Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
Autorská citace #1
4.7.2014 06:27 - ShadoWWW
Vyšly první produkty k 5e, tak se můžeme vrhnout na diskuzi po vydání. :-) Škatulkování podle fanoušků různých edic či her mi nepřijde fér, protože názory jsou imho rovnocenné. Proto jsem přidal (a budu dál přidávat) hodnocení jednotlivých produktů (jako ve škole).
Autorská citace #2
4.7.2014 07:20 - noir
Tak já si to prošel zatím jen v metru z práce a do práce, ale určitý dojmy už mám:
1) Moc se mi líbí jazyk těch pravidel. Ta angličtina je lidská, nehraje si to na něco sofistikovaného. Přitom je vše srozumitelné a jasné. V tomhle se mi ze všech edic 5e zdá jako jasný vítěz.
2) Vynikající jsou příklady v rámečkách. Třeba ten, kde se ukazuje, že zatímco mechanicky je Tika a Artemis něco zcela totožného, mohou ty postavy vypadat reálně ve hře úplně jinak...
3) Pravidla mě neoslovují. U spousty her jsem měl po přečtení pocit "tyjo, tak tohle si prostě musím vyzkoušet, to je úžasný". 5e mi z basic pravidel přijde tak šedá a drží se tak při zdi, že mě na ní vlastně nic neláká.
4) Vidím to víc jako ShadoWWW než jako Alnag. Zdá se mi to jako vytuněná druhá edice ADnD, v podstatě ve všem. Nevidím vlastně žádný důvod, proč bych měl investovat do 5e, když to své deutsche ADnD mám pořád ještě doma.
5)Je super, že to PDFko má jen tří mega, to se povedlo.

Jinak se k tomu nemůžu moc vyjadřovat, prostě to ve mě nevyvolává žádné vášně, ani pozitivní, ani negativní...
Autorská citace #3
4.7.2014 07:30 - Nachtrose
ShadoWWW vedle píše:
Wow! Kouzlo roj meteoritů způsobuje drtivé zranění 20k6 + ohnivé zranění 20k6. Kdó si chce hodit čtyřiceti kostkami? Nehlaste se všichni...


Diky sve priprave na SR mam d6 dostatek, a kybl se taky najde :-)
Autorská citace #4
4.7.2014 08:34 - Vojtěch
Tak 3 MB jsou jasné z nedostatku obrázků, že ;)
Autorská citace #5
4.7.2014 08:37 - ShadoWWW
Mike psal, že ilustrace doplní, až bude Basic ve finální podobě (tedy na konci roku). I tak budou existovat 2 verze - z toho jedna pro tisk nejspíš bez obrázků.
Autorská citace #6
4.7.2014 09:34 - ShadoWWW
Robert Schwalb (jeden z desinéru 5e) psal na svém blogu zajímavý článek (který bohužel nadzvedl ze židle hodně 4e fanoušků). Robert ale mimo jiné píše, že nová edice se vrací k TSR edicím také v tom, jak nahlíží na přípravu postav.

TSR edice se vyznačují tím, že tvorba postavy trvá velice krátkou dobu. Problém byl ale v tom, že mnoho vytvořených statistik postav působilo stejně a pravidla určovala relativně hodně restrikcí.

WotC edice se snažily rozšířit přizpůsobitelnost postav, aby si každý mohl vytvořit takovou postavu, která bude mít přesně takové statistiky, jaké hráč očekává a které podpoří jeho představu z hlediska mechanismů. Vyskytly se ale dva problémy.

1) Tvorba postavy začala zabírat stále větší dobu. První sezení, jehož čas se využil pouze tvorbou postav, nebyl výjimkou. Příprava postavy se v podstatě stala svou vlastní minihrou. Mnohé hráče to bavilo, ale šlo o podstatnou překážku pro nové hráče. Trendem ve všech ostatních hrách (např. sběratelských karetních hrách, figurkových válečných hrách, ale i deskových hrách) se v poslednch letech ukázal přesný opak - tlak na co nejrychlejší přípravu hry. D&D tak šlo proti proudu mainstreamových stolních her.

2) Více přizpůsobitelnosti vyvolalo větší tlak na optimalizování postav. V jistém smyslu už nešlo o RP, ale o čistou matematiku. Kdo je lepší matematik, má i úspěšnéjší postavu. Optimalizování zase vytvořilo tlak na na maximální matematickou vyrovnanost ve všem a tlak na neustálé updatování pravidel, jakmile se objevila nějaká byť malá nerovnost.

5e se opět snaží přivést do hry rychlou tvorbu postavy bez tlaku na optimalizaci. A tím by měly být hlavně produkty Basic řady (Basic PDF a Starter Set). Ve stylu vem a hrej a o optimalizaci se nestarej.

Větší přizpůsobitelnost by pak měla přinést základní trojice plus pozdější moduly.
Autorská citace #7
4.7.2014 09:52 - Alnag
Mně není moc jasné, proč by to mělo nadzvednout ze židle fanoušky 4E. To mi přijde jako celkem jasná věc, která byla dobře viditelná (žádná předchozí verze nepotřebovala na vytvoření postavy počítačový program, a kdo zkoušel dělat 4E postavu bez něj, tak ví svoje).
Autorská citace #8
4.7.2014 10:15 - wlkeR
Rychlý průjezd Basicem se mi zatím líbí, zejména spellcasting deník.Hrát asi zatím budeme i nadále podle playtestu, minimálně než přijde PHB, páč družina ve složení Paladin - Bard - 2× Ranger by se asi blbě převáděla.
Autorská citace #9
4.7.2014 10:29 - ShadoWWW
Nadzvedlo je, že se vývojář 5e podle nich negativně vyjadřoval k 4e, i když 5e by mělo pojmout hráče všech edic.

wlkeR: Já se těším na barda a čaroděje, ale na barda nejvíc.
Autorská citace #10
4.7.2014 10:30 - noir
ShadoWWW: Schwalb má ve všem pravdu... A navíc to moc hezky formuloval. Jako fanoušek 4e s ním ve všem souhlasím.
Autorská citace #11
4.7.2014 14:20 - ShadoWWW
Mě zaujalo, že kapitola Boj je až skoro na konci toho PDFka a kapitola popisující RP prvky (Osobnost a Minulost) je hned za popisem ras a povolání. Taky kapitola o dobrodružství je dřív než boj. Skoro jako by se nechali inspirovat Jersonovými radami, jak napsat dobré RPGčko. :-)

Taky je zajímavé, že se vrátili k mnohovesmíru (multiverse). Tedy že všechny D&D světy (vydané i domácí) jsou součástí jednoho nekonečného mnohovesmíru a jsou spolu navzájem spojeny podivnými tajuplnými cestami.

To vytváří možnosti, že každý svět může být skutečně jiný a originální a dá se mezi nimi cestovat (planescape, jo!). (Nejmenovaná edice k tomu svého času přistoupila opačně - ve všech světech je vše více méně podobné, hlavně kosmologie.)
Autorská citace #12
4.7.2014 17:58 - sirien
Alnag píše:
Mně není moc jasné, proč by to mělo nadzvednout ze židle fanoušky 4E.

Možná protože pokud se nedočteš až k závěru, tak to vyznívá jako kritika 4e? Aspoň mi to trochu přišlo, v podstatě ty faktické informace o 4e (jak dlouho trvá příprava a tvorba postavy...) tam formuluje negativně (nebavilo mě, odrazovalo mě...)
Autorská citace #13
4.7.2014 18:25 - Vojtěch
To myslím, že bylo v 3E i horší...
Autorská citace #14
4.7.2014 19:12 - Gurney
ShadoWWW píše:
Robert Schwalb (jeden z desinéru 5e) psal na svém blogu zajímavý článek (který bohužel nadzvedl ze židle hodně 4e fanoušků). Robert ale mimo jiné píše, že nová edice se vrací k TSR edicím také v tom, jak nahlíží na přípravu postav.

No, ono ve chvíli kdy se mrkneš do diskuze co následuje (ezekiel a jeho kouzelný rant) imho 5e ani ta nenadzvedává ze židle hráče 4e, jako spíš lidi co hrají jenom 4e. Přesně z toho jeho příspěvku tam přímo teče jak má zažité že co není v kodifikování v systému, jako by neexistovalo - viz. že mu přijde minimálně nefér (i když se tváří spíš že je to zhola nemožné) hrát 3E aniž by znal nazpaměť bestiář. A ten horor nad tím, že by některá rpg mohly naprosto kašlat na nějakou vyváženost postav. Přijde mi to jako taková DnD obdoba dračákysmu - trochu víc sofistikovaná, ale naprosto identická zažranost do jednoho stylu hry v rámci jednoho systému.

Článek samotný má hodně do sebe, i když je to trochu kopnutí směrem 4e a 3e. Zkušenosti s vytvářením postav můžu potvrdit - hrál jsem WFRP 2e i 4e se dvěma nováčky (WFRP s kamarádem co hrál kdysi hrozně dávno DrD, 4e s úplným nováčkem) a zatímco ve WFRP byla příprava postavy naprosto blesková a zábavná (a to dělala postavy celá družina, nejen on), ve 4e jsem většinu věcí musel udělat sám (tak cca půl hoďky bez pc) a pak mu ještě prezentovat powery lidským jazykem (větší ohnivá koule nebo... ehm, menší výbuch s větší teplotou... co odhazuje ?!...) - celkově vyčerpávající hodinová zkušenost...
Autorská citace #15
4.7.2014 19:36 - Alnag
Mně třeba to dlouhé vytváření postavy na 4e docela dost baví. Člověk si tak prohlíží, čím by jeho postava mohla být, co by mohla umět, rozvažuje... nejsem si jistý, že blesková příprava = zábavná příprava. Chápu tu potřebu "začít hrát" s nováčkem. Věřte, že tomu naprosto rozumím. Ale pro mne i to vytváření má svoje kouzlo a vlastně si ho nechci krátit.
Autorská citace #16
4.7.2014 19:59 - Vojtěch
Tuhle věc si ale vychutnají až fajnšmekři, kteří se v D&D, nebo Pathfinderu rochní. Nováčci už tolik ne. Myslím, že ty přídavné moduly v tomto prvku 5e podstatně posílí.
Autorská citace #17
4.7.2014 22:34 - sirien
Alnag: já Tě naprosto chápu. Znám to z Exalted třeba. Tam taky než projdeš ty stovky charmů a sta tisíce jejich kombinací...

Problém je, že z těch samých Exalted vím, že někdy to je opruz jak svině. Trvá měsíce než se člověk zorientuje reflexivně. Sednout si a hrát random one shot je takřka šílenství. Newbie unfriendly jak sviň, bez zkušeného průvodce nemá nováček šanci - IMO základní fail Exalted jako takových kvůli kterému se nikdy nestaly top systémem.

WoD je v tomhle lepší... základ je easy a když chceš, můžeš si hodiny hrát s hackama a meritama... Ale chápu, že to není ono. Ten char build Exalted to nenahradí. Na druhou stranu to nikoho nevyděsí a na rozdíl od Exalted, WoD můžu hrát z fleku bez přípravy.
Autorská citace #18
4.7.2014 22:45 - wlkeR
Mno, naházel jsem postavu. Proces tvorby nejvíc zdržely velmi omezené možnosti Basicu, protože kupodivu vybrat si ze 4 classů je mnohem těžší než z 20. Celé to zabralo asi půlhoďku s tím, že zbývá poznámky přečárat do deníku. Kupodivu rozhodování bylo dost - znal jsem background, chvilku mi trvalo si k němu vybrat pasující class (ale to většina lidí mívá už nějakou ideu) a pak doladit skilly, gear a přizpůsobit tomu ability scores (nakonec dost jiné než původní návrh). Výjimečně nehraju sesilatele, takže odpadly výběry kouzel, nejvíc asi dal zabrat styl boje, protože velká část je velmi lákavá.

Kupodivu jsem rád že nemusím vybírat powersy, páč ve 4E jsem se vždycky cítil pod velkým tlakem jednak vybrat ty nejvíc OP a pak s nima nějak rozumně hospodařit. Tady jsem koukal že mám (nebo budu mít) jistý počet omezených zdrojů (a teď nemluvím o materiálech typu šípy a tak), ale nic z toho není daily, takže se člověk nemusí zas až tolik bát.

Nu a k zábavnosti - tvorba postavy mě vždycky baví (asi proto jich mam miliony), ale 5E mi prostřednictvím Backgroundů konečně dala to co jsem si vždycky musel vyžebrat u DM (a ve 4E to pak nešlo namlátit do kompu): prakticky libovolné kombinace skillů bez ohledu na class. V žádné jiné edici bych takhle nestvořil vedoucího katedry tělesné výchovy na magické univerzitě - pokud by mě to vůbec napadlo. Takhle mě k tomu postrčila samotná pravidla, což si myslím že je super.
Autorská citace #19
4.7.2014 22:48 - sirien
Gurney: mě se víc líbí jak si stěžuje, že DnD není dostatečně Magicové :-)
Autorská citace #20
4.7.2014 23:20 - ShadoWWW
Já se těším, jak si budu vytvářet vlastní backgroundy. Přijde mi úplně super, že si člověk může vymyslet cokoliv a snadno to podpořit přes skilly a vybavení, aniž by nad tím ztrácel zbytečně moc času. 5e je vlastně první edice, která nabízí výběr libovolných skillů bez omezení, co dřív bývalo podle povolání.

Štourat se ve vybavení mě ale nikdy moc nebavilo, tak asi sáhnu po nějakém equipment packu (jo, ty tam udělali pro takový, jako jsem já :-)), nebo z nějakého budu minimálně vycházet. Díval ses na ně wlkeRe, jak jsou ty packy užitečný, nebos je prostě ignoroval a vybíral vše sám?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095325946807861 secREMOTE_IP: 18.212.87.137