Kultura

Autorská citace #1
23.10.2019 21:03 - sirien
Naprosto úžasná práce na fakt hezkém dobrodružství. Musim říct že sem fakt rád, že ste to po Merlinovi převzali a dokončili :)
Autorská citace #2
23.10.2019 21:12 - Tarfill
Jojo, kucí jsou borci! ;-)
Autorská citace #3
23.10.2019 21:24 - Arled
Krásná práce, všem vám děkuji!
Autorská citace #4
23.10.2019 21:48 - Pan Bača
Díky.
Hráli jste to už někdo? Při kontrole jsem měl pocit, že ta hrobka samotná snad ani nejde ve zdraví projít
Autorská citace #5
23.10.2019 21:54 - Šaman
Pan Bača píše:
pocit, že ta hrobka samotná snad ani nejde ve zdraví projít

To je její účel, ne? :D
Autorská citace #6
23.10.2019 22:26 - Šaman
Tak jsem si přečetl úvod a… no… prostě pro mě je to klasické AD&D s lepší grafikou.
"Je to strašlivé místo, ze kterého se ještě nikdy nikdo nevrátil. Já jsem mocná dobrodružka, byla jsem oživena a teď jsem zjistila, že někdo podvedl samotnou smrt a nějak v tom je namočený Kostěj. Tady máte 50zl a zařídím vám teleport, družino nýmandů na první úrovni… A koukejte porazit toho Kostěje, jinak umřu. Jo a cestou nezapomeňte vykydlit nějaké piráty a praještěry, jinak nebudete mít do finále dost expů…"

Nějak mi to stále připomíná první Dungeon Master, nebo Eye of Beholder, z moderních Legend of Grimrock. Prostě nějaké rychlé intro, pak se družina objeví na místě, ze kterého není návratu a pak se má během herního měsíce stát z pár loserů družina hrdinů, kteří rozhodují o osudu světa…
A kdybyste náhodou začínali na páté úrovni, tak prostě GM nebude rozdávat zkušenosti dokud družina nevleze do samotné hrobky. Protože jinak by to bylo nevyvážené.

Nějak mi tohle přijde jako dávno překonaný herní design… Zvlášť, když se tu často zmiňuje, jak je 5e víc vyprávěcí a rp systém, než předchozí.
Autorská citace #7
23.10.2019 22:54 - sirien
Náhodou, na to že to je původní ADnD mi přijde, že to je hezky modernizovaný.

Celá story o tom, že se odtamtud ještě nikdo nevrátil, má hezký zasazení. Celý to intro je navíc příběhově ne moc podstatný, dokud bude mít skupina za úkol "dorazit na Chult z venku a vyřešit problém", tak je jedno, kdo a jak je tam pošle. Tahle dotyčná má navíc dobrý vysvětlení že "ty mocnější už tam poslala taky" (a buď tam posílá, koho může, nebo jí třeba nějaká věštba navedla na tuhle skupinu). Jako úvodní kick mi to přijde super - žádný pitomosti okolo, tady je mise, tady je letenka, tady sou cestovní výdaje a do tří měsíců ať ste zpátky.

Potom co dorazíš na samotnej Chult se to naopak hodně rozvolní - chvíli blbneš ve městě (kde je kdeco na práci) a pak vyrážíš do vcelku drsný průzkumníkama teprve objevovaný džungle. V podstatě to je takovej rozevírající se sandbox, s tou výhradou, že máš na pozadí věcí konkrétní misi a count-down k jejímu splnění.

Efektivně pokud bys to chtěl trochu předělat na čistej sandbox, tak můžeš zahodit samotnou hlavní story a udělat tam nějakej jinej quest - třeba o kradmé invazi těch ještěřích lidí nebo tak něco.


Je pravda, že nad tou časovou osou kdy skipneš 10 levelů během deseti tejdnů sem se taky trochu pozastavil, ale víš co - on ten count-down co tam běží je taky takovej dost vágní a ne moc určitej (jasně, je řečený, že život denně... ale vlastně se moc nezboří, když z toho uděláš tejdně, měsíčně... jen si pak musíš pohlídat věci jako cestovní vzdálenosti, to je tak asi všechno).


Jinak ta překonanost - mě zas občas přijde, že někteří vyprávěním okouzlení lidé mají trochu moc tendence dívat se na ty nevyprávěcí herní styly trochu moc z patra. Nic ve zlym.
Autorská citace #8
23.10.2019 23:15 - ShadoWWW
To, že jsou vyslány postavy na 1. úrovni je vysvětleno v paralelním dobrodružství pro Ligu dobrodruhů, které časově předchází tomuto. Hrdinové (vysokoúrovňové cizí postavy) z Harfeníků se pokouší zastavit mocného padoucha na jeho hradě, ale padnou mu do léčky a všichni tam zařvou. Postavy v Lize dobrodruhů, které měly sloužit jen jako vějička a zavírací manévr hrdinů přicházejících z jiné strany, s vypětím všech sil utečou (protože pro toho záporáka nejsou důležité). Víc nechci spoilovat. Každopádně postavy informují Syndru o probuzení velkého zla a že všichni harfeničtí hrdinové padli.

Ta se proto uchyluje k masovému verbování Harfeníků-začátečníků s tím, že snad někdo z takového počtu uspěje (aneb z nouze nahrazená kvalita kvantitou).

Tak začíná Hrobka anihilace...
Autorská citace #9
23.10.2019 23:22 - Šaman
Sirien:
Ani ne z patra, koneckonců samotné podzemí jsem ještě nečetl (což aspoň pro inspiraci udělám). Ale tak, jak je to napsané, mi vyplývá:
- nepřemýšlej moc jestli něco dává smysl a jeď, GM to má připravené (v tomhle vidím potenciální průšvih později, až družina někam vleze stejně bez rozmýšlení, umře a GM řekne "to bylo přece jasné, že tam lézt nemáte, říkal jsem že je to nebezpečné")
- nesmíš jít přímo k cíli, scénář počítá že musíš nejprve nabrat levely (takže na začátku jsem byl evidentně nevhodný kandidát a narozdíl třeba od Froda musím být akční hrdina, jinak to nedám)
- zadavatelce úkolu na tom visí život a možna i víc (posmrtný život duše?), ale nedá ani slušnou výbavu, magické předměty, nic (logicky, máme být pravidlově na 1. úrovni)
- "ty mocnější už jsem tam poslala" - opět varování, že do tohohle se nechci namočit (ale holt GM to má připravené)

Věřím, že by to šlo předělat na sandbox (na první pohled mi to připomíná Jharkendar z Gothic2). Pro můj vkus by to bylo i lepší (netrvám na silném příběhu, hraju otevřenější kampaně - když mluvím o příběhu, tak jsem narážel na marketing 5e).

sirien píše:
Náhodou, na to že to je původní ADnD mi přijde, že to je hezky modernizovaný.

Tak to hodně vysvětluje. Pak chápu, že inovované staré dobrodružství nemůže být úplně ideově jiné.

Vlastně pořád přemýšlím, v čem je teda 5e jiné (v principu), než 3.5e, kterou znám. A jak moc by se třeba tahle Hrobka lišila v ADnD, 3e5 a 5e. (U čtyřky si dokázu představit, jak by se lišila. Jedna místnost na sezení by byl rychlý postup.)
Autorská citace #10
23.10.2019 23:28 - Šaman
ShadoWWW píše:
Ta se proto uchyluje k masovému verbování Harfeníků-začátečníků s tím, že snad někdo z takového počtu uspěje (aneb z nouze nahrazená kvalita kvantitou).

Beru to z pohledu postavy. Dokážu si představit motivaci, která mě donutí vlézt do pekla, ale 50zl a pokud se vrátím tak magický předmět (bez určení toho jaký bude výběr) to nebude. Je to téměř jistá cesta na smrt. Ve světě, kde těch 50zl je tak na týden žití v hostinci.

A poznámka, že "při cestě určitě budou nějaké poklady, které si můžete nechat" mě taky pobavila. Ano, budou, ale jen protože metaherně známe žánr. Ona posílá dobrodruhy někam do zcela neprobádané oblasti. :)

Prostě pokud bych tohle přednesl své družině, tak si budou myslet že je trollím. Osobní motivace žádná, šance mizivé, předpokládaný zisk neadekvátní. Pro mě vpomínka na stará DrDka. Neřeš a bojuj.
Autorská citace #11
23.10.2019 23:43 - ShadoWWW
Šaman píše:
A poznámka, že "při cestě určitě budou nějaké poklady, které si můžete nechat" mě taky pobavila. Ano, budou, ale jen protože metaherně známe žánr. Ona posílá dobrodruhy někam do zcela neprobádané oblasti. :)

To je dost obdobná situace námořníků plujících s Kolumbem do Ameriky. Slíbená odměna malá, šance na přežití mizivá a možná nějaký poklad získaný drancováním. Tím hlavním motorem v obou případech není majetek, ale silně dobrodružná povaha. Ten zažitý adrenalin při takových plavbách/průzkumných cestách nezažiješ nikde jinde a je to v podstatě forma drogy.

Samozřejmě vždy je to otázka hlavně na hráče, jestli takové dobrodružství chtějí hrát. Když už máš za sebou Draka z Ledového štítu, Strádovo prokletí a Dračí poklad, tak dává smysl zkusit zase něco úplně jiného.
Autorská citace #12
23.10.2019 23:48 - ShadoWWW
Jinak toto je asi nejvíc AD&D 2E dobrodružství ze všech 5e dobrodružství. Typicky ten otevřený hex-crawl s mnoha tabulkami náhodných střetnutí je fakt úlet hodný 2E a pěkná ukázka historie v trochu modernějším provedení.

Ten hex-crawl jde navíc díky doplňkům na DMs Guild rozšířit do nevídaných podob, tam se dá strávit klidně deset let hraní, pokud je zájem.

A pokud není zájem takové dobrodružství hrát, pořád máš - a teď poprvé už i v češtině - možnost hrát nějaké úplně jiné 5E dobrodružství a každé z nich ti vydrží klidně rok nebo víc hraní (tedy kromě těch začátečnických, ty jsou pochopitelně kratší).

Pro mě zůstane toto dobrodružství nejvíc ikonické jistou cizí postavou, o které je zmínka už ve Storm King's Thunder a na kterou tady v tom hex-crawlu může družina narazit, i když jen s minimální šancí (řádově několik málo jednotek procent). Naše skupina na něj náhodou narazila asi 3x nebo 4x! :-D Jinak se dost umíralo během toho hex-crawlu, ale když družina vešla do toho dungeonu, tak myslím, pokud se dobře pamatuji, už neumřela žádná postava (možná jedna???).
Autorská citace #13
23.10.2019 23:56 - Šaman
Nevím, jak na tom byli Kolumbovi námořníci, ale dost pochybuji, že jeli dobrovolně "že to bude dobrodružné". To ale není předmětem diskuze.

Dokážu si to celkem jednoduše upravit tak, že motivace bude třeba osobní. Chřadnoucí člen rodiny, hrané intro už ve městě, kde se družina sama svým vyšetřováním dostane k Silvaně, ta jim řekne co za tím vězí a že už zkušenější družiny byly poslané a nevrátily se. Protože je sama zoufalá, nabídne jim možnost teleportu (ideálně obousměrného s tím, že pokud budou úspěšní, zpáteční teleport je zdarma, jinak za nějakou částku protože každý prenos je drahý)…
Časové omezení bych zrušil úplně, ono stačí, že doma někdo chřadne a pitomá chřipka by ho mohla zabít.

Tohle už by asi naše družina vzala jako fér. (A měla by pocit, že jede svoje dobrodružství a ne klasické klišé "najala si nás mocná postava").
Autorská citace #14
23.10.2019 23:59 - sirien
Šaman píše:
samotné podzemí jsem ještě nečetl

neni moc rozsáhlý a popravdě mi z celýho toho dobrodružství přišlo skoro nejmíň zajímavý.

Kdybych to hrál já, tak ten dungeon asi aspoň z části odehraju, ale finále přenesu z dungeonu na povrch (už jen abych tam mohl nechat vpadnout Krále džungle, co zaútočí na všechny okolo bez rozdílu a vyrobí tam žůžovej chaos... protože když už, tak už.)



Jinak mi přijde, že Ti to prostě nepadne do Tvýho osobního stylu, to je všechno. To co píšeš o "tvý družině" to vcelku podtrhává. Jako kritizovat něco protože to neni Tvůj styl - nevim no. Jestli se nelíbí, di hrát Strahda, co jinýho na to říct.

Dobrodružství by mělo mít rychlej rozjezd, kdo a jak je tam pošle i můžeš upravit (třeba se nepovede teleport a to drahý vybavení se ztratí pocestě. Možná v tom mají prsty agenti yuan-ti, co se snaží výpravu překazit, a dostat je (a aspoň kus té výbavy zpátky) může bejt Tvůj začátek v tom prvnim Chultánskym městě. Možná tam skupina měla tyhle věci dopravit pro předchozí "silnější" skupinu a až na místě zjistí, že ta je mrtvá - a je na ní aby převzala její úkol).

Jako vážně, tyhle výtky sou kosmetika a kdybys chtěl, tak to máš za minutu vymyšlený tak aby Ti to sedlo.


Šaman píše:
Tak to hodně vysvětluje.

Až na to, že nevysvětluje, protože zjevně neni - jen sem se nechal někde něčim zblbnout. Podle všeho to je 5e original.
Autorská citace #15
24.10.2019 00:08 - Log 1=0
sirien píše:
Až na to, že nevysvětluje, protože zjevně neni - jen sem se nechal někde něčim zblbnout. Podle všeho to je 5e original.

Ale záměrně retro, wizardi to tak i propagovali.
Autorská citace #16
24.10.2019 00:16 - Šaman
sirien píše:
Jako vážně, tyhle výtky sou kosmetika a kdybys chtěl, tak to máš za minutu vymyšlený tak aby Ti to sedlo.

Inu, mám. Ale nějak nechápu tu obhajobu. Úplně stejně bych mohl komentovat kteroukoliv tvoji kritiku třeba filmů a seriálů.
Že v tom hledáš logiku? Asi ti to nesedlo.

Já v dobrodružství, zvláště pak oficiálně vydaném, logiku hledám. Tenhle úvod mi prostě připadá naprosto klišoidně odfláklý. Tobě vážně přijde dobrý? :o

Když si vezmu, jak se tu poměrně podrobně řešila Kovářova dcera, což je nějaká maličkost z blogu (?). Tak mi přijde škoda, že oficiální dobrodružství nejsou pro družinu osobní, ani že se moc neřeší motivace postav. (Nebo to nemá cenu, páč budou umírat jak za starých dobrých časů a tedy přiřazovat jim víc než čísla je ztráta času?)
Autorská citace #17
24.10.2019 00:27 - ShadoWWW
Kovářova dcera se řešila, protože nemá tolik obsahu, takže co má, je ideální vylepšit.

Toto dobrodružství na 254 stran a zabít 10 stran úvodem nemá smysl, protože si ho stejně každý udělá podle sebe (a na DMs Guild máš dalších x variant, jak to začít). Klidně můžeš začínat až v Chultu a mít rozjezd jako hráčské poznávání města (i když postavy ho jakože znají).

Gró tohoto dobrodružství je ten hex-crawl a ten by už takto klidně mohl být rozšířen (stejně jako všechno), takže se ve výsledku dostáváš někde k 500 stranám.

Ne každého zajímají rozsáhlé začátky, ne každého zajímají města, ne každého zajímají hex-crawly, ne každého zajímají dungeony. Ale nějaký poměr těchto věcí zajímá každého a toto dobrodružství dává od každého tak nějak akorát. Když jseš do něčeho z těch věcí větší fanda, tak si to prostě upravíš, nebo si dodáš něco z DMs Guild a je to. I takto je to dobrodružství na rok.
Autorská citace #18
24.10.2019 00:31 - ShadoWWW
U každého vydané dobrodružství je spíš otázka: využiješ ho? Pokud ti tam něco chybí nebo neštymuje: dokážeš si to sám upravit nebo ti stačí doplňky na DMs Guild? Pokud na obojí říkáš ano, pak je to super a zahraj si ho. Pokud na něco z toho říkáš ne, tak si vyber jiné dobrodružství. To je celé.

Já jsem hodně rád, že je toto dobrodružství přeložené (a vím, jak zdlouhavá a náročná práce to byla - a za to děkuji!!!), protože nabízí něco, co nikde jinde v 5E nemá obdobu a je to zábavné.
Autorská citace #19
24.10.2019 00:39 - Šaman
Ok. Jestli to je předělané ADnD, nebo je to sice nové, ale retro, tak je asi ledacos záměr. (Ten název mi něco připomíná, nebylo něco "of Annihilation" v top 10 ADnD dobrodružtví? Ten článek ale neumím dohledat.)

Já to bral jako ukázkové 5e dobrodružství, podle všeho to je přesně naopak.

Co se týče překladu, tak rozhodně všechna čest celému týmu. Je to obrovský kopec práce a vypadá dobře odvedený. Že to nevyužiju je jiná věc. A uznávám, že nebýt překladu, tak o tom ani nevím, takže nediskutuji.
Autorská citace #20
24.10.2019 00:46 - ShadoWWW
Že by 5E remake Tomb of Horrors? :-) (Ano, je.) Jinak of Annihilation je ikonický DnD kouzelný předmět sphere of annihilation (koule anihilace).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22903490066528 secREMOTE_IP: 100.26.179.251