Kultura

Autorská citace #1
5.3.2015 23:25 - Shako
Začátek (problém a témata) dobrý, ale řadím to opět do kategorie "jo, bylo by pěkné připravovat každou hru, ale...". Pak mi to přijde, že se tak kroutíš kolem toho tématu, ale už to nepřidává tolik informací - odkládáš na příště, odkazuješ jinam, ale nemá to žádný závěr - pointa/návod byl hned na začátku.
Autorská citace #2
6.3.2015 03:59 - sirien
Shako: díky. Někdy člověk zapomene, že něco důležitého mu přijde zjevné, takže to přímo nenapíše, ale ono to tak zjevné není, takže vznikne nepochopení.

Pointa celého popsaného postupu je, že je:
- velmi jednoduchý a v praxi dost nenáročný
- a zároveň velmi rychlý

Projistotu jsem to vepsal do úvodu, do těla článku i do anotace, aby to bylo jasné.



Jinak tohle je první článek z mé nové série, inspirované Alnagovými "deníky" (hráče a vypravěče) a Vannaxovým Dějmistrovým notýskem.

Všechny články téhle série:
- budou (relativně) krátké
- budou single-issued (tzn. budou rozebírat izolovaně jedno téma bez dalšího kontextu)
- a budou orientovány na praktické a pragmatické rady k hraní (ideálně tak aby byly new-bee friendly, ale přinesly něco i zkušenějším hráčům)

Proto také odkazuju na příště - protože vím, že "příště" bude. "Závěr" také netřeba - pointou je sdělit tu jednu myšlenku, ale další budou následovat.
A na "odkazování jinam" nevidím vůbec nic špatného - Kostka je plná zajímavého obsahu a já ten obsah shodou okolností znám velmi dobře, tak proč k němu čtenáře co by mohl mít zájem neodkázat.


Odtud také osnova článku:
- pointa (v tomto případě části "problém" a "témata")
- minimální kontext (v tomto případě noticka o "opozici" a "uvedení problému")
- krátké poukázání na možnosti ("přespříště")
- ...a odkazy k dalším článkům na dané téma

Jinými slovy, "pointa v úvodu a pak pár otoček kolem ní" byl záměr. Obdobnou osnovu můžeš čekat i u těch dalších (předpokládám, že letos jich bude nejspíš tak deset - už teď mám náměty na dalších pět a v hlavě mám šestý. Oi, zrovna mě napad sedmý :D )


(efektivně bude tahle série takovou tvůrčí protiváhou těch mých žánrových vše-shrnujících mega-článků o Detektivkách, Kospiracích a aktuálně připravovaného dvou-článku o Hororu - jeho první díl by měl být venku... "brzy", řekněme)
Autorská citace #3
6.3.2015 09:51 - Arten CZ
Mě by se líbilo, kdyby si článek doplnil příklady - a nejlépe ve stylu - takto ano a takto ne a proč.
Autorská citace #4
7.3.2015 09:07 - wlkeR
Jj, taky jsem si říkal že příklady by byly supr. Sice o nějakých mluví hned první odkaz, ale pak už se ten článek tváří jako bone golem z ostatků těchto odkazů, což je škoda. Myslím, že něco jako psával Perkins - tedy začít nějakým zážitkem ze hry a pak ho nějak rozpitvat - nebo jím průběžně ilustrovat jednotlivé body - by bylo fajn, hlavně když se v tom má orientovat newbík. Jako někdo kdo s RPG teorií teprve začíná bych to vlastně možná ani nedočetl, bez těch příkladů to ani nemá moc šťávy.
Autorská citace #5
11.3.2015 14:00 - Gurney
Článek je výborný, ale souhlasím si že potřeboval jeden nebo dva příklady, které by se jím prolínaly a na kterých by se ukazovaly jak jednotlivé kroky doopravdy vypadají by byly velmi praktické. Obzvlášť u těch "příběhových otázek", kde se imho fakt láme chleba a pokud je člověk překomplikuje a/nebo je založí na špatných předpokladech, udělá spoustu práce která mu při hře samotné moc nepomůže. Ale jsem rád, že přípravu založenou na předhazování problémů konečně někdo nakousnul v rámci článku.

EDIT: Krom toho, když je to nahoře avizované v zásadě jako článek "jak se připravit na hru za méně než hodinu", čekal bych spíš nějaký něco typu 5 nejdůležitějších kroků (problém, co s ním, odkaz na 33 univerzálních plotů), 5 navíc pokud to stihnete, závěrečný panák na kuráž a jedem! Příklad na konec, pro ty kdo zrovna tak nespěchají (nebo jsou fakt zoufalí a potřebují něco obšlehnout). Příště - jak vařit z vody při sezení samotném!
Autorská citace #6
11.3.2015 19:08 - sirien
ok, příklady pak ještě dodělám... sem je vynechal z obavy aby to pak příliš nenabobtnalo, tak doufám že najdu nějaké hezké ale krátké.
Autorská citace #7
23.4.2015 16:27 - sirien
Doplnil jsem ten váš vytoužený příklad.

A protože sem fér, tak rovnou tři příklady.

Jeden pro vedlejší storku Star Wars příběhu.
Jeden pro Politicko - sociální high fantasy na začátku nové části kroniky.
Jeden pro urbanfantasy "problem of the week" herní schéma.


Sice už moc nevěřím, že bych tím přesvědčil i Shaka, ale zkusit sem to musel :)
Autorská citace #8
31.8.2016 19:50 - Aegnor
Tak jo, díky tomuhle článku (a také víceméně druhému dílu) jsem byl schopný pustit se do vedení WoD a ty dvě sezení, co zatím proběhli, byli docela úspěšné. Takže Siriene, díky za tenhle seriál, fakt dost mi pomohl.
Autorská citace #9
31.8.2016 22:07 - sirien
Sem rád, že přišlo k užitku.

(Jinak ten seriál neskončil, plánuju pokračovat, jen sem momentálně zaměstnanej prací na něčem jinym, takže tu je prodleva)
Autorská citace #10
6.9.2017 23:23 - sirien
Mám dneska den nacházení zapomenutého... tady sem zas nějak přehlíd článek Budování lepších zápletek, doplněn do odkazů.
Autorská citace #11
13.9.2017 12:28 - Shako
sirien píše:
Budování lepších zápletek, doplněn do odkazů.


404 - tak nevím, kam odkazuješ.
Autorská citace #12
13.9.2017 13:35 - sirien
dík, opravděno (ale v článku to bylo správně)
Autorská citace #13
26.12.2021 21:44 - sirien
Článek jsem rozšířil o koncept Příležitosti (alternativní ke konceptu Problému), opravil sem pár chybek a až moc strohé formátování a přihodil jsem odkazy na AWčkovou přípravu hry.
Autorská citace #15
4.3.2023 09:48 - spejcharovci
Siriene díky za články. opravdu skvělá a inspirativní práce.
Asi jsem blb, ale kde najdu odkaz na ty praktické příklady týkající se jednotlivých článků (ty Star wars atd)?

Jinak díky i Tobě Gergone za video edition(s). Twitchová příkladová studie byla taky moc super.

Edit: tak sorry, odkaz na příklady už jsem našel - ten pidi odkaz na konci není úplně intuitivní (alespoň ne pro nováčka na mobilu)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087736845016479 secREMOTE_IP: 44.192.132.66