Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
17.9.2017 19:41 - Skaven
Čindi píše:
Vydání hry je plánováno na rok 2017


Bohužel, reálný termín je podzim 2018, pokud práce půjdou tak dobře jak doposud (a já věřím, že ano).
17.9.2017 20:10 - sirien
Xyel píše:
Oproti tomu informace "něco se vám na tom co říká nezdá" problém a drama naopak vytváří - "V které části nám lhlal? Nelhal nám i předtím? Neuniká nám nějaká širší souvislost? Nensaží se nás podrazit?"

No právě. To je celý ten problém.

Protože "je tu kletba - hodím si na INT - vím jak se jí zbavit?" je v podstatě adekvátní k "říká mi X - hodím si na WIS - je to pravda?".

Obě ty situace mají určitě opodstatnění k tomu, aby sis hodil na daný skill a získal nějakou hodnotnou informaci nazpátek. Vtip je v tom jakou informaci a o čem že to máš vlastně získat.

Dostat informaci, která vyřeší danou situaci, je nuda. Ať už to je "kletba se odstraní obětováním králíka" nebo "to co ti NPC teď řekla je bullshit". Ten hod by měl vždycky přinést něco, co Tě někam k něčemu navede, ať už to znamená, že to otevře nový herní obsah kterým můžeš v příběhu pokračovat ("kletba souvisí s minulostí někoho, kdo tu žil" - budeš muset zjistit kdo to byl a co se kolem něj stalo, že to ke kletbě vedlo) nebo by Ti měla dát nějaký hint, který ale musíš dál zpracovat (stejně, jako kdy v detektivním příběhu najdeš jen jednu stopu - např. "když mluvil o téhle části, nepůsobil moc přesvědčeně" - ale jestli ti lže záměrně, jestli mu to někdo řekl a dotyčný to jen předává, ale vlastně tomu sám moc nevěří, jestli to je celé nesmysl nebo jestli to je v zásadě pravda, ale nějaké důležité "detaily" sou jinak...)


V DMG bych rád viděl nějaký celistvější text celý věnovaný právě otázce hodů na skilly, které od DMa "těží" faktické informace.


Xyel píše:
Hrát sociální konflikt dle pravidel grapplingu mi osobně příjde velmi intuitivní a líbí se skupině hráčů, která nemá ráda když si PJ hází proti jejich pasivní hodnoě

noted... přemejšlim jestli to má smysl po vzoru samotné 5e rozepsat do DMG jako alternativní varianty k defaultu (Skaven do PHB nechce dávat moc "variantních" věcí - což když tak koukám na to jak je udělané jak 5e a jeho DMG tak třeba Fate a jeho System Toolkit docela chápu, topit nové hráče v alternativních možnostech neni asi úplně zdravý)


Xyel píše:
Že sociální konflikt bude obsahovat všechny tři varianty mi právě příjde velmi systémové.

problém je, že boj má jasné pravidlové rámování a šablonu, podle které se věci vyhodnocují s tím, že nikdo nemá moc problém s možnými výsledky. V sociálním konfliktu se pohybuješ v rovině toho že vyhodnocuješ věci, které nejsou zdaleka tak jasně definované (co je útok, co je grappling...) a jejichž výstupy mohou nějak zasáhnout do postavy.

Přijde mi proto lepší to držet na jedné mechanice která je as simple a as defalt, jak jen to rozumně de.

Ale ještě tomu určitě nějaký to přemejšlení věnuju.
17.9.2017 21:11 - Čindi
Aegnor píše:
Nevím, co jsem to zatím z DnD odehrál, tak jsem nepotkal ani jednu kostku, ani jednoho dvojníka, žádného mimika ... a dokonce ani živý strop, podlahu či zeď. Pokud je to taková nutná součást každého DnD světa, tak by mě zajímalo, proč jsem nic takového nepotkal. A ani by mě ani nenapadlo je použít v příběhu.


Ale owlbeara jsi musel potkat :)
17.9.2017 22:03 - Quentin
Nemám čas na rozepisování, ale přihazuju plný souhlas s Gurneym. Social rolly proti postavě v dnd vůbec nedávájí smysl. Dnd se hraje takticky a z první osoby včetně vžití do postavy. Jakkoli něžné mechanické upravování chování a pocitů postavy zákonitě omezí player agency a naruší immersion.

Neříkám, že je to kategoricky špatně, do hromady her se to hodí. Jen říkám, že by se JaD s takovýma praktikama nemělo hlásit k dnd :D
17.9.2017 22:32 - shari
Podle mě je (vždycky) lepší, když si v sociálních situacích aktivně hází sami hráči. DM za nějaké CP něco řekne a nechá na hráčích, aby si to interpretovali.
Hráče pak může napadnout: "Hele, nelže mi?"
DM: "Hm... hoď si."
Případně pokud hráč najde nějaké nesrovnalosti a upozorní na ně, tak si ani nemusí házet, aby byla jeho postava přesvědčena, že dotyčné CP lže.

Hod "proti postavám" bych používala pouze v extrémních situacích - ne, nic mě momentálně nenapadá, ale nezakazovala bych to úplně. (pořád v rovině sociálních interakcí, nikoli souboj) Nebo jako určení DCčka, které hráč musí přehodit. (ano, všimla jsem si, že se to Sirienovi nelíbí, ale jako poznámka pod čarou v DMG by to nemuselo uškodit, náš DM to takhle používá a nemáme s tím problémy)
17.9.2017 22:43 - sirien
shari píše:
Hráče pak může napadnout: "Hele, nelže mi?"
DM: "Hm... hoď si."

Se vší úctou, tohle je přesně ten důvod, proč naopak myslim, že ten text má v těch pravidlech svůj význam (stejně, jako ten co plánuju do DMG o předávání informací proti hodu). Protože tohle je přesně přístup, která podle mě moc funkční neni a obvykle spíš věci kazí, přinejlepšim jim nepomáhá.

Efektivně to znamená, že jakákoliv sociální výměna je vázaná na přesvědčivost hráčů samotných - když by GM tu lež prodal dobře, hřáče by ani nenapadlo si hodit. Co na tom, že hraje protřelou postavu s ohromnou pozorností. A naopak. Což je pozice hry, na kterou je možná kdekdo už zvyklý, nicméně která v základu nevyhovuje všem.


Samozřejmě, klíčové pasáže toho textu jsou onen moment nejistoty a uznaná realističnost záměru. Pokud si jako hráč všimneš nějakých nesrovnalostí a přijde Ti, že by si jich všimla i postava, tak Ti nic nebrání dotyčné postavě nevěřit (popř. jí přestat věřit, když na nesrovnalosti přijdeš pozdějc). Pokud ty nesrovnalosti objevíš už při interakci s tou NPC, tak je naprosto legitimní říct "hej sorry, ale vzhledem k X a Y mi tohle fakt nenabulíkuje..." a celej ten hod tím vyřadit.


Celej záměr toho textu je propojit hraní postavy s - well, postavou. Což je mimochodem něco, co spoustě lidí tady bude připadat samozřejmější, resp. zbytečnější, než spoustě lidí, co k RPG přijdou poprvé*.

(neboehmehmdostdračákystůmehmehmtosemnikdynahlasneřek)
17.9.2017 23:12 - Merlin
Nevím jak je to aktuální..ale ve spojení s Končinou chci, aby byly veškeré mé příspěvky (respektive jeden ve spojení se Skuruty)j JaD zrušeny, vymazány a nikdy nepoužity. Nechci být spojován s autory Končiny, byť jen okrajově. (bez emocí). Tj. Můj návrh pro skuruty, tak jak jsem ho s wlkerem prezentoval, nechci, aby byl použit...(i kdyby byla snaha ho použít)
17.9.2017 23:15 - York
shari píše:
Hráče pak může napadnout: "Hele, nelže mi?"
DM: "Hm... hoď si."


Nemůžu si pomoct, ale tohle je pro mě strašně nepřirozená otázka prakticky v libovolném RPGčku, kde postavu hraješ a nikoliv režíruješ.

Jak má tvoje postava poznat, jestli dotyčný lže? Znáš nějakého reálného člověka, který to dokáže? Já teda ne. Dokonce ani dektektory pravdy nejsou zcela spolehlivé, mimo jiné proto, že nedetukují lež, ale fyziologické reakce dotyčného, které lhaní mohou a nemusí provázet.

Druhá, podstatnější, otázka je: Vážně ti přijde zábavné, když z NPCček taháš pravdu hodem kostkou? To mi přijde trochu jako kdyby Sherlock Holmes na začátku knížky přišel ke skupince NPCček, zeptal se: "Kdo z vás je vrah?", počkal na jejich odpovědi, prohlásil: "Tenhle lže, zatkněte ho" - a byl by konec příběhu.
17.9.2017 23:21 - sirien
York píše:
To mi přijde trochu jako kdyby Sherlock Holmes na začátku knížky přišel ke skupince NPCček, zeptal se: "Kdo z vás je vrah?", počkal na jejich odpovědi, prohlásil: "Tenhle lže, zatkněte ho" - a byl by konec příběhu.

Ve skutečnosti bys z toho vytřískal 7 sérií seriálu o týpkovi, kterej dokáže jednoduše rozmotat bullshiting a vmanévrovat vraha do rukou policie. Ale nedělej si naděje, že bys byl nějak moc originální - Mentalista byl docela dobrej seriál.

Nebo Colombo, když už sme u toho.

(Nicméně v obecné rovině s Tebou samozřejmě souhlasim...)
17.9.2017 23:26 - York
sirien píše:
Nebo Colombo, když už sme u toho.


Colombo to ale neřekne na začátku dílu, ale až na konci a navíc na odchodu :-)
17.9.2017 23:39 - sirien
Merlin: hm. Zajímavá morální otázka, že?

Na jednu stranu má být remade Končina od JaD oddělená. Budeš mít JaD samotné a pak jakousi Končinu, co shodou náhod bude používat JaD pravidla s pár modifikacemi. Technicky vzato tak příspěvek do JaD samozřejmě není příspěvkem ke Končině.

Na druhou stranu, společný vydavatel JaD a Končiny tohle dost narušuje, protože technicky je vydavatel samozřejmě zodpovědný za to, co vydává a pokud je jeden z jeho produktů problematickej, dává smysl kvůli tomu odmítnout i ty ostatní z titulu principu věci.

Z tohodle pohledu mám osobně naprosto nulovej zájem jakkoliv udělat cokoliv pro Končinu přímo, ale jsem ochotný pomoct s JaD kvůli Skavenově osobní záruce, že se postará, aby všechny ty shity z Končiny zmizely - tj. v podstatě kvůli slibu, že ona zamýšlená Končina nebude mít problémy té minulé.

Až na to, že když nad tím tak přemýšlím, tak vlastně ta původní Končina je pořád online free to download. Se vším tím shitem okolo. Takže i když ta budoucí bude "čistá", marketingově bude spojená - byť slabě - s tou stávající která se fakticky stále používá jako propagace té budoucí. Což mě přiznávám se staví trochu blíž hranice pokrytecký racionalizace, než by se mi líbilo.

O to víc, že ten první bod vlastně není úplně pravda, protože JaD co vím nebudou mít otevřenou licenci, k níž by se Končina "jen přifařila" - tak jako kdyby se hoši rozhodli Končinu dát na Fate a odkázat moje překlady, s čímž bych jen těžko mohl něco dělat. Končina bude mít podle všeho přímej licencovanej support. Což vytváří podobný vztah, jako ten, nad nímž se zamýšlí odkázané video.

Hm. :/
18.9.2017 06:55 - shari
Omlouvám se.
18.9.2017 11:23 - York
shari píše:
Omlouvám se.


Uh, za co? Nemyslel jsem to jako výtku. Jestli to tak vyznělo, tak se omlouvám.

Hlavní je nakonec vždycky to, jestli vám to funguje nebo nefunguje ve hře, ne co říká nějakej páprda na fóru :-)
18.9.2017 11:29 - Quentin
York píše:
Nemůžu si pomoct, ale tohle je pro mě strašně nepřirozená otázka prakticky v libovolném RPGčku, kde postavu hraješ a nikoliv režíruješ.

Jak má tvoje postava poznat, jestli dotyčný lže? Znáš nějakého reálného člověka, který to dokáže? Já teda ne. Dokonce ani dektektory pravdy nejsou zcela spolehlivé, mimo jiné proto, že nedetukují lež, ale fyziologické reakce dotyčného, které lhaní mohou a nemusí provázet.

Druhá, podstatnější, otázka je: Vážně ti přijde zábavné, když z NPCček taháš pravdu hodem kostkou? To mi přijde trochu jako kdyby Sherlock Holmes na začátku knížky přišel ke skupince NPCček, zeptal se: "Kdo z vás je vrah?", počkal na jejich odpovědi, prohlásil: "Tenhle lže, zatkněte ho" - a byl by konec příběhu.

Hráč na "lže mi?" většinou nechce odpověď ano/ne, ale celkový dojem z konverzace (jestli vypadá jako slizák, jestli se tváří sebevědomě, možná nezaujatě, zdržuje, odchází od tématu etc.) nebo ověření zdali něco nehraje z pohledu postavy, ať už skutečně lhaní (body language třeba) nebo znalostí postavy (třeba mu nesedí detaily nebo má podezřelý přízvuk).

Tak jako tak je to otázka na rozvedení scény, ne na "roll insight, jo lže."
18.9.2017 11:42 - Maelik
Merlin píše:
Nevím jak je to aktuální..ale ve spojení s Končinou chci, aby byly veškeré mé příspěvky (respektive jeden ve spojení se Skuruty)j JaD zrušeny, vymazány a nikdy nepoužity. Nechci být spojován s autory Končiny, byť jen okrajově. (bez emocí). Tj. Můj návrh pro skuruty, tak jak jsem ho s wlkerem prezentoval, nechci, aby byl použit...(i kdyby byla ho snaha ho použít)....


A není to trochu škoda práce?

Možná je to tím, že jsem Končinou nepolíbený, ale přijde mi, že zavrhnout JaD jen proto, že Skaven přislíbil pomoc s vydáním i jiného projektu, je poněkud neuvážené rozhodnutí. Zvlášť, když mezi nimi není nijak zvlášť veliká souvislost.

Celkově mi tahle reakce přijde poněkud uspěchaná, psaná nikoliv bez emocí, ale v náporu rozhořčení a hněvu vycházející z jakési obavy, aby si tě snad někdo nespojil s autory Končiny 2.0 jen proto, že jeden z mnoha lidí, kteří budou přímo, či nepřímo figurovat na seznam autorů JaD má cosi společného s Končinou.
Což se pravděpodobně spíš nestane.

Takže bych tě Merline rád požádal, aby jsis dal den, dva pauzu od a znovu si to rozmyslel. Svým činem Končině nijak neuškodíš, a jen potopíš projekt, který ti zřejmě nebyl úplně ukradený, vzhledem k tomu, že jsi na něm spolupracoval.
18.9.2017 11:46 - LokiB
Quentin: jenže to, co popisuješ, stejně nefunguje.
Hráč chce opravdu vědět, jestli ten druhý lže ... a tebou uvedený popis mu dává smysl jen v případě, že si z něj je on sám nakonec udělat ten obyčejný závěr lže mi/nelže mi.
Krásný popis jak je ten druhý slizoun, kroutí se, zdržuje, odchází od tématu, bez toho, aby si hráč z toho mohl s nějakou spolehlivost říc "ok, kecá" ... je k ničemu. resp. je to hezké, ale nesplňuje to to, proč o daný popis hráč žádal.
Protože to, co hráč fakt slyšet nechce, je na konci hry: "GM: cože, ty jsi nepochopil, že mluví asi pravdu, ale má nějaký jiný důvod, proč se tak divně chová? jsem to tak popisoval, že to muselo být jasný každýmu"
resp. reakce hráče po GM popisu: "hmm, pěkný, pěkný, takže vlastně zase z popisu nic nevím, a můžu si hodit kostkou, viď"
18.9.2017 11:53 - Merlin
Maelik:ale já nechci nikomu uškodit, ani nikoho poškodit. A to včetně sebe :). nehledě na tom, že na mě nic nestojí a nepadá (naštěstí). A raději budu věnovat ten čas překladu :)
18.9.2017 11:54 - Skaven
Merlin píše:
Nevím jak je to aktuální..ale ve spojení s Končinou chci, aby byly veškeré mé příspěvky (respektive jeden ve spojení se Skuruty)j JaD zrušeny, vymazány a nikdy nepoužity. Nechci být spojován s autory Končiny, byť jen okrajově. (bez emocí). Tj. Můj návrh pro skuruty, tak jak jsem ho s wlkerem prezentoval, nechci, aby byl použit...(i kdyby byla snaha ho použít)


Přiznám se, že jsem poněkud zaskočen, ale samozřejmě to musím plně respektovat. Jen se prosím s tímto obrať na Wlkera, který má toto na starosti. Osobně mi to přijde trochu smutné, ale v tuto chvíli s tím patrně nemám možnost nic udělat - maximálně zaručit, že vyjde-li Končina v našem vydavatelství, bude to kvalitní produkt, který nebude v žádném případě obsahovat kontroverzní problematické věci z původní verze.
18.9.2017 11:56 - Merlin
lokiB: většinou hráčům, když zkoumají NPC nechám hodit a pak podle výsledku popíšu: vypráví to celkem věrohodně, ale občas se ti zdá, že uhne pohledem, nervózně polkne....asi v tom co říká nebude všechno tak jak popisuje.
hráčům to stačí, ví, že neříká úplnou pravdu, nebo je z něčeho nervózní a začnou na něho tlačit, nebo se ho snaží nachytat.

Jindy "lžu" takovým způsobem, že padne jen hláška: tak na to si nebudu ani házet...
18.9.2017 11:57 - Quentin
LokiB: Ale ta nejistota, zdali mluví nebo nemluví pravdu, ke hře patří, ne? Jak nudné pak všechny pakty s démony nebo vyjednávačky se skřety musí být, když pokaždé stačí hodit a roleplay nemá smysl? Na "Hmm, pěkný, pěkný, můžu si hodit?" si můžeš hodit, no. Věci do tašky a najít si nějaké hráče, co nehrajou dnd :D

Dnd je taktická hra. Musíš zvážit, zdali se mu vyplatí lhát, a manipulovat konverzací tak, aby se nemohl vykroutit nebo se potom pojistit i pro případ, že se mu věřit nedá.

Social skilly je třeba v dnd hrách buď nemít nebo je používat opatrně, aby ze hry nevysály zábavu, respektive neudělaly z toho easy mode.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095534086227417 secREMOTE_IP: 54.144.95.36