Kultura

sirien
18.9.2016 19:34
Knihy fantastiky
srsly, jak sme tu bez takovýhle diskuse mohli celý ty roky vůbec žít?
Autorská citace #61
11.1.2017 16:54 - sirien
Aegnor: nikoliv; za čerstvého konvertitu :)

Problém s Gaimanem je v tom, že každá jeho knížka je hodně odlišná od ostatních. Sice tam po čase začneš rozeznávat všude jasně Gaimanovskej "rukopis", ale je to takové jakože vždycky Gaimanovské, pokaždé jiné.

Hvězdný prach je moje jasné doporučení a to i v případě, že už si viděl film (film se na dost místech liší - dobrým způsobem, ale liší). Je to excelentně napsaná "výpravná" pohádka (hrdina jdoucí někam atd.) v Gaimanově stylu (při psaní nebyly konzultovány žádné děti - což poznáš hned někde v druhé kapitole). Pokud si neviděl film, doporučuju taky hned po dočtení.

Američtí bohové jsou po Nikdykde druhá klasika urbanfantasy žánru, ale typ příběhu je hodně jinej - je to dost víc heroic (kompetentnější hrdina, rozsáhlejší příběh kde jde o víc než o postavy) a hlavně to je napsané takovou docela dost "těžkou" formou, resp. není to "lehké čtení".

Anansiho chlapci jsou volné pokračování Amerických bohů (velmi volné - jiné postavy, jiný příběh, naopak to je o postavách... stejný je jen svět a "typ" hrdinů), které je naopak o hodně "lehčí" a uvolněnější a dost easy-to-read.

Koralina je druhá Gaimanovská pohádka, naprosto odlišná od Hvězdného prachu - hororově depresivní a "komorní". Je dobře napsaná, ale osobně mi nějak nesedla, spousta lidí jí naopak miluje (film jsem neviděl, ale všichni ho hrozně chválej)

Oceán na konci uličky je hodně dobrá knížka, ale hodně zvláštní - je to z velké části dost abstraktní Gaimanova introspekce, napsal to když byla Amanda Palmer na turné jen protože se mu hrozně stýskalo v podstatě jen do šuplíku a ona ho pak přiměla to vydat. Doporučuju až po přečtení jiných Gaimanů (ideálně po Amerických bozích nebo aspoň Anansiho chlapcích).


Dál tu sou dva excelentní povídkové sborníky, opět se dost liší, povídky jsou v nich seskládané tak že jsou ze stejného stylu, ale opět od sebe odlišné, každému se některé líbí víc než jiné a u každého to jsou jiné. Awesome věc je, že v úvodu má vždycky krátké povídání ke každé té povídce kde píše, jak ta povídka vznikala, proč, co jí ovlivnilo atd.

Křehké věci jsou sbírka spíš fantaskních a urbanfantasy povídek.

Kouř a zrcadla jsou sbírka realističtějších, časopisových a pornogra- dobře, erotických povídek

(Gaiman kdysi v začátcích psal povídky pro Playboy btw. Jednou k tomu vyprávěl i awesome storku o svých začátcích jak lhal nakladatelům o tom pro koho psal, ale nakonec později psal pro každého o kom na začátku lhal že pro něj psal dřív, takže vlastně nelhal, jen je uvedl v časově špatném pořadí vůči danému okamžiku svého života :D )


No a pak tu sou samozřejmě komiksy a to:

Sandman: Awesome komiks o Morfeovi, vládci snů, jednom ze Sedmi Věčných (Smrt, Sen, Osud, Delirium, Touha, Zkáza, Zoufalství) - bytosti, které stojí v řádu Universa nad anděli i bohy. Fakt těžko se popisuje, o čem to je - jednotlivé díly obvykle vypráví nějaké příběhy kde je Sandman spíš na pozadí, další díly jsou ale přímo o Sandmanovi a celé to postupně vypráví příběh, o kterém Gaiman prohlásil, že se mu "vymkl z rukou, začal žít vlastním životem a rozjel se někam, kde ho on sám nechtěl mít a jemu pak nezbylo než jen koukat, kde skončí". Zrovna vychází znovu od začátku v reedici.

Smrt je spin-off Sandmana, nepřekvapivě o jeho starší sestřičce Smrti. Ještě jsem nečetl (ty komiksy sou tak kurevsky drahý!!!), ale ta postava je tak awesome že vědět že tam je, du spáchat sebevraždu.

(tohle má ještě jeden spin-off a to Lucifera, ale ten už není od Gaimana - jde ale o postavu Lucifera tak jak se objevil v Sandmanovi a sleduje jeho další osudy po Luciferově posledním setkání se Sandmanem v Sandmanovi. Taky awesome postava, taky sem ještě nečet. Ten seriál co "podle toho" udělali ignoruj, je to vůči předloze hrozná sračka).

Jo a pak bych ještě zmínil ty dva díly Doctora Who - Doctor's wife a Nightmare in Silver.


Naštěstí máme mléko sem nečet, Odd and the Snow Giants taky ne (ještě to co vím nepřeložili a já mám Gaimana komplet v češtině, tak ho dál sbírám v češtině...)
Autorská citace #62
11.1.2017 20:21 - chrochta
Dobrá znamení rozhodně doporučuju, Hvězdný prach taky (a snad ještě víc než Znamení).
Autorská citace #63
11.1.2017 22:38 - sirien
Jo vidíš, Dobrá znamení, samozřejmě... výsledek spoluatorství Gaimana a Pratchetta - geniální dílo přeplněné Pratchettovským humorem a Gaimanovským storytellingem.

Tak to je o... Armageddonu, Peklem ztraceném Antikristovi a o démonovi co ani tak nepadl, jako se spíš vycházkovým tempem snesl k zemi a o andělovi, který strávil příliš mnoho času na Zemi v jeho přítomnosti. Cokoliv víc je asi nepopsatelné, i když co stránka, to něco, co jde hláškovat navěky :D
Autorská citace #64
12.1.2017 06:09 - Vojtěch
A španělské inkvizici... Olé!
Autorská citace #65
12.1.2017 07:33 - Colombo
Jn, španělskou inkvizici tam nikdo nečekal.
Autorská citace #66
12.1.2017 08:33 - Vojtěch
Tu nikdy nikdo nečeká!
Autorská citace #67
12.1.2017 08:54 - Merlin
:) SPAD právě čtu..Kotleta kapří do mých oblíbených KKK...Kulhánek, Kotleta, Kopřiva
Autorská citace #68
12.1.2017 13:17 - Zlovlk
Merlin: hm.. nebudu tě ovlivňovat svým názorem na Spad, bohužel dopadl podobně jako Zakuti v oceli od Žambocha.

Dle mého vrchloem letošního fantasy roku trilogie Prachmistři.

Jinak si dovolím upozornit na povídkovou sbírku s editorem GRR Martinem a G. Dozoisem darebáci, kde přispěli kromě GRR třeba Abercrombie, výše zmíněný Gaiman, Scott Lynch (pokud jste nečetli knihy o Lockem Lamorovi, vřele doporučuji), Garth Nix, můj oblíbený Patrick Rothfuss a další velmi zajímavá jména..

http://fantasya.cz/clanek/soubor-povidek-ktery-rozhodne-neni-darebny
Autorská citace #69
12.1.2017 16:03 - Demonica
Ještě bych ke Gaimanovi přidala sbírku povídek Trigger Warning (Předběžné varování).
Autorská citace #70
12.1.2017 16:27 - sirien
Jo, předběžné varování... ta knížka má v úvodu napsáno, že vás příběhy z ní mohou rozrušit. Což je myslím docela pravdivé.
Autorská citace #71
12.1.2017 20:40 - Vojtěch
Ještě jsou u nás přeložené pohádka Spáčka a Vřeteno, což je spíš umělecká záležitost (dobrý, ale krátký štěk a hodně ilustrací).
Autorská citace #72
13.1.2017 18:03 - Ebon Hand
Merlin: Kotleta kapří ko kých koblíbených KKK...Kulhánek, Kotleta, Kopřiva? :D
Autorská citace #73
13.1.2017 18:12 - Merlin
Ebon Hand píše:
Merlin: Kotleta kapří ko kých koblíbených KKK...Kulhánek, Kotleta, Kopřiva? :D


ano..ká je prostě ká
Autorská citace #74
24.5.2017 11:17 - B1rd
Dneska rano jsem docetl Norse Mythology od Gaimana. Cetlo se to dobre, dal jsem to opravdu jednim dechem a bylo to fakt kouzelne. Material je sam o sobe super a to Gaimanovske pojeti tomu dodava dalsi rozmer. A mel jsem to v hlave jeste s dabingem - Chris Hemsworth, Anthony Hopkins atd., kterej jsem nejak nedokazal vytesnit. Jediny co me mrzelo bylo, ze se toho dochovalo tak malo.
Autorská citace #75
24.5.2017 13:54 - Jerson
Četl jste někdo Ready Player One od Ernesta Cline, případně jeho další dílo Armada?
Prokousávám se už tím druhým, první mám přečtené.
Autorská citace #76
25.5.2017 08:20 - Ugy
Četl jsem obě postupně jak vycházeli a musím říct, že zatímco z Ready player One jsem byl vyloženě nadšenej tak Armada mě dost zklamala. V RPO se ta posedlost geek culturou dala vysvětil tím Egghuntem a vlastně celý příběh na tom jen stál a bylo to skvěle udělaný. Armada mi přišla jako pokus vytvořit něco podobně cool, kterej ale alesepoň u mě dost selhal. Protože ta zápletka mi v některejch místech přišla dost stupidní.
Autorská citace #77
25.5.2017 08:26 - Argonantus
Stran tohoto http://www.d20.cz/diskuze/kultura-diskuze/51890.i61.html#i61
za mne je nejdůležitější Gaymanova kniha Nikdykde, tím to všechno spustil a nastavil si sám sobě pravidla.
Coby hodnější, naivnější a pohádkovější varianta Barkera. Vlastnbě urban fantazy vynalezl, dá se tvrdit.

Dál mi vyhovuje paradoxně ta dětská linka jeho věcí, Hvězdný prach, Koralina, ale třeba i Kniha hřbitova.
Ty "dospělé" věci jsou trochu měkké.
Autorská citace #78
25.5.2017 08:43 - Jerson
Ugy - právě jsem se v Armadě dostal ke zlomovému bodu a musím říct, že sdílím tvé pocity - je to šíleně přitažené za vlasy. Vůbec nechápu ty oslavné texty na zadním přebalu, jestli ti všichni ti lidé fakt myslí, že to je tak dobrý příběh, nebo jen prostě dostali dost zaplaceno za propagaci.
Každopádně první knížka se tvářila, jako že dává smysl hraní videoher a rochnění v kultuře 80. let ve svém vlastním rámci, tak Armada vypadá, jako když se snaží zdůvodnit nezřízené pařanství v reálném světě, a v tom dost selhává.

Navíc obě knížky oslavují sólisty, a zvláště v hromadných bojových hrách jsou sólisté dost na prd. No nic, dočtu to.
Autorská citace #79
25.5.2017 09:01 - Ugy
Jerson - Tak dej vědět až dočteš docela by mě zajímaly tvoje názory na konec. Pravda ten sólismus tam je silnej. Pravda je že u RPO se tak nějak dá pochopit (jdou mu po krku a on chce vyhrát sám atd). V Armadě je to fakt místy šílenost no. Taky sem měl z přebalu knihy a recenzí na ni podobnej názor. Všichni známí co to četli se se mnou shodli, zatímco s recenzema jsem se úplně rozcházel.

Trochu offtopic kdysi jsem někde četl že by Ready Player one měl být natočen jako film.

EDIT: ha nalezeno https://www.csfd.cz/film/410534-ready-player-one/
Autorská citace #80
25.5.2017 10:33 - B1rd
Argonantus píše:
Stran tohoto http://www.d20.cz/diskuze/kultura-diskuze/51890.i61.html#i61
za mne je nejdůležitější Gaymanova kniha Nikdykde, tím to všechno spustil a nastavil si sám sobě pravidla.
Coby hodnější, naivnější a pohádkovější varianta Barkera. Vlastnbě urban fantazy vynalezl, dá se tvrdit.

Dál mi vyhovuje paradoxně ta dětská linka jeho věcí, Hvězdný prach, Koralina, ale třeba i Kniha hřbitova.
Ty "dospělé" věci jsou trochu měkké.

Neverwhere byla prvni co jsem cetl a jedna z mych oblibenych. Ja od nej mam skoro vsechno, nektery veci v obou verzich. Nevim, jestli uz jsem narazil na knizku nebo komix, ktera by se mi vylozene nelibila od nej.

No a ktery byly teda ty mekky veci?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089766025543213 secREMOTE_IP: 54.166.223.204