Kultura

ShadoWWW
21.3.2018 16:15
Změna RPG komunity
V poslední době se hodně řeší, že RPG komunita se v posledních letech hodně změnila. Úspěch her jako Fate Core, Dungeon World nebo DnD 5E přivedl do herní komunity množství lidí, kteří o RPG dřív nevěděli nebo neměli zájem.

A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím. Critical Role nebo Matt Colville se stali legendami. Zajímavé je, že masivní úspěch zaznamenali s příchodem DnD 5E, přestože jejich kanály fungovaly již dříve. Critical Role hrálo Pathfinder a Matt Colville měl videotutorial o hraní DnD 4E ve Fantasy Grounds.

Youtube kanály přitáhly k hraní RPG další kvanta nových hráčů i pouhých "diváků". Hodně se změnila skladba komunity i mainstreamové herní styly. Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci, ale společností respektovaná komunita. Zaujal mě rozhovor právě s Mattem Collvilem, kde Matt mluví o tom, že se stal s druhým Mattem legendami, protože chytli nový trend v RPG komunitě. Že hlavní RPG komunita je nyní na sociálních sítích, které ale zarputile odmítli někteří dřívější opinion-makeři s tím, že gró se děje na fórech a sociální sítě jsou pod jejich úroveň. Náhle tak přestali být majoritou a stali se minoritou.

To, co píšu, se týká hlavně RPG komunity v USA. Většina Evropy stále ještě jede hlavně na svých překladech 3.5 edice a Pathfinderu. ČR je díky překladům Fate Core, 5E a zejména Jeskyním a drakům anomálie.

Co si o tom myslíte?
Autorská citace #41
30.3.2018 08:43 - shari
Co se té situace v USA týče, v poslední době, cca tento rok, vídám stále častěji komentáře, reakce, či výkřiky typu: "Gatekeeping is bad!" a "To all gatekeepers, go fuck yourselves!" (Je možné, že to tam už bylo dřív, jen jsem si toho nevšimla.)

Nicméně se mi nepodařilo dohledat, co to vlastně ten 'gatekeeping' je. Definice z wiki o zadržování informací mi nepřijde k RPG relevantní, spíš z těch reakcí mám pocit, že někdo někoho nepřijal do skupiny a někomu se to nelíbilo, tak ho nazval 'gatekeeperem' a spoustě lidí se to slovo zalíbilo...

Takže pokud tu někdo z vás ví, co to je, můžete mi to prosím vysvětlit, případně mě odkázat někam, kde už srozumitelné vysvětlení je?
Autorská citace #42
30.3.2018 08:58 - goku
shari píše:
případně mě odkázat někam, kde už srozumitelné vysvětlení je?

zkus do googlu hodit to co hledas a pridat k tomu oblast, ze ktere te to zajima. dost to pomuze vyhledavani a pak ti to nabidne min genericky vysledky. jeste treba muzes zpresnit vyhledavani za urcity casovy obdobi, aby ti to odfiltrovalo stary veci, hodi se, kdyz te zajima neco hodne cerstvyho. treba tady to vypada rozumne vysvetleny ale neprochazel jsem vsechny odkazy, mozna to je nekde popsany jeste lip.

https://terminallynerdy.com/the-truth-about-gatekeeping
Autorská citace #43
30.3.2018 09:17 - shari
OK.
Autorská citace #44
30.3.2018 13:19 - sirien
Je to další american social shit. Popravdě, jak sem na jednu stranu ze všech možných důvodů rád, že se RPGčka šířej mezi širší a širší publikum, tak tohodle sem se docela bál a bohužel takovej hovadin budeme mít okolo pořád víc a víc.

Model kterym se to řídí a šíří je pokaždý stejnej:
- Nějaká nezajímavá menšina lidí se někde chová jak hovada. Protože samozřejmě, protože prostě když máš někde dost lidí, tak někteří z nich budou hovada, what a surprise.
- Některé tyto případy se dostanou na sociální sítě. Protože samozřejmě, protože žijeme v 21. století, že.
- Nějací jedinci si těchto případů všimnou a najdou v nich nějaký domnělý vzor (a to i když tam žádný není, protože humans are pattern seeking animals)
- Oba výše zmíněné body posiluje skutečnost, že lidé, co to sdílí, to většinou sdílí už nějak subjektivně zbarvené a lidé, kteří ten vzor najdou, ho najít chtějí, protože k tomu mají predispozice, což je obojí způsobené tím, že obojí obvykle udělají lidé co mají už nějaký pre-existing bias
- Jakmile je vzor nalezen, tak je obratem extrapolován a najednou lze jeho projevy najít úplně všude. Věci se přiřadí nějaké cool slovíčko, obvykle se překroutí nějaké už existující do nového významu (gatekeeping) nebo se paskviloidně udělá nějaký nový (mansplaining).
- Celé se to dostane do brutální posilující spirály vlivem bublin tvořených sociálními sítěmi. Lidé co to sdílí a lidé kteří se o tom s nimi baví jsou obvykle ze stejné sociální skupiny a jsou tudíž na stejné vlně a pokud máš stejně smýšlející lidi bez odporujícího nebo kritického elementu, tak vždy dojde k automatické extremizaci.
- Zahájí se Svatá Válka Proti Novému Zlu.

Tj. v tomto případě máš pár lidí, kteří se chovali jako hovada vůči nějakým nováčkům (protože samozřejmě že se vždycky někdo najde), pár těchto nováčků si na to stěžovalo (protože samozřejmě), pár lidí se SJW mentalitou si toho všimlo a hned z toho udělali (neexistující) vzor, dali mu cool jméno (gatekeeping), vzájemně se utvrdili v tom, jak strašně zlý to je a zahájili svatou válku.

Tj. ještě jednodušejc: pár debilů se chovalo jak debilové, pár self-righteous pitomců si toho všimlo a z obyčejné lidské blbosti máš najednou nový nebezpečný trend proti němuž je nutné bojovat a jehož každý náznak je nutné bashovat. A lidé to budou dělat i přesto, že tento trend nejspíš vůbec neexistuje. Půlka z toho bude boj s neviditelným nepřítelem který tam není a druhá půlka bude witch-hunt. Enjoy.


Co mi leze krkem extra je, že celá tahle věc má v drtivé většině případů původ v USA a je velmi úzce spjatá s Americkou kulturou, životním stylem a společenskými reáliemi (v tomto případě kdo vůbec RPG hraje, proč, jak, v rámci jakých subkultur atd.). A i když nic z těchto tří věcí není v Evropě stejné, tak se vždycky najde někdo, kdo to začne tahat napříč kontinentama jakoby se nechumelilo.

Že to Mike vytáh sám na Twitteru... jako já chápu, že je v jeho primárním zájmu, aby DnD bylo co nejotevřenější a zároveň aby když se strhne nějakej SJW shit byl on a jeho firma na správné straně bariéry, protože SJWs dokážou bejt občas fakt destruktivní, ale že měl potřebu se tim sám ohánět mi je trochu líto. Na druhou stranu od doby co sem ve Fate System Toolkitu našel celej rámeček věnovanej preventivně-omluvnému vysvětlení toho že se pro fantasy rasy používá slovo "rasa" mě to ani nepřekvapuje.


Jinak když chceš vědět co je nějaké moderní anglické slovo zač, tak se obvykle vyplatí okamžitě obrátit pozornost na Urbandictionary - z mojí zkušenosti to v 95+% případů je instantní řešení.



Stranou celého tohodle problému - Gatekeeping je jinak poměrně standardní proces v rámci komunikačního cyklu (nebo jak to říct) a jsou kolem toho celé teorie a studie. S tím významným rozdílem, že oproti výše zmíněným a gokuem odkázaným užitím to není apriori negativní záležitost, ale je to prostě odpozorovaný proces který prostě existuje v rámci komunikace, sociologie, sociální psychologie atd.

Gatekeeping je v podstatě proces automatického filtrování vstupu/přístupu do nějakého okruhu lidí (komunity, branže atp.) který brání zaplavení této skupiny kýmkoliv, kdo si zrovna zamane. Efektivně to znamená, že abys byla někde přijata, tak musíš vyvinout určité úsilí k tomu, aby Tě v dané skupině již přítomní lidé začali brát vážně.

Gatekeeping může sloužit k různým věcem jako je např. šetření zdrojů (pokud nováčkovi věnuješ zvýšenou pozornost, tak jí chceš věnovat až někomu kdo nejdřív prokáže že má skutečný zájem), obrana před amatéry (pokud chceš udržovat nějakou expertní diskusi, tak chceš aby její účastníci nejdřív prokázali svou expertízu), udržování nějaké kultury atp.

Může to být neformální (etiketa) nebo formalizované (akademické nároky na odbornost) a tak podobně.


V rámci nějakých hobby komunit to může například vypadat tak, že nebudeš chtít hrát wargaming s týpkem, který má 35b armádu, ale není ochotný investovat do těch 15b aby měl standardní 50b armádu (protože proč ztrácet čas tím že ho budeš učit hrát a ukazovat mu vychytávky atp., když zjevně neprojevil dost zájmu abys mu věřila, že u toho hobby zůstane?) a který když přijde s mizerně nabarvenou armádou neunese kritiku (protože proč bys vyvýjela námahu na konstruktivní kritiku vůči někomu, kdo se rozhod něco dělat a ani se nenamáhal věnovat čas tomu si nastudovat nějaké základy než se do toho pustil a zpětně nepřipustí chybu?)

A tenhle týpek se pak hrozně urazí a napíše o tom dotčenej post na Twitter o tom, jak na něj sou stávající hráči hrozně zlí a pak zpětně zjistí, že k tomu někdo vymyslel nějaké nové cool slovíčko a napíše o tom celej blog ze kterého tenhle svůj starej post odkáže jako "důkaz".

Ne, že bysme takové případy arogance a namyšlenosti neznali sami tady od nás, že. Takovej Gediman s Voidem a Karpianus s Končinou by taky mohli začít řvát, že sme tady na Kostce všichni hnusný gatekeepeři, protože když sem přijde někdo kdo se pokouší nadesignovat nový RPGčko tak ho zbashujeme za to, že vůbec neví, co dělá.


EDIT: mimochodem mám občas pocit, že to celé trochu souvisí s kulturou nároku - když máš každý dojem že má nárok na všechno okolo tak takovým lidem samozřejmě přijde naprosto zrůdný, že by po nich někdo chtěl aby vyvinuli nějaké úsilí k tomu aby byli někam přijati.

Zároveň to, že podle mě neexistuje žádný gatekeeping ve smyslu nějakého evil trendu záměrné ostrakizace nováčků neznamená, že by někteří hráči nebyli hovada nebo že by se někteří nechovali extrémně sexisticky - nicméně to že je někdo debil znamená, že je debil, nemusí se z toho hned dělat sociální kauza.
Autorská citace #45
30.3.2018 13:38 - York
sirien píše:
Ne, že bysme takové případy arogance a namyšlenosti neznali sami tady od nás, že. Takovej Gediman s Voidem a Karpianus s Končinou by taky mohli začít řvát, že sme tady na Kostce všichni hnusný gatekeepeři, protože když sem přijde někdo kdo se pokouší nadesignovat nový RPGčko tak ho zbashujeme za to, že vůbec neví, co dělá.


To je ale velmi dobrý postřeh. Představ si, že bys stejným způsobem bashoval každého nováčka, ať už hráče nebo vypravěče, který sem přijde pro radu s nějakým problémem. Nevím, kolik by jich takovou bariéru dokázalo překonat. Spíš bych si tipnul, že by sem drtivá většina z nich pro radu chodit přetala, pokud by teda rovnou nepřestali hrát úplně.

Snižovat bariéru mohou pouze ti, kdo už za ní jsou, btw.
Autorská citace #46
30.3.2018 13:57 - sirien
York: jenže to sme už u poměrně standardní teorie sítí a bran kde je síť rozdělená do různých úrovní a průchod dalšími branami do dalších úrovní má stále vyšší a vyšší nároky.

Z tohodle pohledu je tahle Tvoje námitka trochu mimo. Na nováčka-hráče prostě logicky nikdo nebude klást takové nároky jako na nováčka-designera, protože to je úplně jiná úroveň sítě která je skrytá za branou s výrazně vyšším pořadovým číslem.

Ono ani ten Gediman a Karpianus nedostali sodu na první dobrou. Z kraje jim lidi zkoušeli jak dát nějaké dobré rady tak naznačit, že možná nemají úplně level na to, o co se pokouší. Pokud by byli responzivní k těm radám, skončilo by to tím, že by z pozice amatérů moderovali nějaký v podstatě komunitní vývoj, kdy by pro ně ostatní s mnohem větším skillem designovali (skrze rady a opravy) něco, co tito nebyli schopní nadesignovat sami. Což nedává moc smysl, že jo. Což je přesně důvod, proč ty brány vůbec existují a proč je každá komunita nějak vymáhá a proč nejsou apriori nutně špatné. Chceš designovat, fajn, ale nejdřív ukaž, že si strávil dost času studiem designu na to aby pro nás dávalo smysl Ti s tím pomáhat.

Adekvátně když přijde nějakej nováček hráč/DM tak dostane rady v rozsahu a komplexitě, které budou nejspíš odpovídat:
a) našemu pocitu z toho, co dotyčný zvládne obsáhnout (úplně novému DMovi nebudeš vnucovat nějakou složitou herní strukturu, když zjevně ještě nenamastroval vedení jednoduchého příběhu)
b) tomu jak moc budeme mít dojem že dotyčný chce být součástí komunity (protože pak je rada dotyčnému v podstatě investicí, protože můžu očekávat, že dotyčný pak nějakou takovou radu zase předá někomu dalšímu. Tj. typicky pokud Ty a někdo neznámej kdo dá najevo že má skill který je Tobě adekvátní oba požádáte o nějakou radu, tak logicky Tobě budu věnovat mnohem víc pozornosti, času a energie, protože si narozdíl od onoho nově příchozího už dávno nastřádal takovej community-credit abys mohl volně procházet všema branama okolo, zatímco ten nově příchozí má sice nějakej skill který nějak doložil, ale community credit nula, takže pokud mě jeho dotaz nezaujme v nějaké obecné rovině, tak nemám moc motivaci mu vyjít vstříc v nějak extra velkém rozsahu)
Autorská citace #47
30.3.2018 14:15 - York
sirien píše:
Adekvátně když přijde nějakej nováček hráč/DM tak dostane rady v rozsahu a komplexitě, které budou nejspíš odpovídat:
a) našemu pocitu z toho, co dotyčný zvládne obsáhnout (úplně novému DMovi nebudeš vnucovat nějakou složitou herní strukturu, když zjevně ještě nenamastroval vedení jednoduchého příběhu)


Přesně tak. Zatímco když někdo přijde s vlastním designem, tak místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat. To je bariéra jak vyšitá.

K tomu, aby ses cokoliv naučil, to musíš v prvé řadě zkoušet a poučovat se z vlastních chyb. Čili tohle:

sirien píše:
kdy by pro ně ostatní s mnohem větším skillem designovali (skrze rady a opravy) něco, co tito nebyli schopní nadesignovat sami.


je taky dost nešťastný mindset. Když to za něj udělá někdo jiný, tak se nic nenaučí. Mnohem lepší je nabídnout mu nějakou myšlenku a nechat ho, ať si ji sám vyzkouší.


sirien píše:
Tj. typicky pokud Ty a někdo neznámej kdo dá najevo že má skill který je Tobě adekvátní oba požádáte o nějakou radu, tak logicky Tobě budu věnovat mnohem víc pozornosti, času a energie, protože si narozdíl od onoho nově příchozího už dávno nastřádal takovej community-credit abys mohl volně procházet všema branama okolo


To je sice hezký, ale v průběhu procesu jste mě přesvědčili, že chodit sem konzultovat cokoliv designového je ztráta času a nervů, takže jsem to přestal dělat a debatuju o tom prakticky výhradně na RPG fóru, kde sice dostanu míň použitelného feedbacku, ale taky řádově míň nasíracího balastu.
Autorská citace #48
30.3.2018 16:01 - Lurker
sirien píše:
Co mi leze krkem extra je, že celá tahle věc má v drtivé většině případů původ v USA a je velmi úzce spjatá s Americkou kulturou, životním stylem a společenskými reáliemi (v tomto případě kdo vůbec RPG hraje, proč, jak, v rámci jakých subkultur atd.).

Mohl bys tohle, prosím, rozvést? (Pokud teda už mám dostatečnej community credit aby ses obtěžoval...)
Autorská citace #49
30.3.2018 17:18 - shari
sirien píše:
Tj. ještě jednodušejc: pár debilů se chovalo jak debilové, pár self-righteous pitomců si toho všimlo a z obyčejné lidské blbosti máš najednou nový nebezpečný trend proti němuž je nutné bojovat a jehož každý náznak je nutné bashovat.

Takže v podstatě lépe vyjádřené to, co jsem tak nějak tušila. Děkuji za podrobný rozbor, je to napsané vskutku čtivě. :)
Ještě si k tomu zkusím něco dohledat.


goku píše:
https://terminallynerdy.com/the-truth-about-gatekeeping

Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...
Autorská citace #50
30.3.2018 17:33 - Log 1=0
Sirien píše:
Že to Mike vytáh sám na Twitteru... jako já chápu, že je v jeho primárním zájmu, aby DnD bylo co nejotevřenější a zároveň aby když se strhne nějakej SJW shit byl on a jeho firma na správné straně bariéry, protože SJWs dokážou bejt občas fakt destruktivní, ale že měl potřebu se tim sám ohánět mi je trochu líto. Na druhou stranu od doby co sem ve Fate System Toolkitu našel celej rámeček věnovanej preventivně-omluvnému vysvětlení toho že se pro fantasy rasy používá slovo "rasa" mě to ani nepřekvapuje.

Myslíš ten tweet kde psal něco ve smyslu: "Je zajímavé, že ti, co požadují složitá pravidla a znalosti jsou často ti samí, co nechtějí u hry ženy? Víte co? Hrajte jinou hru. DnD není pro vás."? EDIT: Teprve teď jsem otevřel ten článek co linkoval goku, je tam ocitovaný.
goku píše:
zkus do googlu hodit to co hledas a pridat k tomu oblast, ze ktere te to zajima. dost to pomuze vyhledavani a pak ti to nabidne min genericky vysledky. jeste treba muzes zpresnit vyhledavani za urcity casovy obdobi, aby ti to odfiltrovalo stary veci, hodi se, kdyz te zajima neco hodne cerstvyho. treba tady to vypada rozumne vysvetleny ale neprochazel jsem vsechny odkazy, mozna to je nekde popsany jeste lip.

To je doufám vysvětlení pojmu názornou ukázkou, protože po takové odpovědi by mi chuť ještě se na něco ptát dost klesla.
York píše:
místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat

Na druhou stranu, v některých situacích je právě tohle feedback relevantní levelu.
Lurker píše:
Pokud teda už mám dostatečnej community credit aby ses obtěžoval...

To je dost laciné chytání za slovo.
Autorská citace #51
30.3.2018 17:36 - goku
shari píše:
Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...
uprimne ja to ani necetl, protoze jsem to stejne jako ty vyhodnotil jako sranec :). moc textu, ktery nepusobil moc objektivne. sirienuv elaborat je mnohem zajimavejsi. ale zadani bylo co je to termin v kontextu rpg. a to bylo hned v prvnich dvou vetach vcetne tweetu. ja spis reagoval, protoze jsi napsala, ze se nemuzes k nicemu dogooglit. tak jsem zkusil hodit par tipu jak se dostat k lepsim vysledkum. nebylo to mysleno zle.
Autorská citace #52
30.3.2018 17:51 - shari
Log 1=0 píše:
To je doufám vysvětlení pojmu názornou ukázkou, protože po takové odpovědi by mi chuť ještě se na něco ptát dost klesla.

:D :D :D
Mě hlavně zajímá celkový pohled zdejší komunity, nebo aspoň jednotlivců. Jen to prostě neumím napsat tak, aby to dávalo smysl... :<

(Tedy pokud by vás napadl feedback na 'jak psát dotazy a neudělat ze sebe debila', ráda si ho přečtu...)
Autorská citace #53
30.3.2018 18:00 - York
shari píše:
Tedy pokud by vás napadl feedback na 'jak psát dotazy a neudělat ze sebe debila', ráda si ho přečtu...


Slušné dotazy z tebe blba nedělají, ať už je napíšeš jakkoliv. Kdo se neptá, nic se nedozví.
Autorská citace #54
30.3.2018 18:25 - Log 1=0
shari píše:
Tenhle článek mi popravdě nepřijde moc informativní. V podstatě říká, že gatekeeping dělá každý, ale špatně to je jen, pokud to dělají "tamti ostatní"...

Klasický Popperův paradox. Celý ten článek jen aplikuje tuto politickou ideu na RPG.

Z článku mám pocit, že pod gatekeepingem si autor představuje netoleranci. Což je něco jiného, než co popisuje sirien. Spojil to MM tím svým tweetem, a bylo to od něj mimochodem krajně hnusné.Takže autor podle mě pláče dobře (xenofoby u své hry nechci), ale na špatném hrobě (s gatekeepingem to nemá moc společného).
Autorská citace #55
30.3.2018 18:58 - Lurker
Log 1=0 píše:
To je dost laciné chytání za slovo.

Omlouvám se, pokud to vyznělo příliš hrubě. Mám online dost pochybné způsoby.
Autorská citace #56
30.3.2018 19:35 - sirien
Lurker píše:
Mohl bys tohle, prosím, rozvést?

Asi je zjevné, že např. mezi Japonskem a Českou republikou je dost rozdíl a že společenské problémy ČR nebudou v Japonsku moc aktuální a naopak a popř. pro podobný problém nebude možné v obou zemích použít stejné řešení, protože mentalita Čechů a Japonců je prostě odlišná - mají jiné hodnoty, jiné priority, jiné představy o společnosti a jejím fungování, jiné tradice, jiné rituály a zvyklosti atd.

To je mimochodem něco co je např. v rámci managementu zároveň hodně zkoumané, ale zároveň hodně často přehlížené. Fakt je, že různé techniky řízení (firmy, provozu, logistiky, dodavatelského řetězce atd.) jsou prostě fakticky nepřenositelné mezi rozdílnými kulturami. Fakt je, že se to mnohdy ifnoruje a ve výsledku pak buď ve dvou zemích dělají lidé něco čemu říkají stejně, ale co v důsledku funguje jinak, jen se o tom nesmí moc nahlas mluvit nebo (častěji) to v té druhé zemi epicky failne. Ale to jen tak na okraj.

Západní kulturní okruh (Evropa, S. Amerika, Austrálie) sice působí na pohled mnohem celistvějc a podobnějc, ale ve skutečnosti i když ty rozdíly jsou zjevně menší než mezi ČR a Japonskem ani ten Z prostor není nijak homogenní a mezi jednotlivými státy panují dost propastné rozdíly. Některé z nich jsou kvalitativní (konkrétní vyznávané hodnoty, například), jiné jsou kvantifikovatelné (od dob Hofstedeho se jim říká "kulturní dimenze" a knížka Kultury a Organizace: Software lidské mysli je něco co fakt hodně moc doporučuju k přečtení).

Některé rozdíly můžeš nahlédnout tady online. Jen pro představu jak moc se můžou lišit kultury, které si jsou na pohled hrozně moc blízké, si můžeš zadat srovnání ČR a Slovenska. Jazyky samozřejmě hrají roli - např. země anglicky mluvícího okruhu si jsou obecně spíš podobnější atp. Přesto je mezi USA a VB také dost rozdílů, i když spíš kvalitativních než v samotných dimenzích.


Anyway, the point is - mezi USA a Evropou je velmi výrazný kulturní rozdíl. Média vytváří iluzi velké podobnosti - lidé mají dojem že USA přece znají, protože odtamtud sou všechny ty seriály atp. a je odtamtud hromada zpráv v bulváru... jenže ono How I Met Your Mother popisuje vztahy v USA asi tak jako Comeback popisuje typickou Českou rodinu. Spousta věcí v USA funguje dost jinak než v Evropě - a to včetně např. genderových rolí a genderové segregace (dodnes genderově rodělené fraternities a sororities na univerzitách a mnoho dalšího), dynamiky vztahů, podoby flirtování (moje v Německu žijící původem Americká lektorka na Intercultural communication k tomu měla fakt dobrý storky...), přijatelnosti humoru, předtavy osobních bariér atd.


Každopádně, prostě a jednoduše - představa toho že vezeš nějakej sociální koncept nebo trend z USA (řekněme, například, sexuální obtěžování a #meetoo kampaň) a půjde o něco aplikovatelného na Evropu je totálně zcestná (což je vidět i na rozdílnosti reakcí na podobné aféry) - stejně tak naopak, samozřejmě. Bohužel, to je právě to, co mnoho politiků, aktivistů a popř. i jedinců angažovaných na sociálních sítích (nechci říct novinářů, ale jako ano, myslím tím novinářů) dělá. A je to kravina. Stejně jako #meetoo je něco amerického co v Evropském kontextu nedává úplně moc smysl tak se sice v USA i v Evropě můžeme bavit o gatekeepingu v rámci komunity, ale budeme se bavit o úplně něčem jiném, protože ten samý sociální proces prostě v USA a v Evropě existuje v naprosto odlišných kontextech.


Btw. na tyhle kulturní rozdíly mezi USA a Evropou u RPGček sme už taky narazili mnohkrát např. v herních preferencích (USA hráči bývají gamističtější, Evropští bývají narativnější), délce sezení (USA preferují kratší hry) atp. A i různé aféry typu Numenéra vyznívají v USA a Evropě různě.
Autorská citace #57
30.3.2018 19:47 - sirien
Log 1=0 píše:
Takže autor podle mě pláče dobře (xenofoby u své hry nechci), ale na špatném hrobě (s gatekeepingem to nemá moc společného).

Naopak.
Gatekeeping is new eugenics.

Chápej, citlivý self-righteous SJW našel své nové zlo, pojmenoval ho překroucením už existujícího termínu a od této chvíle je tento termín navěky proklet tím že bude namísto svého původního významu označovat Hrozné Zlo.

Ono naprosté nepochopení sociálních jevů je co jsem si tak všimnul naprosto běžnou výbavou SJW. Popravdě co se sociálních jevů, sociologie a psychologie týče, tak Dunning Kruger effect bývá u SJW velmi silný.

York píše:
když někdo přijde s vlastním designem, tak místo toho, abys mu dal feedback relevantní k levelu, na kterém je, mu sdělíš, že na to nemá a pošleš ho několik let studovat. To je bariéra jak vyšitá.

WTF?

Jaks k tomuhle došel prosimtě?
Autorská citace #58
30.3.2018 19:56 - Log 1=0
sirien píše:
Naopak.
Gatekeeping is new eugenics.

Chápej, citlivý self-righteous SJW našel své nové zlo, pojmenoval ho překroucením už existujícího termínu a od této chvíle je tento termín navěky proklet tím že bude namísto svého původního významu označovat Hrozné Zlo.

Ono naprosté nepochopení sociálních jevů je co jsem si tak všimnul naprosto běžnou výbavou SJW. Popravdě co se sociálních jevů, sociologie a psychologie týče, tak Dunning Kruger effect bývá u SJW velmi silný.

Jako já neříkám, že nemáš pravdu, ale... Jak to souvisí s tím mým odstavečkem, co cituješ?
Autorská citace #59
30.3.2018 20:31 - sirien
to byla trocha špatně vyznačeného sarkasmu na účet autora onoho blogu :)
Autorská citace #60
31.3.2018 15:35 - sirien
btw. kdyby RPGčka tak zmainstreamovatěli jak se kdekdo tváří, tak by tenhle humor v té talkshow nefungoval. Na druhou stranu, kdyby byly pořád vnímané tak nerdovsky jak kdysi dávno, tak by se o tom nebavili tak casual stylem...

jen tak na okraj, že to na mě teď YT vyplivnul. (První část toho rozhovoru, cca první minuta, je o nějakejch nesmyslech s hadrama, ale de to přežít i bez přeskočení, ten její přízvuk je cute :D )

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.075256109237671 secREMOTE_IP: 3.137.218.215