Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
13.7.2020 00:44 - Jerson
Lethrendis píše:
Představ si, že jsem chlápek, co má rád oDrD a rád by v něm pokračoval (na rozdíl od Altaru). Takže přijdu sem na Kostku a vyhlásím tu záměr něco takového udělat, ať mi s tím poradí.

Dokážu si představit tu sodovku, co bych za to dostal, celá Kostka by vzplála nelibostí, proč se pouštím do takové nekromancie (berte prosím s rezervou).

Představ si, že se někteří lidé z místní komunity už před lety nabízeli, že by udělali novou verzi původního DrD. Já to třeba Bouchimu nabídl v roce 2004. A nebyl jsem jediný.

Jenže místo aby vzniklo DrD 2.0 vzniklo DrD II.

Log 1=0 píše:
A z čeho soudíš, že musí mít takovou truhlu? Veškeré sklo může být zpevněno dráty, obalené proutím (třeba i s okýnky), uloženo v nádobách vybavených tlumícím materiálem, dobře uchyceno. Ano, pro Jersona by to bylo málo - ale nečekám, že jedete uvěřitelnost na Jersonově levelu.

Btw. nedávno jsem se svým alchymistou sletěl ze skály do jezírka, aniž by se něco rozbilo, a Jerson to nijak nekomentoval (pravda, možná jen neměl čas).

Nebylo, zabezpečit sklo aby se netříštilo a aby vydrželo je docela starý koncept jeho použití. Jen jsem nikdy nevěřil tomu, že s sebou alchymista tahá fakt truhlu.
13.7.2020 00:45 - Colombo
Píše:
Klíčový je setting. Chceš hrát alchymistu ve Středozemi? Asi smůla.
Chceš Zavazadlo se stovkou malých nožiček ve Hře o trůny? WTF?

Chceš hrát hraničáře/kouzelníka/čaroděje/warlocka/DnD-like kněze/jakékoliv kouzlící povolání které nesplňuje striktní settingové restrikce? Asi smůla. Cokoliv z toho ve Středozemí? WTF?

Imho stačí lehce přeflufovat alchymistu a je to. Když hraničář míchá mastičky, tak využívá přirozené semi-magické vlastnosti bylin. Když alchymista míchá mastičky, tak využívá přirozené magické vlastnosti bylin, rozbíjí je na základní substráty a ty pak sestavuje tak, aby vytvořil kýžený efekt. Rozdíl mezi "tradičním" a netradičním alchymistou by pak mohl být čistě jen ten, že ten "tradiční" alchymista to dělá různou komplikovanou destilací ingrediencí, zatímco "netradiční" alchymista je speciální typ kouzelníka, co dokáže magicky manipulovat s hmotou. Ostatně, Rabbi Löw pomocí šému takto dokázal obživit Golema.

A bam. Máme dva typy kouzelníků. Jeden pracuje s energií a druhý s hmotou. A hraničář/chodec je pak v podstatě něco mezi.
13.7.2020 01:03 - Šaman
Už nějak nevím o čem se tu bavíme. Že když budu hrát Středozemi a někdo bude chtít oživovat golemy šémem, že mu mám takovou postavu schválit?

Alchymista je poměrně speciální "povolání". Je v DrD a novějších DnD, ale že by to byl typický pilíř fantasy žánru, to rozhodně není. Abych so představil o čem se to bavíme, opakuji, dejte příklad z fantasy literatury, filmů, nebo výpravnějších počítačových her. Skoro žádní mě nenapadají. A ti kteří mě napadají, tak necestují jako dobrodruzi po celém herním světě, ale věnují je své vědě/řemeslu a pro vzácné materiály posílají právě ty hrdiny. Anebo to nejsou skuteční alchymisti, ale dobrodruzi s nějakými připravenými polotovary (jedy, petardy), nebo je to prosté bylinkaření na které stačí kotlík a vařečka (hraničáři a druidové).

Každopřípadně tohle se u nás táhne už od dob DrD 1.6 a je to pěkná ukázka toho, že vlastně náš "tradiční dračák" je tradiční jen pro nás.

P.S. Další zrušené, nebo silně upravené povolání je sicco a druid. Sicca jsme nikdy nehráli (jen jako NPC) a druid byl upraven, aby nebyl závislý a svém hvozdu a aspon trochu aby fungoval i mimo přírodu. Právě protože to jsou povolání velmi silně vázaná na jedno místo a dobrodruzi v kampaních většinou trajdají po celém světě jak Společenstvo, nebo Millenium Falcon. A tyhle postavy byl problém nejprve motivovat aby opustili svá vybudovaná místa a pak jim připravit obsah, aby se vedle univerzálních povolání necítili jako druhořadí.
13.7.2020 01:06 - sirien
Šaman píše:
Chceš Zavazadlo se stovkou malých nožiček ve Hře o trůny? WTF?

Nezdálo se mi, že by ho Qyburn vůbec potřeboval. ...ani předtím, než se dostal do Králova přístaviště.

Šaman píše:
Chceš hrát alchymistu ve Středozemi? Asi smůla.

A Fëanor byl v DrD terminologii co jako? Sicco?
A Prsteny moci vyrobil kdo? Mágové?
A ty původem Númenorejské zbraně co svítí v blízkosti skřetů? Šermíři?
Ti léčitelé v Minas Tirith byli předpokládám... bojovníci?

Mám vytáhnout Silmarillion a pokračovat?

Šaman píše:
Ok, ať mi nejprve ukáže akčního alchymistu z filmu, knížky, nebo nearkádové hry.

Cogline (Shannara)
13.7.2020 01:37 - Colombo
Šaman píše:
Už nějak nevím o čem se tu bavíme. Že když budu hrát Středozemi a někdo bude chtít oživovat golemy šémem, že mu mám takovou postavu schválit?

Zkusil sis přečíst můj post a ne jen tři slova: "alchymista", "středozem" a "golem"?

Napsal sem doufám dost jasně, že skoro všechna, zejména magická, povolání mají problém v různých settingzích, zejména jedná-li se o relativně "low-magic" světy (arguably, Středozem není zrovna "low magic", jen ta magie funguje dost jinak od tradiční "I throw fireball").

Povolání jsou jisté archetypy co se snaží vystihnout různé literální, filmové a herní postavy z nejrůznějších settingů a udělat je herně zajímavé. To neznamená, že všechny archetypy se dají narvat bez úpravy do všech settingů. Už jsme se bavili o tom, že DnD má build-in nějaký semi-setting (od toho jak funguje magie, jména kouzel po to, že plátové zbroje či ocelové zbraně vůbec nemusí existovat) a DrD na tom není jinak.
13.7.2020 01:46 - Colombo
Btw. chceš-li příklad hry, kde Alchymista cestuje, tak Morrowind/Oblivion/Skyrim.

Nasbírej/nakup si ingredience co mají Fortify Intelligence. Namíchej, jednu, vypij, namíchej další, vypij. Po nějaké době zvládneš namíchat lektvary co dávají +XXX XXX do statů (normální maximum je 100) a trvají roky ingame času. Pak jen namíchej Fortify Strength, Fortify Endurance (ne Speed, protože se pak nemůžeš pohnout anižto by si přeběhl kontinent) a Restore Health a Restore Fatigue a stal se z tebe superhuman, dosáhl si CHIM a můžeš zabít všechny Living Gods jednou ranou, včetně hlavního enemáka, který je normálně nesmrtelný.

V TES je jinak dost alchymistů NPC, kteří cestují za nějakou zajímavou ingrediencí pro svůj výzkum. Například tenhlenctent ve Skyrimu:

https://en.uesp.net/wiki/Skyrim:The_White_Phial_(quest)
13.7.2020 02:05 - sirien
Tak ona představa alchymisty co necestuje, protože jen sedí v labu, je asi stejná, jako představa biologa nebo geologa, co jen katalogizuje vzorky na univerzitě. Ano, jsou takoví. A pak jsou ti, co pracují v terénu, protože najít a odebrat správně vzorky fakt neni práce na kterou by si někdo chtěl najmout pár kopáčů s žoldákama - nejspíš by nepoznali kytku / šutr kterej je potřeba najít, ani kdyby zakopli a spadli na ně xichtem.

O tom, že některé rituály můžou vyžadovat specifickou lokalitu nebo okolní podmínky nebo prostředí, aby fungovaly, ani nemluvě. Hodně štěstí s prováděnim rituálu vyžadujícího dotek mořského příboje v laborce v 12. patře uprostřed velkoměsta.
13.7.2020 03:45 - Šaman
Další úmyslně smazaný wall of text. Hlavně o absurditě TES (to byl opravdu špatný příklad:)

Ostatní příklady jsou dobré a nejspíš ani nejsme ve sporu. Nemám nic proti přefluffovaným alchymistům. Jen to nebudou "ti praví" DrD alchymisti.

Takže jsme zpátky u toho, že se ho nejprve zeptám proč chce hrát alchymistu a podle toho vybereme postavu (která bude pokud možno splňovat zadání, ale klasický renesanční alchymista to asi nebude).

A samozřejmě bude záležet i na typu dobrodružství/kampaně. Pokud budeme celou dobu ve městě a bude se řešit výroba magického protijedu pro otráveného krále, tak budou možnosti úplně jinde, než když to bude cestující Společensvo. Ale i v tom městě se úplně nabízí že záporáci zjistí co se připravuje a bude nutné chránit (nemovitou) laboratoř.

A když to bude druid Panoramix, který nekouzlí, ale sbírá přísady zlatým srpem a vaří z nich lektvary, pak ok. Bude to úplně jiné dobrodružství. Nebude se mu asi říkat alchymista. A naváděné rachejtle neumí.
13.7.2020 05:13 - Colombo
Píše:
Další úmyslně smazaný wall of text. Hlavně o absurditě TES (to byl opravdu špatný příklad:)


Absurdita zneužití Alchymie v TES je jedna věc. V TES alchymisti (a stejně tak všeljací mágové) ale běžně cestují, takže v tom to není příklad vůbec absurdní. Například onen alchymista v The White Phial procestoval celý svět aby našel onen alchymistický artefakt.

Tak samo, jakou motivaci má válečník aby šel cestoval? Jakou motivaci má zloděj? Co k čemu bude zloděj uprostřed lesa? Tam asi nikomu zlaťáky z měšce krást nebude. Takhle bychom se v tom mohli frfňat donekonečna.


Nepřijde mi nepatřičné mít družinu, mající tyto motivace:

Válečník, Zloděj a Alchymista se vypraví na draka:
  • Válečník: Chci zabít draka co ohrožuje zdejší zemi a získat tím doživotní slávu!
  • Alchymista: Chci získat šupiny z draka a zachytit dračí oheň!
  • Zloděj: Chci získat poklad nahromaděný drakem!
Jakou roli tu má alchymista? Stejně tak se můžeš zeptat jakou roli by tu měl válečník či zloděj. Nebo kouzelník či kněz. Hromada povolání má nějaký průnik a alchymista by mohl lehce zastat pozici léčitele, damage dealera nebo specialisty s různými speciálními lektvary. Či rachejtle, bomby nebo golema.

IMHO v DrD by mi "dočasné lektvary" připadají jako dobrý způsob jak využít Vancian magic v DrD. Alchymista si může připravit X lektvarů/rachejtlí/bomb/jedů na úroveň ve stejné době jako si kouzelník dobíjí manu.

Pokud chceš mít takového alchymistu, co dokáže dočasné lektvary, a velice tradičního alchymistu se svou laboratoří, jednoduše to můžeš hodit na kvalitu ingrediencí a labáku. S pořádnou laboratoří dokážeš udělat více než s cestovním kitem. Čistota lektvarů a jejich trvání (i.e., zafixování magického efektu v konkrétním stavu) se dá jednodušeji udělat v labáku a s cestovním kitem na to prostě nebudeš mít nástroje/ingredience. Ale tahat sebou labák je nepraktické.

Podobně jako (jak sirien naznačil) nějaký biolog co odebírá vzorky bůhví odkud použije nějaký cestovní kit k okamžité identifikaci jedince/druhu z trusu, protože se ona DNA/chemické složení může dost změnit mezi tím co to sesbíráš a tím co to dojde do labáku. Jsou tu například dost cool kity na identifikaci bakteriálních společenství ve vodě nebo virů ve vzorku (vhodné když potřebuješ identifikovat konkrétní zdroj nákazy) zde

Mimo to, takový alchymista se docela dobře může hodit i do relativně low-magic světů. To, jestli jede více na magický vliv bylin či někdo, kdo dokáže vytvořit střelný prach prakticky z čehokoliv, by vyžadovalo v podstatě jen přejmenování některých schopností/lektvarů a to je možná tak všechno. Takže i ve Středozemí, kde by se normální kouzelník asi nehodil, by mohl být potulný chemik co míchá jedy, léčivé nápoje a semtam namíchá nějaký ten střelný prach či dýmovnici. Asi nebude moc populární, protože tyhle věci jsou většinou spojeny spíše s Isengardem a Mordorem, ale což, o důvod více proč je potulný chemik.

A ostatně, všechny tyhle věci nějakým způsobem už v oDrD jsou, takže ani veliké "přeflufování" není potřeba, jen jsou zavaleny bordelem.
13.7.2020 07:24 - Aegnor
Šaman píše:
Jen to nebudou "ti praví" DrD alchymisti.

A tak jako, podívejme se na to, jak bylo DrD psané.
Na první až páté úrovni jsou dobrodružství oddělené epizody, mezi kterými se postavy vždy spokojeně vrací domů. Dává smysl, aby alchymista táhnul svoji truhlu do jeskyně? Ne. Musí ji tam tahat? Nemusí, prostě si předměty vyrobí dopředu. Jinak je alchymista užitečný jako střelec nebo obránce, takže se neztratí i bez předmětů.

Na šesté úrovni, kdy se dostáváme z epizodního hraní do nějakého kontinuálního příběhu, už jsou postavy tak vysoko, že si můžou dovolit mít sebou vůz a truhlu netahat sebou úplně všude. Pak už máš semi-mobilního alchymistu - uprostřed podzemí ti stále nic nevyrobí, ale už je potenciální šance, že se třeba můžete stáhnout, u vozu alchymista vyrobí potřebné věci a pak tam zase naběhnete.

A příklad takového alchymisty? Hej, pokud vyskočíme z fantasy, tak třeba Samantha Carter?

A teda já chápu tvůj pohled na věc a ... řekněme neochotu přehlížet logické problémy, které tam vidíš. Ale ten tvůj úvodní popis se dal bez problémů pochopit jako výsměch danému hráči.
Chceš hrát alchymistu? Dobře, ale alchymii vlastně vůbec nevyužiješ a bude jenom neustálým zdrojem otravných a nebezpečných problémů.
13.7.2020 09:01 - Šaman
Aegnor píše:
Chceš hrát alchymistu? Dobře, ale alchymii vlastně vůbec nevyužiješ a bude jenom neustálým zdrojem otravných a nebezpečných problémů.

Takhle to nebylo myšleno. Každý má své problémy. A kdo ne, tomu je musí připravovat PJ. DrD alchymista je velmi univerzální a dokáže věci, které mohou být klíčové. Ale taky potřebuje vzácné, křehké a v divočině nenahraditelné vybavení. Takže proč z toho taky neudělat jeho achillovu patu? Ale uznávám, že tohle je hodně Fate a nikoliv DrD uvažování.

Jinak teda musím dodat, že jsem oDrD hrál asi jen dvakrát. Všechno ostatní bylo naše DrD. Např. epizodní hraní jsme opustili po pár hrách a začala kampaň, která nás protáhla přes půl kontinentu. A v originál oDrD bychom neměli prvních pět úrovní opustit podzemí v herním modu. Jen na nákupy a přestupy :)
13.7.2020 09:43 - Lethrendis
Jerson píše:
Představ si, že se někteří lidé z místní komunity už před lety nabízeli, že by udělali novou verzi původního DrD. Já to třeba Bouchimu nabídl v roce 2004. A nebyl jsem jediný.

Jenže místo aby vzniklo DrD 2.0 vzniklo DrD II.


Jop, jenže máme asi odlišné představy o tom, co znamená "navazovat". Jako získat silnou značku (jméno hry) a moci ji naplnit vlastním obsahem je sen každého vývojáře. Domnívám se, že v příštích letech se takhle bude hrát o DrD III.

Ve vší úctě k Tobě, Jersone, nemyslím si, že bys byl ten pravý, kdo by se hodil na vytváření DrD 2.0, respektive jistě bys něco sepsal a dost možná by to bylo i kvalitní, ale bylo by to opravdu DrD 2.0? Nebo spíš DrD Omega II?

To už mi spíš jako DrD 2.0 přijde ta Dračí hlídka (nečetl jsem ji), alespoň podle proklamací autorů, kteří se k původnímu DrD 1.6 hlásí.
13.7.2020 10:19 - LokiB
Abych přidal svých pár centů ... získat zpětnou vazbu může být prospěšné (bývá).
Představa, že někdo chce vytvořit svůj systém, a přijde na Kostku, aby mu lidé řekli, JAK to má udělat, které mechaniky použít a proč ... takhle si tvorbu vlastního systému představuje opravdu málokdo. To není ani sběr zpětné vazby, to je "hej, vy tomu určitě rozumíte líp než já, co by bylo dobré pro to, aby to fungovalo takto?"

A k tomu se pak vyskytne X názorů, přičemž autor si pak vybere třeba jeden a ve výsledku bude X-1 kritických proudů, jak to mělo být lepší :)

Jako jo, radit druhým by chtěl či mohl každý druhý, neřekl bych ale, že je to cesta jak vytvořit systém, se kterým je autor spokojen a má z něj dobrý pocit.
13.7.2020 10:25 - Jerson
Lethrendis píše:
Ve vší úctě k Tobě, Jersone, nemyslím si, že bys byl ten pravý, kdo by se hodil na vytváření DrD 2.0, respektive jistě bys něco sepsal a dost možná by to bylo i kvalitní, ale bylo by to opravdu DrD 2.0? Nebo spíš DrD Omega II?

V té době ještě Omega neexistovala, a hodlal jsem prostě jen sjednotit mechaniky DrD do jednoho stylu hodu, s čímž jsem měl zkušenosti. Rozhodně by to bylo blíž DrD než DrD+ nebo dokonce DrD2.

Jinak u zpětné vazby nejde ani tak o to říct, jak to dělat, jako spíše říct, jak to nedělat, ukázat na slabá místa systému a případně říct, proč je to slabina.
13.7.2020 10:36 - PetrH
Docela mě překvapuje, že mimo nějakého linku na prodej hard není z webu se k předobjednávce dostat? Já myslel, že snem autora je prodávat... po těch hádkách a infu, že nebude pdf bych snad i to sešitové ala drd 1.6 objednal (maximálně jej rituáně uložím vedle hrdinů fantasy)
13.7.2020 10:44 - mrkew
Musím říct, že propagace hlídky je trošku slabší no. Snad se to zlepší tím jak bude kniha v tisku, ale na to že kniha je za 15 dni venku chtělo by to nějakou propagační masáž. Ale i tak se těšíme.
13.7.2020 12:04 - Log 1=0
mrkew píše:
kniha je za 15 dni venku

Moment, není těch patnáct dní jen trvání předprodeje sběratelské ediice? Třeba si šetří kampaň na dobu, až bude DH opravdu na pultech.
13.7.2020 12:12 - York
Lethrendis píše:
Jop, jenže máme asi odlišné představy o tom, co znamená "navazovat". Jako získat silnou značku (jméno hry) a moci ji naplnit vlastním obsahem je sen každého vývojáře. Domnívám se, že v příštích letech se takhle bude hrát o DrD III.


Podle toho, co víme, tak nebude. Bouchi o pokračování DrD 1.X nemá zájem, proto ostatně vznikla Dračí hlídka. Aktuálním projektem Altaru je nová verze DrD+.


LokiB píše:
Jako jo, radit druhým by chtěl či mohl každý druhý


Obávám se, že v obou směrech se tvoje představa moc nepotkává s realitou. Zaprvé těch, kdo jsou ochotni poradit, je málo. Za druhé zdaleka ne každá rada je k něčemu dobrá. Takže ve výsledku těch, kdo chtějí a mohou smysluplně radit, je jako šafránu.
13.7.2020 12:26 - Colombo
Píše:
Aktuálním projektem Altaru je nová verze DrD+.

Aktuálně jako před 10 lety nebo jak? A ono někdo DrD+ ještě kupuje/hraje?
13.7.2020 12:31 - York
Colombo píše:
ktuálně jako před 10 lety nebo jak?


Aktuálně jako že na loňskym Gameconu probíhal playtest a autor řešil s Bouchim něco ohledně deníků postav.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09132981300354 secREMOTE_IP: 3.145.42.94