Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
11.1.2019 14:00 - Log 1=0
Pokud tím účelem má být "cokoli, v čem se specializují dvě klasické postavy, a to tak dobře, že se jim můžu oběma minimálně vyrovnat" tak nemám problém to nazvat munchkiněním. Taková postava vysloveně krade spotlight ostatním, zejména pokud se specializují na ty dvě věci.
11.1.2019 14:01 - Aeris
Log 1=0 píše:
Z popisu mi připadá, že se sem hodí "munchkini".


Tomu se ani nebráním (a spousta nadšenců gishe taky ne). Ten koncept vznikl v literatuře, která tohle měla za cíl (tyhle postavy jsou neskutečně mocné a bojeschopné, ale přesto čelí překážkám a situacím, kde jim tohle nepomůže, jsou to často "Byronic heroes" apod.) Přičemž původní staré DnD nehledělo velmi na balanc, pokud vůbec, proto tyhle archetypy DnD (a jeho rodina) hodně oslabilo pokud ne rovnou vypustilo.

Nefanatickým nadšencům gishe určitě nevadí, že se realita změnila, a chápu, že RPG není to samé jako psaní knihy nebo série, kde autor je jediná autorita a vize příběhu a jeho aktérů.

A vzhledem k popularitě takových příběhů a postav, si nemyslím, že na RPG gish konceptu samotném je něco špatného. Je to prostě jenom další možnost nebo styl hraní/postavy, který samozřejmě nebude sedět každému hráči, do každé hry, nebo do každé skupiny.
11.1.2019 14:06 - Aeris
Log 1=0 píše:
Pokud tím účelem má být "cokoli, v čem se specializují dvě klasické postavy, a to tak dobře, že se jim můžu oběma minimálně vyrovnat" tak nemám problém to nazvat munchkiněním. Taková postava vysloveně krade spotlight ostatním, zejména pokud se specializují na ty dvě věci.


Ano, určitě krade, ale většina těchto postav, ze kterých tento archetyp vychází jsou v podstatě solo hráči, kterí svou mocí odpuzují skutečné přátelé. Jsou to v podstatě Batmanové, kteří mají možná maximálně toho Alfreda, nebo Robina.

Nepopíratelně tyhle archetypy, co vím a ze zkušenosti, byli hodně populární v malých skupinách, kde jsou jenom 2 nebo 3 hráči, kde jejich existence logicky dává největší smysl.
11.1.2019 14:26 - Log 1=0
Aeris: Tak jasně, pokud se hraje takový příběh, tak je to OK. Ale DnD bych si na to nevzal, to se hodí na jiné příběhy.

LokiB: na tohle jsem zapomněl:
LokiB píše:
To se projeví při běžném hraní. Projeví se to ale taky třeba v benchmarkovém encounteru?

Jo. Kdybych dostal korunu pokaždé, jak někdo hraje černokněžníka jako demage dealera místo strikera a supportéra, a pak si stěžuuje, že to nefunguje, tak mám... 2 koruny? I tak je to 50% stížostí v tomto duchu.
11.1.2019 15:04 - Tarfill
Log 1=0 píše:
V chvílích prokrastinace jsem vyrobil homebrew povolání. Alchymista.

Hej Logu,
musim říct, že jsem velmi překvapen. Měl jsem v práci čas, tak jsem toho Tvého alchymistu rovnou přečetl a něco k tomu sepsal. Líbí se mi to určitě nejvíc ze všech sepsaných alchymistů, které jsem si doteď pro D&D přečetl a které dodali jiní před Tebou. Je z toho úplně cítit inspirace DrD, ale přitom je to plně D&D a je i vidět, že sis dal práci, aby to mělo hlavu a patu. A opravdu si myslím, že si to zaslouží samostatnou diskuzi, ne jen tady v obecné diskuzi pro D&D!

Teď k poznámkám. Je to schválně pitvané do podrobna, takže si sám uznej, jestli moje komentáře hodíš za hlavu, nebo je nějak implementuješ do oprav...

V tuhle chvíli samozřejmě těžko vědět, jestli jsou některé konkrétní údaje přesílené, nebo zbytečně oslabené, to ukáže případně čas...

1) všeobecně
Ačkoliv já jsem si to třeba domyslel, určitě se hodí u některých předmětů dopsat, kde přesně je lze nalézt. Každého nemusí hned napadnout, že hodnoty např. "Mocného léčivého lektvaru" lze najít v příručce DMG na straně XY... Zvláště začátečníci by tak mohli být zmateni, že nemohou číselné údaje hlavně těch lektvarů či některých dalších konkrétně pojmenovaných předmětů dohledat...

2) Použití truhy str. 3/10
- Během důkladného odpočinku můžeš vyrobit... Je to schválně během odpočinku? Nemůžu to použít či vyrobit i jindy?
- A svěcená voda? Ta je tam taky schválně? Myslel jsem, že tohle je otázka pouze kleriků...

3) Alchymistova zbraň 3/10
Teď přesně nevím, jak dlouho ten zbraňový jed způsobuje zranění... Chápu to u šípu – jednorázově. Ale pokud s tím pomažu meč, jak dlouho mi vydrží, než přestane účinkovat? A udělím s ním pouze jeden úspěšný zásah, nebo mohu zranění jedu započítat po každém úspěšném útoku v době použitelnosti?

4) Mistr tajných řemesel 4/10
Získáváš kvalifikaci s pomůckami...
Jak je to myšleno? Kvalifikace jako zdatnost? Nebo jako tulákova kvalifikace, tudíž třeba s dvojnásobným zdat. Bonusem? Můžeš mi to přiblížit?

5) Tvůrce lektvarů 4/10
- Dokážeš tvořit magické lektvary...
Jakým způsobem si výrobu těchto lektvarů představuješ? Když bych byl v nouzi a potřeboval nějaký rychle vyrobit – za jakých podmínek by to šlo?
- Lektvar zvětšování je uveden, ale není uveden lektvar zmenšování. Má to nějaký důvod? Nebo jsi jej úmyslně vynechal?

6) Přivyknutí tinkturám 4/10
- nešlo by to dřív? Je to sice vcelku jedno, ale představoval bych si, že tuto schopnost by mohl alchymista obdržet dřív než na čtrnácté...

7) Tvůrce dokonalých předmětů 4 5/10
- nadpis zní honosně, ale po přečtení toho odstavce mám pocit, že jsou předměty zdokonaleny jen tím, že je mohu dohodit dál, nebo že mohu maximálně někoho vyjmout z oblasti působení kouzel. Pokud je tohle od osmnácté úrovně, čekal bych, že ty předměty budou nějak “více“ zdokonaleny. Nenapadá Tě ještě něco?
- Můžeš určit tolik tvorů, kolik je tvá oprava obratnosti, kteří automaticky uspějí v tomto záchranném hodu. A platí tento případ i když budu třeba alchymistický oheň vrhat z katapultu a nebo když bude tento oheň házet někdo jiný? Je tato schopnost vztažena k ohni jakožto předmětu, nebo k alchymistovi?
- Vytáhneš Lektvar kvalitního léčení Jen pro zamyšlení – pokud alchymista na osmnácté úrovni dokáže vyrobit “pouze“ Lektvar kvalitního léčení, nenapadá mě nikdo, kdo by uměl vytvořit Lektvar prvotřídního léčení. Jak by to mohlo být podle Tebe, pokud čerpáme ze stejné tabulky lektvarů z DMG...?
- Základní jed - pokud si mám představit jed alchymisty na 18. úrovni, očekávám pořádnou pecku, která s chudákem, který je jím zasažen, pořádně zatřese...
Pokud vydrží 8 hodin, znamená to, že osm hodin vydrží pouze na zbrani než vyschne? Pokud jsem otrávený na jednu minutu, znamená to, že si každé kolo během této minuty házím zranění 1k12? Nebo obdržím pouze nějaké jednorázové zranění? Můžu se každé kolo při otravě zkusit uspět v záchranném hodu, nebo jsem prostě otráven na minutu po jednom hodu a basta? Bohužel mechanice působení tohoto jedu vůbec nerozumím, prosím dovysvětlit.

8) Zlepšená alchymistova zbraň 5/10
- tahle navržená schopnost na dvacáté úrovni ve mě budí rozpaky. Je fakt, že si to nedokážu představit živě, ale působí to na mě dost slabě a nijak cool. Na dvacáté úrovni bych čekal něco epického, čím možnosti alchymisty potenciálním hráčům vyrazí dech...

9) Karbidka 5/10
- Svítilna spojená s agregátem na opasku... jen pro představu, jak si představuješ ten agregát? Jak bys ho popsal, kdyby se Ti na to nějaký hráč zeptal?

10) Lano s kotvičkou a navijákem 5 6/10
- Pokud zasáhneš, cíl je uchvácený a můžeš ho přitáhnout navijákem rychlostí 10 sáhů za kolo. Cíl se může osvobodit ověřením Síly (Atletiky) se stupněm obtížnosti 15.
Skutečně ho můžu přitahovat rychlostí 10 sáhů za kolo? Připadá mi to jako hroznej masakr, resp. hrozně rychlé.
A proč je SO stanoven pevně na 15? Podle mě by se tady hodil více nějaký konflikt v hodu na sílu / obratnost proti sobě, nebo třeba jinak uváděný SO 8 zdat. bon. oprava obratnosti apod... co myslíš?

11) Univerzální nůž
Pěkná inspirace švýcarským univerzálem... ale jen pro mojí představu, podobně jako u agregátu, popiš mi prosím, jak si představuješ zmíněný otvírák na lahve? Vývrtku beru, ale ten otvírák bych rád nějak přesněji...

12) Tabulka tvorby magických předmětů 7/10
Z čeho je odvozena cena surovin? Pokud vycházím z tabulky vzácnosti mag. předmětů z DMG na str. 135, tak mi přijde zbytečné dávat cenu surovin na horním rozsahu cen. Pokud jen cena surovin stojí např. 50 000 u velmi vzácného předmětu, nedokážu si představit případnou výslednou prodejní cenu. Vím, že zmíněná tabulka je poue orientační a záleží na konkrétní ekonomice světa, ale pokud cena velmi vzácných předmětů je podle pravidel běžně 5-50 tisíc a tady se na padesáti jenom začíná, připadá mi to moc drahé...

13) Tvůrce života 7/10
Tady se mi naopak zdá cena dost levná. Pokud platí přepočet u tabulky tvorby předmětů i pro tento případ (patnáctinásobek zdatn. bonusu), tak jedno použití je ekvivalentem 75-90 zl. A vyrobit nějakého tvora za 750-900 zl je fakt skoro zadarmo. Zdá se mi to, nebo jsem něco přehlédnul?

14) Pyroforova kombinéza 7/10
Píšeš, že OČ té kombinézy je 10 opr. za inteligenci oprava za obratnost.
Jen malé zamyšlení, pokud čerpám z kožené zbroje, která má v základu OČ 11 - neměl by být tedy součet spíš 11 int obr? Nebo je tam ta desítka schválně?

15) Palná zbraň 7/10
Není dostřel 8/24 nějak málo? Jako chápu, že tím nemusím dobře mířit, ale pokud tím střelím třeba do houfu menších nestvůr, tak by to klidně mohlo být účinné i na delší vzdálenost což? Stejně jako luky či kuše...

16) Granáty 8/10
Hoď granát na místo vzdálené od tebe maximálně tolik sáhů, kolik je dvojnásobek tvé opravy obratnosti.
Pokud mám obratnost třeba 3 ev. 4, tak můžu hodit granátem max. 6 ev. 8 sáhů? Není to málo? V pravidlech pro granát v PHB popisují až 12 sáhů pro všechny bez rozdílu obratnosti...

17) Nálože Rakety 8/10
Jaký typ zranění vlastně postižený po zásahu obdrží? Bodné, ohnivé, drtivé, silové? Prosím upřesnit.

18) Sesílání kouzel – triky 8 9/10
- Na první úrovni znáš dva triky...
Není tu překlep? Asi je tím myšleno na třetí úrovni, že?
- Známá kouzla 1. a vyšší úrovně... skutečně se další kouzla naučím na 8, 14. a 20. úrovni? Není to překlep v číslech? Netříská se to s úrovněma ostatních archetypů?

19) Spolubojovník 10/10
Jeho útoky se považují za útok tvou alchymistickou zbraní.
Tady nechápu, jak je to přesně myšleno. Když svojí zbraň nebudu mít namazanou žádným jedem, tak bude útočit jak? Když jej jeden den namažu jedním jedem a podruhé jiným jedem, útoky mého přítelíčka se budou tedy pokaždé měnit? Asi by to chtělo více upřesnit...


Jinak sem tam by se dal opravit nějaký gramatický překlep, ale to už není tak důležité... ;-)
11.1.2019 15:09 - LokiB
Tak ultimátní GISH byl filmový Gandalf :) viz sirienova diskuse, kde tey tu magickou část popírá, ale to se prostě jen trochu mýlí :)

Log 1=0 píše:
okud tím účelem má být "cokoli, v čem se specializují dvě klasické postavy, a to tak dobře, že se jim můžu oběma minimálně vyrovnat" tak nemám problém to nazvat munchkiněním. Taková postava vysloveně krade spotlight ostatním, zejména pokud se specializují na ty dvě věci.


přijde mi, žes asi hry, kdy to dávalo smysl a přitom nebyl důvod to brát úkorně nehrál.
My třeba měli dlouhodobou kampaň ADND , kde jsme hráli dva ... původně to bylo Fighter a Druid. Pak se z Fightera stal trochu Fighter/Wizard multiclass, a v mnoha ohledech skutečný gish.
nikdo nikomu spotlight nekradl a munchkinování nebylo na scéně.

Jasně, že by se to dalo hrát bez toho. Tohle nám umožňovalo některé věci ve hře, které by jinak nešly. A stejně GM připravoval hru adekvátně "síle družiny".

Kdybys třeba chtěl hrát ve světě s postavou typu Zaklínače, tak na to narazíš taky, že ta postava je v mnohém GISH ... jasně, není to plný caster. A takových příkladů z knih či filmů, které lidi chtěli zkusit, je víc.

Jo, někdy to využijí i munchkinové, jen to není jediná možnost.


Píše:
Jo. Kdybych dostal korunu pokaždé, jak někdo hraje černokněžníka jako demage dealera místo strikera a supportéra


Na role v DnD jsem nikdy nevěřil a celá ta myšlenka, která kolem toho v 4E vznikla, mě přišla pro moje potřeby hraní DnD mimo
11.1.2019 18:28 - sirien
LokiB píše:
To se projeví při běžném hraní. Projeví se to ale taky třeba v benchmarkovém encounteru?

Záleží na tom? Podobně úzce definované situace mohou vyhovovat nějakým demonstracím a testům, ale v obecné rovině mnohdy vypovídají jen velmi málo.


Tarfill: Tak tu diskusi založ, co je na tom těžkého :)

(ještě chvíli a skoro to bude stát za to udělat článek s přehledem všech variant artificera co kde vznikly...)
11.1.2019 18:31 - ShadoWWW
Sirien: Ještě chvíli počkej. Ofiko aktualizovaná verze vyjde snad už tento měsíc v UA. (Odkládají to snad už půl roku, tak snad tento měsíc na vašich monitorech.)
11.1.2019 18:48 - Tarfill
sirien píše:
Tarfill: Tak tu diskusi založ, co je na tom těžkého :)

Těžkého nic, ale autor je Logaritmus, takže hodlám nechat na něm, jakou formu diskuze chce vést... ;-)
A ano, článek s přehledem všech alchymistů se jisté hodí...
11.1.2019 19:00 - ShadoWWW
1) U všech povolání je hlavně důležité, aby navozovala silný feeling, který hráči chtějí hrát. 2) Aby mechaniky splňovaly očekávání hráčů, čili aby mechanicky podporovaly, co od nich hráč očekává. 3) Aby se tím povoláním žádné jiné necítilo zastíněno.

Mě by zajímalo, jaké pocity z hraní této verze budou mít hráči DrD 1, kteří hrávali tu původní DrD verzi.
11.1.2019 19:22 - ShadoWWW
Když jsme tu toho alchymisty... V kapitole s kouzelnými předměty v Průvodci Pána jeskyně mě vadí, že ten popis předmětů je takový suchopárný. Baví mě, když je v popisu naznačena nějaká záhada nebo příběh. Nemusí to být žádná slohovka, stačilo by pár vět typu kdo ten předmět vynalezl nebo nějakou zajímavost z jeho tvorby či kultury, ve které se používá.

Nebo i to pojmenování. Lektvar rudého kříže nebo lektvar chodce Jana (zdravím Johnyho Walkera) zní líp než léčivý lektvar nebo lektvar prvotřídního léčení. Antigravitační cloumák zní líp než lektvar levitace. Prsten černé vodoměrky zní líp než lektvar chůze po vodě. Sluneční prsten zní líp než hůlka magických střel. Chápete, co tím myslím, ne? Že to není unilý seznam názvů, z nichž je na první pohled jasné, jaké kouzlo se tím vyvolává, a není v tom ani špetka záhadnosti typu: "Co ten sluneční prsten vlastně dělá?"

Předělat DnD kouzelné předměty na lepší názvy s vlastními (mini)příběhy by byl parádní počin!
12.1.2019 13:00 - ShadoWWW
Wizardi vydali tweet, že v lednu UA nevyjde a v únoru v ní vyjde artificer. Tak konečně!
12.1.2019 13:49 - Log 1=0
Kašli na artificera, máš alchymistu :-P
12.1.2019 15:23 - Maelik
Log1=0: ten tvůj alchymista je sice zajímavý, ale třeba tenhle artificer, který je o něco lépe vysvětlen. Nemluvě o tom, že má víc archetypů, byl testován v mnoha hrách a je považován za standartní verzi tohoto povolání.

Mimo to, alchymistu jsi tu měl i ty, a přece jsi se dal do díla..
12.1.2019 15:55 - Tarfill
Alchymisté, kteří mají jako schopnost na pátém levelu druhý útok, jsou pro mě automaticky podřadní... to k tomuhle vědeckému oboru prostě nepatří...
12.1.2019 15:56 - Log 1=0
Myslím, že v první větě ti přebývá slovo.
A ten můj komentář byl vtip, neoficiálních artificerů a alchymistu je hromada.
20.1.2019 20:38 - ShadoWWW
Penny Arcade společně s WotC vydají v roce 2019 knihu Acquisitions Incorporated Dungeon Manual.



Nic bližšího známo není, akorát že PA to chtělo vydat přes KickStarter, ale Wizardi řekli, že by obdobnou knihu chtěli letos vydat taky a co by prý PA přesvědčilo, aby to vydali společně. Dohodli se.
20.1.2019 20:55 - ShadoWWW
Mike Krahulik (z PA) k tomu řekl:
Krahulik píše:
Po všech stránkách skvělá kniha plná skvělých ilustrací, podivných postav a událostí, jež si přímo žádají, aby byly vloženy do domácích tažení... Kniha se mnohem víc zaměřuje na osobnosti a tajemství organizace. Obsahuje řadu zvláštních nových předmětů, které souvisí s vaší rolí ve firmě, ale víc bych už nejspíš neměl prozrazovat.


No ač se mi AI docela líbily, tak ta kniha mě nějak zvlášť zatím nenadchla...
9.2.2019 08:16 - ShadoWWW
Ta nová kniha s námořním tématem bude source book, ale bude obsahovat i remake starého dobrodružství U3: The Final Enemy.
12.2.2019 11:28 - Rilkin
Vydání nové verze UA Artificera je opět odloženo. Tentokrát (snad) jen o dva týdny.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074982166290283 secREMOTE_IP: 3.235.243.45