Ok, možná to patří jinam. Chci jen říc, že to podle mě vidíš dost povrchně.
Vkus a obliba se u čtěnářů (stejně jako u návštěníků kin a sledování seriálů) vyvíjí. A není to tím, že by se to měnilo od horšího k lepšímu. Srovnání s atlety / sportovci je mimózní, to nelze brát vážně.
Podobně pak je to u umění ... dnešní malíři v průměru i v topce malují technicky lépe, ovládají více technik. Ale fakt nejde říc, že malují umělecky lépe. A to ne proto, že bych potřeboval adorovat staré, ale prostě proto, že na to neexistuje žádná metrika, která by to mohla objektivně (narozdíl od sportovců) posoudit.
Když si vezmi Verneovky ... dokud to bylo pro čtenáře vkročení do naprosto neznámých světů (a je jedno, jestli do hlubin, nebo do Afriky, nebo na opuštěný ostrov či hrozbu totální války atd), tak to mělo aspekt (Fate terminologií), který to dnes již pro čtenáře nemá. Každý viděl 10 filmů o ponorkách, Afriku máme v televizních zprávách obden, válku a mocenské boje jsme viděli z tolika směrů, že už to mnohým stačilo.
Tím se náplň těch knih stala v podstatě pro nové čtenáře nezajímavou, ten aspekt už tam není.
Stejně tak nesouhlasím s tvým hodnocením Čapka ... žádný z českých autorů SF po roce 1990 se mu kvalitou psaní nevyrovnal. Ale mnozí dokázali dokáží být novým čtenářům blíže náměty, stylem psaní, zpracováním. Postavy z Čapkových knih nejsou dnešní.
Že je Věc Makropulost skvělá divadlení hra jsem přesvědčen. Číst to jako knihu ... není takový zážitek.
Válka s Mloky je bichle, ne že ne, oproti třeba Věci Makropulos či RUR, fakt bichle.
Zásadní rozdíl, z mého pohledu, je ten, že Čapek psal knihy vždycky s mravním posláním. Všechny mají v jednom či druhém směru tento přesah. To dnešní knihy nemají ... a nemají to proto, že čtenáři o mravní přesah nestojí. Ani to není kritika, to je zase konstatování faktu.
A je to stejné jako s Dunou ... i tam je morální aspekt silný (tedy v knize, ve filmech ne), i když trochu hlouběji zasunutý a ne každý o něj musí zakopnout.
Tebe, mám pocit, tahle morální zvolání neoslovují ... a v tom se shodneš s naprostou většinou dnešních čtenářů. Nemůžu říc, že bych cíleně nasával morálku z četby Čapka, ale cítím celkem jasně, že jsem si z těch knížek něco odnesl.
Probůh, hlavně si to nevylož tak, že bych tvrdil, že to za mého mláda bylo lepší, nebo že jsem já lepší ... prdlajs, pochopitelně :) Kulturní změna mezi lety 1980 a 2020 je ovšem opravdu velká (bez určování zda k lepšímu či horšímu).
Schválně dej nějaké autory z SF/F okruhu ze 30. let (a vynechme zde Tolkiena, ať to tu pak neshoří), které můžeš dneska opravdu číst a mít pocit, že čteš literaturu, která osloví dnešní čtenáře.
A k Problému Tří Těles ... já jsem svůj souhrn napsal o nějaký stránky výše. Vidím to i s odstupem jinak :) Ten tam (z mého pohledu) také dává mravní poselství, které je středobodem celé série ... a.le je to morální poselství čínské civilizace a mně není blízké. Bez něj je to ovšem kniha výrazně obtížnější pochopitelná. Že tam nejde o jednotlivé situace, jejich technické provedení (které pak oprávnění kritizuješ, co se fyziky a dalších oborů týče) ... ale o to, co tím obraze chtěl autor sdělit. Je to racionální socialistický symbolismus :)