Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
25.7.2014 18:16 - sirien
ShadoWWW: já mám rád fantasy jako žánr, ale k fantasy v RPG taky nijak moc netíhnu přijde mi nudná. Generic je pořád totéž dokola jak kolovrátek a nějaká hard core co by byla zajímavá není, protože by pro většinu lidí byla příliš weird. Naopak to co obvykle rád hraju buď nemá úplně obdobu nebo má, ale já ji mimo RPG moc nevyhledávám. Lidé ve svých zájmech obvykle nejsou tak přímočaře jednodušší.

Quentin: rozlišoval bych sci-fi a seriálové sci-fi. Seriály dělají prostředí bližší a známější a berou z toho pryč dojem složitosti a "vědeckosti", to dělá hodně.
25.7.2014 18:25 - York
Vrabčák: Když jsem před časem na netu hledal dungeony (staré DnD moduly a podobně), tak jsem jich několik zavrhnul kvůli rozsahu. A to ne proto, že bych neměl čas to číst, nebo si ho nechtěl udělat, ale proto, že to na mě bylo moc informací najednou a bál jsem se, že v tom při hře budu coby DM plavat.

To, že lidi nemají čas, je podle mě z velké části mýtus. Ano, jsou nepochybně i tací, co tráví většinu času prací a tu trochu, co jim zbyde, s rodinou. To je ale extrém. Většina podle mě tráví volný čas u televize, v hospodě, na chatě, na facebooku, sledováním videí na Youtube, hraním počítačových her a podobně.

Další hromada lidí se syndromem "nemám čas" ho nemá proto, že si ho plánuje a rozvrhuje předem na různé aktivity. Takže jeden večer jdou třeba do divadla, druhý na koncert, třetí na oslavu kamarádových narozenin a pokud si s nimi dopředu a včas nezabookujete nějaký konkrétní termín, tak si na něj prostě domluví něco jiného a pak ten čas opravdu mít nebudou.

Druhá věc je čas, který tím je třeba trávit mimo vlastní herní session. Já mám třeba stolním RPGčkům vyhrazenou opravdu hodně vysokou prioritu. Na hry, které chci hrát, jsem ochoten si čas vyhradit prakticky kdykoliv. Což neznamená, že bych v tu dobu nedělal nic jiného, co považuju za přínosné nebo zábavné, mám i jiné zájmy. Jen jim prostě nedávám takovou prioritu.

Ale i s tímhle přístupem jsem měl obrovský problém, když jsem vedl dlouhodobou kampaň a měl jsem na každé sezení dělat přípravu s tím, že když ji neudělám, tak hra pravděpodobně nebude moc dobrá. V takové situaci tvrzení "nemám čas" nabírá úplně jiný rozměr - neznamená to, že bych ten čas opravdu neměl nebo si ho na to nemohl udělat, ale že ty jiné věci, které bych taky mohl dělat, už mají mnohem větší prioritu než se nutit do nějaké přípravy.

Přitom tvorba hry může být činnost, kterou budu dělat rád a budu z toho pak mít pocit dobře a přínosně ztráveného času. Problém vzniká, až když z toho vznikne povinnost.

Co z toho pro mě plyne:
- pořádně prošťouchnout styly hry, které tohle eliminují.
- víc se bavit o tom, jak organizovat hraní. Tohle je poměrně dost opomíjené téma a při tom imho extrémně důležité.

Jsou hráči, kteří si třeba zahrají rádi, přináší při tom hodně zábavy svým spoluhráčům, ale nejsou ochotni udělat si z toho pravidelnou každotýdenní povinnost. Pravidelně hrající skupina sestavená z malého počtu hráčů, je pro takového hráče v podstatě zabitá, protože jeho absence znamená, že se nebude hrát vůbec, což po čase odradí ostatní.

Přitom se i takový hráč dá při učitém stylu vedení hry a organizace skupiny v pohodě zapojit. Další skvělou příležitostí, která se zatím moc nevyužívá, jsou otevřené hry. A nemyslím tím jen oneshoty. Já třeba teď už delší dobu vedu kampaň, u které opakovaně inzeruju, že je kdokoliv zvaný klidně i na jednu hru. Navíc hrajeme v čajovně, takže o moc přístupnější to fakt už být nemůže. A přes to tu možnost zatím nikdo nevyužil.
25.7.2014 18:34 - York
Když už jsem se tak rozepsal, tak přidám ještě jednu související úvahu:

V našich podmínkách podle mě dává zdaleka největší smysl cílit v prvé řadě na bývalé hráče. Pokud někdo strávil několik let hraním RPG, tak je celkem pravděpodobné, že to považuje za rozumnou metodu trávení volného času. A nehraje pravděpodobně proto, že se mu rozpadla původní skupina (lidi čas od času odjiždějí na delší dobu do zahraničí, odstěhovávají se do jiného města či státu, udělají si rodinu a po dobu, kdy je mimčo budí 10x za noc, fakt na hraní náladu nemají, atp.) a není kolem nich nikdo, kdo by je aktivně pozval na nějakou jinou hru.

Otázka je, jak těmhle lidem dát vědět, že tu je možnost zajít na nějaký opengaming, že existují skupiny, které nabírají nové hráče, nebo že existují hry, které mohou vést aniž by si museli dělat těžkou hlavu z potřeby pravidelné přípravy.

edit: BTW když jsem teď nedávno hledal hráče na pravidelné hraní, tak se mi nejdřív přihlásil Ant - jeden z autorů DrD plus, který teď dlouho nehrál nic, mezi tím stihnul založit rodinu a je teď pracovně a časově poměrně dost vytížený. Ale jeden den v týdnu si na to vyhradil, když se mu naskytla ta možnost. Druhý byl Karotka, který taky delší dobu nehrál a šel do toho taky proto, že měl možnost nebýt PJ. Neříkám, že je to nějaký extrémně reprezentativní vzorek, ale očividně tu opravdu jsou ex-hráči, kteří by hráli, kdyby měli přiměřeně snadnou příležitost a dozvěděli se o ní.
25.7.2014 19:36 - Jerson
York píše:
Pravidelně hrající skupina sestavená z malého počtu hráčů, je pro takového hráče v podstatě zabitá, protože jeho absence znamená, že se nebude hrát vůbec, což po čase odradí ostatní.

Tak je třeba dělat hry, u kterých tak moc nevadí, když hráč jednou nemůže.
25.7.2014 19:46 - York
Jerson píše:
Tak je třeba dělat hry, u kterých tak moc nevadí, když hráč jednou nemůže.


Tak. Jenže to není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Potřebuješ si v první řadě uvědomit, že tohle je dost podstatná věc a stojí za to se kvůli ní omezit někde jinde. Pak si udělat dostatečnou rezervu v počtu hráčů, aby tě jejich fluktuace nedostávala pod kritický počet účastníků sešny. A v neposlední řadě nějak pořešit dějové nekonzistence, které nepravidelné hraní nutně přinese.

Zažil jsem dost PJů, kteří při absenci jediného hráče odmítali hrát, protože to kazí hru a příběh. Což je sice pravda, ale pak to právě vytváří pocit, že je účast na hře povinná.

Na tyhle věci se samozřejmě dá časem přijít, ale obecně imho není moc dobré, že se o tom není moc kde dočíst.
25.7.2014 20:00 - Jerson
Když hraju jednotlivé epizody alias mise, tak mi vůbec nevadí, že někdo nepřijde.
Dřív jsme samozřejmě také hráli souvislý příběh, jenže pokud máš problém s lidmi, kteří nemůžou chudit pokaždé, tak musím přizpůsobit hru, jinak nebudeš hrát vůbec.
25.7.2014 20:07 - York
Já souvislý příběh hraju a platí, že když nemůže hráč, tak nemůže ani postava. Když pak hráč zas dorazí, tak zpětně ve stručnosti probereme, co mezi tím jeho postava dělala. Vznikají z toho občas výborné situace, protože ten hráč neví, co se mezi tím odehrálo, ale reaguje na to, jaké to mělo dopady, což občas generuje nečekaně zajímavý příběhový zvrat.

Ale jak říkám, tohle jsou věci, na které si většinou hráči po čase přijdou sami, ale bylo by docela fajn, kdyby si o tom mohli nejdřív někde něco přečíst.
25.7.2014 23:33 - ShadoWWW
Obsah PHB:


Čaroděj

26.7.2014 04:15 - sirien
Co se stane když lvl 1 postavě dám +20HP a level increase snížím na +2/lvl?
26.7.2014 05:57 - Vojtěch
WotC ti přijede vygumovat osobní deník a zabavit knížky ;)
26.7.2014 07:45 - Quentin
Sirien: Nezapomeň, že každá classa dostává hp jinak rychle. Mohl by jsi třeba snížit všem zvedání životů o jedna nebo dva za lvl a na prvnim dát místo bonusu za con celou odolnost.

třeba ten sorcerer o dva příspěvky výš by měl na prvnim 6+(třeba)14 a na každym dalšim +2.

Pokud je pravda, že má tahle edice plochej powerlvl, tak to neudělá nic. Jen na prvnim lvlu nebudeš umírat na jednu ránu. Maximálně to bude takový neestetický, protože potvory to mají jinak. A možná healing bdue působit divně, protože je na začátku kolem 1k8/1k10 apod., ale to se s lvlama srovná.

Každopádně, jestli bude DMG fakt toolkit, tak by tam na tohle mohl bejt i oficiální hack.
26.7.2014 10:17 - Babaj
nejka jsme tady ztratil tu moznost si tu basik set stahnout.. nesel by ten link nekam vypichnout?
26.7.2014 11:13 - York
sirien píše:
Co se stane když lvl 1 postavě dám +20HP a level increase snížím na +2/lvl?


Jak píše Quentin - budou se ti postupně rozjíždět poměry mezi hpčky postav. A kromě toho na nízkém levlu budou oficiálně ostatovaní protivníci vcelku zívačka, zatímco na vysokém budou drsní až nedatelní.
26.7.2014 11:20 - Gurney
sirien píše:
Co se stane když lvl 1 postavě dám 20HP a level increase snížím na 2/lvl?

Ono už se tím jak zatrhnout rychle rostoucí životy zabývalo doclea dost lidí, viz třeba tenhle docela dobrý pokus (kde postavy začínaj někde cca mezi 8-20HP a největší na odolnost ujetí trpové - legendy elitních gard se blíží 45HP a na 0HP začínáš teprve dostávat nějaká konkrétní vážnější zranění). Ale mám takový dojem, že snad většina house-rulerů, kteří takové věci řešili nakonec zjistili, že v praxi jim to vlastě nestojí za to.

Spousta lidí taky přísahá (aspoň u 3E) na E6 variantu, kde se postupuje jen do šestýho levlu a pak už se postava rozvíjí výhradně skrz featy. Na RPGSite mimochodem probíhala diskuze o tom, že E6 v 3E = cca E10 v 5E. Nějaká ta inflace životů sice pořád zůstává, ale při praktický hře, i když jseš ten na odolnost zaměřenej magor s nějakýma 120 HP (zhruba strop na lvl 10), mladý drak s útoky za (2d10+4 + 2d6) + 2x (2d6+4) (EDIT: + dalších 6d6 nebo 12d6 za dračí dech každý cca 3 kola, skoro bych zapoměl :) je pořád docela úctuhodnej protivník.

Btw líbila se mi ta myšlenka z Dungeon Crawl Classics, že lvl 1-5 jsou ještě regulérní lidé, kterých je na světě relativně hodně (lvl 5 - badass generálové, ultrahustí ninjové, neustále válčící králové, co jsou zvyklí velet z první linie a tak), ale 6 - 10 už jsou fakt legendy typu Conan, Herakles nebo Merlin. Líbí se mi na tom, že výš zmíněný Young Green Dragon (lvl 8) už je fakt velká hrozba a na likvidaci jeho staršího bráchy aby se sešli nějací Argonauti/Avengers... prostě vesnická fantasy done right :)
26.7.2014 11:40 - York
Ona to není úplně triviální úprava především proto, že celé scalování systému se skrývá v ručním nastavení strašné spousty věcí - hpčka postav a protivníků, rozsahy damage jednotlivých zbraní, kouzel, schopností, pastí, nestvůr, whatever. Tohle všechno bys v podstatě měl ručně přescalovat, schopnost po schopnosti, zbraň po zbrani, aby se ti to nikde nerozjíždělo.

Asi nemusím říkat, že existují systémy, které mají scalování řešené jinak a jsou tudíž v tomhle ohledu mnohem pružnější. Nemusím ani chodit daleko, jeden tu mám právě otevřený v LibreOfficu ;-)
26.7.2014 12:55 - sirien
Gurney: jasný. Ono hlavně mi zatím přijde že co mi na 5e asi jako jediné vadí (co sem tu čet, ještě jsem se nedostal k přečtení) je kontinuita onoho souboje stylem hit/miss/hit/hit/miss s klesajícími HP a HP inflací. Už jsem příliš dlouho na systémech co používají superior defense logiku a příliš sem si na ně zvyknul.
28.7.2014 09:51 - wlkeR
OMG Lost Mine of Phandelver je tak zabugovaný že už mi začínají cukat prsty, abych to v překladu opravil. Taková krásná možnost použít Strength save alé néééééé nacpeme tam Atletiku. Vrrr.

Combaty mi přijdou blbý v okamžiku kdy se dostanou do melee. S lukem se dá vymyslet strašná spousta vtipných volovin.
28.7.2014 13:58 - ShadoWWW
Pohled jednoho starého D&D hráče na 5e:
Angel7 píše:
My group and I are very pleased with the Basic Rules. As a 42 year old gamer, I've played a lot of AD&D in high school, followed by 2e, 3e, and 3.5 before moving to Pathfinder in recent years. My only regret is allowing my dislike for 4e to inform my decision to pass on the 5th edition playtest, as I've missed out on what would have undoubtedly been a very enjoyable and informative experience.

Speaking for myself and probably a lot of fans of the 5e Basic Rules , I can say without hesitation that the new system REALLY DOES have a 1st and 2nd edition feel to it with a lot of 3e's improvements in game mechanics, but without the later editions' numbers bloat. I have to admit that I always believed the epitomy of game design had to include a massive amount of math, heavily involved mechanics, and a plethora of feats in order to provide highly customizable player characters and a rich, immersive, and enjoyable game experience. I can't express how thrilled I am to have been wrong in my long standing assumptions.

What 5e has shown me is that you can have an even richer and more immersive game experience in a (for lack of a better description) stripped down, back to basics style system while still retaining a high level of character customization. The beauty of this is that you can focus more on game world exploration and character interactions and less on a TON of pluses and minuses that pull you out of the fantasy, hindering your suspension of belief, and forcing you to have constant "math moments". This is what makes this system more enjoyable for myself and my group. Better immersion with less real world math. Ironic that less really is more. This simple yet brilliant game philosophy has really challenged my assumptions on game design and has been an incredibly enjoyable eye opener.

And here was the convincing moment for me....

Considering I am not a min/maxer by any means, I have always saved a portion of my feats and options to support my background, in the interests of character flavor, over choosing ones that simply gave a mathmatical combat advantage. That said, my very first AD&D character was a dual short sword weilding, knife throwing, high elf, thief acrobat which (to this day) holds a nostalgic place in my heart, having played him for years before his unfortunate demise by a large green dragon (RIP). Over the years, I've tried to emulate my original (and favorite) character concept by trying to resurrect him in each new edition with less and less success. By the time of 3rd edition and then Pathfinder, I had resigned myself to the belief that it was no longer possible to resurrect my beloved old school character without at least 6 feats and many character levels, and it would still result in a glaringly weak link of any well rounded party. With 5e, I can make my character concept a reality in ways no other game or edition has allowed. I don't need a million feats or have to play to level 15 to achieve this. I don't need dodge, mobility, spring attack, weapon finesse, two-weapon fighting, and a degree in calculus to keep track of all my attack/damage bonuses. I can enjoy playing him right now.

Mike and Jeremy - you have given me back my favorite character by providing a game system that is simple and elegant, yet highly customizable with a strong focus on character concept. A game system that appreciates what makes your character unique and memorable, and not just a sheet of statistics. Most of all, you've brought back the excitement and nostalgia for me in a way I haven't felt since I was 15 years old holding a heavily doodled AD&D sheet and that has brought a tear to my eye and a smile to my face. Thank you for all the hard work you've put into this playtest to make it something truly special and for all the contributions you continue to make to our beloved game.

Now, if you'll excuse me, I have a 27 year old grudge with a particularly unruly green dragon. I think I can take him this time...
28.7.2014 15:07 - ShadoWWW
Ukázka z barda (zdroj):

29.7.2014 06:58 - ShadoWWW
Hoard of the Dragon Queen (verze pro Encounters)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094227075576782 secREMOTE_IP: 3.236.219.157