LokiB píše:
Ale zpátky k tomu orkovi ... ta charakteristika, kterou jsi psal, je zajímavá, ale je prostě hrozně plochá. Ano, pomůže ti něco kolem "typických" orků rozehrát, pomůže ti, když budeš chtít "typického" orka zahrát a nebudeš vědět jak.
Ale schválně si zkus podobným způsobem v těch několika větách charakterizovat rasu Human. Uvidíš, že to nejde...
Jezus píše:
Tak hlavně (jak se tu sirien a další snažili říci) můžeš ve fantasy říci: "Tohle jsou orkové. Stvořil je bůh chaosu ke svému obrazu, dal jim sílu větší než lidskou a divokou krev. Fyzicky cítí každou emoci a urážka jejich hrdosti je doslova (jakože skutečně) pálí. Proto jsou často takoví a makoví" a bude to objektivně v daném světě pravda.
Uvědom si prosím, že jsem to napsal jako příklad pro nějakou konkrétní potřebu. Zhutnělej výcuc (a stejně si při své první reakci evidentně přehlédl slovo "často", které tam bylo ve smyslu "nikoli výlučně takoví a dokonce ne skoro všichni takoví)"). To prostě není kompletní charakteristika rasy, ale shrnutí dvou jejich výrazných rysů. Navíc jsem tam ani neřek, co z nich plyne, jen naznačil, že se od toho právě máš odrazit (jsou "takoví a makoví" bylo naznačení toho směru).
Nesmíš to brát tak strašně doslova a že to stojí jen a pouze samo o sobě. Sirien udělal k popisu každé rasy stránku + stránku pro každou z jejich nejčastějších podras (=ve fantasy prakticky kultur). To už by pro tebe bylo dost? Protože tohle by čekalo orky, kdyby byla ta potřeba. Jenže hodně lidem reálně stačí zhutnělej výcus a shrnutí, protože si umí představit, že to není úplně limitní, jen něco, čeho se mají chytit a s čím pracovat...
Každopádně si všimni, že já ve svém výcucu nastřelil prvek pro hraní orků "silní" a "fyzicky cítí emoce/více je prožívají". Říkám tím, jací orci přesně jsou? Je to, že každý ork své emoce hodně prožívá (ale je už na něm, jak moc se tím nechá "postihnout") nějak "ploché"? V čem?
Je to hold obecná vlastnost dané rasy, daná "geneticky" (z vůle boha). Dělá orky výjimečné, zajímavé. Můžeš k ní samozřejmě přistoupit různě (nebo ji pro svůj svět vyškrtnout). Ale nebudou pak orci vlastně paradoxně víc ploší? Co tím získáš, že to "budou vlastně lidi, jen s kly"? Ano, jakoby dáš větší prostor hráčům, ale jen na to, aby hráli vlastně lidi. Ony některé dobře dané vlastnosti nejsou omezení (vždycky můžeš jít záměrně do kontrastu a být "jiný"), ale příležitost to ztvárnit nebo nějak jinak kreativně uchopit. Základní vlastnost není nutně klišé a hlavně tě nenutí ji pojímat stereotypně.
Ono když z nelidských ras uděláte "v podstatě lidi", tak proč je tam máte? Kvůli jiným číslům a rasovým schopnostem?