Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
20.8.2019 22:06 - sirien
Protože se cítí pokrokoví, nebo protože se to bojej nahlas odsoudit? (Řečnická otázka.)
20.8.2019 22:16 - LokiB
Ten vtip je v tom, že to dali do pusy Volovi, o kterým si stejně mnoho lidí myslí, že je to douchebag ;)
7.10.2019 15:57 - ShadoWWW
Jedna kontroverze teď hýbe Amerikou: Slavní i méně slavní autoři RPG, kteří třeba i byli v 90. letech slavní, dnes naráží na zdravotní systém v Americe. RPGčka mimo velké vydavatele nevydělávaly a nevydělávají dost na to, aby si autoři dokázali platit zdravotní pojištění. A i v těch velkých vydavatelstvích často dělali free-lanceři, kteří si zdravotní pojištění nemohli dovolit. Dnes je těm autorům často 40+ a dostávají se do zdravotních problémů spojených s věkem a do těžkých sociálních situací.

Před časem na tento problém jako první upozornil Wolfgang Baur z Kobold Pressu. Teď i Fred Hicks a Louis Porter Jr.

Fred Hicks píše:
Through a combination of: Running Evil Hat (I made $0/month for several years; then we got a little success, enough to justify $450/month for a while; I’ve gotten to increase that since, but I am pretty sure I’m still not quite rating McDonald’s wages, and unless Evil Hat can improve its product output over the next few years, I’m not sure the increase can be sustained; behold part of my motive to grow the company! I should note I don’t charge the company anything else for any writing, development, or layout work I do beyond this monthly draw.) Running Jim Butcher’s online presence (the site has amazon referrals, other referral programs, the occasional ad revenue, cafe press gear, all of which funnels to me to pay the website costs and then pay myself the remainder for doing the work of creating & running all that over the past ten-plus years) Freelance layout work (which is bursty, unpredictable, and can sometimes wind up with late or very late or never-happened payment if you’re not careful)… I am just in the last year or two finally at the point where I’m making about what I made when I started in the internet industry back in 1996. Only without any benefits (save those that I get as a spouse), which is a lot like saying that I am making 30+% less than what I was making in 1996.


Louis Porter Jr. píše:
But there is another side to this. The side of what is "making a living"? I live is South Florida where I own a house, two cars, have a wife, one year old son and mother-in-law all living in the same house. My wife and I do well financially (She's a therapist and I am a graphic design / web designer) and LPJ Design gives me extra money to do a few fun things. But can I live off of it? No. But do I work it like a 40 hours a week job where I get full medical, weekly paycheck, 401k retirement planning, free use of internet, copier fax machine and roughly four and a half weeks off and 2 weeks of sick time? No. But I do know if I worked the LPJ Design business as well and hard as I work my "real" job the out come would be different.
7.10.2019 16:53 - LokiB
Tohle je jeden s aspektů USA, který si ne mnoho lidí u nás dokáže dost dobře představit. Zdravotní pojištění, cena lékařských zákroků (například 20 tisíc USD za zašití 4 stehů na čele, když to platíš bez pojištění na dřevo), a zahrnutí pojištění pro sebe, rodinu, včetně zubaře třeba, do toho, co poskytuje zaměstnavatel.

U nás si i OSVČ platí povinně zdravotní pojištění, ale je tak nízké, že to málokoho bolí. V USA může být cena individuálního pojištění (tedy když to nevyjednal zaměstnavatel s významně větší silou než individuál) třeba i stejně vysoká jako výdaje na bydlení, což si mnoho lidí rozmyslí platit. O zubařích a dalších "luxury" zákrocích ani nemluvě. A ještě i tak k tomu člověk má nemalou spoluúčast.

Na FB jsem o těchto případech a sbírkách na autory RPG viděl už vícero příspěvků.
7.10.2019 17:19 - sirien
Ono to je dost smutný, ale můžou si za to sami. (Jako společnost, mám namysli, určitě ne jako ty jednotlivci kterých se to týká.) Ak to hned z několika směrů a důvodů a je to docela složitější problematika.

Tohle téma poslední dobou prolítává veřejností docela hodně - wrestleři se s těmahle sbírkama dostali až do Last Week Tonight, ale vim že sou i sbírky na jiný sportovce. A to je samozřejmě celý jen špička ledovce.
8.10.2019 14:56 - Shako
ShadoWWW píše:
Jedna kontroverze teď hýbe Amerikou: Slavní i méně slavní autoři RPG, kteří třeba i byli v 90. letech slavní, dnes naráží na zdravotní systém v Americe. RPGčka mimo velké vydavatele nevydělávaly a nevydělávají dost na to, aby si autoři dokázali platit zdravotní pojištění. A i v těch velkých vydavatelstvích často dělali free-lanceři, kteří si zdravotní pojištění nemohli dovolit. Dnes je těm autorům často 40+ a dostávají se do zdravotních problémů spojených s věkem a do těžkých sociálních situací.


To mi připadá jako zajímavá argument do debaty typu "u nás se nedá tvorbou rpg uživit na fulltime, ale v US ano".
8.10.2019 15:56 - ShadoWWW
Bauer říkal, že k uživení včetně odpovídajícího zdravotního pojištění se dostaneš jen jako kmenový zaměstnanec WotC nebo Paiza.

Je to problém celé koncepce financováni RPG průmyslu a rozmach Indie her to před deseti patnácti lety výrazně zhoršil. Podle Bauera Kickstarter ani Patreon nejsou dlouhodobě udržitelným řešením.

Základní problém je v délce vývoje hry, produkční kvalitě a dlohodobé prodejnosti.

Když dnes maloobchodní cena DnD produktů je kolem $50, tak hry malých vydavatelů by musely stát kolem $100 při obdobné produkční kvalitě, což ale nikdo dát nechce. Očekávaná cena je kolem $30, přičemž většina má zájem spíš o PDF za $10. Mnoho hráčů však sahá po produktech zdarma nebo za $1, ať už v rámci různých promo akcí, pay-what-you-want nebo pirátění. Celkově mnoho RPG hráčů nemá zájem investovat do této zábavy, a když, tak jednorázově, celkově ale výrazně méně než je u jiných druhů zábavy.

WotC a Paiza se toto netýká, ale těch ostatních ano.
8.10.2019 16:28 - LokiB
Pinnacle vybrali na Kickstarteru na Savage Worlds SWADE edition přes půl miliónu dolarů (ovšem zásadní část z toho spolkne materiál na výrobu fyzických produktů, které v tom jsou). Celé studio je jen pár lidí. I když i další jejich produkty se prodávají celkem dobře, i tak si nejsem jistý, jak si vedou dlouhodobě a jestli je to na nějaké rozumné uživení se. Trochu o tom pochybuji.

Je fakt, že když si mnohý fanoušek přivydělá publikací svých materiálů po dolaru, tak se pro full time autory stává RPG chlebíček ještě tvrdším.
8.10.2019 16:47 - ShadoWWW
7th Sea vybrali na KS přes milion $ a do pár let zkrachovali.
8.10.2019 17:39 - sirien
Shako: no nevim jak relevantní to je - tohle neni problém RPG trhu, ale US společnosti a socio-ekonomického státního modelu a netýká se to jen RPGček, ale obecně kohokoliv kdo funguje na freelancing principu. Kdybys chtěl relevantní srovnání v tomhle směru s nějakou vyspělou ekonomikou, tak bys měl koukat spíš do Británie popř. Západní / Severní Evropy, tam sou podmínky sice taky odlišný, ale o dost bližší.


ShadoWWW: tak jako - cena věcí je definovaná tržně a trh může mít o ceně jiné představy, než by tvůrce rád. A bohužel holt některé trhy nejsou tak silné, aby utáhly na free time hromadu tvůrců - ať už se to někomu líbí nebo ne. RPGčka prostě tenhle potenciál úplně nemá. Minimálně zatim. Popravdě mi přijde, že někteří autoři z nadšení nad zdánlivym rozmachem RPGček skočili do tmy a teď se divěj, že dopad neni tak měkkej, jak čekali. Ještě to chápu u Freda s Evil Hatem kde rozjížděl produktový řady a je tam potenciál na celé studio (tj. firmu co je víc než jen papírová zástěna jednoho týpka), ale u těch ostatních mi to přijde trochu naivní.
6.2.2020 18:38 - Aegnor
Odsud
todor píše:
Ze je to vsude a ve vsem, obzvlast z US. Kazdy pravidla, kazda hra se snazi byt socialne citliva, atd. Jako by lidi uz nemeli vlastni usudek a kdyz se jim neco nelibi se proste nezucastni. To je jako kdyz to neni nekde napsany, tak jsou ztraceny.

Hej, podle mě chápu, co ti vadí a proč. Ale dle mého je důležité vnímat i to, jak je to zpracováno. Když si vezmu třeba zrovna Fate of Cthulhu:
Fate of Cthulhu píše:
Fate of Cthulhu is a game that deals with many hard topics, including mental health, systemic abuses of power, and the deaths of huge portions of the human species. Make sure all the players are aware of these things and give enthusiastic consent before they begin playing.


Tohle mi přijde naprosto v pohodě. Je to jeden odstavec, napsanej příčetně, a nijak extrémně to nerozpitvává.


TOTALY OFF-TOPIC: Hele, Siriene, nebyla tady zveřejněná recenze V5? Když jsem ji hledal, tak mi kostka tvrdila, že ten článek není publikovanej, ale mám dost silnej pocit, že jsem ji četl.
7.2.2020 01:39 - Naoki
AFAIR nebylo poblikované jako článek, ale napsal jí do nějaké diskuze
26.4.2020 20:05 - Pan Bača
Nevím, kam jinam to napsat, tak se zeptám tady:

Narazil jsem při hraní s děckama na jednu věc, kterou vydaná dobrodružství neřeší, a sice "co se zajatci"?

Obvykle je tam napsáno něco ve stylu "zajatí nepřátelé vám můžou říct to a to a to"... a pak přijde otázka "tati a co s nimi teď"? Řešíte to? Neřešíte?
26.4.2020 20:09 - sirien
Zaživa stáhnout z kůže, udělat z ní bubny, nechat odkrvit, naporcovat, nasolit a vysušit na jerky asi nebude správná odpověď, co?
26.4.2020 20:17 - Pan Bača
nesedět u toho žena, u které je zázrak, že jsme ji přemluvili k účasti, tak proč ne :-D
26.4.2020 20:20 - GOLEM
No záleží, kde, kdy, kdo a jak... Záleží v jakém světě, jak daleko od civilizace a co za rasu je zajatec vs. rasa PC. Takže ani Sirienuv post nemusí být daleko od pravdy ale v případě dětí asi mírnější postup neuškodí než popisovat přípravu guláše dle šéfkuchaře Hanibala.
26.4.2020 20:23 - ShadoWWW
My to s dětmi řešíme tak, že děti stanoví, co od zajatců chtějí zjistit/získat, pak si hodí na přesvědčování/zastrašování a podle hodu získají výsledek a zajatce pak pustí. (Tedy conflict-resolution, ne task-resolution.) Puštění zajatci ví, že kdyby pak nesekali latinu, skončí tak, jak naznačil sirien. :-)
26.4.2020 20:40 - sirien
Zajímavé tady je podívat se dětské seriály, které jsou často také plné násilí bez zabíjení, ale které tohle kupodivu běžně řešt nepotřebují. Je to dané strukturou příběhu, kdy poražení protivníci jsou buď předáni lokální autoritě, odraženi, ale ne zajati (ano, ustupovat s nepřáteli a nechat je utéct bez návratu je fér řešení) nebo ponecháni v bezvědomí za zády, protože až se proberou tak už budou postavy v trapu a tito nebudou hrát roli.

Super case study v tomto směru (navíc mega kvalitní na super zábavná na sledování i pro dospělé) je například Avatar the last Airbender.
26.4.2020 20:41 - ShadoWWW
Jo, to je dost dobrý způsob řešení.
26.4.2020 20:49 - Pan Bača
Zastrašování? to se děckám bude líbit... hlavně až budou mít popsat, jak je zastrašují.

Zatím se to dalo vyřešit tím předáním vyšší autoritě, to jsem zimprovizoval. Taky se osvědčilo trošku rozšířené "zmam osobu", které zůstalo tak nějak permanentní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090759038925171 secREMOTE_IP: 54.160.243.44