Kultura

Maelik
19.1.2019 15:05
Autorská citace #81
21.1.2019 13:34 - Boldrick
O sílu postav jde jen okrajově, ta se dorovnává počtem nepřátel.
Důležitý, pro první ukázkové dobrodružství, jsou poznámky o vedení hry. sirien a určitě i jiní už o tom psali a připomínají to pořád, že důležitá je invence hráčů.
Musí tam být zmíněno, že můžou vzít opevněnou mýtinu ztečí, ale mělo by je to bolet. Samozřejmě když jim napadají neskutečně šťastná čísla může to být i relativně v pohodě, ale důležité je to, co hráči vymyslí a GM s tím nemusel počítat. Že, logické invenci hráčů by se měli klást jen minimální překážky. A čím originálnější řešení v rámci žánru, tím lépe.
Autorská citace #82
21.1.2019 22:34 - Haplo
Tak jsem to přečetl a přispěji i svou trochou:

Sirienova verze sice může být lepší, ale já bych se v ní, jako začátečník ztratil. Jasně že nechceme nováčky učit railroadu, ale na druhou stranu mi přijde, že když se píše dobrodružství, tak je to nejjednodušší a nejpřehlednější možnost. To ale neznamená, že výsledné dobrodružství má být a bude přímočaré. Při průchodu dobrodružstvím je pak ale důležité napsat u toho i filosofii dané scény či aktérů.

Příklad: Postavy vstoupí do místnosti se šamanem a gobrem který se je snaží zastavit a bránit šamanův rituál. Dá se zde zmínit třeba to, že pokud by došlo k vyjednávání, pokusí se postavy obalamutit - jde o to naznačit co se scénou když se k ní přistoupí z jiné strany. (Krom toho, že se řekne, k čemu tak může rituál sloužit).

Já tedy na rozdíl od vás asi vnímám odpočinky jinak, trochu víc herně. Nejsem familiérní s pátou edicí, ale je-li tam nějaký malý oddech a velký odpočinek, nemusí to pro mě znamenat, že dle pravidel malý má 5 minut a velký 8 hodin (nevím jak to je v 5E). Někdy pak může trvat několik vteřin, jindy i hodinu dle povahy scény. Nikoliv však dramaticky. Není tu rozhodnutí buď si odpočineš a zavaříš si nebo udýchaný vrazíš do hrobky. Nikoliv však reálně. Ale z gamistického sledu výzev a úspěchů, rozličných bojů a překážek.
Kvůli tomu bych taky úplně jinak koncipoval hlavně bojové střety v Sirienově dobrodružství. První by byl otevřená bitva (podobně jak popsal) ale druhý v lese už bych se snažil ladit do nějakého přepadení s obtížným terénem jako pasti a tak podobně.

A poznámky z jiného soudku: Nějakého temného boha bych si neváhal vypůjčit (ukradnout na dobu neurčitou) z Forgotten Realms - takže Grúmš?

A trochu mi tam chybí na konci nějaké provázky na další dobrodružství; například by postavy mohly být prokleté kvůli hrabání se v hrobce, nějací skřeti uniknout a se svým klanem se budou chtít pomstít či tak.
Je pravda, že bych si prvoúrovňové dobrodružství připravil klidnější než je tohle, ale to už je pak na vkusu; je pravda že toto je postavené hodně na akci a boji.
Autorská citace #83
21.1.2019 22:48 - sirien
Přehlednost by nebyla problém kdyby to někdo přehledně sepsal. Což sem se nesnažil.

Přepadení má ten problém, že je takticky dost přímočarý a jednorázový - Pokud družina nevyhraje, tak máš problém - buď jí pobiješ nebo družina ustoupí, ale všechno další musíš najednou vymýšlet. To co tam mám popsané navíc jako přepadení efektivně funguje - pokud věci vyjdou jak skřeti plánují, tak se družina octne na mýtině odstřelovaná 5 sniperama - ústup znamená utíkat pod palbou, při postupu vpřed narazíš na obránce a improvizované opevnění a pořád budeš pod palbou. To jak to je postavené ale umožnuje tu scénu rozvíjet i pokud se nerozřeší na první dobrou a hlavně s ní pracovat i jinak než jen jako s nepříjemnym bojovym encounterem.


Odpočinky jsou v 5e docela drsně hard-wired, default to je tuším 4 a 8 hodin s dodatečnými podmínkami (4 hodiny bez namáhavé činnosti a 8 hodin klidu v relativním pohodlí pokud se nepletu?) Lze s nimi bez problémů zacházet dramaticky, ale mávat s nimi tak že je začneš interpretovat v řádu vteřin nebo minut asi moc ok neni...

Háčky do budoucna - jo, ty sem tam nedomejšlel, nepřišlo mi že to je součást zadání. Osobně bych to dál stavěl na tom Fiendovi a jeho povstávání k moci v Peklech - okolo by se mohlo vynořit víc takových warlocků s víc takovými rituály svět by se mohl náhle propadnout do temnoty - natvrdo bych odehrál pár levelů kdy bych celý svět poslal do temné zkázy, pak bych udělal pár levelů zoufalé a neúspěšné snahy onu zkázu odrazit, pak někde přes desátej level bych postavy zahnal někam do undergroundu kde by se snažili ve světě bez naděje v nějakém bahně prastarých legend najít něco co by jim dalo nějakou šanci... a tak od 15. levelu nějakej epickej návrat zpátky - hrdinové co byli u toho když svět padl a vytrvali se teď vrací z temnoty... na 20. levelu bych z toho měl epic ending. Pokud bych nezvlád někde pocestě udělat TPKčko - to bych to pak musel dohrávat s nějakou jinou skupinou :D
Autorská citace #84
21.1.2019 23:03 - Log 1=0
sirien píše:
Odpočinky jsou v 5e docela drsně hard-wired, default to je tuším 4 a 8 hodin s dodatečnými podmínkami (4 hodiny bez namáhavé činnosti a 8 hodin klidu v relativním pohodlí pokud se nepletu?) Lze s nimi bez problémů zacházet dramaticky, ale mávat s nimi tak že je začneš interpretovat v řádu vteřin nebo minut asi moc ok neni...

Je to 1 hodina nenamáhavé činnosti a 8 hodin nenamáhavé činnosti zahrnující velký podíl spánku (elfové a půlelfové nemusí spát a mají to dvakrát rychleji).
Hýbat se s tím dá slušně (klidně i do těch minut. Nebo dní.) ale jako trvalý hack, ne jako momentální zkratka (tam bych bral jako OK brát to od oka s přesností 20%-můj osobní odhad). Prostě nástroj na výrobu meganabušenců, nebo naopak malých lidí ve velkém drsném světě. Ne že si řeknu, teď se mi hodí jako odpočine minuta a teď den. To by asi fakt dost věcí rozbilo.
Autorská citace #85
21.1.2019 23:07 - Haplo
Ad odpočinky: Jo, tak to je moje neznalost pravidel, myslel jsem že tam je něco jako 10 minut. My to totiž něco takového ve skupině máme, drobný odpočinek, co ti obnoví bod nějakého zdroje a velký ti pak obnoví všechny. Samozřejmě to záleží na druhu předešlého (a následného) vypětí.

Ad háčky: to bylo myšleno spíš na tu původní kostru ale ano, i ty je tam nemáš. :)
Autorská citace #86
21.1.2019 23:14 - sirien
ne no, ale zato sem ti teď vymyslel cool osnovu temné kampaně na dalších 19 levelů :D

Ještě chvíli a můžeme si z toho udělat vlastní kampaňovej sourcebook...
Autorská citace #87
22.1.2019 06:45 - shari
sirien píše:
Ještě chvíli a můžeme si z toho udělat vlastní kampaňovej sourcebook...

A pak ho přeložit do angličtiny a poslat Colvillovi? :)
Autorská citace #88
30.1.2019 08:15 - Gurney
sirien píše:
co kdybyste třeba vzali to, co sem tu už nahodil, vzali ste si k ruce ten už jedenadvacetidílnej manuál, co sem k tomu sepsal, a rozepsali byste to pro ostatní sami?

Já zovna docela intenzivně přemýšlím, jak to pojmout aby už to od toho tvého textu moc nenabobtnalo a zůstalo to na co nejmenší počet stran. Maximálně o staty NPCček, ty klidně napíšu.
Autorská citace #89
30.1.2019 14:40 - Maelik
Gurney píše:
Já zovna docela intenzivně přemýšlím, jak to pojmout aby už to od toho tvého textu moc nenabobtnalo a zůstalo to na co nejmenší počet stran. Maximálně o staty NPCček, ty klidně napíšu.


Já měl v plánu zkusit dovymyslet nějaké ty encountery po cestě, spojit to s sirienovým textem a pak to prohlásit za novou verzi a hodit to do článku. Ale nevnucuju se.
Autorská citace #90
30.1.2019 14:42 - sirien
Gurney a kdokoliv další kdo má zájem se trochu zapojit:

Hrajte si

...naprosto volně k přepracovávání a doplňování. Pokud s tím fakt někdo pomůže, tak pak až budeme mít dojem že to je hotové to můžeme "uzavřít" a publikovat znovu :)
Autorská citace #91
30.1.2019 15:21 - Naoki
FML, jsem to zrovna psal stranou do vlasntího wordu s tím že až to bude v nějaké rozumné podobě tak to sharnu a mezitím mi uděláš toto :D nnc, ráno na to mrknu a uvidím co tam nahodit :)
Autorská citace #92
30.1.2019 22:07 - Maelik
Když tak pročítám ten google doc, napadlo mě, jestli honičku nevyřešit pomocí systému skill challange. Osobně jsem to objevil v jednom přepracování útěku z Domu smrti. Pro zájemce link zde
Celý princip je jednoduchý:

* Sbírají se úspěchy a neúspěchy, snaha je dosáhnout X úspěchů před 3 neúspěchy, neúspěch znamená prostě jen zdržení. X záleží na obtížnosti výzvy, v linkovaném případě je to 5. Hráči vědí jen že 3 neúspěchy = maximální zdržení = nejhorší výsledek.

* Každá dovednosti(skilly) a triky(cantripy) lze použít každý jen jednou za osobu na celou challange, v našem případě honičku. Tj. pokud Barbar jednu z překážek/encounterů překoná ověřením Atletiky, už atletiku nemůže použít. Možnosti kouzelníka tím však nijak neovlivní. Triky jsou považovány za skill, tj. jejich použití = hod na útok kouzlem proti SO dané překážky. Kouzla 1 avyšší úrovně jsou automatický úspěch, jinak stejná pravidla.

* Každý encounter je jen jeden skillcheck na družinu. Hází se jen za zvolenou postavu. Tj. Např. Tulák hází na ověření Nenápadnosti, pokud to hodí, povedlo se mu propašovat danou oblastní nejen sebe ale i své společníky.

Možná je to špatný nápad, navíc to přidává další tak trochu house-rule element do něčeho co má být tutorialem pro nováčky...nicméně to umožňuje o něco rychlejší a akčnější průběh té honičky.
Autorská citace #93
30.1.2019 22:14 - sirien
Skill Challenge sou od Alnaga popsané tady

V úvodním příběhu pro začátečníky pro DnD 5e bych ho nicméně radši nepoužíval, protože SCh je mechanika kterou autoři 5e do 5e záměrně nedali - důvod není ten, že by SCh nefungovala (naopak, funguje výborně, její princip se v různých obdobách běžně používá i v mnoha jiných systémech), ale protože "tvrdé" použití Skill Challenge vytváří "rigidní zarámování" scény, které je typické pro 4e a 5e se od něj snažila distancovat.

Laicky řečeno - když něco popíšeš moc tvrdě jako Skill Challenge a úspěch/neúspěch definuješ natvrdo v systémové mechanice, tak hráči pro mechaniky přestanou vidět fikci.

Typicky pak vzniká snaha o "systémově-deskovková" comba bez ohledu na fikční dění, právě třeba v podobě onoho "1x za kolo může každá postava udělat jednu akci" nebo "1x za SCh se může udělat tohle" - a rozhodně ne víc atp. Což 5e tvrdí že není moc optimální, protože pravidla by měla následovat fikci, ne naopak.


Ve skutečnosti když se podíváš na to, jak sem tu scénu honičky postavil, tak to fakticky je Skill Challenge, která je ale proložená separátníma scénama různejch akčních encounterů které pak ovlivňují obtížnost. Dál bych v tom rámování osobně nezacházel - ne, že by to nešlo, ale nepřijde mi to moc "5e-ish".
Autorská citace #94
30.1.2019 22:29 - Maelik
ok, to dává smysl. Článek od Alnaga jsem nečetl, neb k D&D jsem se dostal teprve relativně nedávno. To že ta honička je maskovaný skill challenge jsem si všiml -- resp. všiml jsem si, že by se to dalo zjednodušit do skill challenge.
Autorská citace #95
30.1.2019 23:08 - sirien
Zjednodušit by se to dalo, ale přišel bys o ty jednotlivé mezihry s těmi encountery - IMO to je přesně důvod, proč se od toho v 5e odklonili, protože "jednodušší" (resp. "systematičtější") tady nutně neznamená "lepší".
Autorská citace #96
31.1.2019 10:16 - Maelik
...další diskuse probíhá v rámci komentářů ke google docu.
Autorská citace #97
31.1.2019 10:33 - Naoki
Ale pokud jsou nějaké body které by byly na delší diskuzi (e.g. skřet vs goblin pro nepřátele, nebo super goblin vs hobgoblin jako náčelník) tak bude lepší asi přesunout sem
Autorská citace #98
31.1.2019 10:42 - Gurney
Dovolil jsem si odkaz na dokument nahodit do záhlaví diskuze.
Autorská citace #99
3.2.2019 17:00 - sirien
Mě se to samotnýmu dopisovat nechce :)
3.2.2019 21:45 - Maelik
sirien píše:
Mě se to samotnýmu dopisovat nechce :)


Já měl v plánu to nechat ještě chvíli běžet, kdo co ještě dopíše, pak to nějak sesumírovat, dovymyslet nějaký ten popis vesnice a kraje, přidat možné encountery do toho pronásledování, nakreslit mapky, možná i nějaké ty ilustrace a zkrátka a dobře to zahladit a dát tomu nějakou formu.

Nicméně bych ocenil alespoň rámcové doplnění [osobních poznámek na pozdější doplnění].

V iniciativě se ovšem meze nekladou. :-)

Jdu kreslit nějakou mapku.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095810890197754 secREMOTE_IP: 44.200.145.114