Kultura

Delph
19.1.2017 09:55
Jediná kostka pro systém...
Ahoj, rád bych se vás zeptal, jakou kostku byste preferovali pro herní systém, založený na DrD/DnD který by se pro jednoduchost snažil všude vecpat jedinou kostku a rozděloval hody maximálně na kX a kX+
na výběr jsou asi jen 4 použitelné
k6 - nejpoužívanější kostka, kterou vezmete i z člověče nezlob se... ale má malý rozptyl
k10 - je dobrá i na to, že se dá použít na procentuální hody, dobrý rozptyl
k12 - dobrý rozptyl
k20 - už poměrně velký rozptyl, ale zase zvládne nahradit i procentní hody.
Autorská citace #1
19.1.2017 10:11 - Mildar
huh.. dost silena otazka. Vezmu logiku stranou a D20 mi asi dala vzdy nejvetsi poteseni hazet.
Autorská citace #2
19.1.2017 10:35 - Arten CZ
Bez toho, abys popsal, jaká další čísla v systému máš a co má kostka reprezentovat, se dost těžko vybere systémově nejvhodnější kostka. Bez dalších informací - d20 se nejlépe kutálí.
Autorská citace #3
19.1.2017 10:43 - Gurney
Já se obávám, že to je trochu otázka ve stylu "mám si koupit kombíka, pickup nebo rovnou dodávku?" Logická odpověď je pak "podle toho, co s tím budeš dělat". Pro D&D like systémy se obvykle hodí mít možnost dávat nějaké ty +1/-1, takže bych šel spíš po k10 a větších, ale taky to můžeš mít vymyšleno úplně jinak a drobné bonusy třeba vůbec používat nebudeš, takže těžko poradit něco určitého.

Subjektivně s d20 je největší radost házet, ale postavená jen tak ná stole je nejhezčí d12 :)
Autorská citace #4
19.1.2017 10:54 - Šaman
Šestistěnka. Je všude, i na staré chalupě v šuplíku se socialistickými hrami, někde mezi dominem a prší.

Ale záleží na systému. Mě zrovna její rozsah docela vyhovuje - pokud počítáš `kx + dovednost` a dovednosti v jednociferných číslech (jednodušší počítání a radost z každého bodu), pak teprve postava s dovedností 5 má jistotu, že ji nepřehodí naprostý laik (při hodech 1 a 6). Druhak teda záleží i na tom, jak moc náhodné to chcete hrát. Ano, i goblin by teoreticky měl být schopen porazit Conana, pokud se mu povede hodit dobře a Conanovi naopak zcela mizerně, ale některé žánry prostě říkají, že Conan + 100 goblinů = Conan. Jestli ho chceš ohrozit, vymysli aspoň gobliního krále kterého se bojí všichni v celých horách.

A i u některých dovedností v reálu to nedává smysl, aby laik přehodil zkušeného. Třeba u hry na hudební nástroj.

---
Až při objevu Fate jsem zjistil, že jedna kostka má jiný problém, než rozsah. A to linearitu. Pokud výše hodu znamená míru úspěchu, pak při lineárním rozsahu máš stejnou pravděpodobnost, že hodíš svůj osobní rekord, stejně jako svůj průměr. V reálu se většinou můžeš spolehnout, že s velkou pravděpodobností hodíš svůj průměr a naopak velký úspěch/neúspěch je spíš výjimka.
Autorská citace #5
19.1.2017 10:59 - Merlin
k4 stojí hezky na stole a když na ni šlápneš, tak tančíš odzemek jak rodilý tanečník
Autorská citace #6
19.1.2017 11:03 - Šaman
k4 a kostičky lega. Jediné legální nášlapné miny, které prodají i nezletilým.
Autorská citace #7
19.1.2017 11:05 - Merlin
Šaman píše:
k4 a kostičky lega. Jediné legální nášlapné miny, které prodají i nezletilým.


máme doma vycvičenou divizi...několik divizí :). Dcera je školený minér
Autorská citace #8
19.1.2017 11:20 - Delph
Arten + Gurney - má to být postavené tak, aby to mohlo využít rozsáhlou funbase pro
DrD 1.6 (a mé zkušenosti) + doplnit nějaké, podle mě, pěkné věci z DnD, které jsem tam objevil. Pokud to mám popsat přesněji. Takže hody na útok, obranu, pasti, zásah kouzel, léčení, životy...

Šaman - u k6 mě vždy přijde strašně super ta radost, když člověk hodí 6 a může si hodit znovu. I když pak padne 1. U k10 to jde taky, ale to už není tak často a naopak v případě hození 10 ti potom můžou padat dost brutal hodnoty. A u ještěvícestěnek by to byl holý nesmysl a muselo se jet jen v principu 1 hodu.

protože nejsem zrovna nadšenej z toho, že třeba u DnD to je úplně šílený myšmaš z toho hoď k20, ale díky nějaké schopnosti si přičti ještě hod k4/6/10... atp. A když už bych chtěl jít "až na maso" tak i dračákovské k6, k10 k% bych rád shrnul do jedné kostky.
Autorská citace #9
19.1.2017 11:21 - Delph
Merlin píše:

to mám doma i já :D
Autorská citace #10
19.1.2017 11:24 - Delph
Delph píše:

respektive v DrD jsou použity jen 2 kostky, ale několik tipů hodů - a nejde mi ani tak o snížení tipů hodů, jako právě o ten počet kostek.
Zatím mě soukromě vychází o něco lépe ta k 10, protože ji prostě můžu použít na procentní hody a tak se nemusí nic měnit na obrovském množství tabulek procenta používající. Ale jak jsme zmínil, hod k10+ už mi přijde dost na hraně
Autorská citace #11
19.1.2017 11:26 - Jerson
Šaman píše:
V reálu se většinou můžeš spolehnout, že s velkou pravděpodobností hodíš svůj průměr a naopak velký úspěch/neúspěch je spíš výjimka.

V reálu si na schopnosti nehážeš a tvůj výkon v důležitých momentech (na které se v RPG háže) může dost kolísat mimo běžný rozsah nějakého teoretického průměru. Pro rozložení četnosti zajímavých situací ve hře to je platný argument, ale realitu bych do toho raději moc netahal, tedy ne ve smyslu "v reálu to takhle je". Dost obtížně se to tvrzení ověřuje :-)
_________________
Nicméně k věci

K6, jsou časté a dají se sehnat i skutečně skvěle vyvážené a certifikované, a pokud je potřeba zvětšit rozsah a dát mu nějaké maximum četnosti, lze použít hod 2D6-2, rozsah 0-10 a průměr čistých 5, lepší než d10. Při použití kostky s puntíky ani není třeba nic odečítat, protože do deseti puntíků zvládá člověk přijmout informaci o jejich počtu jediným pohledem.
Případně lze použít hod d6 - d6, tedy jedna kostka do plusu, druhá do mínusu. Opět rozsah deseti hodnot, ale s maximem v nule, takže lze pravidla designovat přímo s tím, že tabulky pro převod čísel na náročnost budou odpovídat tabulkám pro převod čísel na schopnosti. Tedy "Schopný" člověk s dovedností 3 bude mít 50% šanci na překonání "střední" náročnosti 3, ale když se čísla změní třeba na 7 a 7 nebo 15 a 15, bude systém stále fungovat.

Prostě d6 nabízí nejvíc kombinací při nejméně vstupních podmínkách a jasně vede :-)

A ještě jedna věc - na procentní hody sere pes. Vážně, ve stolní hře je to naprosto zbytečný oser s nulovou přidanou hodnotou. To minimum situací, kdy je třeba hodit 01 a ono padne nemůže vyvážit zvýšenou náročnost každého dalšího hodu i návrhu samotné výše náročnosti.
Autorská citace #12
19.1.2017 11:43 - Šaman
Delph píše:
má to být postavené tak, aby to mohlo využít rozsáhlou funbase pro
DrD 1.6 (a mé zkušenosti) + doplnit nějaké, podle mě, pěkné věci z DnD, které jsem tam objevil

To vypadá přesně jako náš dračák :) Šestistěnka je v tom už odzkoušená.
Hody na útok a na obranu jsou už v základu šestkou.
Hody na pasti není problém upravit na šestku - rozsah bonusů vlastností tomu i dost odpovídá (max +5 znamená že necvičený floutek takového hrdinu nepřekoná, maximálně vyrovná, ale kdo má +5, že jo?).
A procenta se dají nahradit hodem na past. Je to trochu hrubší, ale aspoň je každý bod znát. A stejně se procenta používala hlavně u zloděje, kde je vhodné srovnávat jeho šance proti aktuální situaci. (Má v tabulce 80% pravděpodobnost šplhu? Ehm, na žebřík, stejně jako na hladkou zeď? Aha, PJ to může brutálně upravit po svém.) Při použití pasti tím rovnou určíš, jak je těžké to překonat. Víš, že necvičený civil s +1 k OBR nemůže nikdy překonat zeď obtížnosti 7 a víc. Takže běžná zeď bude okolo této hodnoty. Vězeňská bude lepší >10.

Takže bych začal přemýšlením, jestli chceš procenta (někomu se líbí a dobře se mu s nimi pracuje). Jestli ne, nahraď to pastmi.
Pak už je jedno, jakou kostkou na ně budeš házet, její rozsah určuje jen sílu náhody.
Autorská citace #13
19.1.2017 11:44 - Delph
Jerson píše:
A ještě jedna věc - na procentní hody sere pes. Vážně, ve stolní hře je to naprosto zbytečný oser s nulovou přidanou hodnotou. To minimum situací, kdy je třeba hodit 01 a ono padne nemůže vyvážit zvýšenou náročnost každého dalšího hodu i návrhu samotné výše náročnosti.


tak právě v DrD je spousta věcí založených na % - kouzleník, zloděj i alchymista a pokud bych chtěl snadněji přebrat tato povolání, tak by se hodilo je ponechat. Ale dá se to taky nějak zapracovat... jen to vezme všechno víc času.
Autorská citace #14
19.1.2017 11:45 - Colombo
k6, k10 (úspěchové), k10, k20 (lineární pravděpodobnost);

úspěchové: Házíš větším počtem na úspěch. U k6 nastavíš úspěch 1/3 případů, u k10 máš větší šanci. Hod je pak vlastně bernulli trial https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_trial, má to poměrně dobré vlastnosti a do jisté míry je to "intuitivní". Jenže, pořád je to postavené na trochu složitější pravděpodobnosti a zjistit pravděpodobnost úspěchu není tak jednoduché, pokud nemáš tabulky nebo tak. Navíc pak zjistit rozdíl mezi 5 a 6 kostkama, aby si věděl, co je lepší do jaké situace (nedej bože, aby si měl ještě hodnocený úspěch). To už je pak peklo na počítání a od stolu to nedáš.

lineární: Naprosto primitivní počítání, díky toho, že je to na dobře počitatelné úrovni (0.05 nebo 0.1 -> 5% a 10% je mnohem intuitivnější než nějaké třetiny, dvanáctiny atp.), jakékoliv bonusy mají lineární vylepšování (oproti předchozímu, kde má každá další kostka menší a menší vliv na úspěch). Pokud použiješ k10, tak mají bonusy poměrně velkou úlohu a musíš je používat opatrně (DrD 2: +1 za vybavení, +1 za dočasný předmět a pak třeba +1 za situační výhodu by mohlo fungovat spíše než počítat +1 za každý kus magické výbavy). U d20 můžeš defacto použít dvojnásobné množství bonusů než u d10, takže tam těch kusů šrotu můžeš mít víc.

Tady si všimni jedné zajímavé věci rozdílů mezi úspěchovým a lineárním hodem vzhledem k často exponenciální ceně větších skillů (z 1->2 to stojí dost méně než 2->3). Takže zatímco u lineárního hodu se ti dramaticky zvedá cena každého bodu na kostce, zatímco jeho vliv zůstává stejný, což je tak trochu nutí se to snažit zvednou dalšími bonusy (pokud jsou levné), u úspěchového hodu to tak neplatí a jsi penalizovaný v podstatě dvakrát, jak vzrůstající cenou skillpointu, tak menším vlivem každého nového skillpointu na pravděpodobnost úspěchu.

No a pak jsou tu ještě součtové (2k6, 3k6) a ty bych raději úplně vynechal. Ty snad nemají výhodu žádnou. Jako teoreticky tam můžeš mít nějakou výhodu normálního rozdělení a nějaké skillpointy ti pak posunují jeho střed... ale je to totálně neintuitivní a navíc, jestli si dobře pamatuju, to hodně závisí na tom, jak můžeš zkombinovat kostky tak, aby si dostal jejich součet. Pak pokud vím se ti může stát že číslo ve středu součtů bude mít méně kombinací (a tedy pravděpodobnost jeho hodu bude menší) než nějaké jiné číslo.
Autorská citace #15
19.1.2017 11:52 - York
Colombo píše:
úspěchové: Házíš větším počtem na úspěch. U k6 nastavíš úspěch 1/3 případů


Tohle je, mimochodem, špatnej nápad - hod pak děsně haluzí. O dost lepší je 1/2 a úplně ideálně 2/3. (Říkám to na základě poměrně dlouhé zkušenosti se SR 4e).


Colombo píše:
To už je pak peklo na počítání a od stolu to nedáš.


Což je v podstatě dobře, přotože smyslem je hrát RPGčko, ne dělat domácí úkoly ze statistiky.


Colombo píše:
u úspěchového hodu to tak neplatí a jsi penalizovaný v podstatě dvakrát, jak vzrůstající cenou skillpointu, tak menším vlivem každého nového skillpointu na pravděpodobnost úspěchu.


Jakpak to? Pokud máš u každé kostky stejnou pravděpodobnost na to, že padne "hit", tak každá kostka přidá stejnou šanci na to, že ti padne o 1 úspěch navíc.

Když to řeknu jinak: Pokud máš šanci nastavenou na 1/3, tak potřebuješ průměrně 3 kostky na 1 "hit". To mi přijde celkem intuitivní.
Autorská citace #16
19.1.2017 11:53 - Delph
Šaman píše:
Hody na pasti není problém upravit na šestku - rozsah bonusů vlastností tomu i dost odpovídá


tak hlavně jde nahradit hodem k6+ a brát to jako hod na útok proti obraně pasti...
a na procentech vyloženě netrvám - základní povolání bych i tak rád předělal dost od základu, ale právě krom zloděje a hraničář+chodech. Ti mě přijdou zatím docela slušně udělaní.
Autorská citace #17
19.1.2017 11:53 - LokiB
Šaman píše:
Má v tabulce 80% pravděpodobnost šplhu? Ehm, na žebřík, stejně jako na hladkou zeď.)

nene :) hladká stěna má vyšší náročnost

Jestli lidem nevadí "hrubost" d6, tak je to dobrá kostka. v praxi to pak má dopad, že když zloději v DrD každou úroveň přidáš 2%, tak v DnD na d20 přidáš +1 každé třeba 3 úrovně, tak v d6 mu přidáš +1 jednou za 9 úrovní, aby to číselně trochu odpovídalo ... což může některé hráče ... zlobit ... že je takovýto progres postavy pomalý.
nicméně třeba můžeš mít i systém bez progresu, když to hráči zkousnou.
Autorská citace #18
19.1.2017 11:53 - Šaman
Delph píše:
v DrD je spousta věcí založených na % - kouzleník, zloděj i alchymista

Zloděje není problém upravit na pasti, viz výše.

Kouzelníka je nutné upravit, jinak je prostě elf s dobrým hodem na INT must have. Kouzelník často kouzlí v kritické situaci za většinu své many a špatný hod na selhání kouzla tak může odsoudit celou družinu. Kroll šaman je opravdu nehratelný (zatímco po pár úpravách, kdy se sice nedokáže naučit silnější kouzla, ale ta nízká má stoprocentní, je to docela bijec na blízko se svojí planoucí holí - rozhodně fajn postava pro netypické hraní :).

Alchymista by se musel trochu promyslet, ale nemyslím, že by se bez procent neobešel. Ne každá družina ho ale uznává (jeho existence tak, jak je popsaná v pravidlech, může vcela rozhodit vojenský systém)
Autorská citace #19
19.1.2017 11:54 - Delph
York píše:
Netuším, o čem mluvíš. Můžeš dát nějaký příklad?

to jsme dva
Autorská citace #20
19.1.2017 11:56 - Pastýř
Za me rozhodne k10. Pokud tam chces to plusko, muzes to omezit napr. max.20. To uz je celkem pekny rozsah, ale odlisne rozdeleni nez u d20. Pak budes mit na vsechny hodnoty do desitky 10% a na vsechny nad desitkou 1%.
K10 muzes vyzit ke spouste ruznych hodu, aniz bys musel mit vsechny opravy v miniaturnich cislech.
A v neposledni rade, vetsina populace uvazuje v desitkove soustave. Bude se ti s tim dobre pocitat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085873126983643 secREMOTE_IP: 3.141.202.187