Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
26.3.2019 19:05 - York
sirien: Každopádně sčítáš kostky (podle toho, co na nich padlo), nikoliv to, co na nich padlo.
26.3.2019 19:07 - sirien
Ano, to je velmi elegantní vyjádření toho rozdílu :)
26.3.2019 19:18 - Šaman
Kdybych to ještě maličko formalizoval, tak "v poolu sčítáš kostky, nikoliv jejich hodnoty".
26.3.2019 19:41 - malkav
Sirien: Proč hned zmiňuješ epické fantasy? Naopak jasně píšu, že je tohle ve mě zakořeněné hlavně kvůli mé oblibě v určitém systému ;) Navíc si myslím, že extrémní výsledek by měl být opravdu výjimečný. Ber to třeba jako můj osobní pocit, se kterým se samozřejmě nemusíš ztotožnit.
26.3.2019 20:25 - sirien
malkav píše:
Proč hned zmiňuješ epické fantasy

protože se bavíme o hacku pro DnD.

malkav píše:
extrémní výsledek by měl být opravdu výjimečný. Ber to třeba jako můj osobní pocit, se kterým se samozřejmě nemusíš ztotožnit

to se určitě neztotožnim, protože to nedává žánrově ani herně moc smysl.

Z herního hlediska to je problematická statistika. Aby hod vyzněl nějak epicky tak je potřeba, aby se sešel dobrej hod ve vhodné situaci. Vhodných situací není zrovna extra moc, což tu šanci na nějaké super silné vyznění dál zmenší. Zrovna GURPS se svými trojkami a osmnáctkami byly vždycky dost otravné - člověk je viděl jednou za věčnost a zpravidla zrovna když to ani nebylo třeba / nemělo zvláštní efekt.

Z žánrového hlediska to je tahání realističnosti tam kde o ní většina lidí moc nestojí. Asi jakobych sledoval akční film v němž místo toho aby se režisét a choreograf snažili dát každé akční scéně nějaký cool moment se snaží aby všechno vyznělo jako hodně realisticky a nějakých cool věcí tam nebylo příliš. Ok, ano, jsou žánry, kde taková přízemnost vyzní dobře, ale to neni zrovna ten typ příběhů který by se běžně hrál v DnD.

Jako já nikomu neberu, že má třeba nějakou slabost pro gaussovky (myslim teď křivky, ne SF guny) a nemám ani nic proti systémům jejichž matematika gaussovku sleduje (Fate, že ano...), ale do DnD s jeho zaměřením a s jeho systémem fortune only vyhodnocení prostým hodem to prostě objektivně spíš nepatří a snaha to tam rvát mi přijde že je u většiny (!) lidí odvozená spíš z nepochopení než z reálné preference (z toho co sem v minulosti viděl a jak to bylo ospravedlňované - a btw. sám sem měl kdysi tuhle obsesi taky co pamatuju)
26.3.2019 20:28 - Aegnor
sirien píše:
Zrovna GURPS se svými trojkami a osmnáctkami byly vždycky dost otravné - člověk je viděl jednou za věčnost a zpravidla zrovna když to ani nebylo třeba / nemělo zvláštní efekt.

Potvrzuji, za asi 5 let hraní GURPS si pamatuju jeden kritickej neúspěch v zajímavý situaci, jinak si vůbec nic nevybavuju.
26.3.2019 20:30 - LokiB
zajímavá statistika by byla, kolik % her DnD je opravdu epická fantasy. Tipnete si?

osobně jsem v tomhle zaujatý, protože epická fantasy mě nikdy moc nelákala. obecně mám ke slovu "epický" spíše odpor :) (tedy, když se nejedná o literární útvar, v protikladu k lyrickému :))
26.3.2019 20:40 - malkav
Sirien: OK, možná nechápu princip DnD po mnoha letech hraní GURPS, ve kterých rozhodně není total a fatal jen o těch dvou číslech, která jsi zmínil (za určitých okolností jde i o ne/úspěch o 10 a více). A těchto výjimečných hodů si pamatuju za své hraní rozhodně víc a byly i v příběhově velmi zajímavých situacích :)

Rozhodně ta gausovka přijde zajímavá, už kvůli tomu, že i obyčejné spěchy a neúspěchy více reagují na to, jaké má postava bonusy (zdatnosti) do některých vlastností. Neřeší totiž jen ty extrémy, kterým ale dává punc větší jedinečnosti.

"Z žánrového hlediska to je tahání realističnosti tam kde o ní většina lidí moc nestojí." - opravdu víš, že většina lidí v DnD hraje epické fantasy a většina lidí nechce určitou realističnost v tomto pohledu? Já nevím, nemám na to obecný názor, jen svůj osobní postoj. Do kategorických stanovisek se nechci pouštět.

EDIT
LokiB: Souhlasím, mám naprosto stejný postoj.
26.3.2019 20:53 - Aegnor
malkav: na tu část o gausovce zdovolením zareaguju zde.
26.3.2019 21:59 - sirien
Přijde mi trochu zvláštní vystupovat v diskusi o DnD z pozice "k epický fantasy mám vlastně odpor". Takové jako přijít na sraz milovníků veteránů, říkat, že byste u těch aut ocenili moderní tlumiče a dodávat, že vám historický motorismus vždycky přišel dost praštěnej koníček. S trochou nadsázky, samozřejmě.

Kolik lidí hraje v DnD něco jinýho než epickou fantasy - bysme asi museli nejdřív začít nějak víc vymezovat, kde vlastně je čára co dělí epickou fantasy od neepické. Věci jako přítomnost draků v tom minimálně od plošného rozšíření SoIF spíš nepomůžou. Každopádně jako samostatná úvaha to je asi zajímavé, ale v kontextu diskuse o vhodnosti toho hodu to je spíš zavádějící.


EDIT:
malkav píše:
opravdu víš, že většina lidí v DnD hraje epické fantasy a většina lidí nechce určitou realističnost v tomto pohledu?

ano, co vím tak to vcelku přesvědčivě vyplynulo z Wizardího designového feedbacku - nevšim sem si že by tohle byla pro ty (deseti?) tisíce respondentů (a stovky a možná taky i tisíce členů komunity co se k tomu vyjadřovali) nějak horké téma.
26.3.2019 22:11 - malkav
Sirien: OK, máš k dispozici nějakou statistiku, respektuji. Já bohužel mohu vycházet je ze své vlastní zkušenosti, která určitě není tak bohatá na respondenty. Tedy akceptuji, že většina lidí hraje v DnD epické fantasy.

Osobně ke štěstí nepotřebuji epické hry a tvé přirovnání k srazu veteránů mi přijde s hodně velkou nadsázkou, že to až není úplně korektní. Umím si představit hru pod DnD bez epických scén a bitev, stejně tak si umím představit užívání veteránského auta k běžnému provozu a ne jen na srazy a spanilé jízdy. Ani DnD, ani toho veterána nemusím v takovém případě nijak prznit.
26.3.2019 22:19 - LokiB
sirien píše:
Přijde mi trochu zvláštní vystupovat v diskusi o DnD z pozice "k epický fantasy mám vlastně odpor".


ok, respektuju.
Prostě jsem používal pravidla ADND k hraní něčeho, k čemu podle tebe nebyla tak úplně určena. Hele, nevadilo to ...
26.3.2019 22:21 - sirien
To přirovnání bylo nadsazené úmyslně, abych tu pointu podtrhnul.

Ono ve skutečnosti sem taky potkal nějaké hráče co do DnD tahali různě realismus a tu epičnost ignorovali popř. zkoušeli potlačit. U části to, jak sem psal, bylo nepochopení, často vycházející z nějaké intuitivní reakce na něco bez dalšího zamyšlení. Typicky lidi co začali mít dojem že přece "skutečnej šerm funguje jinak" a vůbec se už nezamysleli nad tím že DnD se nesnaží modelovat skutečnej šerm. Takové věci se pak můžou nabalovat. Zajímavé bylo že když pak tyhle lidi fakt věnovali nějakou snahu tomu se nad tím zamyslet, tak najednou s tím všechny ty problémy mít přestali.

Nicméně znám i lidi co prostě hrají v DnD realistické a přízemnější věci. Z podobných důvodů proč lidi hrajou v DrD věci na které se DrD vůbec nehodí. Což jako je asi zajímavý fenomén (jak sem psal Lokimu, mít možnost tohle nějak "pingnout" tak by to asi stálo samo o sobě za to), ale nepřijde mi to až tak relevantní a to ani kdyby takových lidí bylo hodně (což podle všeho není) - to že někdo používá k něčemu špatný nástroj není důvod ten nástroj měnit, ale spíš dotyčnému vysvětlit, že má šáhnout po něčem jiném.
26.3.2019 22:24 - efram
respektuji ruzne pruzkumy tvurcu hry, ale priznam se , ze teda taky pod DND nehraju epickou fantasy
26.3.2019 22:43 - sirien
A tak ze zájmu - jak se vyrovnáváš s tím, že většina postav má nějakou magii, s prakticky exponenciálnim růstem moci napříč levely, s dost brutální odolností postav (žádná trvalá zranění, z 0 na full HP za dva slušný odpočinky) atd.?

Jako ještě chápu že přenastavit dovednosti a fikční positioning je poměrně triviální, ale to epické pojetí je ve spoustě směrů (výše uvedené ale i další) do toho systému docela hard-wired.
26.3.2019 22:56 - LokiB
sirien: ono taky jde třeba o to, jak často ti vstupují mechaniky do hry ... když je to co pár minut, tak jejich vhodnost je velmi podstatná. když je to třeba jen jednou či dvakrát za hru... tak se to ani nemusí projevit a nezačneš o ty nevýhody tolik zakopávat

Taky se můžeme trochu lišit v tom, odkud už kdo bere epickou fantasy, třeba já tomu říkám ještě hrdinská a pro někoho už je to epická. to je takové vágní. takže třeba ani není spor.
jen prostě to slovo epický nějak dlouhodobě nemusím a v poslední době víc, jak je to v různých komunitách nadužívané :)

jj, velká odolnost postav je na obtíž ...
a magie. no, my jsme většinou nehráli na vysokých úrovních. někteří hráči se i bránili postupům, chtěli zůstat na nízkých :)
26.3.2019 23:03 - Kropy
Možná jsem trošku nechápavý,ale jaký má vliv častější házení kritických úspěchů/neúspěchů na zvolený žánr?
26.3.2019 23:19 - LokiB
no, když budeš chtít zabít draka, a potřebuješ na to kritický úspěch, tak když ti padne jednou za dlouhej uherák, tak to ani nemá cenu zkoušet. když ale na to máš vždycky aspoň 5%, tak se to už celkem vyplatí :)

jako takovej hrubej ilustrativní příklad
26.3.2019 23:19 - Šaman
Ne, že bych chtěl nějak slovíčkařit, ale epické znamená výpravné. Epická fantasy je výpravná fantasy. Že tam budou superhrdinové, to není podmínkou. Jasně, ten význam se tak trochu posouvá, ale nevím o tom, že by byla nějaká přesná definice 'epic fantasy' a 'heroic fantasy'.

Obecně ale pokud se nějaká knížka označuje jako výpravný román, tak je to z literárního hlediska epický příběh.
26.3.2019 23:44 - sirien
Šaman píše:
Ne, že bych chtěl nějak slovíčkařit, ale epické znamená výpravné

V kontextu fantasy žánrů nikoliv.

Definice nejspíš nějaké jsou mezi akademiky kteří nikoho nezajímají a v komunitě / fandomech je v kontextu fantasy chápání slova "epický" docela jiné než v klasické literatuře.

LokiB píše:
a magie. no, my jsme většinou nehráli na vysokých úrovních. někteří hráči se i bránili postupům, chtěli zůstat na nízkých :)

A co Ti to je platný, když problém "většina class je magických" neni v levelu, ale v té classe?

Jakože za mě jeden z velkých "zbytečných" nedostatků DnD 5e je právě hrozné podstřelení počtu nemagických class. Fakticky tam máš barbara, bojovníka a tuláka (a dobře, mnicha...) (a to ještě i tyhle mají magické subclassy) proti bardovi, warlockovi, sorcce, wizardovi, druidovi, hraničáři a paladinovi.

Kropy píše:
jaký má vliv častější házení kritických úspěchů/neúspěchů na zvolený žánr?

Častější extrémní hodnoty víc odpovídají méně "realistickým" žánrům. Jde hlavně o předvídatelnost (jak moc se můžeš spolehnout na to že Ti "běžná" věc nebouchne do xichtu - a naopak jak moc je nesmyslné snažit se o něco těžkého) a pak o frekvenci extrémů (jak běžné je že postava úspěšně šáhne na hranice svých schopností).

Celé se to točí kolem otázky jak často a jak moc má postava ne/uspět a jakým způsobem. Což je žánrově dost rozdíl třeba mezi noirem nebo nějakym drsnějšim akčňákem (první Smrtonosné pasti a zbraně, Poslední skaut) a ustřelenym akčňákem (Shoot 'em up, John Wick)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12274718284607 secREMOTE_IP: 3.81.79.135