Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
11.7.2020 12:27 - LokiB
malkav píše:
Kde se říká, že jsme degenerovaní knedlíkáři?


To říkám dlouhodobě já, na základě svých častých pozorování při cestování po Vlastech Českých :) Jakožto výjimka to holt nezachráním :(
Není to nic sebemrskačského, to je prostě fakt, takoví "Češi jsou", to se ví ;)

A je to daleko pravdivější, než že Japonci jsou úslužní ;) Aspoň tedy podle těch Japonců, které jsem v Praze za ta leta v byznysu potkal.
11.7.2020 12:53 - sirien
Naoki píše:
moc se mi nelíbí který příklad se ujal...

Jenže Tobě by se nelíbila půlka Evropy a Japonsko k tomu ;)


Jinak ta diskuze o italech atp naprosto vyletěla z původního problému a přijde mi dost mimo.
11.7.2020 13:32 - Šaman
Češi jsou jako hobiti. Pivni knedlíkáři nadávající v hospodě, dokud se dá. Když už se nedá, tak přepnou do modu hrdina na dobu nezbytně nutnou k tomu, aby se věci uklidnily natolik, aby jim tu hospodu nikdo nevypálil. ;)
11.7.2020 13:41 - sirien
jj, taky byla spousta hobitů kolaborujících se Sarumanem.

Tahle národnostní linie diskuse je fakt mimo.
11.7.2020 13:53 - Šaman
Jen disclaimer - byl to vtip nehodný další diskuze.

Jinak jak tu zazněli neskotští Skoti, tak si říkám, že Simpsonovi taky budou mít možná trochu problém s těmi zkratkovitými lidmi (TOC LBGT…).
Vzteklí Skoti, tlustej Homer, matematika pro holky, jedno klišé za druhým… Přitom jeden z nejoblíbenějších animáků ever. Buduou aktivisti kopat i do nich? To by jim mohlo trochu sebrat podporu.
11.7.2020 14:07 - malkav
Šaman: doufejme ;)
11.7.2020 14:16 - Šaman
OU. Už nic neříkám, jdu zalézt do své sociální bubliny sluníčkových fantazáků s humorem tak černým, ze by mohl sbírat bavlnu.
11.7.2020 14:16 - sirien
Šaman: už kopali a nezdá se, že by je to stálo podporu - viz kauza Apu.
11.7.2020 14:33 - Log 1=0
Hele, a je něco, co je extrémně populární, existuje dlouho, a nekopal do toho bambilion lidí z padesáti důvodů?
11.7.2020 14:37 - sirien
Log: z jedné strany je rozdíl mezi kopáním a hysterickou kampani a z druhé strany ne každý tomu tlaku ustoupí.
11.7.2020 14:51 - Log 1=0
sirien píše:
Log: z jedné strany je rozdíl mezi kopáním a hysterickou kampani a z druhé strany ne každý tomu tlaku ustoupí.

To je pravda, ale to první je spíše důsledek obecné vyšponovanosti společnosti a jestli ustoupí to už je fakt jejich rozhodnutí. Šlo mi spíš o to, že se situace nezmění kvůli nějaké jednotlivosti a CCW se potáhne ještě docela dlouho na všech frontách.
11.7.2020 16:14 - Jezus
sirien píše:
asi sem jedinej kdo teď bench-watchuje Deep Space Nine, co?


Zřejmě. Ale alespoň někdo. Ten seriál si další zkouknutí určitě zaslouží :-)

Btw, když jsi byl v tom výčtu, co takhle poměrně klidnej a vyrovnanej klingon? ;-)

Jinak připomeň mi prosím, vulkánci/romulani to jsou ti nadlidsky silní, se špičatýma ušima a se zelenou krví, co prožívají emoce silněji než lidé? :-D

LokiB píše:
Infravizi bych strašně rád zrušil ... to je tak dementní schopnost, která rozesírá spoustu dobrodružství, dělí družinu, no prostě fakt voser.


Svatá pravda! :-)

Jinak k tvému orkovi:
LokiB píše:
Emočně je zcela vyprázdněný a nic v něm emoci nevyvolává ... normálně by ho to trápilo, ale i to je emoce, takže ho to netrápí.

Tohle je prostě deviace i pro lidi. Ale máš pravdu v tom, že takového orka nejspíš přímou snáze než "typického orka" a možná ho budou mít i raději. Teda až na ty, kterým to nedá a budou se ho snažit vyprovokovat (což by možná dělali i s podobným člověkem). Ale to budou nejspíš nějací ti "špatní" venkovští balící, mládežníci a tak...
11.7.2020 16:32 - Jezus
LokiB píše:
Ale zpátky k tomu orkovi ... ta charakteristika, kterou jsi psal, je zajímavá, ale je prostě hrozně plochá. Ano, pomůže ti něco kolem "typických" orků rozehrát, pomůže ti, když budeš chtít "typického" orka zahrát a nebudeš vědět jak.

Ale schválně si zkus podobným způsobem v těch několika větách charakterizovat rasu Human. Uvidíš, že to nejde...


Jezus píše:
Tak hlavně (jak se tu sirien a další snažili říci) můžeš ve fantasy říci: "Tohle jsou orkové. Stvořil je bůh chaosu ke svému obrazu, dal jim sílu větší než lidskou a divokou krev. Fyzicky cítí každou emoci a urážka jejich hrdosti je doslova (jakože skutečně) pálí. Proto jsou často takoví a makoví" a bude to objektivně v daném světě pravda.


Uvědom si prosím, že jsem to napsal jako příklad pro nějakou konkrétní potřebu. Zhutnělej výcuc (a stejně si při své první reakci evidentně přehlédl slovo "často", které tam bylo ve smyslu "nikoli výlučně takoví a dokonce ne skoro všichni takoví)"). To prostě není kompletní charakteristika rasy, ale shrnutí dvou jejich výrazných rysů. Navíc jsem tam ani neřek, co z nich plyne, jen naznačil, že se od toho právě máš odrazit (jsou "takoví a makoví" bylo naznačení toho směru).

Nesmíš to brát tak strašně doslova a že to stojí jen a pouze samo o sobě. Sirien udělal k popisu každé rasy stránku + stránku pro každou z jejich nejčastějších podras (=ve fantasy prakticky kultur). To už by pro tebe bylo dost? Protože tohle by čekalo orky, kdyby byla ta potřeba. Jenže hodně lidem reálně stačí zhutnělej výcus a shrnutí, protože si umí představit, že to není úplně limitní, jen něco, čeho se mají chytit a s čím pracovat...

Každopádně si všimni, že já ve svém výcucu nastřelil prvek pro hraní orků "silní" a "fyzicky cítí emoce/více je prožívají". Říkám tím, jací orci přesně jsou? Je to, že každý ork své emoce hodně prožívá (ale je už na něm, jak moc se tím nechá "postihnout") nějak "ploché"? V čem?

Je to hold obecná vlastnost dané rasy, daná "geneticky" (z vůle boha). Dělá orky výjimečné, zajímavé. Můžeš k ní samozřejmě přistoupit různě (nebo ji pro svůj svět vyškrtnout). Ale nebudou pak orci vlastně paradoxně víc ploší? Co tím získáš, že to "budou vlastně lidi, jen s kly"? Ano, jakoby dáš větší prostor hráčům, ale jen na to, aby hráli vlastně lidi. Ony některé dobře dané vlastnosti nejsou omezení (vždycky můžeš jít záměrně do kontrastu a být "jiný"), ale příležitost to ztvárnit nebo nějak jinak kreativně uchopit. Základní vlastnost není nutně klišé a hlavně tě nenutí ji pojímat stereotypně.

Ono když z nelidských ras uděláte "v podstatě lidi", tak proč je tam máte? Kvůli jiným číslům a rasovým schopnostem?
11.7.2020 17:57 - Šaman
Jezus píše:
Ono když z nelidských ras uděláte "v podstatě lidi", tak proč je tam máte? Kvůli jiným číslům a rasovým schopnostem?

Strašně kontroverzní myšlenka: protože velkej černej nasranej negr je moc kontroverzní. Ork je v pohodě.
Do fantasy "ras" můžeš schovat kultury a archetypy a můžeš na nich parodovat určité stereotypy, můžeš je nechat na sobě páchat násilí a genocidy a nikdo tě za to nezažaluje.

Na druhou stranu hrají to lidé a na postavách nás zajímají jejich pocity a jejich příběh. Ale imho si do nich přirozeně reflektujeme vlastní (lidské) prožitky.

---
A ještě druhá věc, k čemu jsou rasy dobré (a kontroverzní). Na první pohled vidíš, co je postava zač. Je to trpaslík? Pokud není cílem překvapit hráče výjimkou povrzující pravidlo (alchymistka Pleskot Řiťka), tak nejspíš bude mít vousy, bude mít rád pivo, zlato a mluvit skotským přízvukem. A bude hrdý na svoje vousy a svoje trpaslictví.

Když bude každá postava člověk, tak budeš potřebovat delší popis k tomu, abys hráčům předal jaký z té postavy mají mít pocit. A i pak to nebude tak silně archetypální.
11.7.2020 20:17 - sirien
Jezus píše:
Ten seriál si další zkouknutí určitě zaslouží

no... jako s01 mě úplně neoslnila, u s02 sem o tom začal dost pochybovat a u s03 sem to málem vzdal - resp. bych to fakt natvrdo vzdal, kdybych neměl echo předem, že se to pak dost zlepší.

Vulkánci a Romulani sou ty elfové a dark elfové, co se nějakym mešuge stylem propadli do scífkový budoucnosti. Vedle těch Klingonů, co vůbec nejsou orci.
11.7.2020 21:17 - Jezus
Já si DS9 už po pravdě tolik nepamatuju (koukával jsem na to s bráchou ještě jako malej Jezus :-) ). Vím ale, že ty poslední serie, kde se válčí s Dominiem stojí za to. Už proto, že je tam na Star Trek dosud nevídaný posun děje a postav napříč díly...
11.7.2020 21:20 - ShadoWWW
To je právě vtipný. Prima kdysi nadabovala první tři série, ale protože se to neosvědčilo, přešli na Novou generaci. Od čtvrté série (jak si Sisko oholí hlavu) se to rozjede a podle mnohých je to nejlepší Trek. Já mám na každém Treku rád něco jiného, ale DS9 má nejlépe prokreslené charaktery a v nejširší paletě ze všech.
11.7.2020 21:35 - sirien
Jezus: já až to dokoukám tak plánuju sepsat nějakej sirienův průvodce sledováním DS9 (s přehledem té miliardy dílů, které je lepší kompletně přeskočit).

Na tom seriálu je dost zajímavejch a dobrejch věcí - ale taky dost špatnejch, bohužel. Na jednu stranu musim nechat, že tam jsou nějaké věci lepší, jak v Babylonu 5 (vyrovnanější a obecně lepší obsazení a herecké výkony, pro začátek - co do samotných postav to je o vkusu a "objektivně" spíš plichta), ale jako... teď dorážim poslední kousky s04 a trekies z toho může pro mě za mě klidně trefit mrtvice, ale na Babylon 5 to fakt nemá - ten měl na konci s04 ukončený 3 různý navazující a související válečný konflikty, miliardu intrik, vedlejších linek a personal arců - tady mám dojem, že to po dvou sériích hraniční klinické smrti teprve začíná trochu dejchat. Je vidět, že tvůrci DS9 vymejšleli děj za pochodu, což je proti dopředu rozmyšlenému B5 hrozná slabina a je to hrozně cítit. Plus mi tam místy leze krkem jak se tam bojej do nějakejch věcí dupnout a z hromady zápletek (vedlejších i z hlavní dějové linie) maj tendenci v závěru vybruslit tak, aby se to uzavřelo hrozně happy a bez následků.

Důvod srovnání s Babylonem 5 je, kromě podobnosti základního námětu, zejména fakt, že Deep Space Nine vznikl jako natvrdo vykredný Babylon 5 poté, co se tvůrce B5 rozešel s produkcí Star Treku, bylo kolem toho krátce i pár právních šermovaček, ale ty se uzavřely nějakym tichym vyrovnánim; největší fun je, že místy dokonce zůstaly nějaká B5 jména, i když jsou daná jiným, zpravidla vedlejším postavám (a občas - zdaleka ne vždy - mají trošku odlišnou transkripci), a náměty zápletek nebo způsobů jejich rozuzlení - bohužel co sem si všim tak B5 je měl všechny zpracované doslova řádově líp.

Jako pokud chce někdo zkouknout 4 série fakt dobrýho sci-fi seriálu, tak B5 vyhrává ještě dřív, než se DS9 vůbec rozeběhne. Doslova, bohužel. Ještě teda uvidim, co na mě čeká ve zbylejch 3 sériích, ale i kdyby to šlo o další level nahoru oproti s04, tak tu děsivou pachuť z prvních tří sérií to už fakt úplně nesmaže.
11.7.2020 21:58 - Jezus
No jako srovnávat DS9 s B5 je jako srovnávat Star Wars jaá nevím, s Hrou o trůny? :-)

Chci říct, B5 je úplně něco jinýho, DS9 je pořád STar Trek, což znamená jsme na konci každýho dílu v podstatě happy a hlavně moc nezměnit kulisy do příště. Což je jako strašně meh, pokud od toho čekáš alespoň trochu posuny ve stylu B5...

Až ty poslední serie trochu "temní" a vypráví nějaký pokračující příběh.

Že tam bylo takovýhle provázání těch seriálů jsem nevěděl, každopádně teda klika, že B5 vznikl sám o sobě s větší tvůrčí svobodou. On ten styl Star Trek by to dost zabíjel...
11.7.2020 22:35 - sirien
Mezi "věci se musí uzavřít a nesmí se moc změnit kulisy" a "věci jsou ongoing" je široké spektrum, s nímž lze pracovat. Podobně s tím jak moc je uzavřený happyend ve stínu budoucího non-happy pokračování.

Typicky doteď za mě zatím asi nejlepší díl DS9: Paradise Lost (HEAVY SPOILERS follow, obviously - skutečně HODNĚ SILNÝ spoilery, v tomhle případě. Fakt nečtěte dál, pokud byste to plánovali zkouknout - jediná drobná informace vám zkazí důležitou věc v tom díle...), kde na konci třeba vůbec nenaznačí, že ten admirál měl aspoň trochu point a že to Siskovo ideologicky čisté vítězství ještě bude mít nějakou cenu. Pořád by to bylo uzavřené. V díle, který by na to případně přímo navazoval, bys mohl dát na začátek super-jednoduché "a long time ago on DS9" a v minutě dvou úvodu to pro nového diváka shrnout. Měl bys to uzavřené, kulisy by se nezměnily, ale ten příběh by měl najednou o dost větší hloubku vyznění a nějakou návaznost co by i random diváka táhla víc k tomu to sledovat dál.

Jinak jak jsem osobně fanoušek Roddenberyho stylu a idey Star treku (co do ideovosti a pozitivních vizí atd.) a současné dekonstrukce mám za hereze (navíc zblitě provedené), tak DS9 se rozhodl jít do částečné dekonstrukce a snahy ty základní idee vyzývat a testovat - osobně mám za to, že tam v tomhle směru ale pořád zůstalo až moc nevyužitého bufferu, takže to místy vyznívá dost polovičatě.


Jinak jo no, tu historii většina lidí moc neví. Největší sranda je, když potkáš na conu nějakého zapáleného trekieho v pyžamu, co se začne rozohňovat, že B5 je kopie DS9 :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.066364049911499 secREMOTE_IP: 3.231.146.172