Kultura

sirien
18.9.2016 19:34
Knihy fantastiky
srsly, jak sme tu bez takovýhle diskuse mohli celý ty roky vůbec žít?
22.3.2023 14:20 - York
sirien píše:
Jak moc se mi chce číst další Mistborny asi ukáže až budoucnost, ta storyline je uzavřená docela kompletně.


Jak říkáš, storyline Mistborn trilogie je uzavřená. Ostatní věci má smysl číst, jen pokud tě zajímá Sandersonův svět.

V tomhle vlákně jsou moje poznámky z doby, kdy jsem to četl.

Pokud nechceš číst Sandersona celýho, tak si určitě přečti The Emperor's Soul (to je hodně krátký a dobrý) a pak se pusť do The Stormlight Archive.
22.3.2023 16:12 - LokiB
Dobře, přemluvili jste mě k utracení kreditu na Audible ...
22.3.2023 18:29 - pilchowski
Pokud někdo čtete česky Frenchovy Souzené země, ode dneška je v distribuci poslední díl trilogie - Svobodní bastardi.
22.3.2023 21:53 - Tarfill
Díky za echo pilchowski, to je příjemná zpráva!
Druhý díl jsem ještě nečetl, ale pokud bude alespoň z poloviny stejně dobrej jako jednička, tak budu chtít i ten třetí... :-)
30.3.2023 09:48 - crowen


Minuly rok som tu ospevoval Hell divers, teraz vysiel prvy diel po cesky. Ak ste necitali / nepocuvali po anglicky, urcite si to dajte cesky, je to velmi dobra kniha. https://www.legie.info/kniha/22562-nicholas-sansbury-smith-do-pekel

Akurat budete musiet prezit tradicne na kokot preklad. Hell divers - pekelni potapaci. Preco nie paragani, vysadkari atd? Su tam vzducholode, ktore podla prekladu "levituju". Vysadkari neskacu, ale potapaju sa... Proste preklad uplne na picu, ale to je uz standard pri prekladoch zial bohu.
30.3.2023 09:58 - crowen


Zelezne srdce

Paradna fantasy o vikingovi v 10. ci 11. storoci, detektivka v Parizi, co sa zvrhne na poriadnu akciu. Je to druhy diel, cita sa to velmi dobre.

Miestami to pripomina Zambocha miesaneho so Sapkowskim (niektore postavy, fakty, sceny mi pri citani pripominali rozne scenky / postavy z knih o Koniasovi, Baklym a Zaklinacovi) ale su to skor odkazy, ako vykradacka. Urcite odporucam.
23.4.2023 13:19 - LokiB
Mistborn ... chápu, proč je to populární. Zajímavý svět, zajímavé postavy, zajímavá magie.

Co mi na tom nesedlo:
* popisy soubojů a obecněji i používání magie. je to repetitivní a poslouchat po sto padesáté, že Vin něco pálí ... asi to má někdo rád, mě už to pak nudilo
* vyvrcholení děje ... jako by ho tlačil čas a prostor a řekli mu: do týdne musíš ve dvou kapitolách knížku dokončit. Bum bum prásk.
* genialita Vin ... asi s věkem už nejsem takový fanoušek geniálních adolescentů :) že během krátké doby vymyslí to, co "zkušení" nevymysleli za více než tisíc let ... hmm, trochu laciné.
* celkové pojetí "plánu" mi přišlo děravé, i když se Sanderson snaží zvraty opodstatnit proč něco. Ale zas z RPG jsem zvyklý, že i špatné hráčské plány potřebují uspět :)

Jako nelituju, že jsem to četl. Jen nevím, jestli se mi chce do dvojky, když ji sirien označil jako "slabší".
23.4.2023 16:06 - sirien
Loki: Pojďme hrát hru "ano, ale... ale..."

ANO, ty popisy allomancie jsou po nějaké době repetetivní, ALE pak dál to má místy význam, když tam začnou blbnout s nějakýma pokročilejšíma technikama, vychytávkama nebo dalšíma kovama, tak se tam objeví ochylky ze kterých poznáš že se něco/co se děje. ALE ano, jsou repetetivní. Osobně mi to až tak moc nevadilo, je to jedna věta v odstavcovym popisu.

ANO Vin je napsaná dost "prodigy" stylem a je to záměrně, ALE(1) poněkud jí křivdíš mi přijde - zaprvé "genialitu" až tak moc neprojevuje, zadruhé na konci přišla na to na co přišla, i/zejména protože měla informaci, kterou nikdo jinej před ní nikdy neměl). ALE(2) ve skutečnosti to tak sice ve Final Empire vypadá, ale později se dozvíš, že actually not so much a některé její talenty a... rozhodnutí? ...mají nějaké hlubší důvody (které nejsou retconované - hledal sem to a Sanderson to podle všeho fakt promyslel předem) - Vin neni tak "náhodná", jak ve Final Empire vypadá. A ten background je ve skutečnosti dost cool. Ale tohle je fakt horzný spoler-minový pole, kdy se nedá říct prakticky nic bez toho abych ti neprozradil něco co nechci.

ANO, plány nejsou dokonalé. ALE to be fair, tak mnohé historické plány také nebyly a věci mnohdy probíhají spíš tak že je s nějakou přípravou uvedeš do pohybu v nějakém směru a pak se snažíš improvizovat za pochodu a v tom směru je udržet, takže to vlastně působí i skoro důvěryhodně. ALE je pravda, že nějaké rezervy v té heist lince tam skutečně sou.


Vyvrcholení děje je záměr. Sanderson se k tomu někde vyjadřoval že věděl že lidi budou vědět že čtou trilogii, takže SPOILERS PRO FINAL EMPIRE budou čekat že prostě hlavní záporák přežije, protože tam musí být ještě ty další dvě knížky, že jo - takže tam pak na konci to napsal aby to vypadalo že to tak fakt bude, ale pak najednou hrdinové zvládnou zvítězit a Lord Rulera sejmou. A další knížky jsou o... well. Když napíšu "následcích" tak snad nic nespoiluju - ale ve skutečnosti jsou i přímým pokračováním, protože pak zjistíš, že to co se dělo ve Final Empire ve skutečnosti není hlavní linka příběhu, která se tam děla (ne, nenamáhej se, neměl si nejmenší šanci to tam vidět, protože to je všechno ukázané až ve druhé a zejména třetí knížce - max. to doceníš když to budeš číst znovu a budeš už vědět že některé arbitrárně/náhodně působící věci a postavy - např. Vin - ve skutečnosti mají své odůvodněné místo v celém širším schámatu věcí.


Anyway - dvojka je pořád v pohodě. Slabší, ale ne špatná. Hodně trpí takovym tim "druhym dílem trilogie", když prostě cítíš že jednička stojí sama za sebe, ale dvojka je přemostění k trojce. Ale trojka je pak zas hodně dobrá.

Celkově se to IMO vyplatí dočíst. Už jen abys docenil celý to Sandersonovo plánování a rozmýšlení a hinty co to propojují od jedničky po trojku.

Nebo jinak - pokud si přežil Butcherovy Battle Grounds, tak si úplně v klidu pusť dvojku Mistborn a litovat nebudeš :D
23.4.2023 17:26 - LokiB
sirien píše:
ne, nenamáhej se, neměl si nejmenší šanci to tam vidět, protože to je všechno ukázané až ve druhé a zejména třetí knížce


No, tak ono nemálo prozradil popis těch dalších knížek na audible, že :D


sirien píše:
pokud si přežil Butcherovy Battle Grounds


Věřil bys, že už vlastně nevím? Doposlouchal jsem to, nebo jsem to v půlce vzdal ... hele, možná že doposlouchal, ale vlastně si ten konec nepamatuju. Když si to čtu v popisu, tak mi to sem tam něco připomíná, ale celkově už fakt vůbec nevím :)

Asi je to i tím, že u poslouchání knížek mám menší schopnost "zapamatování" než při čtení (poslech je pro pomatování horší než vizuál, aspoň pro mě).

Jako já si ten druhej díl koupil za volné kredity na audible už dřív, jen se mi do něj nějak moc nechce.
23.4.2023 19:35 - sirien
Loki: ah, well... to je anotace na přesdržku no, co na to říct.

Si ten druhej díl pusť a myslim že se chytneš. Vždycky to můžeš vypnout :D
26.4.2023 10:29 - CyberAlex
Dnes vyšla audiokniha Legenda o Drizztovi - Temný elf 1: Domovina. Ukázka zde. Jsem docela zvědavý, zda se jim to vyplatí a vydají alespoň celou trilogii. Audioknihy ze světů D&D by byly fajn, tak snad se nám tu po filmu Honor Among Thieves trochu rozšíří trh a zájem o značku D&D.
20.5.2023 01:48 - sirien
Marťanská kronika (Bradbury)

Drsný zklamání, od začátku a pak se to už jen zhoršovalo. Osidlování Marsu jako alegorické zrcadlo/komentář osidlování Ameriky a divokého západu na mě absolutně nefungoval a přišel mi stejně lacinej jako lame. Kosmonauti jako testosteronoví nedisciplinovaný kovbojové byli cringe jak svině. Někde ve čtvrtině jsem na moment přemejšlel, jestli se kultura tak posunula že se vnímání profesionality tak změnilo, ale pak sem tu myšlenku zahodil, protože problém byl očividně v autorské koncepci, ne době vzniku.

Svym způsobem je fascinující, co kdysi prošlo jako áčková sci-fi. Protože upřímně, tohle je shit bez ohledu na očekávání spojená s Bradburym. Ta pověst "pohádkové" a "nedospělé" literatury je při pohledu na Marťanskou kroniku najednou o dost pochopitelnější.

První půlka je špatná.
Je tam zajímavá fun momentka s telepatickejma marťanama, který (MINOR SPOILERS) ignorujou meziplanetární návštěvu, protože mají za to že jde jen o marťany se schizofrenií, co projektují své bludy a halucinace na ostatní. Což jako lol. Škoda, že se s tim nikde dál nepracuje a celé to je vlastně opuštěné jako namátková myšlenka co Bradburyho napadla.

Obecně mám víc a víc pocit, že vizionářství mnoha SF autorů není ani tak v podstatě jejich děl, jako spíš v náhodných myšlenkách které hází ve velkém na zeď s tím, že občšas se nějaké trefí - ty si pak pamatujeme (jako např. vizi společnosti s hormonální antikoncepcí z Clarkova Konce Dětství), všechny ty WTF minutí míjíme.

Anyway, první půlka byla špatná.
Druhá půlka - byla hrozná. Celá knížka se změní v sérii v podstatě nesouvisejících a nijak moc zajímavejch povídek zobrazujících postupné momentky ve vývoji Marsu a lidské společnosti. Samy o sobě nejsou moc zajímavé. Do ničeho zajímavého se neskládaj, všechno to čitelně směřuje k atomové válce a reakce společnosti jsou povrchně nesmyslný a jejich uvěřitelnost je nulová.

Zajímavá momentka tam je vize nějaké morální policie (dneska ustřelená představa, v post-druhoválečné Americe s jejími anti-komunistickými witchhunty a hysterií asi dobově pociťovaná slippery slope hrozba) jdoucí po knihách - podobně jako ve Fahrnheit 451, nejspíš Bradburyho oblíbený motiv/stihomam.


Anyway, do NOT recommend. A popravdě i když Fahrenheit 451 byl vlastně příjemný překvapení, tak mám docela pochybnost že se mi chce nějakého dalšího Bradburyho číst, ten depresivní motiv brblání nad negativním směřováním společnosti bez nějakého hlubšího prokreslení u něj začíná bejt dost cítit. I to co mě ve Fahrnheit relativně oslovilo mi víc a víc přijde víc jako zpětná projekce věci na dílo než naopak popř. jako random hit spíš než jako trefná vize.
24.5.2023 20:18 - Jerson
Přečetl jsem si komiks Američtí bohové a mám silný pocit, že to nemá konec. Ani uzavření.
Může mi někdo říct, zda kniha končí taky tak otevřeně?
24.5.2023 20:30 - sirien
Ne, Američtí bohové končí vcelku normálně.
Je to teda těžší knížka na čtení, ten příběh neni úplně přímočarej a ten ending neni úplně nárazová momentka, ale v určitou chvíli se ty rozehrané věci vypořádají a ten příběh logicky skončí nějakym závěrem, včetně toho že tam ty důežitější postavy mají nějaké epilogy.
24.5.2023 22:00 - Jerson
Tak jo, půjčím si i knížku.
24.5.2023 22:35 - LokiB
Jerson: a který z komiksů jsi četl? :)

https://digital.darkhorse.com/series/815/american-gods
24.5.2023 22:38 - Jerson
Aha, tak jen ten první, v knihovně mi o těch dalších neřekli.
24.5.2023 23:37 - sirien
Aha. Tak když nedočteš do konce tak je těžký mít závěr :D
Každopádně moje zkušenost je že si i tak stojí za to přečíst knížku, tyhle komiksy konkrétně sem nečet, ale u Gaimana obecně platí že tentýž příběh v jiném formátu mívá vlastní novou přidanou hodnotu, takže obojí bude mít svoje navíc nad tim druhym.
25.5.2023 00:13 - LokiB
Ha! Kam se na mě hrabe Sherlock Holmes, napadlo mě to hned :)

Každopádně díky Jersone za pobídnutí, na Americké Bohy se chystám dlouho a dám si je fronty za Mistborny (u druhého dílu jsem teprv ve třetině, protože od Dálavy jsem většinu času nemocnej a nejezdím do práce, takže na poslouchání není tolik času).
Ale zatím ten druhej díl není tak hroznej ... teda, není kór moc zábavnej, ale do auta dobrý :)
25.5.2023 01:18 - sirien
Sem nemocnej, nejezdim do práce a proto mám míň času na knížky... je velmi moderní first world problem :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079427003860474 secREMOTE_IP: 3.236.112.101