Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
25.11.2020 18:50 - Aegnor
Loki: a jak se grappling, boj pod vodou, prorážení, srážení na zem a podobně řeší v DH?

Chci protivníka chytit, aby neutekl s MacGuffin. Jaký nástroj na to DH má?
Chci protivníka srazit, abychom měli náskok, než nás začne pronásledovat. Jak to DH řeší?
Bojuje se po pás/po krk/kompletně ve vodě. Pomůže mi s tím nějak DH?

Typy zranění se dají odhadnout čistě z toho, o jakou zbraň jde, a imho je málokdy důležité je řešit. I ten barbar, kterej má asi nejrychlejší přístup k odolnosti vůči zraněním má odolnost proti té základní trojici.

A jak se v DH vlastně umírá?
25.11.2020 18:51 - RoVan
LokiB: tohle mi trochu přijde jako iluze toho, že ten systém řeší víc věcí (DH vůbec neřeší grapple/sražení/boj na koni/ pod vodou a nechává to na PJ).

Kdyby chtěl hráč strčit zachytit prchajícího protivníka, tak si to musíš řešit sám, namísto toho abys měl nastavené konzistentní pravidlo.

Naopak mně přijde DH vyžaduje v boji mnohem víc počítání a what if...

-Za kolo máš 1 dlouhou nebo až 2 krátké akce
-Aktivní obranu můžeš využít pokud jsi útočil (dlouhá akce) nebo si provedl 1 krátkou akci
-Aktivní obranu můžeš využít jednou za kolo (Základní obrana + štít + zbraň + 1k6+)
-Aktivní obranu můžeš použít proti střelné zbrani, ale nepřipočítáváš si zbraň, jen štít (Základní obrana + štít + 1k6+)
-Přebití zbraně - pokud se nemusíš dané koli bránit lze přebít zbraně které toto v krátkém čase umožňují
- Kalkulace zranění = útok - obrana + zranění zbraně

LokiB píše:
Jestli ses nikdy neúčastnil debaty o tom, kdy může kdo použít kterou Bonusovou akci, tak pak holt těžko vysvětlovat.


Moc nerozumím, kde je tam problém a DnD mám docela nahrané, můžeš to prosím víc rozvést?
25.11.2020 18:55 - Log 1=0
Hele, já se nebudu tvářit jako nezaujatý, klidně je možné, že po těch asi třech letech nějaké začátečnické problémy nevidím...
Ale jaký problém řeší nováčci s typem zranění? Můžeš mi to prosím vysvětlit, fakt mě nic nenapadá.
Jako že u toho ostatního jsou to s výjimkou bonusovek věci, které buďto nenastávají, a pak je jedno, jak jsou složité, nebo nastávají, a pak v případě jejich absence nastává nutnost rullingu (a už mě přestává bavit pseudoargument "pravidla hází problémy na krk PJ a neřeší to" = "pravidla jsou jednoduchá"), ale OK, jsou to pravidla navíc.
Ale typy zranění?
25.11.2020 19:08 - sirien
...aha, takže moje podezření že Lokiho tváření se, že je DH super-triviální a že narozdíl od DnD tam není nic navíc nad hod k Útoku a Obraně nebude pravda se ukázalo být správné. Na DnDčkovou Bonusovku nám tu najednou vyskakujou DH Dlouhý a Krátký akce, na DnD Opportunitku nám v DH vyskakujou aktivní obrany, na DnD Reakce máme v DH arbitrární výjimky při používání pravidel v kontextech X a Y... skoro bych se vsadil že ani ten Pohyb nakonec nebude vlastně moc jednoduchej.

Jasně. ŘÁDOVĚ složitější.
26.11.2020 07:33 - Jerson
LokiB píše:
Jen pro jistotu, to, jak je to s nastavováním a vlivem číselných parametrů, není tím jediným a v některým případech ani nejdůležitějším indikátorem toho, jak se "v tom budou hráči plácat".

To je pravda, ale DnD pořád dává hráčům nějaké hodnoty, kterých se můžou držet. Teď nemluvím o boji, ten v DH nejspíše funguje, protože si hážou dvě postavy proti sobě, ale nastavování náročnosti může GM udělat podle pravidel a bude to fungovat, zatímco se vlastně od začátku musí "naladit na svět a svou družinu", což si překládám jako "musí fixlovat náročnosti, aby to tak nějak vycházelo."
26.11.2020 08:40 - Jerson
Ještě pro ilustraci přístup "nechceme žádné tabulky":

Riky píše:
Ahoj jakým způsobem určujete množství many ve věcech, že kterých může alchymista destilovat?


Píše:
Ideálně je si sám určit cenu many ve tvém světě. A sám si pak tipovat to množství many, podle toho, jak to v tom cítíš. Většinou je ale logické, že z čím mocnější bytosti/předmětu, tím větší množství
...
Odhadem. V pravidlech je nejaka orientacni tabulka.
...
Tak tak. Odhad. A vztáhnout to k reáliím tvého světa, případně jestli je logický, nebo pravděpodobný, aby se tam něco v těch či oněch parametrech vyskytovalo.
...
Já používám tabulku která je v drdu v pokročilých 1.6 , většinou to jsou nějaké menší části magenergie, a nedávám víc než 500 magů.


Tirus píše:
můj skromný tip - asi bych se nebál vycházet trošku z dostupnosti a vzácnosti. Nějaké bylinky (vzácnější odrůda) v sobě mohou mít stopové množství many (dané místem, kde rostou) - bral bych to třeba jako 5 bodů many / košík atd. Vzácné kusy (lotos atd), které rostou jednotlivě na velmi nebezpečných nebo téměř nedostupných místech mohou být naopak poměrně bohaté (klidně i desítky bodů many + obvykle vhodné jako spec základ nebo vykazující ještě vedlejší zajímavý efekt). Podobně asi houby. U vnitřností magických monster to může být podle velikosti tvora a jeho nebezpečnosti klidně jednotky - desítky - stovky (mozek baziliška atd). V podstatě nejdůležitější je, aby se mana neválela všude (kde by se tam vzala?) a aby byla vzácná. Zbytek už je jen o pocitech a nějaké chytristice, kterou si na to založíš (a ideálně zapíšeš, abys to příště nevymýšlel znovu nebo nemátl hráče i sebe tím, že jednou má lotos 100 many a jindy 3) ???? Určitě si skvěle poradíš.


Přidávám to jako další argument pro tvrzení, že DH tabulky sice nemá, ale potřebuje je. Jen by nejspíše natahovaly počet stránek a nešlo by tvrdit, že DH je lepší než DrD, protože neobsahuje tabulky, tak si je PJ musí vytvořit sám. Nebo musí počkat, až je vytvoří komunita.
26.11.2020 10:16 - sirien
...a přitom DrD mělo jednoduchou a smysluplnou logiku (s mizernou implementací, ale to je teď vedlejší) která zněla - "stejně jako kouzelník". Mám skoro pochybnosti jestli autoři DH vůbec mají vhled do DrD nebo jestli to jen bastlili tak nějak naslepo - jako klasický homebrew.
26.11.2020 10:51 - LokiB
siriene: když chceš o DH rozumně diskutovat, fakt si to přečti ... jinak je to o tom, že se na různých příspěvcích chytáš toho, co si myslíš, že z toho rozumíš.
jako chápu, že se ti ten shit nechce číst, protože to pro tebe nedává smysl a máš jiné věci na práci, hrát to nebudeš a maximálně bys pak nad tím pěnil, s jakou hovadinou jsi to trávil čas čtením.

ale když jen vítězoslavně nad cizím příspěvkem jásáš, protože máš pocit, že potvrzuje to, cos tvrdil ty, nebo vyvrací to, co tvrdil někdo jiný ... to nemá moc úroveň


To, že DH některé aspekty boje neřeší ... prostě znamená, že se v něm nedějí. Grappling nemá více systémů a v něm se fikčně ty věci nedějí. Ano, je to omezující. Ne, není to složitější. v člověče nezlob se taky neřešíš, jakým způsobem přesně je figurka vyhozená. a DH, stejně jako jiné systémy, na některé reálné činnosti nemá mechaniky.
Tedy postoj těch, kteří tvrdí, že když v DH není grappling, tak je to vlastně "složitější boj", nesdílím. Viz hraní DrD, kde to bylo identické.

Log: nováčci s typem zranění řeší to, že na něj musí myslet, je to další faktor v rámci rozhodování a vyhodnocování. Není to nic nepochopitelného, ale je to něco, co musíš brát v úvahu, což je pro nováčka "věc navíc".

RoVan: jestli jsi jako nováček 5E nikdy nemusel řešit, kolik bousových akcí můžeš udělat, když je máš z různých zdrojů, jestli můžeš dělat BA i když nemáš zrovna žádný zdroj atd ... tak ses s BA asi nesetkal :) a nebo to, že máš v DND nahráno dost, ti od těhle otázek pomohlo, protože už je ti to jasné ... mamince s dětmi, které tu jako příklad dával Jerson, to od začátku jasné jednak nebude, druhak se k tomu bude muset vracet a děti v tom budou mít guláš, to si buď jistý.

Aegnor píše:
Chci protivníka chytit, aby neutekl s MacGuffin. Jaký nástroj na to DH má?


Nemá na to žádná. Takže jestli chceš tyto situace ve fikci řešit, tak je pro tebe DH špatný systém. Ale je to "jednodušší systém", protože si nemusíš celou problematiku grapplování nastudovat a brát ji při boji v potaz. Fakt nechápete rozdíl mezi jednoduchostí a bohatostí systému?

Aegnor píše:
A jak se v DH vlastně umírá?


Pakliže se dostaneš na zápornou hodnotu 10 + oprava odolnosti, jsi mrtvý.

A prosím neřeš, jestli to je horší než to, co má DND, já si myslím, že to pro mnoho lidí horší bude ... to, o čem mluvím, jsou pravidla pro umírání. Ta jsou v DH JEDNODUŠŠÍ. Neříkám, že LEPŠÍ.

sirien píše:
Jasně. ŘÁDOVĚ složitější.


Jasně, jak říkáš :)
26.11.2020 11:20 - cyrasil
LokiB píše:
jestli jsi jako nováček 5E nikdy nemusel řešit, kolik bousových akcí můžeš udělat, když je máš z různých zdrojů, jestli můžeš dělat BA i když nemáš zrovna žádný zdroj atd ... tak ses s BA asi nesetkal :) a nebo to, že máš v DND nahráno dost, ti od těhle otázek pomohlo, protože už je ti to jasné ... mamince s dětmi, které tu jako příklad dával Jerson, to od začátku jasné jednak nebude, druhak se k tomu bude muset vracet a děti v tom budou mít guláš, to si buď jistý.



SRD píše:
Různé schopnosti povolání, kouzla a jiné schopnosti ti umožňují provést ve svém tahu dodatečnou akci, zvanou bonusová akce. Například tulákovi umožňuje provést bonusovou akci schopnost Mazaná akce. Bonusovou akci můžeš provést jen tehdy, když zvláštní schopnost, kouzlo či jiný prvek hry říká, že můžeš udělat něco jako bonusovou akci. V opačném případě nemáš bonusovou akci.

Ve svém tahu můžeš udělat jen jednu bonusovou akci, takže když máš možnost udělat víc než jednu, musíš si vybrat, kterou bonusovou akci použiješ.


Jako vazne ti tyhle dva odstavecky prijdou jako neco sloziteho? Zcela jasne tam mas uvedene ze a) bonusovka musi byt uvedena u schopnosti/kouzla b) mas max 1 bonusovku/kolo.
26.11.2020 11:38 - Jerson
Když poslouchám to video - asi je zbytečné se ptát, proč DH nereflektuje nějaký vývoj, když Tirus říká, že hrál 27 let DrD, a v roce 2010 se začal zajímat o jeho znovuvydání. (Takže ještě sedm let poté hrál Dračák?)

A prý "nebát se zeptat, když se vám něco nelíbí a nezdá." Asi bych to měl vystřihnout a ukázat reakce, jakých se mi po takových otázkách dostalo na oficiálním kanále.
26.11.2020 12:00 - RoVan
LokiB - ptal jsem se proto, že DnD mám nahráno docela dost a učil jsem ho poměrně hodně hráčů (včetně dětí) a konkrétně tohle se mi zdá v pravidlech napsáno docela jasně, spíš bych čekal, že se bude diskutovat spíš kouzlení* za BA :)

Třeba ta case by case matematika a algoritmus toho prostého boje a action management mi přijde v DH nedoražený navíc přinejmenším špatně formulovaný (neříkám, že je sčítání a odčítání složité, nicméně to zpomaluje hru a třeba v DrDo mě to strašně štvalo a věřím, že se dalo vymyslet elegantnější řešení).
Ono je to ve výsledku asi jednošší, ale komplikuje to samotná formulace pravidel -právě pro maminku, co chce hrát s dětmi je strašně důležitá, aby docházelo k zásekům a nejasnostem jen v minimální míře.

*Když je jakékoli kouzlo sesláno jako BA, jako akci nemlžeš kouzlit nic jiného než trik), bez ohledu n to, že kouzlo za BA bylo také trik

edit: píšu jak prse :)
3.12.2020 20:30 - mrkew
V dnešním díle vám přinášíme odpovědi na otázky, které si denně pokládá úplně každý! Co způsobí bomba v kostele? Jak si vyrobit domácí rozstřikovač na svěcenou vodu? Fungují dýmovnice na rybí monstra?

POZOR! Od ledna 2021 se přesouváme na nový Twitch kanál: https://www.twitch.tv/skorohrdinove

To a mnohem více, již teď na Youtube! -> https://www.youtube.com/watch?v=LhO_RUAm0L8

5.12.2020 18:53 - Jerson
Lite verze Dračí hlídky má 104 stran. Slovy "sto čtyři". Pouze pravidla pro postavy, žádné návody pro PJ.
Na FB to má desítky pochvalných smajlíků.

Je mi smutno.
5.12.2020 19:04 - Aegnor
Jenom pro referenci. GURPS 4e Lite má 32 stran.

Ale to se musím zeptat - kolik z těch 104 stran zabírají obrázky a grafika?
5.12.2020 19:23 - malkav
Aegnor: No půlka to asi nebude. Označení Lite si taky představuji jinak (a mám ve zvyku to tisknout ve formátu A6, aby to bylo pěkně kompaktní a po ruce :) ).
5.12.2020 19:32 - LokiB
Jerson: proč? že si stanovíš obskurní kritéria, a pak se rozesmutníš, že to nějaká konkrétní hra nesplňuje ... co je cílem?

Navíc počet stran v dnešní době není měřítkem, kdybys to aspoň přepočítal na normostránky nebo počet slov.

Jestli tě rozesmutní počet stránek, který sám o sobě nic neříká, tak z toho je zas smutno mě. Ale sirien pravděpodobně napíš, že zbytečně DH obhajuju :)

Vždyť ta informace sama o sobě fakt neříká vůbec nic podstatného

Aegnor: jo, Gurps má 3 sloupce a daleko víc slov na jednu stránku. skoro žádnou grafiku, ve srovnání s tím, co je v DH.


EDIT: tak jsem si lite DH pravidla prošel a je tam 26 stránek "prázdných" (resp. cca 14 úplně prázdných, další pak jen s obrázkem a minimem textu)

Dále jsou tam stránky, kde obrázky zabírají více jak polovinu stránky.

Otevřel jsem DH i GURPS ve wordu a nechal spočítat slova:
DH lite - 30837
GUPRS 4e lite - 30212 (opraveno)

Wow, to je rozdíl!
5.12.2020 19:53 - Corny
GURPS Lite má na 32 stranách cca 30.000 slov, DH Lite jich má na 104 stranách cca 37.000 (nevím, kde Lokimu zmizelo těch 7.000 slov)
5.12.2020 20:05 - Aegnor
Zase gurps jsou mnohem víc crunchy, u DH (i DnD) bych čekal tak poloviční délku (na počet slov/normostran). Ale to je jenom můj letmý odhad z toho, jak na mě ty systémy působí.

A teda gurps lite by měla být plnohodnotná příručka, že pouze s ní můžeš bez problémů hrát a nepotřebuješ nic dalšího (nemám ověřeno, zase je to hodně můj dojem). U DH (dle Jersona) chybí ty popisy pro vypravěče.
5.12.2020 20:10 - Corny
Taky je vhodný vzít v úvahu komplexnost GURPSů a fakt, že jde o daleko víc generalističtější RPG (minimálně co se pokrytí settingů atd. týče, nebudu se víc rejpat v tom, že dle mého nic jako opravdu generalistické RPG neexistuje). Taky bych u hry jako je DH čekal o dost kompaktnější rozsah. Rozhodně u hry, která má nějaké ambice oslovit nováčky.
Obecně zrovna to, jak dlouhá je Lite verze, nepovažuju za kdovíjak relevantní metriku, ale i tak bych čekal něco trochu jiného.
5.12.2020 20:32 - LokiB
Corny: hm, to nevím, kde to zmizelo ... jestli word, když otevře PDF, tak třeba ignoruje do počtu slov ty, které má v různých word-areách, nevím. fakt mi ukazoval těch 30837 slov.

Aegnor: které kapitoly z GURPS lite bys zařadil do těch pro GMa? Nemám gurps nahráné, takže jsem v lite verzi neobjevil nic specifického pro GM, možná jsem to přehlédl.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070449113845825 secREMOTE_IP: 18.191.223.123