Kultura

ShadoWWW
21.3.2018 16:15
Změna RPG komunity
V poslední době se hodně řeší, že RPG komunita se v posledních letech hodně změnila. Úspěch her jako Fate Core, Dungeon World nebo DnD 5E přivedl do herní komunity množství lidí, kteří o RPG dřív nevěděli nebo neměli zájem.

A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím. Critical Role nebo Matt Colville se stali legendami. Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E, přestože jejich kanály fungovaly již dříve. Critical Role hrálo Pathfinder a Matt Colville měl videotutorial o hraní DnD 4E ve Fantasy Grounds.

Youtube kanály přitáhly k hraní RPG další kvanta nových hráčů i pouhých "diváků". Hodně se změnila skladba komunity i mainstreamové herní styly. Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci, ale společností respektovaná komunita. Zaujal mě rozhovor právě s Mattem Collvilem, kde Matt mluví o tom, že se stal s druhým Mattem legendami, protože chytli nový trend v RPG komunitě. Že hlavní RPG komunita je nyní na sociálních sítích, které ale zarputile odmítli někteří dřívější opinion-makeři s tím, že gró se děje na fórech a sociální sítě jsou pod jejich úroveň. Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

To, co píšu, se týká hlavně RPG komunity v USA. Většina Evropy stále ještě jede hlavně na svých překladech 3.5 edice a Pathfinderu. ČR je díky překladům Fate Core, 5E a zejména Jeskyním a drakům anomálie.

Co si o tom myslíte?
Autorská citace #1
21.3.2018 16:45 - sirien
se hodně řeší?

kdo řeší?
kde to řeší?
na základě čeho to řeší?

Píše:
Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E

ani ne - 5e která vyšla na 40. výročí prvního DnD nakopla takovej mediální zájem že tím prostě roztočila spirálu. Všechno okolo dostalo v ten moment boost a někteří z něj dokázali vytěžit fakt hodně.

Píše:
Hodně se změnila skladba komunity

citation needed

Píše:
i mainstreamové herní styly.

citation needed

Píše:
Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci

citation needed.
Twice - one for each statement

Píše:
ale společností respektovaná komunita.

citation needed.

(že to zpívá Felicia neznamená, že to je pravda)

Píše:
Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

bullshit. Nikdy (sme) nebyli majoritou - tuhle hard-core komunitu vždycky tvořilo minimum lidí. A sociální sítě nikdy nebyly odmítaný - YT měl svoje kanály, twitter se používal běžně jako u čehokoliv jinýho, kickstarter by bez sociálních sítí taky nefungoval a přitom tam věci běžely vcelku standardně. Sociální sítě sou ale nestálý, zatimco fóra sou solidnější, se snáz dohledatelnou historií atp. A dají se na ně snáz vázat stabilnější typy obsahu - zejména recenze popř. blogy.

Jedinej rozdíl je v tom, že ta tichá většina je teď snáz dostupná přes Facebook. A o tom a ničem jinym to je. To z ní nedělá nic víc, než byla předtim a tu skupinu co byla vždycky menšinou nedělá ničím míň. Ta většina na Facebooku náhle nepropadne touze pročítat všechny ty materiály, které pročítají lidé na fórech.


Jako ano, sociální sítě tohle nakopávaj a dávaj tomu dost paliva, ale občas je kolem nich nesmyslnej hype a mánie s níž se jim přikládá přílišnej význam. Ostatně - tenhle web už taky nějakou dobu funguje navzdory Facebooku - máme to tu zabalit? Je ten obsah tady najednou nanic? Tak proč by to měla balit RPG Site nebo RPG.net a proč by měl být jejich obsah najednou nanic.
Autorská citace #2
21.3.2018 16:59 - LokiB
Z čeho usuzuješ na situaci v Evropě a v ČR? ta tvrzení jsou poměrně silná, otázka je, z čeho vycházejí. I v čem je specifičnost ČR.

Na FB jsem ve dvou RPG skupinách, Old Skool Gamers a Official Savage Worlds Facebook Group ... a upřímně v obou si připadám zahlcený množstvím příspěvků, ze kterých je těžké odchytit cca 10% (pro mě) zajímavých postů v tom přílivu ostatních.
Jak to dělají jiní, když nechtějí na sociální síti trávit hodiny denně jen pročítáním takovýhle příspěvků, to fakt nechápu :)
V tomhle je (z určitého pohledu) výhoda třeba skupiny tady, že je relativně malá. Kdyby byla 100x větší, byl by to velký zmatek a od určitého množství nových příspěvků / témat denně se užitečnost už spíše zmenšuje.

Youtube a streamování ... je to strašný žrout času, kterého nechápu kde lidi tolik berou :) Přijde mi, že jim pak musí chybět někde jinde. neříkám, že to je apriory špatně, jen je to změna, kteoru i na své rodině vidím a nejsem z ní moc nadšený.

Stále bych úplně nevěřil tomu, že jsou hráči RPG společností respektovaná komunita. Nejsou už považováni za šašky a podivíny, to ano. Dokonce některé společnosti vidí hráče RPG jako zajímavé potenciální zaměstnance, vzhledem k předpokládané kreativitě, kooperativnosti atd. Ale respektem bych to ještě nenazýval.

O důvodech určitě spekuluje hodně lidí. Podle mě se to prostě tak sešlo. K RPG jakožto zábavě s přáteli se vrátilo dost lidí, kteří to hráli jako mladí kdysi, dneska jsou dobře situavaní, zajištění a RPG je vítané zpestření mezi dalšími aktivitami. Jestli za to může přímo 5E, nebo je to více časová koincidence, to fakt říc neumím. Pro mě třeba 5E bylo daleko kratší epizodou (jakožto pro hráče) než třeba 3.X nebo ADND, takže sám tomu systému velkou důležitost (pro sebe) nepřikládám. Ale oslovil dost dalších lidí, jak nových, tak těch, co už přestali a 5E je pro nich novým entry pointem.
Autorská citace #3
22.3.2018 09:41 - Mildar
sirien píše:

citation needed

Od koho presne chces citaci? rekl bych ze ty nazory na ktere chces citaci jsou globalne citene, neznam jedineho cloveka ktereho bych si vazil natolik co o tom mluvi (I Mattove jsou jen lidi a ziji v nejake sve bubline) a novinarum neverim ani nos mezi ocima. Jedine s cim bych asi dokazal souhlasit je ze fora nikdy nebyla majoritou, tou opravdu jsou hraci co se "verejne" o RPG nebavi
Autorská citace #4
22.3.2018 16:25 - MarkyParky
Mildar:
Sirien chce citaci, protože bez ní je to celé postavené na argumentu anonymní autoritou.
Autorská citace #5
22.3.2018 18:29 - sirien
Mildar: Jak píše správně Marky. Ono slovo "citation" není významově úplně české "citace" (to by bylo "quotation"), jako spíš "reference". Resp. významově to je něco na půlce cesty mezi referencí a citací. Tj. "citation needed" není ani tak výzva k dodání něčí citace ve smyslu výroku atp., jako spíš výzva k dodání primárního zdroje z nějž tvrzení pochází.

Jinými slovy - ShadoWWW tu postnul hromadu výroků, které se ale vůbec o nic neopírají a tudíž není možné nijak posoudit jejich pravdivost, relevanci, váhu atd. A mě se ta tvrzení, zcela upřímně, vůbec moc nezdají a intuitivně bych spíš řekl, že jsou nepravdivá, takže bych fakt chtěl vědět, odkud že pochází.

LokiB píše:
Kdyby byla 100x větší, byl by to velký zmatek a od určitého množství nových příspěvků / témat denně se užitečnost už spíše zmenšuje.

není úplně pravda. Zahraniční weby s řádově větším počtem aktivních (píšících, diskutujících) uživatelů jsou pořád vcelku vpohodě, prostě protože mají architekturu která je zaměřená na přehlednost a dohledatelnost. Sociální sítě nechtějí ani jedno - právě naopak jejich primární cíl je chrlit na Tebe nekonečný stream nových informací, které zaujmou (bez ohledu na jejich hodnotu) a nějaká historie nebo tak sou ukradené, protože včerejší FB post je zbytečnější než včerejší noviny. (Což je mimochodem důvod proč všichni experti na informace doporučují se sociálním sítím spíš vyhýbat a nepoužívat je a proč já vždycky dostanu osypky když mi někdo při organizování čehokoliv co by mělo mít nějakou strukturu tvrdí, že "FB skupina je na to vpohodě")

To je mimochodem i důvod proč se mi to původní tvrzení zdá bullshit. Ono totiž ve skutečnosti neřeší "sociální sítě" (ty sme tu měli i dřív a nikdo k nim žádnou "averzi" neměl - viz ten YT třeba), ono ve skutečnosti řeší FB+Twitter (a možná trošku G+). Jenže to prostě nebude fungovat a ty "dinosauři" v tomhle mají pravdu a proto nevymřou (yup, calling it now) - facebook je stream třpytek a twitter je v podstatě jen 140 znakovej rozcestník titulků. Nikdo kdo bude nasávat informace z FB streamu a twitteru nikdy nezíská o RPG takovej přehled a vhled jako někdo, kdo ten čas věnuje strukturovanému fóru nebo autorským blogům a článkům. A komunita takové lidi potřebuje - k recenzím, posuzování, radám, kritikám, testování (potřebuje je k tomu na západě a u nás je potřebuje o to víc o co důležitější tu sou překlady her, materiálů i těch článků).
Autorská citace #6
22.3.2018 18:32 - sirien
LokiB píše:
Youtube a streamování ... je to strašný žrout času, kterého nechápu kde lidi tolik berou :) Přijde mi, že jim pak musí chybět někde jinde. neříkám, že to je apriory špatně, jen je to změna, kteoru i na své rodině vidím a nejsem z ní moc nadšený.

ber to takhle - když už musim vařit / uklízet / umejvat nádobí / žehlit atd., tak to je poměrně slušná zvuková kulisa pro zpestření dané činnosti :) (Minimálně pro inteligentní publikum rozhodně lepší, jak Růžovka...)

Jinak ano, tohle je taky moje primární kritika vůči vlogům a vlogovací kultuře - efektivně nemám nic proti tomu částečnému exhibicionismu kterej v tom je obsaženej ani mi to nijak nevadí "generačně-kulturně" a některé vlogy bez problémů sleduju, ale většinově mi to přijde zoufale neefektivní způsob předávání informace a jsou věci které bych si 10x radši rychle přečet než abych je otráveně poslouchal a když tu možnost nemám, tak mi z toho vždycky skřípou zuby.
Autorská citace #7
22.3.2018 22:47 - ShadoWWW
O víkendu uvedu zdroje. Teď bohužel nestíhám.

Teď zatím tolik, že už na konci minulého roku se psalo, že polovina nováčků se dostává k D&D díky online streamovaným hrám.

Ten hype s 5E byl spíš jen vrcholem ledovce. Nástup fantasy jako mainstreamu začal pomalu s příchodem filmů LOTR a potom Harry Potter.* Definitivně se fantasy stalo mainstreamem s příchodem Hry o trůny. V té atmosféře vyšlo video na YouTube, kde známí dabéři, jeden z nich dabér ze známých počítačových her, hrají DnD s Vin Diselem. K tomu se k hraní DnD přiznávají další americké (čti v Americe slavné) osobnosti jako Stephen Colbert, Anderson Cooper, Mike Myers, Kevin Smith, Stephen King, Marilyn Manson, James Franco, Dwayne "Skála" Johnson, Tim Duncan, Wayne Brady, Patton Oswalt, Chris Hardwick, Brian Posehn, Chris Jericho, Judi Dench, Ta-Nehisi Coates, Shia Labeouf, Gerard Way, Ashley Johnson, Robin Williams, Dan Harmon, John Hodgman, Thomas Middleditch, Kumail Nanijani, Deborah Ann Woll nebo Joe Manganiello.

A to už je jen krůček ke knize Ready Player One inspirované Tomb of Horrors, kterou o pár let později natáčí slavný Steven Spielberg. Už v traileru si neodpustí vtípek na Tomb of Annihilation (konkrétně v 1:42 na zadních dveřích sanitky).

--------
Víte, proč nikdy nevyšlo žádné RPG na téma Harry Potter? Rowlingová byla striktně proti tomu, protože v hraní RPG vidí pokleslou zábavu.
Autorská citace #8
23.3.2018 02:43 - sirien
ShadoWWW píše:
Víte, proč nikdy nevyšlo žádné RPG na téma Harry Potter? Rowlingová byla striktně proti tomu, protože v hraní RPG vidí pokleslou zábavu.

A fantasy vidí jako pokleslou literaturu (HP v jejích očích není fantasy, mimochodem), my víme a vůbec nás to nepřekvapuje. Ostatně kdo o ní něco ví tak ví, že ona je kdeco jen ne zrovna inteligentní nebo s rozhledem...
Autorská citace #9
23.3.2018 06:37 - Jerson
sirien píše:
Nikdo kdo bude nasávat informace z FB streamu a twitteru nikdy nezíská o RPG takovej přehled a vhled jako někdo, kdo ten čas věnuje strukturovanému fóru nebo autorským blogům a článkům. A komunita takové lidi potřebuje


Citation needed :-)

Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje, když většina hráců RPG u nás o nějakém RPG fóru nebo D20 v životě neslyšela? A to mluvím o hráčích klasických RPG, nikoliv těch facebookových.


Jinak co se týká historie na fórech, tak je to výhoda jen teoretická. 19 z 20 přispěvatelů raději napíše nový příspěvek na to samé téma, než aby se podívali do historie, zda se něco podobného už neřešilo. Stránky s články včetně d20 jdou nepřehledné a neznalý člověk na nich nenajde nic z toho, co by mohl potřebovat, pokud na to nenarazí náhodou, nebo se mu to neobjeví ve grafu nových zpráv. Ostatně to se týká i diskusí - ta která zde zapadne na druhou stranu výpisu aktivních diskusí jako by nebyla.

Nechci shazovat vaší práci a ty tuny napsaných článků, ale neměl bys kritizovat FB, který umožňuje, aby si ty, články přečetlo mnohem víc lidí. To že málokteré hráče zajímají je už jiná věc.
Autorská citace #10
23.3.2018 09:49 - LokiB
ShadoWWW píše:
Nástup fantasy jako mainstreamu začal pomalu s příchodem filmů LOTR a potom Harry Potter.


asi bude dost záležet na tom, čemu říkáš mainstream.
A v čem se to podle tebe liší od doby, kdy LOTR byl velmi prodávanou a čtenou knihou dávno před filmy.
Harry Potter není pro spoustu lidí fantasy.

A to že RPG hraje pár desítek celebrit ... hmm, dopad je pár desítek až stovek tisíc fanoušků. Vin Diesela si možná někteří přehrají několikrát, takže se dostane na pár milionů. Stále nic zásadního.

To bys mohl říkat, že fantasy je mainstream od doby kdy Arnold natočil Barbara Conana nebo Red Sonju, nebo od dob, kdy Queen měli písničku k Highlanderovi :)
Jako, objektivně to změřit asi nejde, stále mi to přijde dost jako zbožné přání, než jako čistá realita.
Lidi rádi vydělají i na fantasy, když se to vyplatí. Jaký je jejich vztah k tomužánru, to je věc jiná.
Autorská citace #11
23.3.2018 11:12 - Element
Mainstream jako povedomi sirsi verejnosti o tom, ze nejaka fantasy existuje a jeji popularizace podle me taky prisla az s prvnim LotRem. Byla okolo toho manie jako okolo Ninja Zelv, Pokemonu nebo Star Wars. Ta opravdu okolo Queen pisnicky nebyla.

To ze RPG hralo nebo hraje par celebrit me naopak prijde velmi zasadni. Videt ze to hrajou uspesni/bohati/cool lidi a neni to jen zabava pro asocialni nerdy muze prekvapit nebo obmekcit nezasvecene rodice.

Obcas se dnd mihne i v serialech. Koukal jsem ze TBBT neni uz moc oblibeny, ale sveho casu hodne bylo a prijde mi, ze to byl zajimavej nahled do nerdsky kultury pro normalni lidi.
Autorská citace #12
23.3.2018 11:19 - LokiB
Tak v dojmologii je možné tvořit všemožné teorie :)
Autorská citace #13
23.3.2018 11:26 - York
ShadoWWWe, já s tebou z velké části souhlasím.

(Podotýkám, že tenhle post je čistě můj dojem, žádné citace nebudou ;-))

Imho si to všechno dobře sedlo. Sociální sítě a Youtube jsou rozhodně vhodné kanály pro šíření tohohle druhu zábavy. Nespecializovaná diskusní fóra sice v tomhle ohledu fungují v podstatě stejně jako xichtokniha, rozdíl je ale v šíři záběru.

DnD 5e v tom podle mě určitě hraje důležitou, možná i klíčovou úlohu. Ovšem ne až tak kvůli svým kvalitám, jako spíš kvůli zásadnímu rozhodnutí opustit směr, kterým se vydala 4e a pokusit se vrátit k tomu, co fungovalo před ní. 4e sice není špatná edice, ale je tak moc jiná, že přestal fungovat přirozenej cyklus, kdy staří hráči, kteří si založili rodiny a neměli na hraní čas, mají už děti odrostlé, takže jednak mohou hrát s nimi a taky na to opět mají čas. Tohle se dělo vždycky a průběžně, 4e tomu ale nastavila hráz, protože byla moc jiná a spoustě hráčů starších edicí se k ní vracet nechtělo. Pathfinder to trochu zachraňoval, ale chybí mu síla známé značky (kdo v sílu značky nevěří, ať si podívá na rekurentní diskuse remaku dávno mrtvého DrD 1.X).

Vydáním nové edice pod značkou DnD, která byla dostatečně dobrá a dostatečně podobná těm předchozím, aby neodrazovala staré hráče, tuhle hráz opět prolomilo. Tím se ten přirozenej cyklus nejen obnovil, ale současně se "do hry" vrátila spousta hráčů, kteří o tom už nějakou dobu uvažovali, ale 4e je odradila. Tohle se pak pronásobilo s efektem sociálních sítí a kvalitních kanálů na youtube a výsledek známe.
Autorská citace #14
23.3.2018 11:27 - Element
Presne tak, proto jsem jen napsal, ze to vidim hodne podobne jako Shadow, protoze ty tvoje dojmy mi prisly hodne mimo a nechtel jsem, aby si shadow pripadal, ze je sam, kdo to tak vidi :)
Autorská citace #15
23.3.2018 11:35 - LokiB
York píše:
kdo v sílu značky nevěří, ať si podívá na rekurentní diskuse remaku dávno mrtvého DrD 1.X


je třeba si ale být vědom, že tyto rekurentní diskuse se týkají několika desítek, při nejlepší vůli stovek lidí ...

Element píše:
Presne tak, proto jsem jen napsal, ze to vidim hodne podobne jako Shadow, protoze ty tvoje dojmy mi prisly hodne mimo a nechtel jsem, aby si shadow pripadal, ze je sam, kdo to tak vidi :)


Pochopitelně já tu pěstuju v tomto ohledu stejnou dojmologii, jako ty a ShadoWWW, o tom žádná :) Rozhodně si nemyslím, že si vycucávám z prstu zásadně lepší věci než si vycucáváte vy :)

York píše:
Tohle se pak pronásobilo s efektem sociálních sítí a kvalitních kanálů na youtube a výsledek známe.


A jak bys ten výsledek popsal? je hraní RPG stejnej mainstream jako hraní počítačových her nebo hraní floorbalu či snowboardování?
neber to tak, že chci být za každou cenu proti :) ale popis "výsledek známe" mi v ovzduší zdejší diskuse přijde ne moc konkrétní.
Autorská citace #16
23.3.2018 11:37 - York
Jerson píše:
Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje


Hraní rpgček je dovednost. Když jsi v tom lepší, hra je zábavnější a dochází při ní k méně konfliktům mezi hráči, případně jsou lépe zvládnuté. Tohle know-how se ale dá z příručky načíst jen do určité, podle mě ne moc velké míry. Na zbytek musí hráči přijít buď sami, nebo se to naučit nějakou jinou cestou.

To, že si ty články nepřečtou všichni, ještě neznamená, že se k nim poznatky z nich nedostanou. RPGčkové know-how se nejlíp šíří hraním s někým, kdo ho má. Takže když ti na opengaming přijde 20 lidí, kteří se tam naučí něco nového, jsou to potenciálně desítky skupin, a tedy stovky hráčů, ke kterým se ty zkušenosti nakonec dostanou.

Druhá věc je, že fóra fungují jako "líhně" nových her a nápadů, posouvají tedy celý žánr kupředu. Jaký je rozdíl mezi hrou, kterou si někdo napíše doma se svou skupinou, a hrou, kterou někdo několik let konzultuje na fórech a testuje na otevřených hraních, snad nemusím říkat.
Autorská citace #17
23.3.2018 11:44 - York
LokiB píše:
je třeba si ale být vědom, že tyto rekurentní diskuse se týkají několika desítek, při nejlepší vůli stovek lidí ...


Myslel jsem to jako živý příklad toho, jak se lidi staví k tomu, co se týká jejich srdcovky, oproti čemukoliv jinýmu.


LokiB píše:
A jak bys ten výsledek popsal? je hraní RPG stejnej mainstream jako hraní počítačových her nebo hraní floorbalu či snowboardování?


Tak to netuším, to už bych se pouštěl do moc velké spekulace. Sporty jsou jiná kategorie, mají oficiální organizaci, podporu ze strany státu, pozornost mainstreamových médií (olympiáda, různá mistrovství), stadióny, kde se schází tisíce lidí. Neříkám, že by to měla RPGčka mít taky, jen mi to přijde obtížně srovnatelné.

Srovnání s počítačovými hrami všeho druhu je lepší, v tomhle ohledu samozřejmě stolní RPGčka hrajou druhé housle. Na druhou stranu se to dost prolíná - je roll20 počítačový produkt, nebo stolní RPGčko? Zjevně tak trochu obojí.

Osobně je mi to každopádně popravdě celkem jedno, nemám potřebu dělat něco mainstreamového.
Autorská citace #18
24.3.2018 00:31 - sirien
Jerson píše:
Citation needed

protože info stream sociálních sítí je z principu strašně informačně neefektivní. Což je poměrně dobře známej a ověřenej fakt kterej si můžeš dohledat, zajímá se o to hromada lidí od různých mediálních expertů přes informační teoretiky až po organizační specialisty (mimochodem pamatuju pokusy tvořit projektové OIS po vzoru soc. sítí v době kdy byly FB a twitter ještě v ranném rozmachu - byl to děs a všichni to zahodili, viz např. původní verze TeamBoxu). Hlavní důvody sou:
- takřka zákonitě špatnej poměr content/balast
- náročnost pročítání (projít 50 postů na FB jeden za druhym abys věděl o čem sou zabere výrazně víc času než projít 50 názvů diskusí na sturkturovaném webu)
- strašně špatná zpětná dohledatelnost
- ve skutečnosti dost unfriendly prostředí pro jakoukoliv strukturovanější diskusi (všechno podporuje super krátké (twitter) popř. krátké (FB) posty i komentáře, na rozsáhlejší posty to není stavěné)
- trendování kdy viditelnost informace není úměrná ani závislá na její důležitosti
...u FB k tomu pak dál přidej třeba fakt že Ti tamnější filtry předžvejkávaj co vůbec vidíš a nevidíš...

Ve skutečnosti to je tak špatný, že většina expertů na ifnormace a analýzy doporučuje sociální sítě ideálně vůbec nesledovat popř. je používat pouze striktně pro soukromé nebo fun-zájmové účely. Tj. FB může bejt cool věc pro někoho kdo si občas zahraje RPGčko a trochu ho to baví, ale pro někoho kdo chce pochopit game design, zjistit něco o historii, držet si přehled v reálných a ne jen zdánlivých aktuálních trendech atd. to je maximálně tak doplňková záležitost.

Jerson píše:
Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje, když většina hráců RPG u nás o nějakém RPG fóru nebo D20 v životě neslyšela?

...a stejně spousta těch, co o nás nikdy neslyšela, používá námi vytvořené překlady DnD 5e a Fate Core. A znáš Příběhy Impéria? Jakou šanci dáváš tomu, že by vznikly, kdyby se na RPG F kdysi nepřeložil Fate 2e?

Znáš Střepy snů? Budeš se divit, dodneska je někteří hrají a lidé je znají. Myslíš, že by vznikly bez RPG Fóra? Což jen tak nakousávám fakt, že bez těhle webů by Bouchi asi těžko hledal někoho kdo by udělal DrDII. A ještě hůř by pak hledal někoho, kdo by byl zároveň ochotný a zároveň schopný DrDII opravit do hratelné podoby. A fakt by mě zajímalo, jak by Skaven bez Kostky pracoval na JaD. A tohle sou všechno věci, které ovlivňují RPGčka i pro lidi, kteří o nás nikdy neslyšeli.

Ono totiž tyhle weby pak slouží i jako pool z něhož se generují aktivnější členové komunity. Lidi co organizujou GameCon a vedou na něm ty spousty her, které slouží jako ukázkovky pro lidi, kteří se s nimi můžou seznámit. A dávat je dál.

Sociální sítě jsou nadesignované na to aby zasahovali kvantitu lidí v první vlně. Což je jejich podstata a jádro jejich business modelu. Ale představa toho, že kvantita lidí které zasáhneš v první instanci je rozhodující faktor vlivu je zcestná. Sociologové a sociální psychologové už dost dávno popsali, že společenské trendy se řídí spíše skrze opinion makery než skrze plošný vliv na masu. A opinion makers jsou z podstaty aktivní lidé se zájmem kteří investují čas na to aby byli i někde kde ostatní nejsou (proto ti ostatní dávají váhu jejich názorům). Specializované weby jsou určené právě spíš pro tyhle lidi než pro tu masu. Podobně různé akce.

Ostatně to není nic co by neplatilo skoro všude jinde - Paretův princip je platný napříč spoustou oblastí.

Jerson píše:
Jinak co se týká historie na fórech, tak je to výhoda jen teoretická. 19 z 20 přispěvatelů raději napíše nový příspěvek na to samé téma, než aby se podívali do historie

Zaprvé to číslo sis vycucal z prstu a přijde mi jako totálně nesmyslný už jen protože naopak platí (a ano, podle statistik i na tomto webu) že na každého kdo něco napíše je 10 lidí co jen čtou. Tzn. naopak pasivní konzumace obsahu převažuje nad "psaním nových příspěvků".

Zadruhé i když se někdo do té historie nepodívá a položí otázku v novém příspěvku, tak se tam nejspíš velmi rychle objeví někdo, kdo ten dřívější zdroj zná a závěr z něj mu zopakuje nebo rovnou odkáže. Což sis mohl všimnout, že se tady na Kostce děje běžně (na RPG F míň, ale děje se to tam taky). Tj. ta hodnota zpětné dohledatelnosti zdaleka není jen o tom kdo se na věc podívá sám z vlastní iniciativy.

Kdyby Kostka fungovala jako sociální síť, pak by všechno co tu kdo (já, Alnag, Dalcor...) napsal před 10 lety bylo touhle dobou efektivně lost forever. Nicméně ono to je spíš napak že tu sou lidé, kteří to znají a jsou schopní z toho těžit. A to nejen ti, kteří tu byli už kdysi dávno před těmi deseti lety. Gurney třeba přišel pozdějc. Aegnor se sem ve srovnání se mnou a s Tebou dostal dost nedávno, ale za tu dobu tu zjevně už nabral velmi slušnej rozhled a to i u těhle starších materiálů.

Tzn. to že ty materiály třeba 95% lidí neuvidí je jedno - klíčové je, že těch zbylých 5% se k nim je schopných poměrně snadno dostat.

Jerson píše:
Stránky s články včetně d20 jdou nepřehledné

bla bla bla... jedna věc je když tohle neustále opakuješ v kontextu redesignu Sunrise na Nightfall atp.

Druhá věc je když tohle napíšeš v kontextu porovnání Koskty s Facebookem.

(mimochodem mě stránky s články obecně nepřehledné nepřijdou - možná je otázka jak moc je takové tvrzení pravdivé a jak moc to je jen výpověď o Tvém orientačním smyslu v kyberprostoru, nic ve zlém... ono taky znám lidi kteří budou o jakékoliv mapě tvrdit, že se v ní nedá vyznat a dokážou se poplést i v puštěné navigaci s modře vyznačnou cestičkou a hlasovými instrukcemi, ale to o obecné přehlednosti map moc nevypovídá)

Jerson píše:
ta která zde zapadne na druhou stranu výpisu aktivních diskusí jako by nebyla.

Vzpomenu si na Tebe hned co tu zas někdo provede nějakou epickou nekromancii...

Jerson píše:
Nechci shazovat vaší práci a ty tuny napsaných článků, ale neměl bys kritizovat FB, který umožňuje, aby si ty, články přečetlo mnohem víc lidí.

To sou ale dvě témata, která spolu vůbec nesouvisí.

Já se nijak netajím tím, že FB pro Kostku představuje zároveň určitou hrozbu (kterou ale zatím zjevně docela obstojně zvládáme) a zároveň určitou příležitost a nové možnosti (ostatně ty profily na FB, Twitteru a G+ sme nezakládali pro srandu a snažíme se je vcelku udržovat).

Samozřejmě, FB umožňuje poslat článek z Kostky do oběhu spoustě lidí přímo pod nos a možnost oslovit článkem i nové publikum. Na druhou stranu to je přesně ukázka toho o čem mluvim - FB je super na to abych vzal článek a udělal s nim bum a lidi si ho v ten moment všimli. Ale o tejden pozdějc už na něm na FB neštěkne pes a pokud zrovna nesleduješ profil Kostky a nezajdeš přímo na něj, tak už ho ani nikdy nedohledáš (a za pár let už ho nedohledáš ani na tom FB profilu Kostky). Tzn. pokud hodláš sledovat RPGčka jen skrz FB, tak tohle je strašlivá slabina a nevýhoda - a důvod, proč samostatná existence tohodle webu a dalších takových webů má svůj význam a bude mít - neříkám navěky, ale ještě velmi dlouho svojí váhu, kterou FB prostě nenahradí.
Autorská citace #19
24.3.2018 07:18 - MarkyParky
Teda, ač se zbytkem zdůvodnění celkem souhlasím, tak musím konstatovat, že když jsem na začátku úvodu toho postu viděl, že po té výměně o argumentu anonymní autoritou na "citation needed" reaguješ větou
Sirien píše:
Což je poměrně dobře známej a ověřenej fakt kterej si můžeš dohledat, zajímá se o to hromada lidí od různých mediálních expertů přes informační teoretiky až po organizační specialisty

tak jsem si poprskal monitor smíchy ;o)
Autorská citace #20
24.3.2018 09:41 - LokiB
MarkyParky píše:
tak musím konstatovat, že když jsem na začátku úvodu toho postu viděl, že po té výměně o argumentu anonymní autoritou na "citation needed" reaguješ větou


no, těžko předpokládat, že by tu někdo dělal skutečně odborné rešerše na daná témata :)
když už se někdo namáhá, tak spíš hodí pár odkazů s "něčím", načež mu stejně přiletí zpět hláška, že to si vybral zrovna zdroje, kterým není radno věřit.

takže já tu popisky "citation needed" neberu tak, že by skutečně někdo čekal relevantní reakci, jako spíš "to, co píšeš, se mi tak moc nezdá a spíš s tím nesouhlasím". ;)

York píše:
roll20 počítačový produkt, nebo stolní RPGčko? Zjevně tak trochu obojí.


roll20 je počítačový produkt. to je jako by ses ptal, jestli papír a tužka jsou spíš psací pomůcky, nebo RPGčko.
Autorská citace #21
24.3.2018 18:24 - Dukolm
Dovolím si pár poznámek k fungovaní facebooku. Pokud v dnešní době chceš něco přes facebook dostat k většímu množství lidí tak potřebuješ hodně velkou zásobu věrných (lidí co ti to sdílí, lajknou, prokliknou se odkazem, chvíli nad příspěvkem zůstanou) a nebo dostatečný limit na kreditce.

A věci na FB hodně těžko zpětně dohledáš i 10 minut zpětně pokud si nevzpomeneš kdo to sdílel.
Autorská citace #22
24.3.2018 20:13 - Šaman
Od dohledávání tematických věcí jsou skupiny. Není to ideální, ale to stará diskuzní fóra nebyla taky.

Osobní profil beru spíš jako osobní nástěnku, případně u někoho spamování všech kamarádů vtipy z 9gagu (aspoň těch kamarádů, kdo radši nezruší sledování).

K organizování událostí slouží události.

P.S. V době adblocku už peněženka tak nepomáhá (i když fb proti němu neúnavně bojuje tím, že reklamy maskuje jako příspěvky).
Autorská citace #23
26.3.2018 11:49 - Gurney
FB je naprosto debilní médium, které pro člověka funguje jen pokud si člověk vypěstuje OCD a následně ho kontroluje dvakrát do hodiny (a ve výsledku na něm stráví tak minimálně tři hoďky denně). Nebýt toho, že by Dukolm zůstal sám na vkládání článků na page Kostky (což je mimochodem .......................... tak.......................... strašně.......................... pomalý), tak už ho nejspíš zruším, k těm cca deseti lidem/stránkám, co vvkládájí zajímavé věci bych se dostal i jinak.

A jako FB je alternativou diskuzních fór o rpgčkách asi stejně jako je alternativou zpravodajských webů - pokud si člověk vystačí s pohodlným životem ve své vlastní, algoritmy FB na míru ušité informační bublině, tak proč ne...
Autorská citace #24
26.3.2018 12:14 - sirien
Šaman píše:
Od dohledávání tematických věcí jsou skupiny. Není to ideální, ale to stará diskuzní fóra nebyla taky.

I přehled témat na náhodném diskusáku je přehlednější, než FB skupina / G+ komunita. A "stará fóra" ještě víc (dobře je pamatuju - radši budu hledat cokoliv na prastarém PHP BB fóru než v libovolné FB skupině).

Šaman píše:
V době adblocku už peněženka tak nepomáhá (i když fb proti němu neúnavně bojuje tím, že reklamy maskuje jako příspěvky).

sweet summer child.
Obávám se, že Tvá představa o tom, jak funguje propagace placeného obsahu (a zadupávání neplaceného obsahu) na FB je velmi naivní. AdBlock je to poslední, co by Ti jakkoliv pomohlo a taky je to to poslední, co by plynutí financí skrz FB nějak ovlivňovalo.
Autorská citace #25
26.3.2018 13:37 - -Sniper-
sirien píše:
sweet summer child.
Obávám se, že Tvá představa o tom, jak funguje propagace placeného obsahu (a zadupávání neplaceného obsahu) na FB je velmi naivní. AdBlock je to poslední, co by Ti jakkoliv pomohlo a taky je to to poslední, co by plynutí financí skrz FB nějak ovlivňovalo.


A jak to funguje (zcela upřímná otázka, sice něco vnímám, ale je otázka kolik toho na mě útoč, o čem ani nevím)?
Autorská citace #26
26.3.2018 13:44 - Xyel
-Sniper- píše:
A jak to funguje (zcela upřímná otázka, sice něco vnímám, ale je otázka kolik toho na mě útoč, o čem ani nevím)?

Ve zkratce z toho, co jsem k tomu vyzkoumal - hlavní bod je algoritmus, který uživateli zobrazuje na domovskou stránku příspěvky. O toto místo se totiž perou příspěvky přátel, skupin kterých je uživatel členem a stránek, které followuje. Algoritmus jede podle sady kritérií, jedno z nichž je jestli je daný post podpořený reklamou. Znám to ze strany followované stránky - algoritmus se mění poměrně často, ale statistiku co jsem viděl je, že když stránka s 1000 followery postne příspěvěk, dorazí to do feedu pouze cca 10 - 30 % folluwujícím uživatelům (jeden z klíčových parametrů přitom je, kolik daní uživatelé followují jiných stránek/mají skupin/přátel). Tohle procento jde zvednout facebook reklamou (interní facebookovskou), což v praxi znamená, že stránka co followuješ a platí reklamu bude svými příspěvky z tvé hlavní stránky vytlačovat příspěvky stránek, které followuješ, ale reklamu neplatí.
Autorská citace #27
26.3.2018 13:58 - York
-Sniper- píše:
A jak to funguje (zcela upřímná otázka, sice něco vnímám, ale je otázka kolik toho na mě útoč, o čem ani nevím)?


Jak facebook vydělává.
Jak facebook krade cizí práci.
Jak fungujou click farmy.
Autorská citace #28
26.3.2018 15:20 - sirien
York: vynechals Adama, styď se :)

Xyel: pokud se nepletu tak to nejsou jen příspěvky přátel, skupin a pages, ale i cizí příspěvky které byly přáteli likeovány (což je funkce která byla nejspíš zavedená aby nevypadalo moc nápadně když Ti do streamu vrazej placenej post)


sniper: zajímavě. Velmi zajímavě. Upřímně doporučuju si to nastudovat, zejména, pokud FB sám používáš. (Popsal bych Ti to, ale a) Xyel a York už základ vcelku pokryli, b) mě sice dodnes fascinuje jak sou lidi ochotní používat FB ve velkém a přitom o něm nic nevědět, ale už mě to nějak unavilo vysvětlovat a c) sem zjistil, že lidi reagují mnohem adekvátnějc když si to info zjistěj sami než když jim je v krátkosti předhozené)


Každopádně jako business model sociálních sítí (a jeho etičnost) není moc důležitý - důležité je, že ty sítě ze své podstaty fungují způsobem, který je kvalitativně naprosto odlišný od fór a článkových webů.
Autorská citace #29
26.3.2018 16:36 - Šaman
Právě kvůli tomu, že mi vyskakuje co kdo kde lajknul, tak skoro žádné "přátele" nesleduji. Jen pár důvěrných přátel a několik pěkných kamarádek co postují fotky :)
Takže mám jen výběr ze skupin, což při 20-30 skupinách docela jde. Ne všude se objevují příspěvky denně.
Politika ke mě prosákne jen před volbama (to ji sdílí skoro každý !@#$%) a jinak mám jen přehled larpových, historických a rpg akcí / novinek / výzkumů.
A Fantasy CZ/SK jako zábavu.
Autorská citace #30
26.3.2018 17:20 - sirien
Jak FB používáš Ty konkrétně je sice možná hezké, ale vcelku nerelevantní, protože ho zjevně používáš zcela jinak než vetšina uživatelů.
Autorská citace #31
26.3.2018 17:29 - Aegnor
sirien píše:
Aegnor se sem ve srovnání se mnou a s Tebou dostal dost nedávno, ale za tu dobu tu zjevně už nabral velmi slušnej rozhled a to i u těhle starších materiálů.

To bude tím, že na kostku nechodím jenom v okamžiku, kdy chci něco zjistit, ale občas ji otevřu jenom protože si chci něco cool přečíst a je mi vcelku jedno, o co jde. :-)
Autorská citace #32
26.3.2018 17:53 - Šaman
sirien píše:
Jak FB používáš Ty konkrétně je sice možná hezké, ale vcelku nerelevantní, protože ho zjevně používáš zcela jinak než vetšina uživatelů.

Well, přiznávám se. Fotky svého oběda jsem ještě nesdílel. Asi jsem divnej :)


Jinak nechci nijak hájit FB, o kterém si myslím, že není kvalitní systém (a etický už vůbec ne). Ale na domlouvání věcí k událostem (typicky shánění odvozu), přehled novinek a lokálních akcí a hlavně pak na sdílení fotek je fajn.
Jasně že diskuzní fórum by to zvládlo taky a možná lépe, ale… znáte nějaké na kterém jsou skoro všichni?

Jako studnice materiálů je ale naprd. Co mě zajímá si většinou musím hned stáhnout, protože ne že bych to pak už nenašel, ale spíš bych úplně zapomněl že tam něco takového je (třeba v sekci soubory).
Autorská citace #33
27.3.2018 18:42 - ShadoWWW
sirien píše:
fakt by mě zajímalo, jak by Skaven bez Kostky pracoval na JaD.


Ještě jednou předestírám, že jsem mluvil zejména o situaci v USA.

ShadoWWW píše:
Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci

Začalo to tím, že Chris Perkins prohlásil, že "geekovská a nerdovská kultura je nyní už prostě jen kultura." O bezprecedentním oživení DnD mluví i The New Yorker. Nebo článek na EnWorldu. Četl jsem nedávno i článek, že na RPGčka se v USA přestali dívat s opovržením i díky gamifikaci v byznysu (zejména v team-buildingu, ale i řízení teamu jako celku) či v psychologii (zejména u dětí, které vžitím do imaginárního hrdiny jsou schopny mluvit o věcech, o kterých by jinak nemluvily). Bohužel ten článek se mi nepodařilo dohledat.

ShadoWWW píše:
A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím

Facebook je dobrý hlavně na eventy, zejména Adventurers League. To je ale spíš okrajová záležitost.

Twitter má větší dopad. Zejména to, že poprvé v historii se Wizardi otevřeli a aktivně na něm komunikují s komunitou. (Kdyby si tak z toho vzal příklad český Altar...)

Youtube a Twitch mají ale zdaleka největší dopad. 9 milionů diváků DnD na Twitchi je víc, než počet Američanů, co v posledním roce hrálo DnD (8,6 milionu). Colville a Mercer dnes mají na DnD nováčky větší vliv než jakákoli DnD příručka nebo článek na internetu. A nejsou sami. Jen na oficiálním wizardím twitchi je, pokud počítám správně, dnes už 12 streamujících skupin a na YouTube jsou další a na Podcastu jsou další. Konec konců Tal’Dorei Campaign Setting od Critical Role byl velmi úspěšný a Colvillův KS s více jak dvěma miliony dolarů byl nejúspěšnější RPG kickstarter vůbec (a byl tak úspěšnější než KS Kingdom Come). Mercer i Colville mají víc subscriberů než rpg.net nebo EnWorld aktivních uživatelů.

To, že se mění styl hraní přiznal i Mike Mearls už před dvěma lety.
Píše:
"Mám toto oblíbené rčení," říká Mearls. "Rád říkám, že žijeme v post-Hře-o-trůny světě.
A live streamy označil za největší hnací motor DnDčka. Proto taky nové věci oznamují často v létě na celovíkendovém streamfestu, kam zvou live streamery a nechají je hrát nová dobrodružství a diskutovat o DnD.

To, že video streamy daly DnD novou šťávu přiznávají i na EnWordlu.

V ČR je situace pochopitelně jiná. Kostka má aktuálně enormní dopad. Díky místním překladům a článkům možná větší než všechna ostatní interenetová rpg fóra (s malým f) dohromady. Kostka má navíc to štěstí, že ji aktivně zmiňují facebook JaD i Gergonův Youtube kanál. Ale pokud půjdeme podobným směrem jako USA, pak sociální sítě, a zejména právě live streamy, budou mít stále větší význam na (v té době) aktuální RPG komunitu. Pár náznaků už je. Třeba že facebook Dračí hlídky sleduje přes 1300 lidií (kolik že to má aktivních uživatelů Kostka nebo RPG F?) A nedivil bych se, kdyby v budoucnosti měl Gergonův kanál větší dopad na RPG komunitu než Kostka, ať se nám to líbí, nebo ne.

Vem to ale z té lepší stránky. Kdokoliv (i ty nebo Gurney) může vzít kameru a mikrofon a začít mluvit o RPG a dostat tak o něm povědomí mezi tisíce lidí, kteří by o něm jinak vůbec netušili. To je pozitivní, ne?
Autorská citace #34
27.3.2018 18:46 - ShadoWWW
A pak jsou tu samozřejmě ještě online nástroje jako Roll20 nebo Fantasy Grounds, které zažívají boom. Skupiny, které by se v minulosti rozpadly (kvůli stěhování do jiného města za školou nebo založení rodiny) by se v minulosti rozpadly, dnes mohou hrát dál, stejně jako skupiny, co by dříve vůbec nevznikly (hráči z různých měst nebo vesnic).

Další pozitivum dnešní doby.
Autorská citace #35
27.3.2018 19:31 - Aegnor
ShadoWWW píše:
Kdokoliv (i ty nebo Gurney) může vzít kameru a mikrofon a začít mluvit o RPG a dostat tak o něm povědomí mezi tisíce lidí

Nesouhlasím. Pokud člověk neumí mluvit a nemá kvalitní vybavení, tak nebude mít moc velkou sledovanost.
Autorská citace #36
27.3.2018 19:36 - sirien
ShadoWWW píše:
Ještě jednou předestírám, že jsem mluvil zejména o situaci v USA.

citované taky nebyla reakce na Tebe, ale na Jersona.

ShadoWWW píše:
Četl jsem nedávno i článek, že na RPGčka se v USA přestali dívat s opovržením i díky gamifikaci v byznysu (zejména v team-buildingu, ale i řízení teamu jako celku) či v psychologii

Takových bylo víc. Alnag by asi věděl líp, ale co sem si já všimnul tak nikdy nešlo o žádný systematický trend ale vždycky spíš o jednotlivé výkřiky které skončily medializované. Každopádně ano, takové věci se skutečně dějí.

Nicméně pokud bereš tohle jako významnou záležitost, pak to s DnD 5e vůbec nesouvisí - tyhle věci byly okolo už v době kdy sem se já o RPGčka začal zajímat nad rámec svojí vlastní domácí hry, což je už fakt (nepříjemně) hodně dlouho.

Zároveň celá ta idea té ostrakizace geeků... to je věc, která má takový dvojí rozměr.

Zaprvé to je v realitě hodně '80s záležitost která pak protekla do pop-kultury, v níž se rozjela v '90s a '00s. Tj. efektivně celý ten obraz geeků jako ostrakizované subkultury je vůči době kdy se to reálně dělo v deseti až dvacetiletém prokluzu. To hodně souvisí s Americkou '80s kulturou, z níž toho většina lidí u nás vůbec nic moc nezná (pár si přiřadí nějakou tu písničku a možná módu džínsovejch bund a kšiltovek) a v podstatě to je kultura, která v devadesátkách vzala docela rychlej generační konec (což souvisí zaprvé s globálníma změnama a zadruhé s příchodem internetu). Co chci říct je, že efektivně většinu času, co se pop-kultura baví na účet geeků, sou tyhle vtipy už dost dlouho outdated. Plošně vzato, sem tam samozřejmě najdeš někoho na koho seděj což ten stereotyp zas trochu přiživí, ale populačně to prostě moc neplatí.

Druhá věc je, že geek subkultura byla vždycky velmi otevřená a s minimálními předsudky, což vedlo k tomu, že různí weirdoes se nalepovali na tuto kulturu jako na prostředí které je bylo ochotné přijmout "jen" za cenu toho že tito přijmou koníčky a zájmy které se k této subkultuře vázali. Tj. někdo kdo byl jinak ostrakizovaný z jakékoliv mainstreamové skupiny se mohl poměrně snadno začlenit do geek subkultury jen za "cenu" toho že začne hrát nějaké hry nebo číst nějaké knížky / sledovat nějaké filmy. Small price to pay. Tady je ale pak poměrně opačná logiky kdy ty vtipy které střílí do geeků jako do weirdoes ve skutečnosti cílí weirdoes co se schovali mezi geeky (ale kteří jsou pro někoho "z venku" nerozlišitelní).


DnD 5e udělala v tomhle směru jedinou věc a to je mediální bordel (což jako cool a dobře že tak), jehož důsledkem je, že si najednou mainstreamová společnost všimla, že věci mezi geeky nejsou takové, jaké si je všichni doteď představovali (zejm. na základě dost ujeté BBT). Že takové nejsou už dost dlouhou dobu nikoho moc nezajímá, takže to teď najednou je všude tapetované titulkama ve kterých se o věci mluví jakoby to byla nějaká náhlá revoluce.

ShadoWWW píše:
Twitter má větší dopad. Zejména to, že poprvé v historii se Wizardi otevřeli a aktivně na něm komunikují s komunitou. (Kdyby si tak z toho vzal příklad český Altar...)

Kdyby si z toho vzal příklad Altar, tak se nic nestane, protože Twitter u nás používají jen dvě skupiny lidí: politici a novináři. Prakticky doslova. Napříč historií se v komunitě objevují tendence zkoušet použít Twitter v západním stylu a vždycky to vyfailuje - jak na různých conech (vč. FFka) tak na komunitních projektech tak na webech (btw. co pamatuju tak naše Kostkové G+ má větší publikum a míru interakce než náš Twitter, což je vzhledem k mrtvolnosti našeho G+ profilu fakt dost tristní :D )


To, že máme nějakou novou internetově mediální éru která dává věcem jiný ráz je nejspíš pravda. Otázka je, jak moc to je WOW abysme z toho dělali nějakej velkej event. Ono to totiž není tak, že by věci byly až doteď hrozně stejné a pak najednou BUM tyvole streaming a všechno je jinak.

Bývávaly časy kdy RPGčka publikovaly malý WTF-is-that studia co byly rády že vůbec něco vydaj. Pak najednou okolo byla dost velká komunita aby uživila X vlastních velkejch časopisů a to byl game changer. Pak najednou z těch malejch part kamarádů byly rozumě velké firmy, co zvládaly chrlit příručky po desítkách ročně - to byl další game changer. Pak se najednou objevily počítače a věci se začaly nějak přenášet do digitálního světa a to byl taky game changer. A pak přišel internet a to byl zásadní game changer. A pak se kvůli internetu rozvinula indie scéna protože publikovat bylo easy a to byl game changer. A pak přišel kickstarter a projekty z něj které byly game changer. A teď tu máme streamování.

Jako ano, svět se mění a je to zajímavé a komunita i hry se vyvíjí, o tom žádná - ale že by se kolem toho muselo dělat hrozné haló a odpalovat k tomu ohňostroje jakoby šlo o nějakej nevídanej event, to mi fakt nepřijde.
Autorská citace #37
27.3.2018 19:42 - Aegnor
sirien píše:
(btw. co pamatuju tak naše Kostkové G+ má větší publikum a míru interakce než náš Twitter, což je vzhledem k mrtvolnosti našeho G+ profilu fakt dost tristní :D )

Kostka má vlastní Twitter?!
Autorská citace #38
27.3.2018 20:48 - York
Aegnor píše:
Kostka má vlastní Twitter?!


Spíš Twitter má vlastní Kostku :-)
Autorská citace #39
27.3.2018 23:01 - sirien
Autorská citace #40
28.3.2018 17:26 - ShadoWWW
Ještě mě napadl jeden příměr. En World před čtyřmi lety, v době asi své největší slávy, udělal kickstarter rovnou na dvě hry - O.L.D. (fantasy hra) a N.E.W. (sci-fi hra). Vybral na tom 43 tisíc liber (tedy necelých 62 tisíc dolarů). Ty příručky nebyly malé, každá z nich má kolem 350 stran. Pak udělal ještě N.O.W (hru z moderní doby).
Autorská citace #41
30.3.2018 08:43 - shari
Co se té situace v USA týče, v poslední době, cca tento rok, vídám stále častěji komentáře, reakce, či výkřiky typu: "Gatekeeping is bad!" a "To all gatekeepers, go fuck yourselves!" (Je možné, že to tam už bylo dřív, jen jsem si toho nevšimla.)

Nicméně se mi nepodařilo dohledat, co to vlastně ten 'gatekeeping' je. Definice z wiki o zadržování informací mi nepřijde k RPG relevantní, spíš z těch reakcí mám pocit, že někdo někoho nepřijal do skupiny a někomu se to nelíbilo, tak ho nazval 'gatekeeperem' a spoustě lidí se to slovo zalíbilo...

Takže pokud tu někdo z vás ví, co to je, můžete mi to prosím vysvětlit, případně mě odkázat někam, kde už srozumitelné vysvětlení je?
Autorská citace #42
30.3.2018 08:58 - goku
shari píše:
případně mě odkázat někam, kde už srozumitelné vysvětlení je?

zkus do googlu hodit to co hledas a pridat k tomu oblast, ze ktere te to zajima. dost to pomuze vyhledavani a pak ti to nabidne min genericky vysledky. jeste treba muzes zpresnit vyhledavani za urcity casovy obdobi, aby ti to odfiltrovalo stary veci, hodi se, kdyz te zajima neco hodne cerstvyho. treba tady to vypada rozumne vysvetleny ale neprochazel jsem vsechny odkazy, mozna to je nekde popsany jeste lip.

https://terminallynerdy.com/the-truth-about-gatekeeping
Autorská citace #43
30.3.2018 09:17 - shari
OK.
Autorská citace #44
30.3.2018 13:19 - sirien
Je to další american social shit. Popravdě, jak sem na jednu stranu ze všech možných důvodů rád, že se RPGčka šířej mezi širší a širší publikum, tak tohodle sem se docela bál a bohužel takovej hovadin budeme mít okolo pořád víc a víc.

Model kterym se to řídí a šíří je pokaždý stejnej:
- Nějaká nezajímavá menšina lidí se někde chová jak hovada. Protože samozřejmě, protože prostě když máš někde dost lidí, tak někteří z nich budou hovada, what a surprise.
- Některé tyto případy se dostanou na sociální sítě. Protože samozřejmě, protože žijeme v 21. století, že.
- Nějací jedinci si těchto případů všimnou a najdou v nich nějaký domnělý vzor (a to i když tam žádný není, protože humans are pattern seeking animals)
- Oba výše zmíněné body posiluje skutečnost, že lidé, co to sdílí, to většinou sdílí už nějak subjektivně zbarvené a lidé, kteří ten vzor najdou, ho najít chtějí, protože k tomu mají predispozice, což je obojí způsobené tím, že obojí obvykle udělají lidé co mají už nějaký pre-existing bias
- Jakmile je vzor nalezen, tak je obratem extrapolován a najednou lze jeho projevy najít úplně všude. Věci se přiřadí nějaké cool slovíčko, obvykle se překroutí nějaké už existující do nového významu (gatekeeping) nebo se paskviloidně udělá nějaký nový (mansplaining).
- Celé se to dostane do brutální posilující spirály vlivem bublin tvořených sociálními sítěmi. Lidé co to sdílí a lidé kteří se o tom s nimi baví jsou obvykle ze stejné sociální skupiny a jsou tudíž na stejné vlně a pokud máš stejně smýšlející lidi bez odporujícího nebo kritického elementu, tak vždy dojde k automatické extremizaci.
- Zahájí se Svatá Válka Proti Novému Zlu.

Tj. v tomto případě máš pár lidí, kteří se chovali jako hovada vůči nějakým nováčkům (protože samozřejmě že se vždycky někdo najde), pár těchto nováčků si na to stěžovalo (protože samozřejmě), pár lidí se SJW mentalitou si toho všimlo a hned z toho udělali (neexistující) vzor, dali mu cool jméno (gatekeeping), vzájemně se utvrdili v tom, jak strašně zlý to je a zahájili svatou válku.

Tj. ještě jednodušejc: pár debilů se chovalo jak debilové, pár self-righteous pitomců si toho všimlo a z obyčejné lidské blbosti máš najednou nový nebezpečný trend proti němuž je nutné bojovat a jehož každý náznak je nutné bashovat. A lidé to budou dělat i přesto, že tento trend nejspíš vůbec neexistuje. Půlka z toho bude boj s neviditelným nepřítelem který tam není a druhá půlka bude witch-hunt. Enjoy.


Co mi leze krkem extra je, že celá tahle věc má v drtivé většině případů původ v USA a je velmi úzce spjatá s Americkou kulturou, životním stylem a společenskými reáliemi (v tomto případě kdo vůbec RPG hraje, proč, jak, v rámci jakých subkultur atd.). A i když nic z těchto tří věcí není v Evropě stejné, tak se vždycky najde někdo, kdo to začne tahat napříč kontinentama jakoby se nechumelilo.

Že to Mike vytáh sám na Twitteru... jako já chápu, že je v jeho primárním zájmu, aby DnD bylo co nejotevřenější a zároveň aby když se strhne nějakej SJW shit byl on a jeho firma na správné straně bariéry, protože SJWs dokážou bejt občas fakt destruktivní, ale že měl potřebu se tim sám ohánět mi je trochu líto. Na druhou stranu od doby co sem ve Fate System Toolkitu našel celej rámeček věnovanej preventivně-omluvnému vysvětlení toho že se pro fantasy rasy používá slovo "rasa" mě to ani nepřekvapuje.


Jinak když chceš vědět co je nějaké moderní anglické slovo zač, tak se obvykle vyplatí okamžitě obrátit pozornost na Urbandictionary - z mojí zkušenosti to v 95+% případů je instantní řešení.



Stranou celého tohodle problému - Gatekeeping je jinak poměrně standardní proces v rámci komunikačního cyklu (nebo jak to říct) a jsou kolem toho celé teorie a studie. S tím významným rozdílem, že oproti výše zmíněným a gokuem odkázaným užitím to není apriori negativní záležitost, ale je to prostě odpozorovaný proces který prostě existuje v rámci komunikace, sociologie, sociální psychologie atd.

Gatekeeping je v podstatě proces automatického filtrování vstupu/přístupu do nějakého okruhu lidí (komunity, branže atp.) který brání zaplavení této skupiny kýmkoliv, kdo si zrovna zamane. Efektivně to znamená, že abys byla někde přijata, tak musíš vyvinout určité úsilí k tomu, aby Tě v dané skupině již přítomní lidé začali brát vážně.

Gatekeeping může sloužit k různým věcem jako je např. šetření zdrojů (pokud nováčkovi věnuješ zvýšenou pozornost, tak jí chceš věnovat až někomu kdo nejdřív prokáže že má skutečný zájem), obrana před amatéry (pokud chceš udržovat nějakou expertní diskusi, tak chceš aby její účastníci nejdřív prokázali svou expertízu), udržování nějaké kultury atp.

Může to být neformální (etiketa) nebo formalizované (akademické nároky na odbornost) a tak podobně.


V rámci nějakých hobby komunit to může například vypadat tak, že nebudeš chtít hrát wargaming s týpkem, který má 35b armádu, ale není ochotný investovat do těch 15b aby měl standardní 50b armádu (protože proč ztrácet čas tím že ho budeš učit hrát a ukazovat mu vychytávky atp., když zjevně neprojevil dost zájmu abys mu věřila, že u toho hobby zůstane?) a který když přijde s mizerně nabarvenou armádou neunese kritiku (protože proč bys vyvýjela námahu na konstruktivní kritiku vůči někomu, kdo se rozhod něco dělat a ani se nenamáhal věnovat čas tomu si nastudovat nějaké základy než se do toho pustil a zpětně nepřipustí chybu?)

A tenhle týpek se pak hrozně urazí a napíše o tom dotčenej post na Twitter o tom, jak na něj sou stávající hráči hrozně zlí a pak zpětně zjistí, že k tomu někdo vymyslel nějaké nové cool slovíčko a napíše o tom celej blog ze kterého tenhle svůj starej post odkáže jako "důkaz".

Ne, že bysme takové případy arogance a namyšlenosti neznali sami tady od nás, že. Takovej Gediman s Voidem a Karpianus s Končinou by taky mohli začít řvát, že sme tady na Kostce všichni hnusný gatekeepeři, protože když sem přijde někdo kdo se pokouší nadesignovat nový RPGčko tak ho zbashujeme za to, že vůbec neví, co dělá.


EDIT: mimochodem mám občas pocit, že to celé trochu souvisí s kulturou nároku - když máš každý dojem že má nárok na všechno okolo tak takovým lidem samozřejmě přijde naprosto zrůdný, že by po nich někdo chtěl aby vyvinuli nějaké úsilí k tomu aby byli někam přijati.

Zároveň to, že podle mě neexistuje žádný gatekeeping ve smyslu nějakého evil trendu záměrné ostrakizace nováčků neznamená, že by někteří hráči nebyli hovada nebo že by se někteří nechovali extrémně sexisticky - nicméně to že je někdo debil znamená, že je debil, nemusí se z toho hned dělat sociální kauza.
Autorská citace #45
30.3.2018 13:38 - York
sirien píše:
Ne, že bysme takové případy arogance a namyšlenosti neznali sami tady od nás, že. Takovej Gediman s Voidem a Karpianus s Končinou by taky mohli začít řvát, že sme tady na Kostce všichni hnusný gatekeepeři, protože když sem přijde někdo kdo se pokouší nadesignovat nový RPGčko tak ho zbashujeme za to, že vůbec neví, co dělá.


To je ale velmi dobrý postřeh. Představ si, že bys stejným způsobem bashoval každého nováčka, ať už hráče nebo vypravěče, který sem přijde pro radu s nějakým problémem. Nevím, kolik by jich takovou bariéru dokázalo překonat. Spíš bych si tipnul, že by sem drtivá většina z nich pro radu chodit přetala, pokud by teda rovnou nepřestali hrát úplně.

Snižovat bariéru mohou pouze ti, kdo už za ní jsou, btw.
Autorská citace #46
30.3.2018 13:57 - sirien
York: jenže to sme už u poměrně standardní teorie sítí a bran kde je síť rozdělená do různých úrovní a průchod dalšími branami do dalších úrovní má stále vyšší a vyšší nároky.

Z tohodle pohledu je tahle Tvoje námitka trochu mimo. Na nováčka-hráče prostě logicky nikdo nebude klást takové nároky jako na nováčka-designera, protože to je úplně jiná úroveň sítě která je skrytá za branou s výrazně vyšším pořadovým číslem.

Ono ani ten Gediman a Karpianus nedostali sodu na první dobrou. Z kraje jim lidi zkoušeli jak dát nějaké dobré rady tak naznačit, že možná nemají úplně level na to, o co se pokouší. Pokud by byli responzivní k těm radám, skončilo by to tím, že by z pozice amatérů moderovali nějaký v podstatě komunitní vývoj, kdy by pro ně ostatní s mnohem větším skillem designovali (skrze rady a opravy) něco, co tito nebyli schopní nadesignovat sami. Což nedává moc smysl, že jo. Což je přesně důvod, proč ty brány vůbec existují a proč je každá komunita nějak vymáhá a proč nejsou apriori nutně špatné. Chceš designovat, fajn, ale nejdřív ukaž, že si strávil dost času studiem designu na to aby pro nás dávalo smysl Ti s tím pomáhat.

Adekvátně když přijde nějakej nováček hráč/DM tak dostane rady v rozsahu a komplexitě, které budou nejspíš odpovídat:
a) našemu pocitu z toho, co dotyčný zvládne obsáhnout (úplně novému DMovi nebudeš vnucovat nějakou složitou herní strukturu, když zjevně ještě nenamastroval vedení jednoduchého příběhu)
b) tomu jak moc budeme mít dojem že dotyčný chce být součástí komunity (protože pak je rada dotyčnému v podstatě investicí, protože můžu očekávat, že dotyčný pak nějakou takovou radu zase předá někomu dalšímu. Tj. typicky pokud Ty a někdo neznámej kdo dá najevo že má skill který je Tobě adekvátní oba požádáte o nějakou radu, tak logicky Tobě budu věnovat mnohem víc pozornosti, času a energie, protože si narozdíl od onoho nově příchozího už dávno nastřádal takovej community-credit abys mohl volně procházet všema branama okolo, zatímco ten nově příchozí má sice nějakej skill který nějak doložil, ale community credit nula, takže pokud mě jeho dotaz nezaujme v nějaké obecné rovině, tak nemám moc motivaci mu vyjít vstříc v nějak extra velkém rozsahu)
Autorská citace #47
30.3.2018 14:15 - York
sirien píše:
Adekvátně když přijde nějakej nováček hráč/DM tak dostane rady v rozsahu a komplexitě, které budou nejspíš odpovídat:
a) našemu pocitu z toho, co dotyčný zvládne obsáhnout (úplně novému DMovi nebudeš vnucovat nějakou složitou herní strukturu, když zjevně ještě nenamastroval vedení jednoduchého příběhu)


Přesně tak. Zatímco když někdo přijde s vlastním designem, tak místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat. To je bariéra jak vyšitá.

K tomu, aby ses cokoliv naučil, to musíš v prvé řadě zkoušet a poučovat se z vlastních chyb. Čili tohle:

sirien píše:
kdy by pro ně ostatní s mnohem větším skillem designovali (skrze rady a opravy) něco, co tito nebyli schopní nadesignovat sami.


je taky dost nešťastný mindset. Když to za něj udělá někdo jiný, tak se nic nenaučí. Mnohem lepší je nabídnout mu nějakou myšlenku a nechat ho, ať si ji sám vyzkouší.


sirien píše:
Tj. typicky pokud Ty a někdo neznámej kdo dá najevo že má skill který je Tobě adekvátní oba požádáte o nějakou radu, tak logicky Tobě budu věnovat mnohem víc pozornosti, času a energie, protože si narozdíl od onoho nově příchozího už dávno nastřádal takovej community-credit abys mohl volně procházet všema branama okolo


To je sice hezký, ale v průběhu procesu jste mě přesvědčili, že chodit sem konzultovat cokoliv designového je ztráta času a nervů, takže jsem to přestal dělat a debatuju o tom prakticky výhradně na RPG fóru, kde sice dostanu míň použitelného feedbacku, ale taky řádově míň nasíracího balastu.
Autorská citace #48
30.3.2018 16:01 - Lurker
sirien píše:
Co mi leze krkem extra je, že celá tahle věc má v drtivé většině případů původ v USA a je velmi úzce spjatá s Americkou kulturou, životním stylem a společenskými reáliemi (v tomto případě kdo vůbec RPG hraje, proč, jak, v rámci jakých subkultur atd.).

Mohl bys tohle, prosím, rozvést? (Pokud teda už mám dostatečnej community credit aby ses obtěžoval...)
Autorská citace #49
30.3.2018 17:18 - shari
sirien píše:
Tj. ještě jednodušejc: pár debilů se chovalo jak debilové, pár self-righteous pitomců si toho všimlo a z obyčejné lidské blbosti máš najednou nový nebezpečný trend proti němuž je nutné bojovat a jehož každý náznak je nutné bashovat.

Takže v podstatě lépe vyjádřené to, co jsem tak nějak tušila. Děkuji za podrobný rozbor, je to napsané vskutku čtivě. :)
Ještě si k tomu zkusím něco dohledat.


goku píše:
https://terminallynerdy.com/the-truth-about-gatekeeping

Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...
Autorská citace #50
30.3.2018 17:33 - Log 1=0
Sirien píše:
Že to Mike vytáh sám na Twitteru... jako já chápu, že je v jeho primárním zájmu, aby DnD bylo co nejotevřenější a zároveň aby když se strhne nějakej SJW shit byl on a jeho firma na správné straně bariéry, protože SJWs dokážou bejt občas fakt destruktivní, ale že měl potřebu se tim sám ohánět mi je trochu líto. Na druhou stranu od doby co sem ve Fate System Toolkitu našel celej rámeček věnovanej preventivně-omluvnému vysvětlení toho že se pro fantasy rasy používá slovo "rasa" mě to ani nepřekvapuje.

Myslíš ten tweet kde psal něco ve smyslu: "Je zajímavé, že ti, co požadují složitá pravidla a znalosti jsou často ti samí, co nechtějí u hry ženy? Víte co? Hrajte jinou hru. DnD není pro vás."? EDIT: Teprve teď jsem otevřel ten článek co linkoval goku, je tam ocitovaný.
goku píše:
zkus do googlu hodit to co hledas a pridat k tomu oblast, ze ktere te to zajima. dost to pomuze vyhledavani a pak ti to nabidne min genericky vysledky. jeste treba muzes zpresnit vyhledavani za urcity casovy obdobi, aby ti to odfiltrovalo stary veci, hodi se, kdyz te zajima neco hodne cerstvyho. treba tady to vypada rozumne vysvetleny ale neprochazel jsem vsechny odkazy, mozna to je nekde popsany jeste lip.

To je doufám vysvětlení pojmu názornou ukázkou, protože po takové odpovědi by mi chuť ještě se na něco ptát dost klesla.
York píše:
místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat

Na druhou stranu, v některých situacích je právě tohle feedback relevantní levelu.
Lurker píše:
Pokud teda už mám dostatečnej community credit aby ses obtěžoval...

To je dost laciné chytání za slovo.
Autorská citace #51
30.3.2018 17:36 - goku
shari píše:
Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...
uprimne ja to ani necetl, protoze jsem to stejne jako ty vyhodnotil jako sranec :). moc textu, ktery nepusobil moc objektivne. sirienuv elaborat je mnohem zajimavejsi. ale zadani bylo co je to termin v kontextu rpg. a to bylo hned v prvnich dvou vetach vcetne tweetu. ja spis reagoval, protoze jsi napsala, ze se nemuzes k nicemu dogooglit. tak jsem zkusil hodit par tipu jak se dostat k lepsim vysledkum. nebylo to mysleno zle.
Autorská citace #52
30.3.2018 17:51 - shari
Log 1=0 píše:
To je doufám vysvětlení pojmu názornou ukázkou, protože po takové odpovědi by mi chuť ještě se na něco ptát dost klesla.

:D :D :D
Mě hlavně zajímá celkový pohled zdejší komunity, nebo aspoň jednotlivců. Jen to prostě neumím napsat tak, aby to dávalo smysl... :<

(Tedy pokud by vás napadl feedback na 'jak psát dotazy a neudělat ze sebe debila', ráda si ho přečtu...)
Autorská citace #53
30.3.2018 18:00 - York
shari píše:
Tedy pokud by vás napadl feedback na 'jak psát dotazy a neudělat ze sebe debila', ráda si ho přečtu...


Slušné dotazy z tebe blba nedělají, ať už je napíšeš jakkoliv. Kdo se neptá, nic se nedozví.
Autorská citace #54
30.3.2018 18:25 - Log 1=0
shari píše:
Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...

Klasický Popperův paradox. Celý ten článek jen aplikuje tuto politickou ideu na RPG.

Z článku mám pocit, že pod gatekeepingem si autor představuje netoleranci. Což je něco jiného, než co popisuje sirien. Spojil to MM tím svým tweetem, a bylo to od něj mimochodem krajně hnusné.Takže autor podle mě pláče dobře (xenofoby u své hry nechci), ale na špatném hrobě (s gatekeepingem to nemá moc společného).
Autorská citace #55
30.3.2018 18:58 - Lurker
Log 1=0 píše:
To je dost laciné chytání za slovo.

Omlouvám se, pokud to vyznělo příliš hrubě. Mám online dost pochybné způsoby.
Autorská citace #56
30.3.2018 19:35 - sirien
Lurker píše:
Mohl bys tohle, prosím, rozvést?

Asi je zjevné, že např. mezi Japonskem a Českou republikou je dost rozdíl a že společenské problémy ČR nebudou v Japonsku moc aktuální a naopak a popř. pro podobný problém nebude možné v obou zemích použít stejné řešení, protože mentalita Čechů a Japonců je prostě odlišná - mají jiné hodnoty, jiné priority, jiné představy o společnosti a jejím fungování, jiné tradice, jiné rituály a zvyklosti atd.

To je mimochodem něco co je např. v rámci managementu zároveň hodně zkoumané, ale zároveň hodně často přehlížené. Fakt je, že různé techniky řízení (firmy, provozu, logistiky, dodavatelského řetězce atd.) jsou prostě fakticky nepřenositelné mezi rozdílnými kulturami. Fakt je, že se to mnohdy ifnoruje a ve výsledku pak buď ve dvou zemích dělají lidé něco čemu říkají stejně, ale co v důsledku funguje jinak, jen se o tom nesmí moc nahlas mluvit nebo (častěji) to v té druhé zemi epicky failne. Ale to jen tak na okraj.

Západní kulturní okruh (Evropa, S. Amerika, Austrálie) sice působí na pohled mnohem celistvějc a podobnějc, ale ve skutečnosti i když ty rozdíly jsou zjevně menší než mezi ČR a Japonskem ani ten Z prostor není nijak homogenní a mezi jednotlivými státy panují dost propastné rozdíly. Některé z nich jsou kvalitativní (konkrétní vyznávané hodnoty, například), jiné jsou kvantifikovatelné (od dob Hofstedeho se jim říká "kulturní dimenze" a knížka Kultury a Organizace: Software lidské mysli je něco co fakt hodně moc doporučuju k přečtení).

Některé rozdíly můžeš nahlédnout tady online. Jen pro představu jak moc se můžou lišit kultury, které si jsou na pohled hrozně moc blízké, si můžeš zadat srovnání ČR a Slovenska. Jazyky samozřejmě hrají roli - např. země anglicky mluvícího okruhu si jsou obecně spíš podobnější atp. Přesto je mezi USA a VB také dost rozdílů, i když spíš kvalitativních než v samotných dimenzích.


Anyway, the point is - mezi USA a Evropou je velmi výrazný kulturní rozdíl. Média vytváří iluzi velké podobnosti - lidé mají dojem že USA přece znají, protože odtamtud sou všechny ty seriály atp. a je odtamtud hromada zpráv v bulváru... jenže ono How I Met Your Mother popisuje vztahy v USA asi tak jako Comeback popisuje typickou Českou rodinu. Spousta věcí v USA funguje dost jinak než v Evropě - a to včetně např. genderových rolí a genderové segregace (dodnes genderově rodělené fraternities a sororities na univerzitách a mnoho dalšího), dynamiky vztahů, podoby flirtování (moje v Německu žijící původem Americká lektorka na Intercultural communication k tomu měla fakt dobrý storky...), přijatelnosti humoru, předtavy osobních bariér atd.


Každopádně, prostě a jednoduše - představa toho že vezeš nějakej sociální koncept nebo trend z USA (řekněme, například, sexuální obtěžování a #meetoo kampaň) a půjde o něco aplikovatelného na Evropu je totálně zcestná (což je vidět i na rozdílnosti reakcí na podobné aféry) - stejně tak naopak, samozřejmě. Bohužel, to je právě to, co mnoho politiků, aktivistů a popř. i jedinců angažovaných na sociálních sítích (nechci říct novinářů, ale jako ano, myslím tím novinářů) dělá. A je to kravina. Stejně jako #meetoo je něco amerického co v Evropském kontextu nedává úplně moc smysl tak se sice v USA i v Evropě můžeme bavit o gatekeepingu v rámci komunity, ale budeme se bavit o úplně něčem jiném, protože ten samý sociální proces prostě v USA a v Evropě existuje v naprosto odlišných kontextech.


Btw. na tyhle kulturní rozdíly mezi USA a Evropou u RPGček sme už taky narazili mnohkrát např. v herních preferencích (USA hráči bývají gamističtější, Evropští bývají narativnější), délce sezení (USA preferují kratší hry) atp. A i různé aféry typu Numenéra vyznívají v USA a Evropě různě.
Autorská citace #57
30.3.2018 19:47 - sirien
Log 1=0 píše:
Takže autor podle mě pláče dobře (xenofoby u své hry nechci), ale na špatném hrobě (s gatekeepingem to nemá moc společného).

Naopak.
Gatekeeping is new eugenics.

Chápej, citlivý self-righteous SJW našel své nové zlo, pojmenoval ho překroucením už existujícího termínu a od této chvíle je tento termín navěky proklet tím že bude namísto svého původního významu označovat Hrozné Zlo.

Ono naprosté nepochopení sociálních jevů je co jsem si tak všimnul naprosto běžnou výbavou SJW. Popravdě co se sociálních jevů, sociologie a psychologie týče, tak Dunning Kruger effect bývá u SJW velmi silný.

York píše:
když někdo přijde s vlastním designem, tak místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat. To je bariéra jak vyšitá.

WTF?

Jaks k tomuhle došel prosimtě?
Autorská citace #58
30.3.2018 19:56 - Log 1=0
sirien píše:
Naopak.
Gatekeeping is new eugenics.

Chápej, citlivý self-righteous SJW našel své nové zlo, pojmenoval ho překroucením už existujícího termínu a od této chvíle je tento termín navěky proklet tím že bude namísto svého původního významu označovat Hrozné Zlo.

Ono naprosté nepochopení sociálních jevů je co jsem si tak všimnul naprosto běžnou výbavou SJW. Popravdě co se sociálních jevů, sociologie a psychologie týče, tak Dunning Kruger effect bývá u SJW velmi silný.

Jako já neříkám, že nemáš pravdu, ale... Jak to souvisí s tím mým odstavečkem, co cituješ?
Autorská citace #59
30.3.2018 20:31 - sirien
to byla trocha špatně vyznačeného sarkasmu na účet autora onoho blogu :)
Autorská citace #60
31.3.2018 15:35 - sirien
btw. kdyby RPGčka tak zmainstreamovatěli jak se kdekdo tváří, tak by tenhle humor v té talkshow nefungoval. Na druhou stranu, kdyby byly pořád vnímané tak nerdovsky jak kdysi dávno, tak by se o tom nebavili tak casual stylem...

jen tak na okraj, že to na mě teď YT vyplivnul. (První část toho rozhovoru, cca první minuta, je o nějakejch nesmyslech s hadrama, ale de to přežít i bez přeskočení, ten její přízvuk je cute :D )
Autorská citace #61
31.3.2018 16:14 - York
Hezký ;)
Autorská citace #62
31.3.2018 16:21 - Lurker
sirien 30.3.2018 19:35:
Díky
Autorská citace #63
3.4.2018 17:10 - ShadoWWW
Sirien: Late Night Show je pořad něco jako u nás Kraus. Umí si udělat legraci z kdečeho.

Ale vem si, jaká by to byla bomba, kdyby si takhle dělal legraci Kraus z Dračího doupěte a všichni by se smáli (protože by věděli, o co jde). Spíš by bylo asi trapné ticho a lidi by nechápali, o čem mluví...

A Joe Manganiello je super reklama na DnD. Borec, co je pohledný, má vysněné povolání, nádhernou ženu a stále zůstává skromným klukem, co hraje pravidelně s přáteli svou oblíbenou hru. Podobně dobrou reklamou je i Anderson Cooper, ze kterého si taky dělali legraci v Late Night Show za to, že hrál DnD (jak jinak ;-)).
Autorská citace #64
3.4.2018 17:18 - ShadoWWW
Co naopak docela vrtá hlavou mně, že Pathfinder 2 se rozhodl ustoupit od "rasy" a přejmenuje ji na "dědictví" (ancestry).

Diskutuje se, že podobná změna dříve či později postihne i DnD, protože "rasa" se protiví stále více Američanům. Někteří dokonce říkají, že to Wizardi měli udělat už v 5E že zázemí (background) byl pro to ideální příležitostí.
Autorská citace #65
3.4.2018 17:49 - sirien
Z té korektnosti se mi dělá blbě, na druhou stranu když se z ras udělaj zpátky druhy, tak pak můžou bejt v rámci druhů místo podras rasy, takže můžeme mít DnD ve kterém nebude jen rasismus, ale ve kterém bude druhismus i rasismus a z tohodle pohledu to je naprosto super věc.
Autorská citace #66
3.4.2018 17:57 - shari
sirien píše:
takže můžeme mít DnD ve kterém nebude jen rasismus, ale ve kterém bude druhismus i rasismus a z tohodle pohledu to je naprosto super věc.

Jako že se lidi začnou hádat o tom, jestli autor <něčeho> je druhista nebo rasista nebo oboje? Jo, to by chvílema mohlo být i zábavné...


z diskuze pod tím ShadoWWWovým článkem píše:
(I'm known to fill in forms that ask for race with "human".)

:D :D :D
Autorská citace #67
3.4.2018 18:34 - sirien
shari: pokud si elf a nenávidíš trpaslíky, si druhista. Pokud si horskej trpaslík a nenávidíš světlý trpaslíky, tak si rasista. Pokud si člověk-jižan a nenávidíš všechny (lidi co nejsou jižani, trpaslíky i elfy), tak si xenofob. Pokud si Podzemní trpaslík a nenávidíš všechny, pak jsi pravověrná hrdá dědička svého rodu.
Autorská citace #68
3.4.2018 23:59 - Colombo
Amíci jsou retardovaní. Jejich pohled a self-identifikace skrze rasu je totálně mimo mé chápání. Nejvíc mě štve, že se to rve i do Evropy.
Autorská citace #69
22.4.2018 20:55 - ShadoWWW
No teď o tom mluvím...

Píše:
Mění způsob komunikace, to jak mladí přijímají informace. Je strašně zajímavé, že mladá generace mnohem snáz přijímá informační obsah videy než lidé kolem 35 let. Vnímám to jako velmi silnou změnu. Schopnost vnímat text a vizuální obsah je mezi generacemi úplně jiná.
Autorská citace #70
22.4.2018 22:42 - sirien
Píše:
Podle průzkumu Generation What vidí většina mladých lidí svoji budoucnost optimisticky. V čem spočívá jejich sebevědomí?

Drogy zlevnily?

Koukám, že český experti zas doháněj ztrátu na svět a tvářej se při tom že jde o něco převratného :)


Tohle je součást dlouhodobého trendu postupných (mezigeneračních) změn preferované formy komunikace a získávání/předávání informací, který se táhl napříč druhou polovinou 20. století a který je docela dobře popsaný (protože měl docela dost důsledků v managementu a tak se poměrně zkoumal). A mám nějaké deja-vu, protože mám dojem, že sem to tu už u tématu vlogů někde psal, ale nemůžu to najít... pravda že večer u mě pokročil a vodky ubylo :D

Anyway. Na počátku se lidí mezi sebou rádi bavili osobně (jakože se zvedli, zaklepali na dveře a věci si vyřikali). Pak náhle dospěla generace která preferovala telefon (prostě si zavolat) a osobní návštěvu vnímala jako něco "invazivního" vyhrazeného pro osobní nebo velmi důležité záležitosti. A pak náhle dospěla generace co preferovala psát zprávy (e-maily, SMSky...) a ta začala vnímat telefon jako něco invazivního co je pro urgentní a důležité věci a osobní setkání jako vrchol eskalace. A pak dorostla generace co vyrostla na instant messangerech... a dokonce bylo období, kdy se zástupci všech těchto dokázali ve firmě potkat naráz.

No a teď prostě dorostla generace která to rozšířila o videoobsah. Což samozřejmě otevírá ohromné možnosti, protože populace se přirozeně dělí i podle preferovaného způsobu příjimání informací a zatímco se doteď rozlišovalo převážně zvukové / textové, tak teď k tomu přibylo vizuální a část populace, která byla doteď "ustrkovaná" má najednou přímý přístup ke své preferované formě. (Je to asi jako na VŠ - část lidí preferovala skripta, část preferovala tytéž informace slyšet od přednášejícího...)

To samozřejmě neznamená, že se tato stane zcela dominantní. Audioknihy nevytlačily textové knihy atd. Navíc ty formy předávání informace mají stále svá specifika a určité parametry, které nejde dost dobře obejít - text je "chudý", ale je pořád "nejefektivnější" atd.



Jako znovu - ano, všechny ty věci se dějou (nebo poměrně nedávno staly nebo brzo stanou), ale nějak mě míjí proč se (zase) všichni tvářej, že se kvůli tomu změní svět. Si kompenzujou že prošvihly společný křik při nástupu internetu a při příchodu smartphonů (oboje dost zásadní zlomy, dost možná větší než rozšíření comm-mixu o videa, a oboje prošly co do RPG světa vcelku v tichosti) tak z toho teď musí bejt o to větší drama? Nebo nás kumulovaně dohnalo že si pár osobností z větší firmy všimlo, že existujou sociální sítě a dělaj brajgl z toho, že se je se zpožděnim naučili používat?
Autorská citace #71
23.4.2018 10:40 - LokiB
Ono je to celé ještě naředěno tím, že se v určitém okamžiku generace promíchají (většinou hned jen co opustí homogenitu svých třídních kolektivů :) ať už v zájmových "kroužcích" nebo v zaměstnání) a pak se to dál rozmělňuje.
příznivci vlogů najednou chodí na návštěvy a permanentní smskáři postujou na instagramy a chodiči-návštěvníci sledujou vlogy druhých.
Autorská citace #72
23.4.2018 11:26 - York
sirien píše:
Je to asi jako na VŠ - část lidí preferovala skripta, část preferovala tytéž informace slyšet od přednášejícího...


Nejsem si jistý správností předpokladu, že primární jsou v tomhle směru informace. Já třeba zrovna Matta Colvilla neposlouchám proto, že bych se chtěl něco dozvědět a když, tak v tom hledám spíš metainformace (jaké měli zkušenosti lidi, kteří kdysi s DnDčkem začínali, nebo třeba jak to, co znám, vidí někdo z USA). Primárně ho ale poslouchám z úplně jiných důvodů - nejdůležitější z nich je, že je pro mě obrovskej zdroj motivace.

Taky si nejsem moc jistej tou vizuálností. Na záběru na týpka, který něco vypráví, není nic moc vizuálně informativního. Rozdíl oproti prostému zvukovému záznamu je hlavně v nonverbální komunikaci - ta ovšem nenese primární informaci.


sirien píše:
Si kompenzujou že prošvihly společný křik při nástupu internetu a při příchodu smartphonů (oboje dost zásadní zlomy, dost možná větší než rozšíření comm-mixu o videa, a oboje prošly co do RPG světa vcelku v tichosti) tak z toho teď musí bejt o to větší drama? Nebo nás kumulovaně dohnalo že si pár osobností z větší firmy všimlo, že existujou sociální sítě a dělaj brajgl z toho, že se je se zpožděnim naučili používat?


Už jsem to tu určitě říkal - podle mě je zásadní rozdíl čistě v šířce záběru. Telefon je super věc, ale když bys přes něj chtěl zacílit na statisíce potenciálních hráčů, tak by ses nejspíš utelefonoval k smrti. Stejně tak osobní setkání - na conu se s Mattem Colvillem může zahrát jen pár lidí, možná plus několik dalších čumilů. A už vůbec si nedokážu představit, jak stráví dalších několik desítek hodin rozhovorem o různých aspektech hraní a vedení hry. Tohle by samozřejmě zvládly články na nějakém webu, ale ty jsou jednak dost daleko od "osobního" setkání (byť třeba přes video a chat k němu*) a navíc jsme opět u toho záběru. Facebook představuje průlom v tom, jak snadno se na něm může strhnout lavina, která zasáhne statisíce a prezentace formou videí zase představuje revoluci ohledně formy sdělení (což je dost podstatná složka jakéhokoliv marketingu).


* Tohle ostatně Matt nedávno komentoval - podle něj mají diváci/posluchači pocit osobního kontaktu i přes to, že reálně může reagovat jen na pár dotazů, protože pro většinu lidí není důležité se skutečně něco zeptat, ale mít pocit, že by se zeptat a zapojit mohli. Já s tím rozhodně souhlasím, na přednáškách je to ostatně stejné.
Autorská citace #73
23.4.2018 11:34 - LokiB
York píše:
podle něj mají diváci/posluchači pocit osobního kontaktu i přes to, že reálně může reagovat jen na pár dotazů, protože pro většinu lidí není důležité se skutečně něco zeptat, ale mít pocit, že by se zeptat a zapojit mohli. Já s tím rozhodně souhlasím, na přednáškách je to ostatně stejné.


Ono by se taky hodně lidí ptalo na to samé, takže když odpoví jednomu, odpoví často zároveň stovkám či tisícům dalších.
Autorská citace #74
26.4.2018 13:56 - sirien
York píše:
Nejsem si jistý správností předpokladu, že primární jsou v tomhle směru informace.

Zdroj motivace můžou bejt i něčí zápisky, blogy nebo posty v diskusích - v tomhle směru je jiná jen forma, nic nového v tom neni.

York píše:
Taky si nejsem moc jistej tou vizuálností. Na záběru na týpka, který něco vypráví, není nic moc vizuálně informativního.

Tak ono je otázka co tím myslíš. Věcně vzato ne, informace navíc v tom obrazu být nemusí (i když může - dost lepších vlogerů používá různé grafiky v obrazu k podpoře toho o čem mluvěj a i triviální obraz může usnadnit předání popř. pomoc informaci zkomprimovat, viz např. Idea Channel), nicméně občas nejde ani tak o informaci jako takovou, ale i o její předání a v tom pak forma hodně předává.

Já sem třeba hrozně anti-audio člověk. Přednášky na škole (ve smyslu jednostranné výuky) pro mě mívaly minimální hodnotu (radši sem si všechno přečet - za míň času sem si zapamatoval 10x víc a i mě to víc bavilo) a sem například naprosto neschopnej zpracovat audioknihy - když si pustim čistou audio stopu mluveného projevu, tak do minuty dvou se z toho pro můj mozek stane statickej šum na pozadí a vůbec nevnímám obsah. I když si pustim přednášku na YT a otevřu si něco v novym tabu, tak se musim fakt soustředit abych neztratil pozornost.

Jakékoliv video - i když nejde o nic jiného než o záznam člověka co mluví - mi hrozně moc pomáhá se soustředit.

York píše:
Už jsem to tu určitě říkal - podle mě je zásadní rozdíl čistě v šířce záběru.

Příchod internetu (a fór a komunitních webů a warez scény) měl řádově větší záběr.

Mobilní telefony a možnost dodávat hráčům ke hře přímo appky měly odhadem zhruba tak stejnej záběr.

York píše:
Facebook představuje průlom v tom, jak

...rychle všichni zapomněli na MySpace.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17226791381836 secREMOTE_IP: 3.234.177.119