Problém Tří Těles
Ať už shodou okolností nebo z mojí podstaty mi PTT přišlo ve své podstatě podobné Spasiteli Duny. Opět je to sociologický a psychologický román na pozadí sci-fi reálií, tentokrát tedy zejména z našeho světa. Podoba je to tedy vnitřní, nikoli v příběhu samém.
Spoilery už tu dával sirien celkem hustě, tak se nebudu žinýrovat - berte implicitně, že tu jsou.
Moje povědomí o historické etapě Činy v druhé polovině 20. století je bohužel větší než sirienovo, takže reálie běsnění kulturní revoluce, rudých gard a celkového šílenství maoistické doby znám lépe, než bych snad i chtěl. Byla to hnusná doba, ve které se děla hrozná zvěrstva a PTT v tomhle dokáže dobře přinést na krátkých konkrétních osudech několika lidí atmosféru té doby, aby si čtenář udělal představu (trochu násilnou), kde se v hlavní hrdince "historické linky" bere její nenávist k lidstvu a touha po jeho přetvoření.
Je tu i hezký příběhový oblouk, aby byla beznaděj načrtnuta i na kratičkém příběhu epizodních postav tří mladičkých rudých gardistek, které na počátku terorizují vzdělaného otce hlavní hrdinky, aby se s ní na konci po mnoha letech setkaly a v krátkosti jí vylíčily své vlastní trudné osudy. Čtenář tak vidí, že je jedno, jestli jste přímou obětí revolučního běsnění, nebo jeho vykonovatelem - váš osud bude žalostný ve všech případech. Což je jistě motiv společný všem revolucím (jakobíni a jejich oběti by mohly vyprávět).
Co pro mě bylo při poslouchání podstatné - uvědomit si, že se jedná o čínského autora (toto budu opakovat vícekrát). Definuje to jak chování a jednání jednotlivých postav - tam, kde sirienovi (oprávněně) vadí ploché, jednorozměrné postavy, je třeba vidět, že to je pro určitý tamní žánr typické, tak i mnohá zákoutí příběhu samotného. Když chce na konci nepřizpůsobivý policista Ta'Š defétistickým postavám vědců vnuknout vůli bojovat proti přicházející mimozemské agresy, udělá to pomocí alegorické vyjížďky. Vyveze dva vědce daleko za Peking (a oni se nebrání, odevzdaně ho následují), aby jim ukázal pole obsypané sarančaty ... a při pohledu na mračna hmyzu si pochopitelně oba vědci uvědomí (v kontextu dříve popsaného srovnání "mimozemšťani nás vidí jako hmyz"), že vlastně hmyz je nezničitelný, tak tedy i lidstvo by mohlo být nezničitelná a hurá, má smysl se snažit, má smysl bojovat. Jako by to vypadlo z příručky "uvědomělých hrdinů".
Zde se ztotožním se sirienm, že Ta'Š je nejsympatičtějším, i když stále plochým, hrdinou knížky.
Hlavní postavy ve skutečnosti příliš nekonají, vše se jim převáže "děje". Jsou pasivními účastníky a pozorovateli a jejich rozhodnutí, ač vlastně osudová, jsou stejně tak spíše už dopředu daná, takže nepřekvapí.
Čínské (obecněji asijské) zázemí autora mi připomělo mnoho asijských filmů z filmových festivalů 90. let ... tam jsou podobné postavy jako Ta'Š, typy antihrdinských osamělých policajtů, ovšem úplně jiného druhu než známe z evropské či americké scény. Opravdu, kdyby se chtěl někdo na postavy dívat evropskýma očima, tak jim bude těžko rozumět, těžko se zbaví pocitu "jak to, že mu tohle prošlo? proč je reakce okolí takováto, vždyť takhle by se nikdo nechoval?" ... ano, v Evropě by se takhle nikdo nechoval. Ale pro asijské příběhy je to velmi typické. Chce se to na tuto vlnu naladit, aby nebyl člověk otrávený z pocitu nelogičnosti.
Vlastně všechny "minipříběhy" ve virtuálním Světě Tří Těles, který jako online hru naprogramovali zastánci trisolarianů pro verbování dalších členů, jsou velmi WTF. Stejně jako celý smysl té hry. Ale je to psáno čtivě, podněcuje to fantasii na bázi známého. Historických postav a jejich načrtnutého charakteru a příspěvku k řešení problému tří těles, které hlavní postava coby zpočátku anonymní hráč pozoruje, v dalších kolech hry pak s nimi spolupracuje či jim představuje svoje řešení.
Historická linka působí reálně a opravdově, taková byla doba. Ale je dost málo sci-fi ... konec konců program SETI a pokusy o zachycení signálů je tu přes 20 let znám široké veřejnosti.
Moderní linka působí nereálně ... jedná se o jedno velké spiknutí "zrádců lidské rasy", které je popisováno jako strašně tajné, takže pátrání po něm připomíná detektivku, kde se hlavní hrdina snaží do něj inflitrovat, aby pomohl, ale pak se ukáže, že o něm vlastně všichni už dlouho vědí, akorát s ním nic nedělají a pomoc hlavního hrdiny asi nebyla vůbec k ničemu dobrá.
Prostě vše se děje, jak se dít má, a na činech postav v moderní lince záleží jen málo.
Narozdíl od jiných mě fyzikální část pzoadí knihy neuráží. Fyziku jsem studoval na vysoké škole několik semestrů, včetně kvantové fyziky, deterministického chaosu i strunových teorií. Načteno a nakoukáno k tomu mám hodně. A to, že si autor ohne a upraví teorie tak, aby mu seděly do příběhu, mi nevadí. Sofon není o nic šílenější "nesmysl" než skládání prostoru a předvídání budoucnosti pod vlivem melanže z Duny nebo FTL z jiných scifi sérií.
Ano, kdyby chtěl autor nebo některý z čtenářů za každou cenu tvrdit, že jeho fyzika je přeci reálná na bázi současných teorií, tak by mělo smysl se mu vysmát. Tak jsem to ale nevnímal. Na základech populární části vědeckých teorií si vymyslel sci-fi nadstavbu, kterou nemá smysl podrobovat fyzikálnímu zkoumání a lze se nad ní bavit. Popravdě od tohoto typu scifi čekám, že se pokusí rozvinout to, co "aktuálně známe", právě na úroveň něčeho fantaskního, zákony již nepodloženého.
sirien měl námitky proti tomu, že civilizace, ovládající tak pokročilé technologie, řeší problémy nesmyslným způsobem, když by měla mít možnost k daleko elegantnějším řešením.
To je na obecné úrovni námitka oprávněná, i když na některých příkladech třeba ne tak trefná. Jako příklad bych vzal invazní vs. kolonizační flotila, o které sirien psal. Popravdě, nevím jak v knížce, ale v audioknize podrobnosti o invazní flotile a jejích plánech nebylo takřka nic ... takže řešit, jestli je jejím cílem "válka" v pozemském slova smyslu, vlastně ani dost dobře nejde. Invaze může být velmi podobná prosté kolonizaci v případě, že kolonizovaný není schopen adekvátní obrany. Žargonem PTT: když kolonizujete les, jste vůbec ve válce s mravenci nebo stonožkami, kteří ho obývají?
Když jsem se dokázal naladit na pociti asijských noir filmů z 90. letech, tak jsem si PTT celkem užil. Neřešil jsem, proč někdo jde sem či tam, a jak a proč někdo jiný může někoho neustále sledovat (ve smyslu starého policejního sledování), ale přesto exisují "dlouhodobé strašně tajné konspirace", které by v daném světě nemohly obstát ani 24 hodin. Reálie kulturní revoluce, čínského zaostalého venkova, moderní detektivky současnosti, virtuálního světa online her jsou pak zajímavé a kniha není až tak zdlouhavá. Opět - kdyby někdo čekal, podobně jako u Spasitele Duny, akční nálož, tak bude zcela zklamán, žádná se nekoná. A snad jediná opravdová akce v pokusu zastavit tanker v Panamském průplavu pomocí nanovláken by jersonovskému čtenáři musela přivodit bolest hlavy :)
Psychologický aspekt románu je zajímavý - může někdo kvůli vlastním zkušenostem znenávidět celé lidstvo tak, že by chtěl jeho vyhlazení nebo aspoň podrobení si "někým vyspělejším"? Může být tím důvodem tragická osobní zkušenost se státním útlakem? Nesouhlas s neekologickým chováním lidstva? Opravdu by si někdo myslel, že mimozešťany přinesou mezidruhový komunismus? Opravdu by někdo na základě fašistického zřízení ve své zemi v daném bodě historie odsoudil celé lidstvo jako nenapravitelné? A to někdo psychopatický, ale vlastně "logicky uvažující"?
Můj dojem byl, že je to postaveno značně zkratkovitě a uměle, aby to posloužilo příběhu. Ale zase, na bázi podobného žánru asijské kultury, jak jsem se s ní setkal já, je to funkční a odpovídající.
Zkusím i další díly trilogie, abych viděl, kam se svým příběhem autor zamíří a zda v něm dopřeje postavám více volnosti.