Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.12.2017 16:21 - Xyel
Šaman píše:
Hrdina přece není jen držák uber výbavy. Hrdina bez výbavy je pořád hrdina. Výbava bez hrdiny je jenom věc.

Upřímně řečeno, to že mi postava umře, je v pohodě. Zabolí to, ale jsem zvyklý s tím žít. A je úplně jedno, jestli se s její smrtí ztratí všechny její předměty nebo ne (je mrtvá, takže je mi to šumák).
Ale když si představím, že by mi DM jen tak nenávratně sebral nějaký těžce získaný předmět (což ty silné magické bývají), tak bych byl mnohem víc nasraný a silně zvažoval odejití ze skupiny, protože to je sviňárna a s takovým ******* nemám potřebu hrát. Kdybych o něj přišel nějak epicky, tak je to jiná, ale co tady čtu, tak to fakt epicky nezní (jednou jsem přišel o kouzelný meč tak, že jsem s ním švihnul po kouzelníkovi se speciálním magickým štítem, na kostkách padlo 00 a meč i se štítem a kouzelníkem explodovali, což bylo super a je z toho skvělá vzpomínka).
15.12.2017 16:23 - sirien
Xyel píše:
že jsem s ním švihnul po kouzelníkovi se speciálním magickým štítem, na kostkách padlo 00 a meč i se štítem a kouzelníkem explodovali

no vidíš, takhle se to dělá :)
15.12.2017 16:24 - LokiB
sirien píše:
Takže DM Tolkien udělal výjeb s hráčema, když z Ring of Invisibility udělal One Ring which Rules Them All


No, řekl bych, že víš, že to co funguje v knize či filmu, nemusí fungovat stejně v běžné hře.
Pochybuju, že hráč Bilba měl možnost říc: "takže jako moje postava je stará neschopná a ještě jste ji sebrali ten Prsten? Seru na vás, jdu domů"
zkus jinej příklad
15.12.2017 16:42 - sirien
A mě se tenhle příklad líbí, mám za to že celkovou ideu zobrazuje dobře a pro RPG jí stačí trochu zobecnit.

Takovej artefakt co začne časem ještě víc sílit, ale začnou se projevovat nějaké drawbacky které sou fakt na zamyšlení, je docela klasickej trope. Dokonce s mnoha základníma variacema a dalšíma podtypama (vem si z těhle odkazů příklad - dodal sem Ti velmi užitečný vysvětlující link... na stránku která se po chvíli klikání ukáže být tak zajímavá... ale řekni, řekni, stojí to za ten všechen čas!? Notak! Loki? Loki si tu ještě? Dočet ses sem vůbec? Loki! Máš i práci a rodinu! Oh no, what have I done...)

...ale samozřejmě věci lze řešit i mnoha jinými způsoby - hodně záleží na tom co za magic item to je, v jakém settingu, jak k němu postavy přišly a co je o něm doposud ustanoveno atp.
15.12.2017 19:30 - Log 1=0
Na začátku Šaman psal o útěku v hadrech. To znamená ztrátu nejen mocných artefaktů, ale i výbavy obyčejné.
A popravdě, to mi připadá jako daleko větší sviňárna. Bez magického meče +1, jen s obyčejným mečem, je válečník pořád hrdina. Holýma rukama toho moc nenabojuje. Kouzelník bez knihy kouzel zná cca polovinu svých kouzel, přičemž kouzla představují hlavní zdroj jeho schopností. Bez vytříbených zbraní/zbraní na dálku a zlodějského náčiní je tulák najednou celkem pasivní postava. A tak dál. To je tak na 1 scénu.

Co se samotných artefaktů týče, pokud jel vypravěč alespoň trochu rozumně, má družina cca jeden výrazný magický předmět. Pokud se kolem něj protočí zápletka, je to OK, a dobrý vypravěč ji zvládne vymyslet tak, aby na konci družina předmět neměla a zároveň byli všichni spokojeni. Pro horšího je to risk a je lépe to s hráči předem probrat.

Pokud jsou hráči tak dobře zásobeni, že předměty pro ně zesamozřejměly, je tu problém, který bych in-game radši neřešil. To už si nejspíš žádá metagame vyříkání, následované třeba obětováním artefaktů bohům za zvláštní požehnání.
15.12.2017 21:01 - ShadoWWW
V domácích hrách Mikea Mearlse jsou všechny kouzelné předměty něčím prokleté a stejně jako u Tolkiena jsou zprvu zřejmé jen ty kladné magické vlastnosti a ty špatné (prokleté) se projeví až časem, jak už si ale hráči zároveň zvykli na ty dobré vlastnosti.

Oproti tomu Chris Perkins do svých her moc silné kouzelné předměty nedává. Dává tam jen kouzelné předměty, které jsou svou mocí spíše bezvýznamné a jde spíš o takové výstřelky a jen pro určité situace. Sadu takových předmětů dal do kapitoly v Xanatharovi, pokud byste toužili se na ně podívat.
15.12.2017 22:59 - LokiB
jj, to byla ta debata o ošklivém způsobu, jak se postupně nabíjejí krystaly na magickém meči :)
17.12.2017 03:00 - sirien
Log: hele já nevim, ve 4e bych s Tebou bohužel souhlasil, v 5e je tohle naštěstí spíš hodně o stylu. Trope pádu a opětovného postavení se na nohy je docela tradiční a v 5e postavy nejsou nějak moc vázané na svůj equip - tzn. pokud postavám všechen škrtneš (zajetí, krádež, katastrofa, whatever), tak válečník je pořád válečník (dává menší damage a má menší ACčko, ale pořád je dost nebezpečnej), kouzelník ztratí nenamomorovaná kouzla, ale ta namemorovaná nezapomene a spellsloty se mu obnovujou...

Ok, některé postavy (sorcereři... warlockci...) to zasáhne míň, některé (barbaři, rangeři) víc a jiné (wizardi, figteři) hodně, ale jako není to game over situace, spíš naopak. Výzbroj a výstroj se dá sehnat znovu, kouzelník může najít jinej spellbook (a třeba se dohodnout s GM že výměnou za to že to je vůči jeho postavě asi nejvíc vyjebávka si třeba říct jaká kouzla by chtěl a trochu si to "optimalizovat" o něco víc než mu umožňuje ono prosté nahrazení jednoho kouzla jiným za level... nebo dostat nějaké jiné fakt vzácné nebo nějaké navíc atp.)

Magic itemy sou opruz, ale ty zas nejspíš neskončej u kdekoho ale rozeberou si je enemácký pohlaváři a těm se daj zas pozdějc vyrvat z rukou. Ideálně useknutím té ruky, že.


Tj. viděl bych velkej rozdíl mezi situací "postavy ztratily equip, DM je jebe do ucha" a situací "postavy se dostaly fakt do průšvihu, DM jim seškrtal equip protože to dávalo smysl" s tím, že "a teď musej hejbnout a něco rychle vymyslet aby se k tomu dostali zpátky" popř. "a teď se pojede epic story o návratu skoro-ale-ne-dost padlých hrdinů".
17.12.2017 11:10 - Crushir
Během let hraní se mě několikrát stalo, že se moje postava dostala do zajetí apod. a ztratila všechnu nebo část výstroje. Vždy sem to obrečel, ale pak se vrhl do hledání nové výstroje nebo najití částí staré. A jak říkal někdo moudrý do prázdných kapes se vejde víc. Nové vybavení mě udělalo větší radost než kdybych při jeho získání měl to staré. Navíc si pak hráč/postava dají víc záležet aby se do situací kdy příjde o výbavu nedostala. Vždy mě to jako hráče spíše posílilo a udělalo hru zábavnější než aby mě to deptalo nebo znechutilo. Dobrodružství není vždy vyjížďka na poníku při májovém sluníčku. Ztráta vybavení nebo přátel udělá hru živější a víc vtáhne do děje.
17.12.2017 12:53 - ShadoWWW
Sirien: Když obereš kouzlící postavu o její sesílací ohniskový předmět (snítka jmelí, svatý symbol, berla, žezlo apod.), tak ji dostaneš do pěkné šlamastiky. Od té chvíle musí sesílat všechna kouzla s použitím všech surovinových složek, a to pro ni může být velký problém.
17.12.2017 14:12 - Šaman
Vím, že je tohle vlákno k DnD, ale preblematika je to dost obecná. Zrovna kouzelník na tom v jiných systémech bývá v pohodě, protože často umí kouzlit z paměti - třeba oDrD, ve kterém jsme to hráli my.
Jinak je jasné, že základí výbavu (tu, kterou postavy potřebují, aby mohly provozovat svoje povolání) musí získat rychle. Typicky válečník umlátí strážného kamenem, nebo těžkými pouty a vezme mu meč, zloděj najde v mučírně nějakou vhodnou jehlu a háček jako improvizovaný paklíč, lehká kuš a pár šipek bude možná taky na tom strážným. Nebo se zlodějovi mohlo podařit schovat paklíče nechci_vědět_kam a tak družinu osvobodit…
Cílem není udělat družinu neschopnou akce! Jen je občas fajn, když se musí spoléhat i na ty méně využívané dovednoti a zapojit důvtip, protože hrubá síla vycházející z výbavy (vysoké ÚČ a OČ) není k dispozici.
17.12.2017 14:14 - LokiB
ShadoWWW: tak místo "problém" budou říkat "výzva" ;)
17.12.2017 14:42 - sirien
ShadoWWW: jo tohle. Mě to vždycky přišlo jako taková otravnost která beztak existuje jen jako berlička aby bylo casterům znemožněno castit když se to zrovna DMovi hodí. Já sem odchovanej Shadowrunem kde prostě platilo, že mága jen tak neodzbrojíš...
17.12.2017 15:19 - LokiB
Jakkoli mi to vždycky (když jsem hrál kouzelníka či mága v DnD) přišlo taky otravný, přijde mi, že to tam dali dřívávějch taky právě proto, by ho kontrolovali. Prostě kouzelník je velmi mocnej ... ale jde ho zastavit resp. omezit. třeba tím, že se mu seberou knihy, předměty a ingredience.
jako DM jsem to tedy nikdy nepoužil, ale ta možnost to je
17.12.2017 15:32 - Log 1=0
sirien píše:
ShadoWWW: jo tohle. Mě to vždycky přišlo jako taková otravnost která beztak existuje jen jako berlička aby bylo casterům znemožněno castit když se to zrovna DMovi hodí. Já sem odchovanej Shadowrunem kde prostě platilo, že mága jen tak neodzbrojíš...

No, záleží, co mají za kouzla. Těch, co nevyžadují komponenty, není nějak extra moc, ale jsou hezky rozprostřeny po všech úrovních.
Navíc návrat na původní úroveň moci stojí 5 zlatých. Oproti nové zbroji to je skoro symbolická cena. Kniha kouzel by bolela víc.
Oproti mnichovi, který může naběhnout do víru bitvy oděn jen ve své umění, to jsou ale pořád silné požadavky.
17.12.2017 16:07 - sirien
Log 1=0 píše:
Navíc návrat na původní úroveň moci stojí 5 zlatých.

Když zrovna nepotřebuješ nějakej ten diamantovej prach nebo tak něco.

A co se knihy kouzel týče, myslim, že kouzelníci sou v tomhle jako ITáci. Dělí se na ty, kteří zálohují, a na ty, kteří ještě svou knihu kouzel neztratili :D


Loki: Kontrolovali jak? Když chci mága nějak zarazit tak ho prostě svážu a je bez gestikulace (a tim reálně i bez komponent, protože as written i s tim ohniskem je potřeba fyzicky pracovat a nestačí ho mít jen u sebe) - zbejvaj mu kouzla co sou na verbální složce a těch tak moc neni a kdyžtak de kouzelník i umlčet, že.

Tj. fakticky pokud potřebuju kouzelníka uvěznit nebo předvést před soud atp., tak to neni zas o tolik těžší než s válečníkem atp.

Samozřejmě je otázka co s věcma jako "ke králi se chodí beze zbraní", ale to už mi přijde poměrně triviální - pokud král nemá nějakej magii negující náramek pro hostující magické návštěvy, tak si žádnou bezpečnost nezaslouží - a naopak pokud i válečníci odkládaj při audienci zbraně, tak mi přijde že nasadit si takovej náramek bude součást běžné etikety v podobné situaci.

Tj. pro to abys kouzelníka omezil v místech kde to vyžaduje narace a nějaká konzistence settingu (tj. aby si logika nevyžadovala vůči kouzelníkům nějaký zásadně razantnější postoj společnosti atp.) si bohatě vystačíš s tím, že magie vyžaduje verbální a gestikulační složku plus popř. že existuje metamagic a countermagic.


Jako já v podstatě proti těm materiálním složkám zase až tak moc nic nemám, jen že mi prostě nepřijdou nějak zásadní. Osobně se mi stylizačně vždycky spíš líbilo pojetí že to je nějaké usnadnění věci spíš než podmínka a kouzla co je vyžadují jdou seslat i bez nich, jen třeba stojí o jedna vyšší spell slot atp. - kouzelníky to nijak nezesílí a dodá to zajímavej flavor navíc.
17.12.2017 16:41 - LokiB
sirien píše:
Kontrolovali jak? Když chci mága nějak zarazit tak ho prostě svážu a je bez gestikulace (a tim reálně i bez komponent, protože as written i s tim ohniskem je potřeba fyzicky pracovat a nestačí ho mít jen u sebe) - zbejvaj mu kouzla co sou na verbální složce a těch tak moc neni a kdyžtak de kouzelník i umlčet, že.


Tak třeba v DnD 3.5 na to byly meta-magické featy a různé skill tricky, pomocí kterých ses mohl závislosti na somatické a třeba i verbální složce zbavit, že. (a oni v DrD myslím taky něco na to bylo)
Ale chápu, žes třeba 3.5 moc nehrál. Protože bys viděl, že uvěznit kouzleníka může být právě velmi obtížné - pakliže má build, který je na to zaměřen.

Pro mě je použití magii negujících nástrojů pro úroveň fantasy, kterou blibuju, už trochu moc. Takže mi nevadí kouzelník Merlinovy síly, ale představa, že si král nandav nějaký náramek, když s ním jde jednat, mi je prosti srsti.
17.12.2017 17:05 - sirien
LokiB píše:
Ale chápu, žes třeba 3.5 moc nehrál. Protože bys viděl, že uvěznit kouzleníka může být právě velmi obtížné - pakliže má build, který je na to zaměřen.

Záleží na levelu. Uvěznit rogua na vyššim levelu taky neni zrovna sranda.

Ono vůbec je otázka jak snadné by mělo být uvěznit postavu která je na nějakym vysokym levelu - DnD je stavěné jako epic fantasy s příchutí mýtů a uvěznit někoho kdo má sám o sobě moc rozhodovat aspoň z části o chodu světa by nemělo bejt triviální a ty příběhy by tomu měly odpovídat.

A že bys dokázal udělat nějakej neuvěznitelnej build už na 5. levelu se mi trochu nezdá...
17.12.2017 17:15 - Log 1=0
sirien píše:
Když zrovna nepotřebuješ nějakej ten diamantovej prach nebo tak něco.

To má tak 50 kouzel z 350. Jako, může to omezit, ale spadá to do kategorie "situační omezení, nic moc se neděje".

Ad vaše debata s Lokim
"Přece bys nevzal starci jeho hůl."
17.12.2017 17:36 - sirien
Log 1=0 píše:
"Přece bys nevzal starci jeho hůl."

well... taky o tom měli svoje pochybnosti, ale Gandalf je prostě bullshitnul přes Persuasion. Ty skilly se holt občas hoděj :)

Navíc to bylo ve světě, kde těch čarodějů bylo přesně pět plus pár elfů, přičemž elfouni si to šmelili zásadně u sebe doma a odmítali vylézt z lesa a z těch pěti čarodějů se na to dva vybodli a šli chlastat kamsi do východních barů a jeden si celou dobu povídal s veverkama - to dá věcem trochu odlišnej rozměr co do etikety a zvyklostí, že.

Bejt tam těch čarodějů pět set, tak mu na to někdo obratem odvětil "Omluvte mou neomalenost, ctěný Gandalfe - svou hůl musíte zanechat zde, ale vzhledem k vašemu věku vám přirozeně zde nabídneme jinou, avšak krásou hodnou vaší ctěné osoby a zcela vhodnou k poskytnutí opory." #trollface
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13714694976807 secREMOTE_IP: 35.171.159.141