Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
28.12.2017 02:37 - sirien
Gurney píše:
od určitého levlu už se osobně pouštět do boje vlastně moc nedává smysl, protože co zabít lze, na to můžu poslat armádu, a co nevyřeší armáda, to je podle loru většinou stejně prakticky nezničitelné.

Prosím představ si teď ty hráče Exalted, co se na Tebe a další podobně zcestně uvažující DnDčkaře dívají velmi soustrastným a litujícím pohledem.

Zejména, když to cos napsal nedává smysl ani v tom DnD.

Armáda je bojová složka s určitým profilem - je fakt hustá, když potkává věci s obdobným profilem. Řekněme třeba... jiné armády. Nebo civilisty. A tak. Víš co, věci, proti nimž jsou armády určené.

A pak tu máme věci, proti kterým jsou armády dokonale k ničemu:
- Partizáni. Robin Hood nebo Vietkong by mohli vyprávět.
- Draci. Pokud si teď nejsi jistý, tak mám namysli ty inteligentní, extrémně mobilní, pancéřované, robustní agenty ultimátní destrukce.
- Jiné mocné postavy. Armáda Ti může pomoct probojovat se k nim přes jejich armádu, pokud nějakou mají a používají, ale jinak - představ si takovou normální armádu proti řekněme Annarovi. A pokud si teď představuješ to bitevní pole kde je na jedné straně armáda a na druhé Annar, tak si to zkus představit znovu. Efektivně rozdíl mezi Annarem a drakem je v podstatě jen v tom, že Annar je o hodně křehčí, na druhou stranu značně přehlédnutelnější.
- Dávná prokletí
- Artefakty. Posílat pro ně armádu bývá ošemetné - když už nic jiného, nakonec jí vždycky stejně předběhne nějakej pitomej akční archeolog - znáš to, Indiana, Daniel, Lara... pěkně drsná parta, tyhle archeologové, fakt že jo. V DnD by se jim měla udělat nějaká prestižka. Nebo rovnou celá classa, když všichni brečej, jak je málo nemagickejch class.
- Hrdinské výpravy. Takové ty věci které děláš, když chceš ušetřit armádu pro nějaké jiné budoucí účely. Víš co, třeba když zjistíš, že se Ti chystá do říše vtrhnout zástup orků nebo drowů - lepší to zatrhnout než k tomu vůbec dojde. Teoreticky tam sice můžeš někoho poslat, ale všichni víme, že nakonec co chceš mít udělaný pořádně. Četl si Jonathan Strange a pan Norrell? Král Havran byl taky hustej až za obzor a stejně si občas udělal nějakej ten výlet, aby si něco pořešil osobně, protože prostě lepší zahodit rok tim, že si něco zařizuješ sám, než se deset let stresovat s tim, že pořád pořádáš nábor novejch a novejch zoufalců, řveš na svoje HRisty, teda, vezíry, a čekáš, kdy konečně vyhrabou někoho kompetentního. Kromě toho, některé věci se delegovat nedaj. Občas kolem toho sou nějaký hustý storky, třeba taková ta s tim kulatym králem u stolu a tou jeho čarodějkou co stojej proti tomu kouzelníkovi co... teď sem to asi nějak poplet ne? Taková ta Irská... Skotská? To je jedno, prostě sou o tom celý takový příběhy, that's the point.
- ...atd.
28.12.2017 02:37 - ShadoWWW
Quentin: To je na DnD právě trochu paradoxní (ale třeba i u DrD 1), že s přibývající úrovní autoři dali do pravidel stále více možností (nové obory, kouzla vysoké úrovně, prestižky apod.), takže taková řekněme obrácená pyramida, ale reálně by bylo potřeba spíš kvádr, nebo možná i klasická pyramida, protože na 1. úrovni se hraje nejčastěji (jak se stále dokola opětovně začíná nová kampaň na 1.). Krásně to bylo vidět na DnD 4E, kdes měl mrtě powerů, ale reálně jsi z nich (těch v PHB nebo na DDI) mohl ve svých hrách využít minimum (20%? tak nějak).

Proti tomu trendu jde samozřejmě zase tlak, aby noví hráči nebyli zahlceni množstvím voleb hned na začátku (1. úrovni). A pak je taky otázka, co hrát od té 10. úrovně výš, aby to bylo stále zábavné a nové, jiné. Na to zatím žádná edice nepřinesla jasnou odpověď. (Nejde jen o obsah, ale i zpracování.)
28.12.2017 02:44 - sirien
Quentin píše:
Odjakživa trvdím, že dnd je zábavné jen do desáté úrovně, bez ohledu na edici.

Proč? 5 funguje na high-levelech mechanicky pořád dost dobře, ty 16 levelový hry co sme hráli byly naprosto vpohodě.

A high-level příběhy... co na nich? V Exalted se hrajou od prvního momentu dál a osobně znám hráče co u jedné Exalted kroniky vydrželi dlouhé roky. Než začali další.
28.12.2017 13:54 - LokiB
Quentin píše:
Odjakživa trvdím, že dnd je zábavné jen do desáté úrovně, bez ohledu na edici.


Docela dost skupin, které i nové kampaně rozjíždějí od začátku na 10-13. úrovni by s tebou nesouhlasilo.

Mně třeba přijde spíš složitá ta šíře postupu ... ve skutečnosti je mi celkem jedno, jestli budu dělat kampaň pro postavy na 1.-7. úrovni, nebo na 13.-16. úrovni. Dokážu to po obojí. Ale mám problém udělat kampaň pro postavy od 1. do 20. úrovně. protože se během toho ta hra celkem dost změní a není snadné udržet vnitřní logiku kampaně. Tedy i když to bude několik na sebe navazujících kampaní.
Dřívější ultrabossové se stanou inferiorními, nedávné důležité kvesty minoritními, úrovně spojenectví a nepřítelství jakbymset.

Jako asi to jde udělat, některé prodávané kampaně se o to snaží. Pro mě to jednoduché není.
28.12.2017 14:36 - Merlin
Tak já obecně mám raději hru na nižších úrovních. Hráči jsou s tím smíření (chtě nechtě). Tuším, že jednou jsem se hecnul a postavy se dostaly až na 14 nebo 16 level.
28.12.2017 14:45 - Babaj
14
28.12.2017 15:04 - LokiB
Na tom je zajímavé, jak tu třeba často sirien tvrdí, že DnD jsou obecně epic fantasy ... ale v praxi pak podle reakcí ... no nechci říkat většina, ale celkem dost lidí, vlastně v DnD moc epické fantasy lidi hrát nechtějí.
Jako jsou tam pěkná kouzla a jsou tam pěkné schopnosti, ale ty opravdu epické věci jsou přeci jen právě až tak od té 11. či 13. úrovně, ne? A ne, není třeba hledat těch pár, která jsou dostupná už níž :)
28.12.2017 15:22 - Element
je to dany proste tim, ze tech prvnich cca 10 urovni je proste ta cesta from zero to hero. nejdriv je vseho malo, penez, skillu, zivotu. pak je toho akorad. a pak je vseho dost. a na 10+ uz to jen tak nejak divne bobtna. me 1-10 bavily taky vzdycky nejvic ale prave je to spis systemovy.

atmosfera hry v tom pro me nehraje roli. epic fantasy imo muzes hrat i na 1 urovni. zalezi co je v sazce.
28.12.2017 15:42 - Maelik
Quentin: Takže tvůj vzorec by se dal přepsat jako:

Y = (N(N + 1))/2

kde Y je sezení na němž družina dosáhne další úrovně a N je současná úroveň družiny.

Chápu to správně?
28.12.2017 15:44 - Quentin
Píše:
Proč? 5 funguje na high-levelech mechanicky pořád dost dobře, ty 16 levelový hry co sme hráli byly naprosto vpohodě.

Pravidla začnou být zbytečně složitá a pomalá. Výběr z pětadvaceti načtených kouzel? Tři útoky v jednom kole? Sure, zajdu si zatím nakoupit, než na mě zase vyjde řada :D

A kazí to i uvěřitelnost, postavy začínají být moc drsné a utíkají obyčejným výzvám (což trochu kazí sandbox play, když ti může zestárnout content, aniž by se k němu hráči dostali). Přitom ten progress to desátého lvlu je celkem akorát. Na 5. to začnete roztáčet s fireballama, na 9. máte epic spelly jako ressurect, 10. je hezkej strop na ukončení.

Ať si lidí hrají, jak chtějí, ale mě 1-10. bude nejspíš stačit navždy. Beztak se většina našich kampaní pohybuje většinu času mezi 3 a 7.
28.12.2017 15:54 - Quentin
Maelik: Asi jo.

lvl - počet odehraných sezení
1 - 0
2 - 1
3 - 3
4 - 6
5 - 10
6 - 15
7 - 21
8 - 28
9 - 36
10 - 45

Kolik to bude expů, ať si každý určí podle toho, co chce ve hře odměňovat. Já počítám cca 10xp za sezení. Dávám 0-3 xp za encounter (respektive každou překážku, včetně vyjednávání, odhalování pastí etc.) podle obtížnosti a na konec hry hlasujeme 2xp pro MVP, Macgyver, Drama queen a Herec.
28.12.2017 18:01 - Gurney
Pro mě je 1-10 tak akorát. Postavy na deváté úrovni byly dost zajímavé z hlediska schopností, ale ty jednodušší pořád mohl vzít do ruky úplný začátečník, naproti tomu ty složitější (hlavně sesilatele) se pořád docela dobře daly odehrát i jako NPC. A nepřátelé, co byli nebezpeční na první úrovni jsou pořád ještě nebezpeční v počtech, kdy si člověk nemusí dopomáhat nějakými variacemi na mass combat. Oproti tomu už sesilatelé na 16. úrovni byli složitostí dost overkill.

LokiB píše:
jenže to naráží na problém, že se tím hra celkem radikálně změní jak pro GM, tak pro hráče.

LokiB píše:
... ale v praxi pak podle reakcí ... no nechci říkat většina, ale celkem dost lidí, vlastně v DnD moc epické fantasy lidi hrát nechtějí.

No vidíš, tak sis právě sám odargumentoval, proč se pro většinu hráčů změny na 11.+ úrovni vlastně vůbec nedotknou :) Ale jinak trefa, WotC si na to dělalo i anketu, ze které vylezlo, že ty vyšší úrovně většina hráčů vlastně nikdy nevyužije.

sirien: To jsi právě vyjmenoval asi tak všechny příležitosti, kdy stojí za to pro high-level postavu někam jít osobně. A jsou to dobré důvody (Snad kromě těch partizánů, v tom armády nejsou zdaleka tak špatné, jak se dneska v Americe tvrdí, a mnohem víc než pobíháním v terénu tomu pomůžeš, kromě nějakých těch divinací u sebe v obýváku, diplomacií a udržováním morálky během dlouhých nudných návštěv v první linii), které by se určitě ve hře vyskatovat měly, protože s tou hustou postavu chceš čas od času někam vyrazit a roztřískat něco osobně.

Ale spousta epic level materiálu podle mého nefunguje prostě proto, že ve skutečnosti nic moc epického nenabízejí - je to to samé jako předchozích deset úrovní, jen s vyššími čísly (takže všechno trvá dvakrát tak dlouho), občas OP spelly, a kolikrát i menšíma sázkama, protože zabít někoho, kdo má přístup k True resurrection je dost krátkodobé řešení. Oproti tomu máš hry, kde je tvoje postava číselně vlastně docela loser, ale feeling je úplně někde jinde, protože máš kilometrovou loď schopnou planetárního bombardování, 20k členů posádky a můžeš lidi vyhazovat airlockem, a interaguješ s NPC odpovídající důležitosti.

sirien píše:
Král Havran byl taky hustej až za obzor a stejně si občas udělal nějakej ten výlet, aby si něco pořešil osobně...

...zhruba jednou za 300 let, pokud si ty letopočty pamatuju správně.

sirien píše:
Občas kolem toho sou nějaký hustý storky, třeba taková ta s tim kulatym králem u stolu a tou jeho čarodějkou co stojej proti tomu kouzelníkovi co...

Myslíš takový ty storky, kde za stolem sedí hrozně drsně se tvářící fighter tak na 6. levelu, u sebe mívá wizarda 8, a kolem svůj fanklub low-level fighterů, co občas vyrazí ven pro použitého náčiní? ...ok, je pravda, že 5e není tak over-the-top jako 3e, takže řekněme lvl 8 fighter a jeho fanklub a lvl 10 wizard...
28.12.2017 18:02 - ShadoWWW
Mně ani nepřijde, že by kola u levelu 10+ trvaly nějak závratně dýl. (Naopak, způsobované zranění roste rychleji než počet životů.) Spíš jde o celkové tažení, jak o tom mluvil LokiB. Když to srovnám se seriálem: Jedna série do 24 dílů je tak akorát. Série na 100 dílů by už na mě byla moc.

EDIT: Ještě je to i tím, že pro postavy na 10. úrovni jsou záporáci na 10.-20. úrovni stále výzvou. Jakmile vyšplhají nad 10., tak jednotlivá NPCčka přestávají být výzvou a výzvou jsou pak už jen věci jako draci, démoni, ďáblové, bohové a podobná chamraď a to mi přijde fádní.
28.12.2017 18:32 - LokiB
ShadoWWW píše:
Jakmile vyšplhají nad 10., tak jednotlivá NPCčka přestávají být výzvou a výzvou jsou pak už jen věci jako draci, démoni, ďáblové, bohové a podobná chamraď a to mi přijde fádní.


No výzvou pořád zůstávají skupiny výšeúrovňových NPC ... ale je to pro GM nelehké na odehrávání.

a pak také výzvou zůstávají situace, které jsou stejné jako na nižších úrovních, ale nemáš možnost si mezi několika po sobě jdoucími obnovit zdroje, nebo aspoň ne všechny zdroje. Takže musíš navíc trochu víc plánovat. Což je pro někoho opruz a pro někoho výzva. Zas je to o stylu hry.

A nezapomeň na sirienovy oblíbené beholdery ;)

Hele, ono toho není zas tak málo ... vyšší nemrtví s kamarilou těch o něco nižších.
Nějaká ta spešl zvířata. Atd.

Pro někoho je to o feelingu. I na 10. levelu sice zvládnou postavy hodně, ale pořád je to o krk, pořád je to s jazykem na vestě ... ten pocit, že jsou postavy opravdu mocné a nemusí se bát několika desítek či stovek low-level nepřátel. Tak jako to mi tam tedy ještě pořád chybělo.

Gurney píše:
No vidíš, tak sis právě sám odargumentoval, proč se pro většinu hráčů změny na 11.+ úrovni vlastně vůbec nedotknou :)


Nedotknou. Protože na té 11. uz začnou, "aby to mělo trochu šťávu" :D
28.12.2017 18:51 - Log 1=0
Tak když já si představím nějakou mocnou postavu, tak mi k ní asi opravdu stačí 10.-12. levelů. Ale na druhou stranu, pokud jsem se na takovou postavu 10.-12. levelů těšil, tak si ji chci užít. A že se ten vývoj nezastaví, to mi přijde tak nějak přirozené. Sice to není takový hlad (ještě jeden level a mám...), spíš doplňování, ale kdyby byla postava po tom speedu na začátku pořád stejná, tak by to taky nebylo ono. Že tam je pár levelů do rezervy, to není na škodu, někomu se třeba příběh protáhne, nebo se mu zalíbí i ta cesta k polobohu. Nikdo nikoho nenutí odehrát všech 20. levelů. Stejně jako není v žádné družině všech 12. povolání, a taky se proti nim neprotestuje.

Se změnou témat moc nesouhlasím. Popravdě se mi nelíbí představa, že abych mohl velet armádě, musím mít level X. Ona podstata institucí je v tom, že z každého se tam stane kolečko v soukolí. Můžu mít střet jednotlivců, střet armád, střet jednotlivců na jedné a armád na druhé straně. Ale když budu mít oboje, stane se z jednoho nebo druhého dokreslující prvek. Nic proti takovým prvkům, naopak jsou super, ale nemyslím, že je třeba kvůli nim měnit vyznění hry.
28.12.2017 21:17 - Xyel
Já jsem DMoval jednu kampaň, kde se dolezlo 1 - 17 (hráli jsme přestup co 4 sezení) a upřímně řečeno, nijak disruptivní mi vyšší úrovně nepřišly... spíše naopak. Asi nejotravnější bylo desintegrate na loď a pak vysokolevelové (=na celou party) neviditelnosti a létání.
Z nepřátel, já rád používám organizace a ty scalují na vyšší úrovně fakt dobře (skupinka stejného počtu postav o dvě úrovně výš je stále naprosto smrtící encounter) a navíc jsem si užil dobrodružství jako továrnu na drogy organizovanou mind flayery v jiné sféře.
28.12.2017 21:54 - ShadoWWW
Před pár dny mluvil Mike Mearls v AMA o novém druhu vyhodnocování průzkumu, který tehdy nazval Objevování (Discovery). Dnes tweetnul screen shot z rozepsané verze (která se nejspíš brzy objeví v UA). Příkladem je objevování Měsíčních hor v Nentirském údolí (setting z 4E).

29.12.2017 22:31 - ShadoWWW
Gurney píše:
Mně přijde spíš že většina těch lidí co chtějí spíš low-magic D&D nakonec dojde spíš k tomu, že je nakonec snazší hrát nějaký z milionu OD&D retroklonů


Myslíš, že je to i tím, že ty retroklony mají v sobě záměrně asymetrické magiky, tedy že magici jsou na prvních úrovních znatelně slabší než nekouzlící povolání (zejména bojovník), zatímco na vysokých úrovních jsou podstatně mocnější?

5E se snaží být symetričtější vůči magickým a nemagickým povoláním, kvůli čemuž jsou magici mocnější už od první, nejpozději druhé úrovně vůči retroklonům. AiME to právě vyřešilo tím, že magická povolání a magické schopnosti odstranilo a nechalo jen kouzelné předměty, za jejichž použití se ale platí Kostkami životů.
31.12.2017 01:56 - Log 1=0
ShadoWWW píše:
Zde je dost propastný rozdíl vůči DnD 5E, které naopak na 20. úrovni povolání dává schopnosti, které v podstatě bourají systém hry (a posunují ji k Exalted),

Hm, myslíš?
Barbar: Zvýšení hlavních vlastností (síly a odolnosti) o 4. Ano, to je poměrně silné. Plus neomezené zuření.
Bard: V každém boji má minimálně jednu kostku inspirace. Určitě užitečné, ale že by to bylo nějak ohromující...
Bojovník: Další útok navíc. Zase, silná schopnost ve výsledku, ale že by to bylo nějak exaltí se mi nezdá.
Čaroděj: 4 body za krátký odpočinek. Jasně, čaroděj je nemusí tak škudlit, určitě je mocnější než bez toho. Ale že by to bylo až tak extra silné?
Černokněžník: Obnova jeho čtyř pozic za minutu místo hodiny, jenže jen jednou za den. Dovedu si představit situace, kdy to je ultra silné, ale taky kdy je to k ničemu.
Druid: Neomezená zvířecí podoba. Zrušení jednoho z limitů moci, určitě to nakopne. Tady bych to možná i vzal.
Hraničář: Přidání moudrosti k útoku nebo zranění. Každý tah. Docela dobré, jako ten útok navíc, ale s těmi ciframi co lítají bych tomu neříkal bourání systému.
Klerik: Schopnost velmi závislá na úvaze PJ. Jako nic proti tomu...
Kouzelník:Dvě pozice třetí úrovně navíc s obnovou po krátkém odpočinku, navíc další dva řádky do přípravy. Popravdě mám pocit, že v tom kvantu kouzel se to ztratí, ale nehrál jsem to, takže jen hádám.
Mnich:To samé co čaroděj, skoro doslova.
Paladin: Schopnosti přísahy (jediný tu má vlastnost subklasy), Věci co mohou klidně rozhodnout velký boj, sice jen jednou denně, ale i tak. Jo, tohle je docela paráda.
Tulák: Cheat kostkou. Jako dobré, no. Ale je to jen jednou za kombat.
Jako jsou to silné schopnosti, to žádná, ale mám pocit, žes to s tím hodnocením přehnal.
31.12.2017 02:14 - sirien
Log 1=0 píše:
Druid: Neomezená zvířecí podoba. Zrušení jednoho z limitů moci, určitě to nakopne. Tady bych to možná i vzal.

Lunaři se smějou... :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09788179397583 secREMOTE_IP: 3.90.187.11