Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
19.1.2018 10:02 - Log 1=0
sirien píše:
Problém je, že lidi od C&L nečekaj full-style point buy tohodle stylu. Ty modifikátory za rasu/classu tam vytvářej určitej dojem, kterýho se myslim kdekdo nebude chtít vzdát.

Mluvil jsem čistě za sebe, pokud je větší množství hráčů, kteří modifikátory "prostě chtějí" tak je to legitimní důvod je tam v nějaké podobě mít.

Na druhou stranu, 5E se bez modifikátorů za povolání zcela obešla. A mám pocit, že modifikátor za rasu a za povolání je vnímán dostatečně jinak na to, aby se nad nimi uvažovalo zvlášť. Ale jak říkám, mluvím za sebe.

Xyel:
Tady bych řekl, že by nic "mechanicky nejvýhodnějšího" být vůbec nemělo.
19.1.2018 12:27 - LokiB
Mildar píše:
Cim vice mam odehrano, tim mene me tento bod trapi :D. Ale Mas pravdu, pokud beres v potaz logicky uvazujici lidi :D


Není to, u mě, ani tak podle toho,kolik mám odehráno. Někdy mám náladu hrát fakt kompetentního profíka, mistra svého oboru. A jindy si klidně zahraju nemehlo, co není dobré skoro v ničem a hra samotná je o něčem jiném, než vytuněném překonávání překážek.
Ale hráčů, kteří chtějí mít kompetentní postavy, resp. co nejsilnější, mám asi tak 66% :)

Log 1=0 píše:
O to se postará snaha nemít nefunkční postavu. Pokud si nebudu chtít hlavní stat tolik maxovat, tak si jednoduše dám o ty body míň. Jenom mi to zkomplikuje výpočet. Navíc komplikace s multiclassem, nejednoznačné classy (tulák, bojovník). Nějak nevidím tu výhodnost.


Tu výhodnost vidím v tom, že nebudeš lockovat postavy tolik podle rasy, právě pro ty mechanicky zaměřené.
Rasa bude více flavor než mechanická věc. Bude to "chci hrát skřeta" a ne "chci hrát namakance a na to se bohužel skřet hodí víc než půl-elf".
Navíc nemusíš šašit s úprava ras dle settingu tam, kde jednou je elf nepřekonatelnej bijec ala JRRT, a jindy je to slabounká éterická bytost. to si prostě rozhodne hráč jak bude chtít sám.
19.1.2018 16:18 - Log 1=0
LikiB:
Musíš tu diskusi číst pozorněji, ta citovaná část se netýkala zrušení rasových bonusů, ale zavedení bonusů za povolání.
19.1.2018 16:19 - ShadoWWW
sirien píše:
Osobně mi uniká, proč tam nejsou už v 5e. Zvlášť když jim Volo dává takovej prostor.


Podle mě na to došli až letos. Mike říkal, že hned od začátku bylo jejich záměrem udělat 5E mnohem méně bojově orientovanou.

Proto taky třeba přední strana deníku postavy je rozdělena na třetiny, kdy pravá třetina je nebojová (charakteristika, ideál, pouto, vada), prostřední třetina je bojová (OČ, životy, iniciativa, zbraně, útoky kouzly) a levá třetina je neutrální (vlastnosti, dovednosti). Tím chtěli zařídit, aby noví hráči kladli na nebojové situace stejný důraz jako na bojové.

Podobně je to s kouzly. I klasická bojová kouzla jsou napsaná tak, aby se dala využít nebojově (např. ohnivá koule zapaluje věci, takže se dá využít na podpal čehokoli).

U nestvůr udělali statistku, která je bojová, a fluff, který je nebojový. Ale časem pochopili, že to mohli udělat podobně jako deník postavy, tedy i s charakterovými rysy.

Třeba 4E Bestiář (ten původní) byl udělaný jako čistě bojový (na bojové encountery). Zápis byl strukturován dle bojových schopnosti (powerů) a v Bestiáři nebyly dobré bytosti (protože s nimi se nebojuje).

Mike se 5E Bestiář naopak snažil udělat tak, aby byl spíš almanachem bytostí a cizích postav, se kterými se dá stejně dobře vyjednávat jako bojovat. Že střet není jen o přímém boji, ale i o intrikách, které se dějí "ve velkém měřítku na pozadí". Družina může s padouchem bojovat nejen v otevřeném boji, ale i tím, že si na svou stranu přiklání spojence, jednotlivce i organizace, nebo že funguje jako členové organizace, která s padouchem bojuje (což je význam frakcí).

Třeba kouzla ve statistice nestvůry schválně nejsou rozdělena na bojová a nebojová, aby to PJ inspirovalo je používat bojově i nebojově.

Ideály, pouta a vady v statistikách nestvůr jsou dílkem, který dokonale pasuje do této skládačky, a Míke sám říká, že dnes mu je zřejmé že to tam mělo být už od začátku, ale prostě je to tehdy nenapadlo.

On říká: "Dělat z DnD bojovou hru by bylo laciné."
19.1.2018 21:46 - Log 1=0
sirien píše:
můj základní problém s celym timhle konceptem

On takový drobný průnik mezi povoláními nemusí vadit, pokud jsou jinde odlišné (to se mi zdá že je). Spíše mi vadí, že čaroděj tuhle celkem nabízející se schopnost nemá vůbec. Lurker píše:
proč potřebujeme subclassu, která dělá líp něco co už dělá jedna stávající?

Souhlas, i když nevím, jestli je srovnání s hraničářem na místě. On tu revizi celkem potřeboval, u šampiona si tím nejsem jist.
ShadoWWW píše:
Podle mě na to došli až letos.

Podle mě na tohle zlepšení není třeba čekat na 6. edici. Ve Volovi jsou. Mohou být i v dalších podobných příručkách. Dokonce by tam mohly být i k jiným nestvůrám, než jsou tam rozvinuty.
19.1.2018 22:17 - Lurker
Log 1=0 píše:
On tu revizi celkem potřeboval, u šampiona si tím nejsem jist.

Pokud BM využije všechny svoje Superiority Dice na zranění, tak dá víc čistýho zranění navíc, než kolik dá Champion ze svejch zlepšenejch kritičáků (to platí na všech! úrovních). To je IMHO docela zásadní vada, protože Champion nic jinýho neumí. Nejmarkantnější je ten rozdíl právě na začátku (někdy jsem to počítal a vyšel mi zhruba trojnásobnej).

Uznávám, že Champion má lepší schopnosti na všech ostatních úrovních než třetí. (Ačkoli ta sedmičková je dost meh' u obou.)
Taky uznávám, že bojovník je v základu docela dobrá classa, takže to ve skutečný hře nemusí bejt tolik tolik znát (a většinou nejsou v družině oba).

ShadoWWW píše:
[mike Mearl] říká: "Dělat z DnD bojovou hru by bylo laciné."

Nevím, mě teda DnD dost jako bojová hra přijde.
21.1.2018 19:30 - ShadoWWW
Lurker píše:
Nevím, mě teda DnD dost jako bojová hra přijde.

To rozhodně nejsi jediný. Mike spíš poukazuje na to, že se DnD dá hrát i jiným stylem a možná ještě zajímavějším a že on a pátá edice jsou tomu nakloněny. Ostatně, třeba Turncloaks jsou toho důkazem.

Přirovnal bych to ke Star Treku. Originální série byla tak trochu kovbojka a nikdo si neuměl představit, že by kapitán byl diplomat, co by svým vyjednavačským umem dokázal přechytračit i klingony, největší nepřátele Federace v originální sérce. A přesto. Přišla Nová generace a spousta zažitých klišé byla překonána (aby byla vytvořena série nových klišé).
21.1.2018 19:34 - sirien
No právě. DnD už bojové je samo o sobě - takže dobří autoři se zaměří i na něco dalšího, aby tu hru udělali bohatší a zajímavější, protože jen dál podporovat boj by bylo pod jejich úroveň a hře by to už nic moc zvláštního nepřineslo.

(tuhle scénu ze ST mám taky rád btw. :D )
22.1.2018 22:50 - Gurney
Zaručuju, že když se GM vykašle na tvorbu prostředí podle tabulek a začne do hry sázet nepřátele a NPC čistě dle logiky herního světa, stane se z D&D velmi diplomatická a plížící hra. EDIT: nejpozděj po prvním TPK

Nicméně je fakt, že ideály, pouta a vady už v Bestiáři dávno být měly.
22.1.2018 22:57 - Log 1=0
Hm, já mám pocit, že podle tabulek vyrábím těžší encauntery než podle intuice. Ale možná jsem jen moc měkký.
22.1.2018 23:39 - LokiB
Gurney píše:
Nicméně je fakt, že ideály, pouta a vady už v Bestiáři dávno být měly.


Asi to bylo tou tradicí. Mnoho GM stejně tyhle charakteristiky nevyužilo, protože stavěli hlavně tybojové encountery. A po odklonu od 4E ... možná jim to přišlo, že by to bylo už fakt moc výstřel opačným směrem.
Jako jo, zpětně vzato se zdá logické, aby tam tyhle věci určitě byly. Jen to trvá, než se změní paradigma. Musí dozrát čas.
25.1.2018 10:58 - Log 1=0
Včera padla na otevřeném hraní zmínka o téhle srandě:
https://www.youtube.com/watch?v=PI5VOPDFh_w
Ale já se dostal jen k tomu, že to je kardinálně blbě. Nu, mám na jazyku pár detailů:
Co vlastně ten chlápek udělal? "Našel" kombo, kde dává během jednoho kola přes 700 zranění, před kterými není ochrana (pokud nemůžete seslat štít, nemáte amulet ochrany, nejste tarask...). Co k tomu použil?
-Používá akční vlnu (2. úrovně bojovník) aby seslal magickou střelu z 8. a 9. úrovně(21 střel). 21k4+21=73,5 (průměruju hody, při takovém kvantu kostek to stojí za to). Potud OK.
-Používá schopnost z (neschválené) školy znalostí, aby změnil její zranění za ohnivé (2. úrovně kouzelník). Tedy, na oficiálním hraní by mu to zatrhli, ale domácí PJ je benevolentnější. Takže OK.
Používá schopnost dračího čaroděje (6. úroveň čaroděj) aby přidal ke každé +5 charisma. 21k4+126=178,5. Pořád OK.
Používá schopnost černokněžníka s nebešťanským patronem (6. úroveň černokněžník), aby přidea dalších +5 k charismatu. 21k4+231=283,5. FAIL. Černokněžník se nemulticlassuje jako fullcaster, ale dá své nezávislé pozice vedle těch z tabulky. Takže s 6. levly černokněžníka a 2. bojovníka mám maximálně 12. úrovní fullcatera, tedy pozice 5. a 6. úrovně max. Můžu si vybrat buď rozšířenou duši 11k4+121=148,5, nebo zůstat u 21k4+126=178,5. Munchkin volba jasná, takže tenhle krok je jeden velký omyl.
-Používá rasovku goblina aby k zranění přidal svůj level (rasa goblin) 21k4+651=703,5. A jsme nad 700. Tedy, vlastně ne, měli jsme fail, je to jen 21k4+546=598,5. FAIL. Ano, i tenhle krok je mimo. Ta rasovka se dá použít jednou mezi krátkými odpočinky, ne jednadvacetkrát za kolo. Takže 21k4+146=198,5. Z komba nad 700 se stalo kombo za 200.

Což je pořád hodně, zvlášť protože je to bez záchrany, ale pořád to není ani třetina deklarovaného.
25.1.2018 11:33 - Merlin
Log: nějak mi uniká důvod, proč ten člověk hraje rpg...
25.1.2018 12:19 - Log 1=0
Merlin píše:
Log: nějak mi uniká důvod, proč ten člověk hraje rpg...

Píše:
Sestup do podzemí. Zabij každého, koho potkáš. Probodni zezadu svého parťáka a vezmi jeho výbavu. Posbírej poklady a uteč. To je přece ta pravá zábava!



A aby to nevypadalo, že mu křivdím, a tohle je jen taková legrace: Ve videích o nejlepších a nejhorších odbornostech je tahle filozofie hry prezentována s vážnou tváří.
25.1.2018 12:25 - York
Merlin píše:
nějak mi uniká důvod, proč ten člověk hraje rpg...


Zřejmě ho baví kombit a pravidla DnD mu to umožňují.
25.1.2018 12:25 - Aegnor
Merlin píše:
Log: nějak mi uniká důvod, proč ten člověk hraje rpg...

Protože ho baví kombení? Legitimní důvod jak sviňa.
25.1.2018 12:55 - Merlin
No..sice mi stále uniká důvod, proč hraje rpg a nevěnuje se raději matematické olympiádě...ale budiž. Pokud sehnal člověka, který mu chce dělat DM, tak fajn :)
25.1.2018 13:09 - Xyel
Log 1=0 píše:
Používá schopnost dračího čaroděje (6. úroveň čaroděj) aby přidal ke každé +5 charisma. 21k4+126=178,5. Pořád OK.

Poznámka - toto již ok není, protože bonus dračího čaroděje se dává ke kouzlu jako k celku, ne k jednotlivým střelám. Myslím že to upřesňoval sám Mike. Schopnost černokněžníka (i kdyby ji mít mohl) a goblina bych pak tipoval, že by měla fungovat stejně.
25.1.2018 14:01 - Aegnor
Merlin píše:
No..sice mi stále uniká důvod, proč hraje rpg a nevěnuje se raději matematické olympiádě..

Protože na matematické olympiádě nemáš ten pocit "jsem hustej týpek, kterej teď v jednom kole vymazal půlku armády" :-)
25.1.2018 14:05 - Lurker
Xyel píše:
bonus dračího čaroděje se dává ke kouzlu jako k celku, ne k jednotlivým střelám. Myslím že to upřesňoval sám Mike


Jenže autoritativní výklad pravidel podává Jeremy. Ten v zásadě souhlasí...

Jeremy Crawford‏ píše:
Elemental Affinity benefits one damage roll of a spell. (1. One meteor. 2. One ray. 3. One fire bolt.) #DnD

-https://twitter.com/JeremyECrawford/status/705468517357780992

Nicméně!

Jeremy Crawford‏ píše:
Magic missile. RAW: You roll 1 damage die (see "Damage Rolls," PH, 196). RAI: It doesn't matter; you choose. #DnD

-https://twitter.com/JeremyECrawford/status/774030989894955008

Well, as it shows, it kinda does, Jeremy!
Protože jestli je jen jeden damage roll, jehož výsledek pak použiju třikrát... Tak ta Elemental Affinity se taky 'počítá tříkrát'.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11298894882202 secREMOTE_IP: 18.234.55.154