Z hlediska supportu existuje jen jediné dobrodružství pro vysoké úrovně až do 20.:
Dungeon of the Mad Mage, dungeon-crawl, který je možná dobrý na otestování OP postav, ale žánrovou odpověď, co dělat na vysokých úrovních, nedává. A to je, myslím, ten hlavně problém.
DnD je "from zero to hero". I proto se neujala 4E, protože tam už na 1. úrovni začínáte jako hrdina a lidem ta část "nekompetentní postavy" chyběla. Proto taky v dobách 3. edice byly tak populární domácí "pravidla pro nultou úroveň". DCC RPG je má už v základu. U 5. edice DnD se ukázalo, že onu "nultou úroveň" velmi dobře zvládá jako 1. a 2. úroveň, kde až 3. úroveň je mocensky tam, kde v 3. edici byla 1. úroveň (a autoři vysloveně říkají, že pokud vás nebaví "nehrdina", máte začít rovnou na 3. úrovni). Žánrovou odpověď na vysoké úrovně ale ani 5. úroveň (zatím) nevyřešila, kromě suché poučky, která odkazuje na 4. edici, ale fakticky to zatím neukázala a z dob 4. edice víme, že tento přístup zajímá jen malá část hráčů:
Píše:
Na čtvrtém stupni (17. – 20. úroveň) postavy dosáhnou vrcholu svých schopností povolání a díky svému úsilí se stávají hrdinnými (nebo zlotřilými) archetypy. Během jejich dobrodružství může viset na vlásku osud světa, nebo dokonce základní řád mnohovesmíru.
Jak k tomu přistoupily jiné DnD-like systémy? 13th Age omezil rozvoj jen do 10. úrovně. Dungeon Crawl Classics, podobně jako i jiné OSR hry, dal rozvoj prakticky taky jen do 10. úrovně (i když levelovat se dá i nadále, ale už ne tak zajímavě).
Ukazuje se, že mainstreamově se všichni shodují, že:
- "Nehrdinská" část rozvoje je v klasické DnD-like hře důležitá
- "Sweet spot" končí pro hráčské postavy někde kolem 10. úrovně
Hrdinské souboje v jiných sférách ve stylu 4E nenabízí univerzální odpověď na zábavu na vysokých úrovních. Často v nich chybí prvek vlastního ohrožení, který hráči od DnD očekávají. Stejně tak budování hradů a panství není tou odpovědí, protože dělá z hraní solitérní záležitost (každý se věnuje svému panství a svému hradu) a chybí tam ta kooperativní část, co je na hraní RPG tak zábavná.
Osobně si myslím, že konstatování, že hráče baví žánr 10. a nižší úrovně a na ten je nutné se zaměřit, je prostě univerzálně platný. Kdo chce vyloženě hrdinskou hru, sáhne rovnou po postavách na 20. úrovni (jak je vidět i z grafu), nebo rovnou po nějaké vyloženě god-like hře typu Mage apod.
Co DnD 5E dělá špatně, že dvě ze čtyř hlavních oborových schopností leží víc jan na 10. úrovni (konkrétně na 13. a 17.) a jedna tak nějak na hranici (9. úrovni). Myslím, že celé 5E by prospělo, kdyby ještě aspoň jednu přidala (někde kolem 5.-6. úrovně). Hráči by byli spokojení, dál by si hráli svoje "sweet spot" dobrodružství a ze svého oboru by získali víc než teď. Dokonce bych se nebál jít v případné 6E i tak daleko, že to, co je teď rozloženo mezi 1. a 3. úroveň, bych klidně rozložil mezi 1. a 6. úroveň.