Šaman píše:
Nějak mi tohle přijde jako dávno překonaný herní design… Zvlášť, když se tu často zmiňuje, jak je 5e víc vyprávěcí a rp systém, než předchozí.
Téhle větě stále tak nějak nerozumím :(
Přijde mi podobná jako "Dneska máme segwaye, tak na co chodit pěšky." Jako fakt.
Jestli je nebo není 5E více vyprávěcí (z jeho samotného hraní mi to nepřišlo, resp. má to v sobě víc podpory pro vyprávění, než starší edice, ale nijak to nikoho nenutí je využívat a kdo chce hrát 5E jako ADND, tak klidně může) nedokážu moc posoudit, protože my ho hráli "postaru". A RP je to jak si to člověk udělá :)
Tenhle typ vydaných dobrodružství mi přijde, že má dvě hlavní cílové skupiny.
První, kdy to GM vezme a odehraje to vlastně tak, jak je to napsané. Což je celkem klasický přístup nemalé části hráčů DnD už desítky let. Ti lidé to tak hrají, skoro jako kdyby to byla deskovka s vloženými pravidly. A přijde jim to zábavné.
Druhá má GMa, který to takhle doslovně nechce, ale nemá čas či invenci na výmýšlení svých vlastních sandboxů. Takže vezme takhle rozsáhlý předpřipravený materiál a doupraví a doplní si ho dle vlastních preferencí a potřeb. Vyhodí jeden typ potvor a nahradí ho jiným, dodá některá NPC, mapy v podstatě vezme, jak jsou, ale třeba si do nich dokreslí nějaké interesantní lokace navíc. Ušetří 75% času, který by tomu jinak musel dát, dá tomu kus vlastního ducha a stylu, jaký mají ve skupině rádi.
No a někdo si pak třeba vyzobá jen rozinky, sem tam nějakou NPC, kus lokace, hádanku, námět příběhu, pověst ...
Čím víc vydaných dobrodružství je, tím větší je šance, že si každý najde to svoje. A i v tom nejmizernějším vydaném se vždy našlo pár zajímavých nápadů a dalo se předělat a ušetřit čas a úsilí :)