdát).

... eh, ne, proč?
20.7.2020 00:05 - sirien
Návodné zjednodušení.
20.7.2020 00:13 - MarkyParky
Aha, tys myslel na čem záleží té druhé postavě (tady baronovi).

To pak už dává smysl.

Jakože - pořád mi to přijde poněkud zbytečně ostré (protějšek, obzvlášť pokud je to baron, může mít doma zásobu kvalitního chlastu, a když mu u sebe na baru naliješ skleničku exkluzivního vizoura, se vším co k tomu patří a tak, jak to má rád, tak to stejně ten tah spustí), ale v zásadě ano.

Ten tah nespustí každá večeře, i kdyby byl baron ulítlej na jídlo. Ten tah spustí taková večeře, která pro barona bude zjevným potěšením, uspokojením. Každodenní večeře ho ze znění tahu spouštět nemůže, pže je všední. Všední věci nepřináší potěšení.
20.7.2020 11:29 - MarkyParky
Sirien: Mrkni na rpgf, Markus tam má správný point a lepší překlad. Není to hook up sb, ale hook up sb with ST, i když je to with schované za pomlčkou.

Tzn. místo uspokojit by bylo lepší dohodit.
20.7.2020 12:37 - Shako
MarkyParky píše:

Ten tah nespustí každá večeře, i kdyby byl baron ulítlej na jídlo. Ten tah spustí taková večeře, která pro barona bude zjevným potěšením, uspokojením. Každodenní večeře ho ze znění tahu spouštět nemůže, pže je všední. Všední věci nepřináší potěšení.


Analogicky tedy všední sex nespouští sex move? :D

Narážím na situaci, kdy jsou dvě postavy v dlouhodobějším vztahu, kde je sex běžnou součástí... u některých postav (ala gunlugger) je opakované spouštění sex move v pohodě. U některých to působí zvláštně (driver, savy, skinner). Plus ta kombinace s Maestrem, která mění podmínku spuštění... ale to chápu jako dostatečně vyřešené v této diskuzi.
20.7.2020 16:20 - MarkyParky
Shako píše:
Analogicky tedy všední sex nespouští sex move? :D


Já ti nevím. My nikdy v AW všední sex neměli. Když už na něj došlo, vždycky to bylo spojené s nějakým zajímavým momentem ve vztahu dvou postav - a byl zajímavý. Všední sex jsme nikdy ve hře neřešili.
20.7.2020 18:40 - sirien
Jerson psal vedle že mu přišel zmatečný překlad u sex move šéfíka.

Jako díval sem se na to, a nepřijde mi, že bych to přeložil špatně. (Jako netoužim si za tim nijak stát, fakt se na to teď dívám znovu jestli by to nechtělo jinak a prostě se mi úplně nezdá.)

Jersonem navrhované "zaháčkovat" by tam bylo mimo. Zaháčkovat se btw. používá v jiném významu u tahů manipulací a barteru a znamená to že někomu něco někdo nabídne / poskytne, ale s nějakým "ale" - háčkem, podmínkou, problémem... taky to asi není ideální překlad, ale as close as I got a myslim, že good enough.

Tady v tomhle případě by to nesedělo. Ten tah je o tom, že pokud postava "o něco stojí" (asi nejlepší obrat...) a šéfík to poskytne (ať to je co to je), tak se tím aktivuje sex move postavy, co to od něj dostala. Žádné háčky ani "ale" v tom nejsou, prostě dostane co chce, spustí se sex move. To může znamenat jak dárky nebo úplatky, tak ale i "standardní" obchodní transakci ("hej, slyšel sem, že sháníš agregátor - náhodou se ke mě jeden dostal, za 2 bartery je tvůj")

Ten Markusův nastřelený překlad "když postavě něco dohodíš" by asi taky šel (stranou toho, že ono nemusí jít o žádné dohození - záleží, co za podnik šéfík má, s čím a jak obchoduje, jak moc to má na skladě... a o co vůbec ta postava stojí - ale to je už nuance přesnosti, na kterou si AW příručka nehraje...) - já použil "když uspokojíš", protože mi to přišlo... atmosferičtější, asi, v linii toho že postavy v AW mají nějaké (zpravidla přímočaré) touhy a šéfík tyto naplňuje - jídlo, sex, násilí, odpočinek...

Samozřejmě, ne každá transakce se asi počítá. Když si dám u šéfíka v podniku normální jídlo nebo si tam jen tak "for flavor" zajdu za prostitutkou, tak to asi neni moc zajímavý. Obdobně mám ve hře dvě postavy co mají vztah a tak nějak předpokládám, že spolu asi mají sex i mimo záběr (když třeba přeskočíme 10 dní downtime, když odehráváme něco ve volnějším in-fiction tempu a projdeme x dní a večerů napříč aniž by se mezi těmito dvěma zrovna odehrávala tichá domácnost nebo nějaké drama...), ale neřešíme kvůli tomu jejich sex moves. Na ty dojde až když ten sex na něco příběhově navazuje - na usmíření po hádce, útěchu po nějakém traumatu, nějakou snahu navodit dobrou náladu aby pak protistrana byla něčemu nakloněnější, na nějaký posun v jejich vztahu. Prostě když mají hráči potřebu to říkat. A jasně, z kraje hry občas zaznělo že mají sex "ad hoc" např. když skončila nějaká kalba někde a "jen šly domů" a "...no, asi se spolu vyspíme" - ok, vyhodnotilo se to; jenže to bylo z kraje hry a tohle mělo význam, protože tím vůbec ve hře ten vztah jako něco stabilního ustanovovali. Teď o 10 session později se ta "každodennost" až tak neřeší.

Ono ten rozdíl mezi tím, kdy je interakce všední a kdy ne je hodně dojmový, nicméně je rozdíl mezi tím, když si zajdu na večeři, náhodou k šéfíkovi do podniku, a když si zajdu na večeři k šéfíkovi do podniku. Jakože náhodný záběr ve filmu kdy postava večeří, náhodou u šéfíka (protože to je místo co divák zná a máme k němu kulisy) a záběrem na to, jak si postava šla užít večeři (konečně / v klidu / pro změnu nějakou dobrou...) a je u šéfíka (protože to je TEN podnik, kam si člověk de užít večeři).


V tomhle smyslu mi ten překlad a použití slova "uspokojení" přijdou správně - když šéfík uspokojí nějakou potřebu (dobrého jídla, klidu...), ne jen když tam zaženu všední každovečerní hlad.

Odtud to zjednodušení výše na které si stěžoval Marky. Jistě, šéfík věc nemusí nutně muset shánět ani se jí nemusí mít problém vzdát. Skutečně může třeba jen využít toho že se tam baron ukáže, tak mu naservíruje super večeři, protože vidí, že to je to, co barona osloví a co ocení, aby se blejsknul a navodil nějaký vztah (a tím se to spustí - jenže to jsme už ve scéně, která má nějaké drama a náboj a interakci postav se zájmy - ne jen u všedního "přišel sem se tam najíst abych se tam porozhlíd").
20.7.2020 19:37 - Jerson
Prostě jsem htel říct, že nás bylo na hře pět dospělých a všichni jsme z toho měli dojem, že může jít ní jen o "běžné" uspokojení. Pro mě by stačilo třeba jen když by tam bylo napsané "když mu poskytneš to po čem touží - sex, jídlo, atd," tak by bylo zřejmější, že jde o speciální příležitost.

Ještě mám další otázku, jak řešíte, když má někdo tah Nepřirozené reflexy a na na sobě běžné nepancéřované oblečení, nebo nějaký pancíř, a dostane průrazné zranění. Počítá se mu ten tah (zcela či z části), nebo prostě platí to, že musí být polonahý?
20.7.2020 19:44 - LokiB
sirien píše:
znamená to že někomu něco někdo nabídne / poskytne, ale s nějakým "ale" - háčkem


To není až tak pravda ... "zaháčkovat" se používá velmi často v pozitivním smyslu, že jsi ho "chytil" ... vyvolal jsi jeho zájem. Pozval jsi ho na vaši akci, a jeho to zaujalo a už tam chce chodit i sám ... ten háček není pak ve smyslu "je tam ale", ale "už se mu bude těžko vycouvávat" (i proto, že třeba sám nebude chtít).

just saying
20.7.2020 19:59 - sirien
Nepřirozené reflexy:
- jakýkoliv pancíř je automaticky ruší
- "plné" oblečení taky
- "střídmé" oblečení je snižuje na 1-pancíř

OBECNĚ označení x-pancíř je pouze mechanické vyjádření toho, že něco snižuje obdržené zranění, nemusí to nutně znamenat doslova "pancíř". Jakákoliv "průraznost" vždy podléhá logice porovnání toho co je zač útok a "odkud" pochází pancíř, který by měl útoku rezistit. To mimo jiné znamená, že většina pancíře získaného z tahů postav dokáže přebít většinu "běžných" průrazností (typicky průraznou munici).

Nepřirozené reflexy vyjadřují uhnutí / uskočení / zalehnutí / dynamický pohyb do kterého se blbě střílí. Jako takové ignorují PR jdoucí z průrazné munice (ta prorazí fyzický pancíř, ale neusnadní trefu) stejně jako např. výbuchy za běžných okolností (postava stihne za něco uskočit / zalehnout atp.) Teoreticky by nemusely pomoct např. když postava vběhne do plamenů, když někdo odpálí na otevřené planině nástrahu co zruší všechno v okolí 50 metrů atp. (i když žánrově... to už je holt na úvaze té které skupiny) nebo když na postavu někdo zaútočí ve spánku nebo jí např. nečekaně odsnajpruje.

Podobnou logikou funguje i nadpřirozená ochrana od Sektáře atd., stejně jako Někdo s kym nevymrdáváš (tam to vyjadřuje nějakou bitevní převahu postavy a schopnost vracet palbu aj. ...) a všechny další pancíř dávající/přidávající tahy.

A ano, než se někdo zeptá, tohle je explicitní Vincentův výklad (už starší, nalezený na Redditu, ale už sem ho postoval někde někam dřív).

Tj. prostě fiction first, rules follow.
30.7.2020 09:57 - Jerson
Už jste někdo řešil vlastní štítky k věcem, v tomto případě ke gangům?
Moje představa je taková, že bych rád měl gang, který bude nenápadně vmísen do davu a projeví se až ve chvíli, kdy dojde k potížím.
Nebudu teď řešit jeho výzbroj a pancíř nebo velikost, to asi není tak důležité. Přemýšlím spíše nad odpovídající nevýhodou, která by vyjadřovala, že svůj gang můžu přivést a použít v plné síle prakticky jen na místě, kde jsou další lidé, mezi které by se mohli vmísit.

Další věc - v pravidlech zmíněná jen okrajově je ta, že gangy jsou v základu vázané na svou základnu. Co to reálně znamená? Měly by se tam vracet, nebo musím nějak vymyslet, jak je dopravit na jiné místo, pokud se tam nedá dojít pěšky z jejich základny?
3.8.2020 10:28 - Shako
Jerson píše:
Už jste někdo řešil vlastní štítky k věcem, v tomto případě ke gangům?
Moje představa je taková, že bych rád měl gang, který bude nenápadně vmísen do davu a projeví se až ve chvíli, kdy dojde k potížím.
Nebudu teď řešit jeho výzbroj a pancíř nebo velikost, to asi není tak důležité. Přemýšlím spíše nad odpovídající nevýhodou, která by vyjadřovala, že svůj gang můžu přivést a použít v plné síle prakticky jen na místě, kde jsou další lidé, mezi které by se mohli vmísit.

Neřešil jsem.
Jako nápad mi to připadá dobrý. Nevýhodu, pokud nechceš použít nějakou s existujících, tak tak budeš muset vymyslet. Napadá mě něco jako: "Zevlení - tvůj gang se dlouho poflakuje a když ho zrovna potřebuješ, tak není kompletní nebo dobře vybavený" - dával bych nějaké situační postihy ongoing/forward na scénu (zařezávat armor nebo velikost mi přijde dost drsné, ale dalo by se). Případně by mohli dělat problémy nebo dezertovat...

Jerson píše:
Další věc - v pravidlech zmíněná jen okrajově je ta, že gangy jsou v základu vázané na svou základnu. Co to reálně znamená? Měly by se tam vracet, nebo musím nějak vymyslet, jak je dopravit na jiné místo, pokud se tam nedá dojít pěšky z jejich základny?


Jo, myslím, že by měl mít základnu a tam se průběžně vracet - interval tam jako obvykle není. Řešil bych to dle kontextu - podle toho kolik si můžeš vzít zásob (jídlo, vodu střelivo, benzín...) - nejspíš se to dá řešit souběžně, když vůdce gangu má pálit barter. Jedinná vyjímka je imho chopprův gang, který má má mobilitu/nomádství (nebo jak se to jmenuje). Stejně tak pokud nemáš choppra, tak bys měl imho řešit dopravu gangu na místo. Já to řešil pořízení dvou aut (tuším move od drivera) pro malý gang. Pro velký gang jsme v jedné hře měli koně - což bylo pomalejší než libovolné auto, ale rychlejší než chodit pěšky. To fungovalo dobře a vygenerovalo to i další obsah do hry - týpek(veterinář), co měl farmu byl důležité NPC.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.26224803924561 secREMOTE_IP: 3.231.167.166