Kultura

sirien
14.12.2018 13:02
PJ Craft
PJ Craft playlist

YT channel s radami pro DMy ve stylu některých anglických předloh.

(sirienův obsahový průlet: 0-2, 3-6, 7-10, 11)
19.12.2018 05:53 - Jarik
Já jsem to postnul hlavně pro změnu tématu :D
A po dlouhé době se mi to i povedlo.

Já jsem si řekl, že nebudu hledat důvody, ale způsoby - takže mne napadly 2 možnosti.
a) byla tu cesta, ale už se nepoužívá tak dlouho, že stromy vyrostli. A postavy sem zajely omylem :)
b) ten vůz je v nepoměru vůči zbytku scény,... aby se měli hráči od čeho odrazit - jako od středu problému.
19.12.2018 10:01 - Jerson
Jarik píše:
Autorka se chlubí, že je to hezká mapka, kde jsou i různé výšky terénů,... takže se dá očekávat taktičtější způsob boje.

Asi neříká, jak si ten taktičtější způsob boje v terénu představuje, co?
19.12.2018 10:03 - Jarik
nn. je to jen poznámka u sdílené mapky.
19.12.2018 10:34 - Jerson
(Původně tu byl rozbor hromady nesmyslů, které na téhle mapce vidím na první pohled, plus urážka inteligence hráčů fantasy, kteří takové mapy hltají, ale nakonec jsem si to uložil stranou a sem nebudu psát nic. Zase by to skončilo na tom, že když se Jersonovi takové mapy nelíbí, tak se na ně nemá dívat, a nebo má udělat lepší.)
19.12.2018 10:41 - Šaman
Tak ony se líbí… protože alternativa je hexák na kterém je načmáráno pár koleček (to jsou stromy) a spousta písmen (B jsou bandidi, jenom tohle větší B je náš barbar Beowulf, to si zapamatujete) a pak se to gumuje, přepisuje, ošipkuje, přegumuje…

Anebo se dokonce recykluje úplně jiný plánek, jak je někde podobná hláška tady na Kostce (průpovídky ze hry?): Ze severu útočí tři ledoví obři a průchod je zatarasený ledovým blokem… a těch palem si nevšímejte, to budou kameny.
19.12.2018 10:48 - Log 1=0
Jerson píše:
(Původně tu byl rozbor hromady nesmyslů, které na téhle mapce vidím na první pohled, plus urážka inteligence hráčů fantasy, kteří takové mapy hltají, ale nakonec jsem si to uložil stranou a sem nebudu psát nic. Zase by to skončilo na tom, že když se Jersonovi takové mapy nelíbí, tak se na ně nemá dívat, a nebo má udělat lepší.)

Nehodl bys mi to alespoň do SZ?
19.12.2018 10:56 - Jerson
Posláno bez dalších úprav.

Stejně sem napíšu hlavní myšlenku - pokud bude někdo z lidí okolo RPG jakkoliv kritizovat intelekt jiné skupiny, předložím mu nějakou podobnou fantasy mapku a zeptám se ho, jaké blbosti na ní vidí na první pohled. A pokud se mu bude líbit tak jak je, dám mu kritiku intelektu kohokoliv jiného sežrat lopatou.

Protože člověk, který bez připomínek použije takový plánek nemá právo kritizovat ani mizernou slash fanfikci Harryho a Severuse.
19.12.2018 11:07 - LokiB
Jerson píše:
plus urážka inteligence hráčů fantasy, kteří takové mapy hltají,


Imho máš chybný předpoklad v tom, že to je masově "hltáno".
ber to podobně jako battlemaps u DnD, třeba pro minis ... je to "hřiště", které za tebe udělal někdo jiný.

Když si jdu zahrát poker s kamarádama, tak to taky není "reálné", neodráží to nic z reality. A i RPG hry se dají hrát tak, že tam nic "reálného" nevyžaduješ.

Výbuch sopky na konci filmu Návrat krále taky nebyl "realistický", atd atd.
Ale to neznamená, že není použitelný pro koukání, nebo dokonce i pro hru.

Zkus to brát tak, že ty se nad "očividné nesmysly" nejsi schopný povznést. Tak to prostě máš. Je to tvoje výhoda nebo nedostatek, dle volby.
Ale jiní to umí. Vědí, že to není realistické, vědí, že jsou tam chyby. Ale nebrání jim to vzít to a hrát si s tím.
Představ si, že hrad z písku taky není většinou realistický. Ale když chceš, vezmeš si figurky a jdeš si na pískoviště s dětmi hrát, tak jim to nevadí (i když vědí, že hrad vypadá jinak a funguje jinak), ale pro hru to dostačuje.

Stále dokola v mnoha diskusích na toto narážíme. Ty svůj rigidní pohled asi nezměníš. Zkus tedy aspoň akceptovat, že ne všichni to mají jako ty, a není to proto, že jsi lepší a oni hloupí :)
19.12.2018 11:41 - MarkyParky
Když já mám poslední dobou hrozný problém v tom, že realita je děsně nerealistická.


Voni ti lidi od nepaměti dělaj hrozně nerealistické věci:
* stavěj hrady na místech, kde nemaj kde brát vodu,
* když mají málo místa, tak si klidně šoupnou stáje hned vedle kuchyně
* jsou schopní stovky let bydlet a žít jednu ulici daleko od souseda, se kterým se nenávidí od pohledu a v průměru jednou za generaci na něj provést nějaký pogrom
* při posuzování toho, kde je vlastně vhodné založit město, pravidelně podléhají důvodům zcela iracionálním, jako "postavme to na svaté půdě" nebo "postavme to podle hvězd" nebo "postavme to kolem dolů, co na tom, že je za prvních pár set let vytěžíme a to město tu bude stát pár tisíc".

A mrcha příroda jakbysmet. Ta mrcha nerealistická vichřice se neptá plameňáků, zda se jim chce žít vysoko v andách a prostě je tam odnese, "se s tim smiřte". Nebo Kiwi - takovej nesmysl - blbej pták, co nemá křídla, neumí pořádně běhat, slepej je jak patrona - vždyť ho uloví každá blbá domácí kočka nebo pes? Jak tohle mohlo přežít tisíce let?



Vůbec, celá ta evoluce by se měla zakázat - kdo to kdy viděl, nějakým naprosto nepravděpodobným způsobem dostat pár exemplářů nějakého druhu do neobsazené niky a nechat ho tam zmutovat, aby jí vytěžil, ale přitom mu neodmazat jeho staré adaptace. Chudáci delfíni musej pravidelně k hladině a dejchat, místo toho, aby si realisticky pořídili žábry.


O způsobu designu ani nemluvě.

Inteligentnímu stvořiteli by se ještě dala odpustit taková nerealistická featura jako echolokace, ale proč jí nenamontoval jednoduše rovnou na ptáky?

Proč se musel utrhnout s fantazií, ohýbat realitu dvakrát, a tu echolokaci přidělal myši a aby toho nebylo málo, ještě jí přimontoval křídla?



=======================================

Dobrý, to byl taký můj rant na to, že některé ranty nedávají smysl. A teď co si z toho odnést pro hru?

Jak mám jako GM reagovat na to, když najdu v mapě nějaký podobný prvek? Dovolím si předložit takové falešné dilema, případné další podvarianty a alternativy si jistě položí každý sám. Ale ty hlavní dvě řešení jsou:

1. Můžu k tomu přistoupit NEGATIVNĚ - nerealistický prvek je třeba odstranit, upravit, opravit, zasadit do reality, aby nevytvářel WTF. Tedy ubrat obsah.

2. Můžu k tomu přistoupit POZITIVNĚ - nerealistický prvek tam nechat a zamyslet se, jestli se za ním neskrývá nějaký příběh, nějaké tajemství, néjaký kus atmosféry.

Zamyslet se, co je vlastně tak důležitého na tomhle místě, že tu postavili hrad, i když tu není voda. Přemýšlet, jak mocní byli staří bohové, když si lidi raději postavili město 15 mil od soutoku řek, jen aby jim byli blíž. Doplnit do podzemí důvod, který tam drží zoufale hladovějící nestvůru, která tam nemá co žrát. Zamyslet se nad tím, jak asi musí být pošramocené vztahy mezi dvěma komunitami, které se na smrt nenávidí a přitom je okolnosti nutí žít v těsném sousedství po generace. Zkrátka přidávat obsah - a to i fantastický - a třeba i tajemný.

Vždyť já nemusím všechno vysvětlit hned - stačí nechat si vrátka otevřená pro vysvětlení a interpretace pozdější.



Asi nemusím vysvětlovat, který z těch dvou přístupů preferuji.
19.12.2018 12:10 - sirien
Jerson: ále bullshit, ten plánek je (stranou trochu nesmyslnýho mola) naprosto vpohodě. A i pro to molo bych zvládnul případně najít nějaký vysvětlení. Vlastně mě už i napadlo. Obávám se, že Tvoje silácký řeči o HP slash fanfikci mě fakt nezastrašujou...
19.12.2018 12:21 - LokiB
Já bych to, co napsal MarkyParky podepsal.
Ještě bych k tomu doplnil, že není nutné pozitivně řešit každý nerealistický prvek / nesmysl. To neberu tak jako "zkousni všechno a dořeš to vysvětlením".

Opravdu ale jestli má někdo problém s tou zasněženou mapkou, jako příkladem, tak ten "problém" je z mého pohledu prostě spíš u něj. Ne proto, že by mapka byla skvělá a naprosto smysluplná, ale že zbytečně přehnaně dává důraz na něco, co není pro hraní RPG až tak důležité.

Tenhle rigidní přístup je fajn třeba u testerů a u lidí, kteří připravují skutečně důležité reálné systémy, protože bez takového přístupu by padala letadla a dělo by se mnoho ošklivých věcí.
V umění, ve hrách a ve společenských interakcích to funguje jinak.
19.12.2018 12:25 - Jarik
Ach jo. že já jsem hodil kost mezi hladové psy.
To jsem byl já, kdo to jako první zpochybnil... Netřeba rýt do nikoho jiného.
A už jsem potvrdil, že si dokáži představit jak to "nechat plavat".
19.12.2018 12:33 - Log 1=0
Já už si připadám jako Jersonův tiskový mluvčí, ale nedá mi to.
LokiB:
K té urážce byl ještě kontext, že dotyční podobně shazují jiné formy zábavy (HP fanfikce atd.).
A naprosto svévolně zaměňuješ pojmy "smysluplný" a "realistický", ale ony to jaksi nejsou synonyma, i nerealistické věci mohou dávat smysl. Jerson tvrdí první, ty polemizuješ s druhým.
MarkyParky:
Co je nerealistického, že se lidi chovají iracionálně, vichřice odnáší ptáky do hor a evoluce není ID? Prví část tvého komentáře mi jednoduše nedává smysl.

A k tomu druhému: K tomu, abys mohl pracovat tímhle způsobem, tak právě potřebuješ ten smysluplný základ. Pokud to hážeš stylem: Je to tak, neřeš to. tak nefunguje.
EDIT: Hlavní problém je, že vozík není zasněžený, ale zároveˇtam nejsou stopy. Což je úplně jedno pokud postavy byly v tom voze, ale pokud ho měly najít a pak kolem pátrat, tak je to dost fail.
19.12.2018 12:37 - Šaman
Já myslím, že by to chtělo anketu, jinak se nikdy nevyřeší problém, který trápí lidstvo už od nepaměti. Je ta zasněžená mapa dobrá a realistická, špatná a realistická, dobrá a nerealistická, špatná a nerealistická a hlavně - jestli ten vůz není moc velký na kličkováni mezi stromy?

Osobně si myslím, že to byla past, protože vůz je orientován tak, že přijel od severozápadu a dál už nevedla pořádná cesta. Přepadli ho námořní lupiči, kteří náklad a koně opatrně přepravili přes ten mostek na ostrov k molu, kde měli zaparkovaný drakar. A mapka není realistická, protože všech 50 vikingů z drakaru se na ni prostě pořádně nevejde… ;)
19.12.2018 13:42 - efram
MarkyParky píše:


naprostý souhlas, zkráceně se tomu říká fantasie.....

Log 1=0 píše:
Pokud to hážeš stylem: Je to tak, neřeš to. tak nefunguje.
Tohle je dost zavádějící fabulace. Domnívám se, že takto přistupují, možná, hlavně opravdoví začátečníci. Jsem přesvědčen o tom, že většina se pohybuje v relaci, kterou uvádíš o řádek v dřív

Log 1=0 píše:
tak právě potřebuješ ten smysluplný základ.


I tak ovšem zůstává otázka co je reálné a co ne.
19.12.2018 13:44 - Jerson
sirien píše:
ále bullshit, ten plánek je (stranou trochu nesmyslnýho mola) naprosto v pohodě.

OK, předpkládejme, že skupina přijde na takovou scénu a hráč stopaře chce zjistit, co se tam stalo. Co mu jako GM řekneš? Marky, ta otázka je i na tebe.

MarkyParky píše:
2. Můžu k tomu přistoupit POZITIVNĚ - nerealistický prvek tam nechat a zamyslet se, jestli se za ním neskrývá nějaký příběh, nějaké tajemství, néjaký kus atmosféry.

Zamyslet se, co je vlastně tak důležitého na tomhle místě, že tu postavili hrad, i když tu není voda. Přemýšlet, jak mocní byli staří bohové, když si lidi raději postavili město 15 mil od soutoku řek, jen aby jim byli blíž. Doplnit do podzemí důvod, který tam drží zoufale hladovějící nestvůru, která tam nemá co žrát. Zamyslet se nad tím, jak asi musí být pošramocené vztahy mezi dvěma komunitami, které se na smrt nenávidí a přitom je okolnosti nutí žít v těsném sousedství po generace. Zkrátka přidávat obsah - a to i fantastický - a třeba i tajemný.

Vždyť já nemusím všechno vysvětlit hned - stačí nechat si vrátka otevřená pro vysvětlení a interpretace pozdější.


Tohle dělám moc rád. Drobný problém je v tom, že když takové otázky začnu při hře klást nahlas, tak GM řekne "Nevím, to nemám vymyšlené, nezkoumej to, teď řešíme příběh."

Kdyby místo toho převráceného vozu byla menší skalka, na bojové využití mapy by to téměř nemělo vliv a odpadlo by 90% otázek.

LokiB píše:
Když si jdu zahrát poker s kamarádama, tak to taky není "reálné", neodráží to nic z reality. A i RPG hry se dají hrát tak, že tam nic "reálného" nevyžaduješ.

V Pokeru máš jasně definovanou množinu akcí, které během hry můžeš dělat, ze které nemůžeš vybočit a ani se to neočekává. Naproti tomu v RPG se podle různých stylů hry očekává, že si hráči některých věcí povšimnou, že po nich budou pátrat, případně jde o vodítko, varování před nebezpečím, které má postavy varovat. Pokud se ti nikdy nestalo, že PJ po spuštění pasti nebo přepadení nepřáteli řekl "dával jsem varování, kterého jste si měli a mohli všimnout", tak mně se to stalo mnohokrát a někteří tak hrajou zcela normálně, alespoň podle toho co říkají.
19.12.2018 13:48 - sirien
Jerson píše:
OK, předpkládejme, že skupina přijde na takovou scénu a hráč stopaře chce zjistit, co se tam stalo. Co mu jako GM řekneš?

Tak to by asi - vcelku nečekaně - dost záleželo na tom, co bych k tomu měl vytvořené za příběh, že - od toho co se tam skutečně stalo přes to co se tam dít má až po takové detaily jako třeba jaké bylo včera počasí atp.
19.12.2018 13:50 - Jerson
Mně by stačil příklad - podívej se na ten plánek a domysli příběh, který za ním je. Představ si třeba, že hráč Aragorna hledá stopy nebo nějaký mág kouká do minulosti.
19.12.2018 13:54 - Log 1=0
efram píše:
Tohle je dost zavádějící fabulace. Domnívám se, že takto přistupují, možná, hlavně opravdoví začátečníci. Jsem přesvědčen o tom, že většina se pohybuje v relaci, kterou uvádíš o řádek v dřív

Pak ovšem jaksi postrádám důvod, proč bych měl tento postup chválit, nebo ho dokonce radit začátečníkům.
efram píše:
I tak ovšem zůstává otázka co je reálné a co ne.

Zůstává a co? Nikdo ji tu neřeší a nikoho to tu nezajímá (kdoví proč mám pocit, že je dobré jmenovitě zmínit, že to nezajímá Jersona). Celou dobu se tu řeší, jestli je něco smysluplné, a realističnost tu je vnášená jen jako nesmyslný slaměný panák proti Jersonovi.
19.12.2018 13:56 - efram
Osobně se domnívám, že všechno má řešení. Přístup se liší pouze v tom, že někdo hledá jak by to šlo a někdo zase proč je to blbost a nebo proč to nejde. Oba přístupy mají své opodstatnění. Jen je každý vhodný pro jiný typ lidské činnosti. Za mě je pro hraní RPG daleko lepší přístup č. 1.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090580940246582 secREMOTE_IP: 3.83.81.42