Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
30.9.2020 11:22 - Corny
Jerson píše:
A taky přemýšlím, jak to budu psát do pravidel, když chci udržet alespoň částečně styl uvažování a vyjadřování 30. let.

Taky si myslím, že můžeš klidně napsat někde v úvodu nějaký komentář, kde tohle zmíníš. Poslední dobou je to docela často používaný způsob, jak se vyrovnávat s kontroverzními aspekty nějakého díla nebo IP (například Fate of Cathulhu)
30.9.2020 11:50 - Lethrendis
Jerson píše:

Přičemž to B) by mi přišlo zajímavější, a úplně nejzajímavější by to bylo ve spojení s hráčem A).


Nechtěj to, není to super. Mám to teď v partě na SR, jeden hráč si vzal "předsudky" vůči indiánům a pak přišel další a chtěl hrát indiánskou šamanku a s "předsudky" vůči všem světským osobám. Nedal si to vymluvit, takže se pak spolu dohodli (oba vyspělí zkušení hráči), jak to udržet na uzdě - nicméně ve hrách je to nekonečný sled záštiplných urážek, nadávek a napadání, které je navíc omezuje i mechanicky, protože v popise kvality je, že když je osoba z nenáviděné skupiny poblíž, rasista se nekontroluje a kvůli nezvládnutým emocím nemůže využívat Hranu. Ošklivé omezení.

Takže ne, po nějaké době se to přežere - teď už oba vymýšlejí, jak se "předsudků" herně zbavit.
30.9.2020 11:53 - sirien
Lethrendis píše:
Takže ne, po nějaké době se to přežere - teď už oba vymýšlejí, jak se "předsudků" herně zbavit.

Selektivní výjimkou vůči kolegovi ve skupině, samozřejmě, jak jinak?
30.9.2020 12:33 - Jerson
Tak já bych třeba čekal, že bílý rasista, který je nucen fungovat v jedné skupině s černochem nebo asiatem může svůj názor posunout ve chvíli, kdy mu dotyčný pomůže, zachrání život nebo se prostě projeví jinak, než dotyčný rasista očekává.

Přeci jen už jsem měl ve skupině lidi, kteří neměli rádi Němce, a neměli rádi Rusy, a taky to s nimi šlo.
30.9.2020 12:47 - Lethrendis
Sirien a vlastně i Jerson

Nikolivek, SR na tohle má mechaniky. Buď můžou podle CRB negativní kvalitu prostě vykoupit za karmu a tím se jí zbavit - tzn. zmizí mechanický efekt, takže si to pak mohou hrát v daleko mírnější formě jen s roleplayem. Jakože stále to bude "čubka/orkská opice", ale už z toho nic nevyplývá a hráč si může hrát jak chce, třeba dělat selektivní výjimku.

FS navíc přidává další mechaniku - tzv. "cestu kvalit", což je hodně soft mechanika, která mění kvality v jiné vlivem životních prožitků. Hráč si musí udělat plán, za jakých okolností (někdo mu třeba zachrání život, jak psal Jerson) má házet test mentální odolnosti a co se stane, když uspěje/neuspěje. Takže třeba uspěje = negativní kvalita sama zmizí, neuspěje = kvalita se promění v jinou, třeba v alkoholismus, nebo cokoliv si hráč vymyslí. Je to jedna z opravdu super věcí ve FS. Ušetří karmu a ještě si to mohou krásně odehrát.
30.9.2020 12:51 - sirien
Jerson: Tohle je komplikovanější. Jakože to je komplikovaný fenomén i v realitě (mnohem složitější, než se různí aktivisté a politici tváří), ale to není až tak podstatné, ono to je totiž komplikované i herně.

Efektivně to jde redukovat/zobecnit na otázku hraní stereotypů a klišé jako takovou. Když šáhneš po něčem podobnym, tak to jde hrát "pro efekt" nebo "pro obsah" (snažim se teď používat co nejvíc non-biased slovník, tak si tu terminologii cucám z prstu za pochodu). Pro efekt znamená, že tu věc chceš mít ve hře a chceš jí mít viditelnou a vytěžit z toho nějaká klasická témata, stereotypy, hlášky... pro obsah znamená, že chceš tu věc ve hře prozkoumat nebo s ní nějak pracovat do hloubky. Pro efekt je super-tech ve space opeře, pro obsah je super-tech v hard-SF. Hodně mizerný přirovnání, ale budiž.

Takže je pak rozdíl, jestli chceš hrát rasistického Angličana v imperiální době, protože:
- pro efekt: chceš zobrazit svojí postavu jako onoho vznešeného lorda z té lepší společnosti co má prachy a vliv a pocestě prohodit nějaké vtipné nebo rádobyvtipné poznámky na účet číňanů a gurkhů a mít nějaké oboustraně jízlivé interakce se svým indickým sluhou.
- pro obsah: chceš si skutečně zaroleplayovat postavu, která je vychovaná v lepší společnosti - a to jak v povrchně výsměšném, tak ale i ve zcela faktickém významu: Angličan v oné době měl lepší vzdělání, větší kulturní rozhled, byl ze společnosti s lepší technologií, pokročilejší vědou, lepší ekonomikou, silnější armádou - jak takový člověk bude interagovat s lidmi z jiných částí světa v různých kontextech a situacích je poměrně zajímavá otázka.

Hra pro obsah se v pravidlech blbě vystihuje. Fakticky většina pravidel následuje nějakou alegorii pravidel pro alergie nebo tak něco a veze se (jak píše Lethrendis výše např.) na nějaké představě povrchního a primitivního rasismu.

Problém pak je, že Ti klidně můžu zahrát velmi silnýho rasistu - ale během herní session si toho vůbec nevšimneš, protože nikde nepřijde na situaci, v níž by se to projevilo. (Např. když budu hrát Angličana na výpravě někde v Asii, tak můžu být rasistický vůči všem místním okolo, ale nenastane žádná situace, v níž bych to mohl nějak nekřečovitě demonstrovat.)

Tzn. velká část toho hraní rasismu pak sklouzává k onomu hraní pro efekt. A problém s hraním stereotypů pro efekt je ten, že... to většinou neni tak zajímavý ani zábavný, jak by se zdálo, a má to hroznou tendenci rychle se vyčerpat.
30.9.2020 13:10 - Jerson
Ten rozdíl celkem i chápu, a mám dojem, že část toho hraní v Omeze je hlavně na efekt, i když do toho různí hráči promítají své současné postoje k tehdejším (a hlavně o něco pozdějším) režimům v těch státech, takže je to takové půl na půl. Ale pro první a občasné použití by to nevadilo.
Ono se to sem tam ukáže, když třeba na našeho tchajwance mají poznámky o číňanech, a jak všem připadají stejní, a podobně, nebo jak píše Loki, mají poznámky na A15 kvůli Rusům. To je takový celkem hezký případ mírného odporu, který hře neškodí.

Jen jsem čekal, že když hrajeme v USA, tak že na nějaký rasismus může dojít, ale zatím se tomu všichni hráči hodně vyhýbali a všechna vyjádření byla opatrná. Takže o "negrech" jsem takhle mluvil jen já v roli několika málo NPC.
30.9.2020 13:12 - Gurney
Jerson píše:
Přeci jen už jsem měl ve skupině lidi, kteří neměli rádi Němce, a neměli rádi Rusy, a taky to s nimi šlo.

Ono to jde, protože lidi se kterými hraješ k tomu tvému settingu přistupují jinak než ty (realismus ftw!) a nebourají ti celou hru tím, že by ty svoje postavy hráli skutečně do důsledků. Ono by bylo sice zajímavé si odehrát scénu, kde se moje postava skutečně projeví jako polský nacionalista (tj katolík, antisemita a antikomunista), ale nejspíš by to byla zároveň scéna poslední (nebo minimálně poslední společná některých našich postav), a z našeho společného výletu do Německa by asi rychle sešlo.
30.9.2020 13:31 - Lethrendis
Mno, napíšu, jak to bylo u nás. Ty postavy by se teoreticky správně měly nesnášet a až by došlo k nějakému těžkému sporu (ten by byl na spadnutí valstně furt), tak by se měly hráno natvrdo do sebe pustit.

Hráči se rozhodli, že orkský břitvák (byl ve hře první a hráč si vzal zášť vůči indiánům, protože nepředpokládal, že to bude problém, nikdo to u nás nikdy nehrál) bude indiánce sice nadávat a bude jí pomlouvat, jelikož je z podstaty primitivní hulvát, ale zároveň che být profesionálem a miluje prachy, takže bojovat nebude kvůli misi. Předsudky indiánky se zase projevují obtížně skrývaným totálním opovržením vůči všem, co nemají magii. Takže bude na orka hledět s opovržením a když si začne, tak mu to vrátí. Ale nezaútočí, protože totem a váží si života.

Takhle to fungovalo dvě hry. Bohužel ta třetí za podobných podmínek už by byla velmi obtížná, protože když někoho slovně napadáte, nabalí se na to i další věci. Ta jejich dohoda by teoreticky mohla fungovat dál, ale ne v prostředí plném podezírání a nedůvěry, kde se cokoliv okamžitě přelévá do sporu mezi těmi dvěma - a to je větší problém než ty předsudky. Takže se oba chtějí posunout dál a zmírnit to.
30.9.2020 14:04 - Jerson
Gurney píše:
Ono to jde, protože lidi se kterými hraješ k tomu tvému settingu přistupují jinak než ty (realismus ftw!) a nebourají ti celou hru tím, že by ty svoje postavy hráli skutečně do důsledků.

Ale jo, Gurney, i takové situace se už vyskytly, i když nemůžu říct, že by byly hrány cíleně. Nemám iluze o tom, že by se většina hráčů cíleně držela zpátky ve projevech svých postav. Ostatně proti komu bych chtěl projevovat svůj katolicismus, antisemitismus a antikomunismus? V tom sezení pokud vím nebyl ani žádný tvrdý protestant, ani ateista, až Žid, ani komunista.
12.10.2020 15:17 - Naoki
Tak moje postava v South Park Fractured But Whole je černej Čech (a jo, Slovák tam taky byl jako možnost)
12.10.2020 16:52 - Necromancer
LokiB píše:
Přišli jsme o SW

Může se zeptat, na co přesně odešly Hvězdné války?
PS. Nebyl jsem tu od začátku, tak se omlouvám, jestli to již bylo zmíněno.
15.2.2021 22:29 - sirien
Odtud

Jerson píše:
Rasismus není v poslední době moc populární téma, ale právě proto by mě zajímalo, zda máte nějaké oblíbené RPG mechanisky zachycující rasismus (druhismus, tvarismus) ve hře, a jak se k této otázce vůbec stavíte.


Otázka rasismu postav byla už řešená tady a pak byla trochu dál rozvedená i tady (a řešená v pár dalších postech)

Rrasismus v mechanikách podchycuje hrozně těžko. Zaprvé se tu bavíme o dvou různých problematikých, které herně fungují jinak - musíš rozlišovat mezi povrchním a niterním rasismem, kde "povrchní" znamená takový ten xenofobní, přímočarý agresivní rasismus ("hele, trpoš, rozbijem mu hubu!") a "niterní" rasismus je ten popisovaný v odkazech výše - prosté přesvědčení o nadřazenosti nebo méněcennosti, které klidně může být faktograficky opodstatněné (minimálně subjektivně a v kontextu daného světa, doby atp.)

Povrchní rasismus se dá vykreslit snadno - aspoň zdánlivě. Nějaké postihy na sociální dovednosti nebo postihy za to když jsi v přítomnosti nesnášené rasy, ale přitom rasismus neprojevuješ atp. Problém je, že to moc nefunguje a herně to není moc zábavné. Navíc to hrozí dělat bordel v dynamice hráčských postav, pokud si někdo vezme takto mechanicky zachycenou nenávist k elfům a někdo jiný si vezme elfa (na tohle narazil Lethrendis u Shadowrunu, pokud se nepletu?) Efektivně to jsou nějaké modifikátory, ale vlastně to hru až tak moc nemoderuje - na druhou stranu to postavu často vykresluje až příliš primitivní a impulzivní. Pokud to chceš mít vyjádřené s nějakou zajímavější herní dynamikou aby to podtrhávalo charakter nebo tvořilo situace, tak Ti tohle moc nepomůže.

Niterní rasismus se takhle nedá vykreslit skoro vůbec, protože niterný rasista se vůbec nemusí rasisticky projevovat - dokud se tak neprojeví v nějakém situačně velmi specifickém kontextu.


Dobrou mechanikou pro rasismus jsou apekty ve Fate a jejich vynucení. Zaprvé se dají z podstaty modelovat přesně podle žádoucího významu u té které postavy, zadruhé ze své podstaty vstupují do hry dramatickým, příběhotvorným způsobem. Popravdě je to pro daný účel asi nejlepší a nejuniverzálnější mechanika, co mě napadá.

Hodně dobře by mohla fungovat mechanika korupce, kterou jsem použil např. ST SW (nadpis "korumpování") - to se může hodit tam, kde chceš rasismus vykreslit jako určité nutkání, ale nedělat z postavy nutně primitiva (tj. vynucuješ si rasismus pozitivní nabídkou za jeho zahrání, nikoliv penalizací za jeho nehraní). Podobně jako vynucení to je pod dramatickou kontrolou GM, takže to do hry přirozeně vstupuje ve vhodné momenty.

Když sem u WoD, můžeš samozřejmě použít STs mechaniku flaws, ale ta je popravdě taková dost slabá (postava má flaw, když jí zahraje tak aby to udělalo problémy, dostane exp)

Co by mohlo fungovat dobře pro onen niterní rasismus jsou pravidla Humanity podle Vampire 5e, kde můžeš nastavit rasismus jako imperativ, ať už prostředí (kampaně), nebo pro danou postavu. Např. něco ve stylu "s elfama se nejedná jako s rovnejma" nebo tak něco. Obecná mechanika morality to pak zpracuje žádoucím způsobem. Výhodou je, že to je narozdíl od Fate aspektů jednotné a univerzální, přitom se to dá poměrně jemně ladit (pomocí formulace, dovysvětlení)
5.5.2021 23:30 - Jezus
S dovolením si tu odložím jeden odkaz. Nechci to přivolávat, ale mohl by se časem hodit...

YT: Everything wrong with Woke Culture (and the impact on feminism)
5.5.2021 23:54 - KDolecek
To video je pro mne takový mix věcí, se kterými se dá souhlasit a se kterými polemizovat. Akorát, když to celé zakončí prohlášením "... but what do I know. I'm probably a byproduct of years of brainwashing by patriarchy" ve vysoce ironickém tónu, tak to je akorát na rozhození rukama a zahození poznámek.
6.5.2021 00:09 - Jezus
Tak jestli to byl tvůj výchozí argumentační bod, tak jo ;-) Jinak je to obyčejný rejpnutí a hlavně obrana proti nejpravděpodobnějšímu druhu hejterských komentářů ve smyslu "další sestra zradila" či "tak běž svýmu chlapovi udělat sendvič, když nechceš změnu." >:-)

Jinak máš samozřejmě pravdu - těžko souhlasit s celým 17-ti minutovým videem. Navíc tomu imho trochu ubližuje snaha o ironický tón a "zábavnost" (hlavně ze začátku), ale tak video se musí i líbit... Pár pasáží je tam ale vážně pěkných.
14.12.2021 14:39 - Ugy
Tak koukám že v rámci errat vyodili pánové od Wizardů celkem dost lore textu z Vola a podobných příruček. Asi se nějak nehodili do dnešní doby i když teda nechápu co někomu vadí třeba na popisu toho jak jsou beholdeři namyšlený a sebestředný ale což.

https://dnd.wizards.com/dndstudioblog/sage-advice-book-updates

EDIT: Někdo udělal soupis toho co proškrtali z Vola link na reddit
14.12.2021 15:07 - LokiB
Tak šlo všechno, kde byli slaves, nebo kde si někdo myslel, že je nadřazený :)
14.12.2021 15:26 - Ugy
LokiB píše:
Tak šlo všechno, kde byli slaves, nebo kde si někdo myslel, že je nadřazený :)


Ha takže v tom "nějaká" logika je :D
14.12.2021 15:56 - ShadoWWW
Za mě dobrý. Aspoň ty původní Volové se jednou budou prodávat na Ebay za majlant, něco jako první vydání ODnD, kde jsou ještě s hobity a enty.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.069678068161011 secREMOTE_IP: 44.203.219.117