Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
25.6.2020 16:27 - Jezus
LokiB píše:
otázka je, jestli jim opravdu vadí ... a jak početné jsou zástupy těch, kterým to vadí.


Jasně, to je kruciální a nechtěl jsem ani moc tvrdit, že je to nějaký větší problém. Navíc většina těch, kterým to "vadí" (a může jít třeba jen o estetické cítění, či "uvěřitelnost" ne hned anti-sexismus či co) si prostě strhne v osobním hodnocení 7,3 % a hraje vesele dál, protože je zajímá příběh, mechaniky, cokoli...

Mě to ale třeba u toho BGIII trošičku zamrzelo, protože je na pohled esteticky fajn (na high fantasy). Stejně jako mi tam přeba vadí přepálené efekty kouzel a hlavně schopností typu akční vlna nebo prostě "skok". Ale to už je asi jinam...
25.6.2020 16:36 - Šaman
Ono to jde ruku v ruce s tím, jaké se povolí zbraně. Velké štíty, píky a dokonce sečné tyčovky (kůsy, halapartny) prostě vyžadují lepší ochranu bojujicích, jinak tam budou úrazy dost časté.
Jasně, jsou i bitvy pro děti, třeba Cintra - tam by polonahá Amazonka sice nezapadla settingově, ale asi by přežila, když většina štítů jsou malé a ještě mají měkčené hrany. Ale takových bitev je myslím už dost málo. Buď se to pojme jako larp, kde je důraz na rp, nebo bitva a tam se lidi chtějí bít. Nevím, jak jsou na tom akce na Moravě, ale obecně bych řekl, že u nás udává standard Bitva pěti armád v Doksech - je to životovka, na hlavu se neútočí a sečné tyčovky jsou zakázané, ale ochrana hlavy je pro liniové vojáky povinná.

A samozřejmě pak jsou výjimky jako Azeroth, kam prostě ta estetika bikinové zbroje settingově patří a ta akce se tomu přizpůsobuje.
25.6.2020 16:58 - LokiB
Jezdíval jsem s kamarády na dřevárnu Války o Prsten, tak někdy v roce 1998/1999, hájili jsme barvy Haradské. Tím, že to byla dřevárna, tak se tam moc skutečné zbroje nenosily a ani bikinové si nevybavuju. Asi tam nebyly. Škoda :)
25.6.2020 18:07 - Jerson
Hrál někdo z vás v RPG nebo počítačové hře s volbou či customizací postav černocha nebo černošku, případně byli jste osobně svědky toho, jak takovou postavu hrál někdo, koho znáte?

Pokud jste ho hráli či viděli hrát, co vás /dotyčného hráče k tomu vedlo?
Pokud jste černocha /černošku nikdy nehráli, proč ne?
25.6.2020 20:29 - Corny
Mě by asi nevadilo, kdyby to vymizelo, a to i z hlediska té formy nad obsahem...realističnost je mi více méně ukradená, ale vesměs mi ty "poctivější" kostýmy připadají o dost hezčí a přitažlivější, než ty "skromnější".

Ostatně třeba v takovém Mass Effectu jsem měl také nejraději to nejoblečenější děvče :D
25.6.2020 20:55 - Zarahel
EDIT: Jerson píše:
Hrál někdo z vás v RPG nebo počítačové hře s volbou či customizací postav černocha nebo černošku, případně byli jste osobně svědky toho, jak takovou postavu hrál někdo, koho znáte?


Vidíš. Zajímavý dotaz. Poměrně široký vzorek hráčů co znám a co jsem měl možnost vidět a ne, osobně jsem u nikoho z hráčů neviděl, že by si vytvořil černocha - buď si vytváří úplné šílenosti, nebo prostě jen odstíny "bílé".

Ale pro zajímavost - Můj bratr a já ano. Tendence je menší, dost podle konkrétní hry a nálady, ale máme pro to asi bližší vysvětlení (teorii) - Jsme napůl Kubánci... je to pro nás normální. Možná dost bias, ale myslím, že lidé kterým chybí přímá zkušenost (nepočítám film/fotku) volí takovou postavu pravděpodobně méně nebo téměř vůbec (proč taky?), zatímco pro nás to byla přirozená součást prostředí.
25.6.2020 21:31 - sirien
IMO má Zarahel pravdu, je to prostě o zvyku a o tom co jsou hráči zvyklí vídat buď běžně nebo v rámci žánru.

Já černocha nikdy nehrál. Hrál jsem postavu s lehkou vazbou na Čínu, projevovalo se to v některých mých interakcích s některými NPC. Hrál jsem japonce, projevilo se to, ale míň než mohlo (některé věci jsem mírnil na úkor skupinové kompatibility) a nejsem si jistý jak moc to ostatním vyznívalo "explicitně japonsky" a jak moc jim to splynulo s charakterem postavy "obecně" (resp jak moc si ty japonské věci fakt spojili s tím japonským backgroundem) - bylo to ale dané i tím že jsem tu postavu hrál asi na dvou nebo třech one shotech mezi kterými byly dost rozestupy a byli tam i jiní spoluhráči.

Spoluhráčka hrála mulatku, ale v moderní Americe - mělo to nějaké detaily v jejich osobních scénách a nějaké dopady na reakce "tradičních" příslušníků některých skupin. Spoluhráč hrál Číňana v moderní ČR - bylo to cítit v RP i nějakých herních věcech, jako GM sem to zapojil do backgroundu jeho osobní story linky v příběhu. Ten samý spoluhráč hrál v jiné hře italského mafiána a ta kultura se tam dost projevovala v postavě i okolo ní.


Obecně to je i o prostředí a nápadu na postavu. Ve fantasy mi to přijde spíš jako estetický detail - asi jako barva vlasů (teda, roli hrají i reálie světa - ve FR a v Zaklínači to je dost rozdíl). Podobně ve scifi. Když už tam chci hrát něco odlišného, jdu rovnou po honbě rase, ne po etniku. Etnika jsou zajímavá v historických prostředích nebo v "současnosti". V současnosti je zase rozdíl jesli hraju v ČR (kde zjednodušeně jiné etnikum = cizinec, popř integrovaný vietnamec nebo číňan) nebo v USA (kde to může mít význam když chci - ale nemusí, když nechci).
25.6.2020 22:48 - Colombo
Jerson píše:
Hrál někdo z vás v RPG nebo počítačové hře s volbou či customizací postav černocha nebo černošku, případně byli jste osobně svědky toho, jak takovou postavu hrál někdo, koho znáte?

Pokud jste ho hráli či viděli hrát, co vás /dotyčného hráče k tomu vedlo?
Pokud jste černocha /černošku nikdy nehráli, proč ne?


Ohledně cRPG:
V Morrowind (a TES obecně) jsou Redguards považování za jedny z nejsilnějších válečníků. A zejména v Morrowindu je doporučeno pro nováčky si vzat Redguarda a classu s longsword skillem. To proto, že Morrowind má dice-roll mechaniku boje (oproti více action-adventure style v Oblivionu a Skyrimu) a tak hromada charakterů s nízkým skillem ve zbrani enemáka prostě netrefí. Redguard má nějakých +15 k longsword skillu, což společně s dobrým povoláním a specializací vyšvihne onen skill na takovou úroveň, kdy trefit enemáka jde v pohodě.

Mi je to jedno, bo já stejnak hraju v podstatě jen Ještěrky.

pnp RPG
Ve WoD Hunters jsem hrál sem Voodoo kněze / distributora drog z Malé Haiti -- Jean-Pierre Dumoa. Estetickou inspirací (což asi potvrdí to, co říká Zarahel) byl Haiťan v Heroes. Znalost okultismu, vztah s mrtvou babičkou (která byla Voodoo kněz a centrem oné malé Haitské komunity) byla jedna linka, druhá byla nějaké skilly a znalosti co se týče nezákonných aktivit. Dennodenní práce byla prodávání drog "Štěstíček" místní studentské komunitě. A případná likvidace paranormálních hrozeb.
25.6.2020 23:11 - Zarahel
Colombo píše:
Ve WoD Hunters jsem hrál sem Voodoo kněze / distributora drog z Malé Haiti -- Jean-Pierre Dumoa. Estetickou inspirací (což asi potvrdí to, co říká Zarahel) byl Haiťan v Heroes. Znalost okultismu, vztah s mrtvou babičkou (která byla Voodoo kněz a centrem oné malé Haitské komunity) byla jedna linka, druhá byla nějaké skilly a znalosti co se týče nezákonných aktivit. Dennodenní práce byla prodávání drog "Štěstíček" místní studentské komunitě. A případná likvidace paranormálních hrozeb.


Hmmm. Yop, suma sumárum si myslím, že jde spíš "jen" o využití dostupné "vizuální knihovny" jak by řekli kreativci.
25.6.2020 23:48 - sirien
Tak vždycky jsi omezený na vědomosti, které o té kultuře máš. Nicméně z mojí zkušenosti nejde ani tak o povrchní estetiku jako spíš o pop kulturní obraz - jak u mystiky tak třeba u povahy nebo společnosti, institucích atp. Pak je už jen otázka jak moc tento odpovídá žánru - ať už co do nadsázky nebo co do realističnosti. Na jednu stranu pak ano, občas je dobré když tam je nějaká autenticita a hloubka - na stranu druhou místy mi přijde že se dávají zbytečně vysoké laťky.

A pak je samozřejmě otázka toho jak se potkají očekávání. Typicky Jersonova stará CPH kampaň - vždycky mi přišlo, že Jerson stojí o autenticitu o něco víc, než hráči - aspoň ty, které jsem sám potkal. Hráči mi přišlo že šli víc po pulpovém vyznění. Nicméně ten rozdíl tam nebyl tak zásadní, takže se to zvládlo rozumně potkat. Ta vůle daná ochotou hráčů ke kompromisu a k tomu vyjít si vzájemně vstříc je u těhle věcí hrozně důležitá.
26.6.2020 03:44 - Naoki
Moje nej dnd postava od dob neverwinter nights je Hamin Alley: černoch (fighter nebo barbar, podle nálady) s oranžovým čírem a fialovými oči
postavu jsem pak převedl i do naši první dnd 4e kampaňe

EDIT: a vzpoměl jsem si že na první oneshot magu co jsem hral se sirienem tak jsem si udělal polo-černocha, polo-vietnamce, mistra bojových umeni (a kin hrál nějakého bezdaka)

EDIT2: a jak mi pripomel Colombo tak Morrowind Redguarda, a toho jsem pak jel i v nasledujicich hrach (oblivion, skyrim, online)
26.6.2020 07:18 - Xeth
Černocha jsem hrál (i černošku). Žádný zvláštní důvod jsem k tomu nikdy neměl, vždy to byla otázka možností volby a co mi zrovna k nějaké představě o postavě sedlo. Bylo to stejné, jako si vybírat trpaslíka nebo elfa. Podobně jsem hrál i asiaty apod. Někdy to bylo s výrazným kulturním prostředím, jindy ne.
Pro mne je důležité se nějak se do postavy vžít a tak nehraji vyloženě exotické rasy, které mi nic neříkají. Představa, že by to bylo "cool" pro mne není směrodatná. Vyhýbám se tedy exotice jako jsou např. želváci apod.

V mých hrách hráči čas od času hrají černochy, zrovna v jedné současné kampani takovou jednu postavu mám.
26.6.2020 08:18 - Tarfill
Jerson píše:
Hrál někdo z vás v RPG nebo počítačové hře s volbou či customizací postav černocha

Ale jo vlastně, hrál...
Hodně let zpátky, kdy jsem ještě hrával DrD 1.6 mě zaujala obálka z knihy Nemrtví a světlonoši pro Asterion a díky tomu jsem hrál několikrát vyholenýho černocha kouzelníka. ;-)

Jinak hraju bělochy / trpaslíky, jiné fantasy rasy...

Počítačové hry hraju velmi málo a jediný, kdy jsem hrál černocha, bylo myslim ve hře GTA San Andreas...
26.6.2020 09:28 - Lethrendis
Pominu fakt, že jsem s oblibou hrál nejrůznější potvory v SR, SW a všude možně, píšu jen o lidských postavách:

Ve stolních RPG jsem hrál většinou bělochy, ale také třeba arabského fyzada a také japonského šamana Jakuzy.

Na počítači jsem hrál černochy v GTAčku, ale tam to v příběhu nejde měnit, takže to asi do výčtu neplatí. Redguarda jsem hrál v Oblivionu a Skyrimu a v různých hrách typu UFO jsem měl týmy plné černochů, jsem líný to nějak měnit, respektive rasově selektovat :) Jinak si, když už opravdu musím dělat lidskou postavu, vybírám bělochy.

Necítím se být rasistou :)
26.6.2020 11:18 - MartinCZ
Černoch a jiné rasy.

Co si tak pamatuji, jako hráč, vystřídal jsem asi polovinu „běžných“ ras v RPG. Abych na konec začal hrát téměř výhradně za člověka. Důvodem bylo více měně to, co píše Jerson, ať trpaslík nebo elf či jiní, téměř vždy jsem to hrál tak, že to nebylo poznat (snad až na nějaké hláškování) a také jsem nabyl dojmu, že herně to nemá skoro žádný význam. Jestli to bylo poznat, by dokázal posoudit některý z PJ, pod kterým jsem hrál, mohu se někdy poptat. Dnes si myslím, že jiné rasy u mých postav měli význam hlavně pro můj pocit, než že by nějak ovlivňovali pocity a dojmy ze hry ostatních.

A co pamatuji jako PJ, u hráčů nebylo poznat, jakou rasu hrají po drtivou většinu času, pokud z toho nečerpali nějakou herní výhodu či nehláškovali. Jednou jsem vedl příběh, jehož nosným tématem byl rasismus, zcela neplánovaně se povedlo, že si jeden z hráčů vzal rasu, která tím byla postižená. Krátce po začátku hry, hráči uhnuli v příběhu tak, že se tomuto tématu vyhnuli a vlastně celý příběh oproti plánu nasměřovali jiným směrem.

Z mé zkušenosti, většina hráčů moc o řešení „humanistických“ témat nestála, tedy jim bylo vlastně jedno kdo jakou rasu (druh humanoida) a barvu má. A vlastně i kulturní zjev se moc neřešil, jakmile hráčů a PJ vyprchal z paměti popis ostatních postav.
26.6.2020 11:50 - sirien
Naoki píše:
na první oneshot magu co jsem hral se sirien

One shoty co sem vedl sem vůbec neřešil, na těch mi lidi hráli fakt kdeco.
26.6.2020 11:55 - Corny
Jednou jsme hráli hru, kde byli všichni myši...nevím, jestli se to taky počítá ? :D
26.6.2020 12:05 - sirien
Corny: A měla Tvoje myš černou srst?
26.6.2020 12:05 - Aegnor
Já mám pocit, že nás tehdá okradla černá vrána.
26.6.2020 13:46 - Vaarsuvis
Ještě bych rád řekl svoje k rasovým bonusům. Osobně mi to nevadí, pokud je to udělané dobře a neomezuje to. Do dneška mám hrůzu z DrD 1.6, které vás nechutně trestalo, pokud jste se opovážili zkusit jinou, než tu "dobrou" kombinaci.

Takže zatímco elf čaroděj, kudůk pyrofor, kroll bojovník a barbar šermíř oplývali vlastnostmi +4 až +5 a byli veleschopní v boji i mimo něj, trpaslík lupič a hobit druid (já) jsme takové dovednosti neměli, a nic jsme nedostali naoplátku, jako sirienův půlork. Ten design k tomu byl i vytvořen: hobit má normální inteligenci, ale jinak má jako hraničář či kouzelník postih, protože "jenom selský rozum, ne opravdová inteligence" a trpaslík nebyl k ničemu v boji, protože naopak, jako bojovník či hraničář měl bonus k síle, ale běda, chtěl-li něco jiného, pak byl slabší než člověk, protože "neměl vojenský výcvik".

DnD to dělá podle mě akorát, dá ti bonus, ale není to nic IMO přehnaného. Umožňuje vám to si víc pohrát s různými koncepty, navíc oceňuji odstranění rasových postihů, daleko líp to působí psychicky, že ano, ten hobit může být dobrý ranger/druid :D

Aktuálně jsem dostal možnost si zkusit DnD 5E a družinka má tyto kombinace:
Člověk mnich (+2 k obratnosti, 20/+5 obratnost na 4. levelu :D )
Drow čaroděj
Vznešená elfka bardka
Trpaslík bojovník
Gnóm zloděj

Uvažoval jsem, že si udělám druida. Napřed jsem uvažoval o kopcovém trpaslíkovi kvůli bonusu k moudrosti, ale protože mám slabost k antropomorfním charakterům, vzal jsem si tabaxiho :D A extra obratnost a tabaxí sprint se šikl. Hned v mém prvním sezení během jednoho kola doběhl k trpaslíkovi, a záchránil ho před vykrvácením :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097077131271362 secREMOTE_IP: 18.206.13.112