Kultura

sirien
12.4.2018 15:45
RPG videa, youtubeři, vlogy atd.
Ok, udělejme si jedno místo se sbírkou všech profláklých / hodnotných / zajímavých video-zdrojů k RPG - promo videa her, natáčené herní kampaně, vypravěčské kanály atd. V záhlaví budu zkoušet držet spíš věci co jsou hodně známé nebo mají nějakou vyšší přidanou hodnotu (dle ostatních nebo od pohledu, tolik volna ve svém životě bohužel fakt nemám), takže další věci budou možná náhodně rozházené po diskusi.

(seznam osobností co se hlásí k RPG ale nejsou přímo součást "scény" je tady vedle)


České/Slovenské - herní streamy
.


České/Slovenské - herní podcasty
.


České/Slovenské - streamy a podcasty o hraní
Jednorázové, speciální a ukázkové hry
  • TableTop: Fate Core - Will Wheeton, Felicia Day a John Rodgers, hrají ukázkovku Fate s Ryan Macklinem - rychlé Fate intro a nejspíš nejlepší RPG video ukázka vůbec.
  • D&Diesel - 30 minutová hra DnD Vina Diesela s Matt Marcerem a jeho partou
  • TableTop: Dread p.1, part 2 - Will&spoll ukázkovka hororovky Dread.
.


Nahrané/nahrávané kampaně (Anglicky)
.


"Naučné" kanály (Anglické)
  • Matthew Colville - jeden z velmi známých YTerů dávající rady k DMování a občas nějaké komentáře, recenze atp.
  • Geek&Sundry GM tips - playilist s radami od Matt Mercera, GMa slavné Critical Role (a později s radami od Satine Phoenix)
  • Office Hours - YTer s delším (hodinovým) formátem, co díl to několik témat
.


Různé
.



Další zdroje v diskusi:, Quentin #9 (několik en kanálů), wlkeR #21 (Wizardí Acquisitions) a #28 (3 dílná DnD 5 a půl hodinovka), ShadoWWW #31 (Marcer+Colbert charitativní demo), Sirien #55 (trochu šílené převyprávění hry), Aegnor #67 (Paranoia; hrají Geek&Sundry s hosty), Jerson #76 (DrDII, záznam z Discordu) a #86 (DnD přes Twitch nebo tak něco),
19.2.2020 18:35 - ShadoWWW
Todd Kenreck hodinu diskutuje ve videu s WebDMem o Blood Hunterovi.
2.3.2020 14:31 - Gediman
Tak jsme o víkendu hráli poprvé RPG přes Discord - zatím jsem žádný zvukový záznam nepořizoval. Nicméně občas jsme měli výpadky spojení, několik menších u jednoho z hráčů a pak jeden větší, kdy jsem byl zcela odstřižen...

Jak se potýkáte s výpadky spojení, nebo třeba kolísající kvalitou? Protože když člověk chce udělat dobrý záznam pro youtube, tohle může být docela problém.

Je teda fakt, že jsme si zahráli pěkně, jen občas někdo musel zopakovat, co říká, protože ho ostatní neslyšeli. Nějaké delší záseky bych asi teda musel vystřihnout.
2.3.2020 17:30 - ShadoWWW
Nahrávat to lokálně a na internet to dát v postprodukci.
2.3.2020 18:21 - Gediman
Jo, asi jsem zapomněl dodat, že nechystám živý stream, tzn. s postprodukcí počítám tak či tak. Takže zjevně se s tím nedá nic dělat :)

No tak nic...
3.3.2020 10:58 - mrkew
Gediman píše:
Tak jsme o víkendu hráli poprvé RPG přes Discord - zatím jsem žádný zvukový záznam nepořizoval. Nicméně občas jsme měli výpadky spojení, několik menších u jednoho z hráčů a pak jeden větší, kdy jsem byl zcela odstřižen...

Jak se potýkáte s výpadky spojení, nebo třeba kolísající kvalitou? Protože když člověk chce udělat dobrý záznam pro youtube, tohle může být docela problém.

Je teda fakt, že jsme si zahráli pěkně, jen občas někdo musel zopakovat, co říká, protože ho ostatní neslyšeli. Nějaké delší záseky bych asi teda musel vystřihnout.


Sami s tímhle máme problém u Klanu Zephyra. Používáme dvojí kombo Skype plus Discord. Skype protože webkamery a jednotlivý účastníci se dají vytahnout přes NDI vrstvy a nezavisle s nima pracovat v OBS. Ale zvuk je odporný ve Skypu, na to máme Discord kdy kvalita zvuku je lepší ale výpadky bohužel jsou i u nás. Lepší to je prý na nitro boosted serverech, ale ten bohužel nemáme, ale zkusíme sehnat.

Napadlo náš ještě zkusit vlastní Team Speak server, audio kodec by měli mít stejný jak Discord (brzo prý bude verze Team Speaku 5 a tam by měla mít lepší zvuk, uvidíme, já už ji sice mám dlouho v beta testingu ale zbytek skupiny ne), nebo placený Zoom co například používají Drakoviny, ale nevím jestli stále.
3.3.2020 11:00 - mrkew
Gediman píše:
Jo, asi jsem zapomněl dodat, že nechystám živý stream, tzn. s postprodukcí počítám tak či tak. Takže zjevně se s tím nedá nic dělat :)

No tak nic...


Nahrávat by to museli všichni u sebe a pak by ti to museli poslat a podle synchronizačních prvků to spojit do jednoho.
3.3.2020 15:03 - Gediman
Díky za rady.

No, Discord jsme zvolili, protože nabízí různé týmové funkce. Máme server s natáhnutou d20 kostkou, další vychytávky se ještě třeba časem objeví. Zatím jsem to tolik nezkoumal.
17.3.2020 13:09 - sirien
Gurney mě teď nasměroval na tohle:

Interview with Kevin Crawford of Sine Nomine, Designer of Stars Without Number

MNOHO moudrosti je skryto v této jedné hodině podcastu.

O stylu hraní a jeho setrvačnosti napříč systémy. O tom, že tvůrci her nejsou pro reálnou podobu hraní jejich her tak důležití, jak si rádi myslí (resp. v kontextu paralelní diskuse o hraní AW - jak by někteří fanoušci rádi, aby byli). O smysluplné poodbě obsahu. O tom, jak v pravidlech vykreslovat herní prostředí. O náhodných tabulkách. O obchodních modelech (a o tom jak důležité je pro indie autory aby se šlo k jejich práci (resp. jejímu základu) dostat snadno a zdarma). A o mnohém dalším.

Rozhodně stojí za to.
18.3.2020 11:45 - sirien
PJ craft 17 - tipy a triky

vcelku v pohodě díl s nějakejma tipama ohledně poznámek a pomůcek pro battleplany atp.

Co mě nicméně nejvíc zaujalo byl úvod, ve kterym Gergon mluví o patreonu a efektivně řiká, že z 1.850 lidí, co sledují jeho kanál (subs) a z cca "1000" lidí, co shlídnou každej díl PJ craftu (views... otázka kolik z toho sou prokliky a kolik skutečná shlídnutí) se vygeneruje nějakých 17 lidí, co ho podpoří na Patreonu "nějakou tou dvackou" (doslovně zmíněno, kolik jsou skutečné příspěvky netušm, ale nejspíš to minimálně naznačuje řád ve kterym se bavíme).

Tj. v českém RPG prostředí online video obsah vygeneruje oproti všem subs cca 1% lidí co finančně přispějí.

Kdyby každej dal 50 měsíčně (což osobně tipuju spíš ne, ale dejme tomu), tak to hodí necelou tisícovku měsíčně. Gergon hodí takových 6 videí měsíčně, řekněme 3-4, protože ne všechna jsou k RPG a nejsem si moc jistej jak moc se těch zmíněných "17" váže k jeho patreonu jako celku nebo k té části co se nějak "přihlásila" k RPG videím.

To hodí nějakých 250 korun na video. Průměrná délka toho videa je 30 minut (řekněme, odhadem), takže - a teď začnu hodně tipovat, ale minimálně řádově sem snad správně - to je tak hodinka materiálu, dvě hodiny nějaké post/produkce...

Jako při nejlepší možné vůli se dostávám ke 100 na hodinu práce. Což... neni zrovna nic moc epic (zejména protože to v reálu bude asi o dost míň).
18.3.2020 12:28 - mrkew
Stačí se podívat na patreon a jde vidět že má $59, ale nevím jestli to je před a nebo po provizi. Patreon si bere 5% pokud se nepletu zbytek jde tvůrci. Což je nějakých 1450Kč

My máme na Twitchi přes 3000 lidi a suby držíme kolem 20 někdy i více, ale poslední měsíce nám to padlo, protože nejsme teď tak aktivní. Follow se vůbec nemůže brát v potaz. Follow můžou mít lidi jen aby byly v obraze ale sledovat nemusí a nebo přestali no.
18.3.2020 12:48 - ShadoWWW
sirien: S tím bojovala i Deskofobie. Tisíce shlédnutí, ale na Patreonu skoro nic. Chtěli to už zabalit, ale pak se to zlomilo a teď už jim to docela jede.

Streamování, co jsem viděl, je většinou běh na dlouhou trať. Není to tak, že dnes začneš vysílat a do příští týden máš tisíce subs a desetitisíce shlédnutí. Může to klidně trvat měsíce nebo roky, než se to zlomí. Nebo taky nikdy.
18.3.2020 12:58 - Jerson
To je $59 měsíčně, nebo celkem? Pokud za měsíc, tak to žádná sláva není, ale pořád víc než vést kroužek v Domě dětí. Pokud celkem, tak ... no, to 1% lidí kteří platí dobrovolně za zábavu uvádí třeba i F2P MMO hry, takže asi to bude všude stejné.

Skoro až zvažuju, že bych ho podpořil taky, i když pro mě jeho rady určené nejsou :-)
18.3.2020 13:12 - mrkew
Jerson píše:
To je $59 měsíčně, nebo celkem? Pokud za měsíc, tak to žádná sláva není, ale pořád víc než vést kroužek v Domě dětí. Pokud celkem, tak ... no, to 1% lidí kteří platí dobrovolně za zábavu uvádí třeba i F2P MMO hry, takže asi to bude všude stejné.


Aktuálně, to znamená měsíčně.
18.3.2020 14:32 - sirien
ShadoWWW: já tu dynamiku znám; jen sleduju z drtivý většiny (ehm - skoro výhradně) anglofonní sféru, kde sou ty čísla samozřejmě hodně někde jinde (stejně jako ochota poslat nějakej ten dolar - teď nechci říct nic proti "české povaze", tohle je IMO kulturní věc co k nám prostě ještě naplno nedoputovala). Tohle mi přišlo jako zajímavej náhled do česko-slovensko-jazyčného (?? jak se to ksakru řekne správně česky?) prostředí. Jinak Gergon ten channel jede už relativně dlouho, tak mi to přišlo relevantní zmínit - samozřejmě kdyby měl ten channel měsíc, tak to neřešim.

mrkew: ok, to sem to ve skutečnosti podstřelil cca na půlku. Nicméně jak píšu, to zase pokrejvá všechnu související tvorbu, tj. zas to je nutný dělit ne 3-4, ale těma 6 videama měsíčně, což sme cca zpátky kde sme byli.
18.3.2020 15:17 - ShadoWWW
Jo, to bude asi kulturou. Ono je v tom USA ještě o dost dál než třeba i západní Evropa. I v conech a RPG hraní i RPG trhu jako celku. Jako smutný je, že to nadšení tu je podobné jako v USA, řekl bych, ale ta monetizace bohužel zásadně pokulhává. Ale právě proto, že je to kulturní problém, tak se to IMHO nepodaří změnit v dohledné době, spíš to bude otázka pár generací, jestli vůbec. Třeba ve Švýcarsku, ač je to hodně západní kultura, RPGčkům nikdy neholdovali dříve ani dnes. Oproti tomu (východní) Polsko je v tomto dál než Německo.
18.3.2020 15:35 - sirien
ShadoWWW: hm. Já sem nějaký západo-evropský a australský cony viděl a jako zas si to fakt nemaluj. Ve skutečnosti takovej Istrocon (popř. co sem slyšel ComicCon Prague) k tomu nemá moc daleko. A co sem slyšel od Americkejch conařů co sem potkal tak ono ty Americký cony taky nejsou takový zázraky, jak přes louži vypadaj z dobře vybranejch fotek a hezky sestřihanejch videí (aneb "větší" neni vždycky "lepší" a ono většina jich neni ani tak moc větších...)

Jinak s tou kulturou se IMO pleteš, tohle má dva faktory:
- kulturní - prostě ta kultura individuální přímé podpory tvůrců k nám ještě úplně nedošla a nerozšířila se. Tohle je zrovna typ kulturního aspektu, který IMO moc velkou stálost nemá a může se s klidem měnit průběžně během pár let, takže tohle se u nás i výhledově asi ještě dost posune.
- ekonomický - bohužel, ČR není v tomhle kontextu nijak bohatá země. Přičemž "bohatá" tu má dva významy: a) kolik pro Tebe 1 EUR znamená a b) kolik těch EUR máš navíc nad svý potřeby "pro zábavu". V ČR/SR má to Euro pořád mnohem větší hodnotu, než v Německu / USA atp. (můj dojmový přepočet je že 1 Eur = 10 CZK, i když podle parity kupní síly to je cca 1 EUR = 15 CZK) a na západě si lidi prostě pořád vydělaj víc. Tzn. můžou si dovolit "pustit" větší podíl svýho příjmu a každá ta jedna jednotka toho většího podílu pro ně znamená míň, než pro nás. A tohle se jen tak rychle nezmění.
18.3.2020 16:17 - Gediman
Já osobně jsem spíš v tomhle ohledu skeptik. Podle mě je třeba RPG komunita v ČR/SR mnohem menší, než si je tady většina lidí ochotna připustit. Lidé většinou říkají, že komunita je velká a na netu je vidět jen špička ledovce, ale to mu já moc nevěřím.

Ono je podle mě dost málo lidí, co mají čas a ochotu vůbec přečíst si pravidla. Moje zkušenost je taková, že z té velké masy sci-fi/fantasy-orientované skupiny fandů je jen pár lidí, co chce hrát (přesněji vyzkoušet zahrát) RPG, ale ještě méně lidí, co jsou ochotni si vůbec přečíst pravidla alespoň do té míry, aby si sami vytvořili postavu. Je to prostě "chci to zkusit, ale současně pro to moc neudělat". A to dokonce i když vezmu v potaz nějaké ukázkové free příručky. To by hra musela mít tak 2 stránky maximálně.

Fakt by mě zajímaly nějaké statistiky z českých/slovenských obchodů co se týče prodeje RPG... jenže pak tu je třeba tenhle web, který vypouští překlady zdarma, což celou věc poněkud sabotuje. Ochota pak za něco platit nebo něco přispívat je ještě menší, imho.

"USA ještě o dost dál" - Mno, řekl bych, že spíš naopak - USA je o dost "pozadu". V USA má RPG dlouhou tradici, hrálo to dost lidí před nástupem počítačů a dá se předpokládat, že dost z těch lidí to hraje i teď. Dnešní mladí lidé ale dají přednost počítači před jinou formou hry. Tedy, dokonce bych řekl, že i karetní hry, deskovky a možná i wargaming jsou v tomto ohledu pro ně celkově lákavější. U nás RPG moc nebylo a tudíž ani ta komunita starších hráčů není velká. Takže bych řekl, že komunita je nejen malá, ale bude se zmenšovat. Stejně jako v USA, imho (ale rád se kouknu na statistiky, pokud jsou :)
18.3.2020 16:22 - Xeth
Podle mne má Gergon jednu velkou slabinu, která ho stojí pozornost sledovatelů - netočí pravidelně k tématu. Prostě sem tam střelí nějaké to video, ale časové rozpětí má silně nestabilní a do toho poměrně rozličná témata (a stále přidává další). Takto je to víc "koukejte co všechno dělám" než "snažím se oslovit určitou skupinu." Myslím si, že kdyby vydával videa pravidelně ke každému ze svých témat, že by na tom byl se sledujícími i s Patreonem lépe.
18.3.2020 16:25 - sirien
Gediman: Od druhé věty dál co odstavec/tvrzení, to "ok boomer." Až opustíš '90s mindset, tak se zkus nad všim zamyslet znovu.
18.3.2020 16:35 - ShadoWWW
Statistiky jsou takové, že DnD trh i počet hráčů se v USA každý rok zvětšují geometrickou řadou.

Píše:
Fakt by mě zajímaly nějaké statistiky z českých/slovenských obchodů co se týče prodeje RPG...

Fantasy Obchod udává počet prodaných kusů u svých produktů, takže statistiky jsou. Tedy musíš vzít v potaz, že to je jen jeden obchod z několika a že existují i hráči, co si kupují knihy přímo z Amazonu nebo jen digitálně přes DDB apod.

Píše:
jenže pak tu je třeba tenhle web, který vypouští překlady zdarma, což celou věc poněkud sabotuje.

Já si naopak myslím, že počet hráčů zvětšuje způsobem, že bez nich by ti hráči prostě neexistovali nebo existovali v dramaticky menším měřítku. Ochota hráčů, co používají překlady, hrát podle originálních příruček je limitně u nuly. Jiná věc je, že často i píšou, že by chtěi nějak přispět nebo projekt finančně podpořit, ale nemají jak, protože by to už nebylo úplně legální.

Z hlediska byznysu je třeba rozdělovat dvě věci. Překlady jsou u nás typická komunitní věc. Byznys je prodej knížek. Hádám, že kdyby u nás díky překladům nebylo 5E tak populární, ovlivnilo by to negativně i prodej originálů. Na druhou stranu máš pravdu, že v současnosti neexistuje způsob, jak zmonetizovat tu fanouškovskou práci. Existuje IMHO v podstatě jen jedna možnost, která se ale táhne a není tak snadná – konečně vydat Jeskyně a draky. Protože pak bys všechny současné fanouškovské věci zdarma mohl pokusit zmonetizovat jako doplněk pro JaD. Vydat JaD je z hlediska monetizace RPG v ČR alfa i omega. Fanouškovská komunita si poradí a bude žít a rozvíjet se i bez JaD. Ale JaD by celou věc pořádně nakoply kupředu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085155010223389 secREMOTE_IP: 3.237.178.126