Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
28.5.2018 09:41 - Mildar
Me prijde ze M se hodi skupinam na vyssim levelu a tech je minimum. Je ale pravda ze ten content byl potreba, protoze mi ten vyber na vyssim levelu moc nesedel.
28.5.2018 12:30 - sirien
Mildar píše:
Me prijde ze M se hodi skupinam na vyssim levelu

Začíná mi připadat podezřelé, jak často tohle tvrzení různí lidé opakují. O to víc, že ho všichni opakují v takřka stejné slovní formulaci. A zejména protože k tomu nikdy nikdo nedodá argument, který by to zdůvodňoval.

Skoro mi to zní, jakoby tu byla nějaká nepříjemná pravda kterou si lidi nechtěj připustit (např. "Mordenkain se nepoved a vlastně se nehodí prakticky nikomu") a aby tuto pravdu zakryli (i sami před sebou) tak neustále opakují toto tvrzení jako jakousi mantru, která zdůvodňuje, že se Mordenkain ve skutečnosti někomu hodí, ale zrovna oni to nejsou - a náhodou ani nikdo z lidí okolo, aby to mohli posoudit (protože všichni víme, že na těch vysokých úrovních ve skutečnosti skoro nikdo nehraje, že...)


A sorry, já kdykoliv vidím něco podobného tak mám prostě instantní sadistické sklony takové iluze rozbíjet, takže mi dovol otázku:


Jak přesně a co/čím přesně že se to Mordenkain hodí skupinám na vyšším levelu? Který konkrétní content že to byl potřeba a proč že přesně?

Protože úvod o Devíti Peklech a jejich vládcích a kultech nic z toho nesplňuje a ta druhá část o Propasti a démonech taky ne. Čet sem elfy a trpaslíky (a předpokládám že ty další a pak hobiti a gnómové nebudou moc jiní) a ti teda s vysokejma levelama taky nemaj nic společnýho. A viděl sem bestiář Mordenkaina a viděl sem bestiář Vola a neříkám že tam nic zajímavýho neni, ale nic potřebnýho sem tam teda taky nezaregistroval.


EDIT: Aby to nevypadalo, že sem výběrově zlej na Mildara, tak ShadoWWWe tys tu tvrdil pár postů zpátky totéž, takže výše uvedené jakoby byla otázka i na Tebe.

A pokud tu něco o "vhodnosti pro vyšší levely" zmínil ještě někdo další koho si teď nevybavuju, tak na vás to samozřejmě směřuje taky.
28.5.2018 12:48 - ShadoWWW
Ze dvou důvodů:
1) Dobrodružství na vyšších úrovních (10+) se v DnD (v rámci oficiálních dobrodružství) často odehrávají v nemateriálních sférách (v 5E zatím tu zkušenost nemáme, ale s přihlédnutím k ostatním edicím). V M jsou typické nestvůry z různých sfér, čili to koresponduje s tímto požadavkem. Válka krve, fungování Devíti pekel a Propasti jsou klasický lore DnD, takže když PJ vytváří dobrodružství týkající se ďáblů či démonů, měl by o tom něco vědět. Ano, není to nic světoborného a mnozí PJ vytváří dobrodružství, která nekorespondují s oficiální DnD tradicí, ale těm, kteří hrají v rámci té tradice, se to hodí.

2) V Bestiáři chybí nestvůry s vysokou nebezpečností (NB/CR). Skupina nestvůr s nižší NB totiž dokáže docela účinně bojovat proti družině s vyšší úrovní (díky ekonomice akcí). Přesto z hlediska příběhu se nestvůry s vysokou NB hodí. Už Volo představil nestvůry s průměrně vyšší NB, než má Bestiář. M v tom dále pokračuje a představuje nestvůry s ještě o něco vyšší NB. Proto já i Mildar píšeme, že se hodí pro hraní na vysoké úrovni. Přesto pro hraní na 15.-20. úrovni bych rád viděl i další nestvůry s NB 20-30. Kvůli neslavnému přijetí M však mám dojem, že se takové příručky jen tak nedočkáme (pokud vůbec). Na takových úrovních si asi budeme muset vystačit s tím současným plus Tome of Beasts.

Taky si myslím, že M je backgroundem pro několik následujících příběhových linií (spekuluje se o Dark Sunu, Planescapu, Eberronu a Spelljameru).
28.5.2018 14:20 - PetrH
Me se v M libi pojeti hobitu, kdyby se JaD chytili podobneho jako hobiti a elfove zde bylo by to nadstandartni
28.5.2018 14:39 - Mildar
Koukam ze Shadowww uz celkem dobre odpovedel. Moje osobni zkusenost je takova, ze na vyssich levelech je vyber nepratel v klasickym MM nedostatecny a Volo tento problem neresi. Pokud chces konkretni priklad, tak si zkus udelat velkou mestskou kampan pro 5x lvl 8 tak aby jsi nebojoval porad ty same potvory. Je to docela dost prace a kazdy kontent co pridava inspiraci jak udelat potvoru CR 14+ je ti uzitecny.
28.5.2018 15:39 - Log 1=0
Mildar píše:
Koukam ze Shadowww uz celkem dobre odpovedel. Moje osobni zkusenost je takova, ze na vyssich levelech je vyber nepratel v klasickym MM nedostatecny a Volo tento problem neresi. Pokud chces konkretni priklad, tak si zkus udelat velkou mestskou kampan pro 5x lvl 8 tak aby jsi nebojoval porad ty same potvory. Je to docela dost prace a kazdy kontent co pridava inspiraci jak udelat potvoru CR 14+ je ti uzitecny.

Mi, povídej, ještě přidej zaměření na frakce a střety víceméně jen s agenty protivníka (humanoidy), a máš mou kamp.
Všimli jste si, že Mordekainen je první bestiář bez NPC sekce?
28.5.2018 18:49 - ShadoWWW
Mike Mearls dnes na Twitteru napsal, že má nový nápad, jak udělat v 5E psioniky.

V minulosti (UA) byli uděláni jako samostatné povolání (mystik), ale později (v dalších dílech UA) byli uděláni jako obory jiných povolání.

Teď Mike přišel s tím, že ho napadlo, že by psionici byli udělaní něco jako nová škola magie (Psionika), ale její seznam kouzel by nebyl navázaný na žádné povolání. Tento seznam kouzel by byl výhradně jen pro psioniky a hráč by do něj získal přístup jen tak, že by si zvolil psionický obor svého povolání.

Jinými slovy, psionické schopnosti budou fungovat jako nová kouzla (nejspíš bez složek kouzel?) dostupná jen psionikům.

Pak ještě napsal, že tento seznam kouzel má být dostupný mystikovi. Přiznám se, že jsem psioniky nesledoval moc podrobně, ale jestli to chápu správně, tak chtějí dát do 5E jak psionické povolání (mystik), tak i že by každé povolání mělo svůj psionický obor.

Víc prý řekne ve své Happy Hour na Twitchi (v úterý v noci našeho času).
28.5.2018 20:06 - sirien
ShadoWWW píše:
Válka krve, fungování Devíti pekel a Propasti jsou klasický lore DnD, takže když PJ vytváří dobrodružství týkající se ďáblů či démonů, měl by o tom něco vědět.

a) počet DMů vytvářejících dobrodružství s touto tematikou nebude až tak vysoké
b) z Mordenkaina se toho ve skutečnosti vlastně moc nedozvědí (a to co se dozvědí svou zajímavostí zrovna neodpovídá počtu stránek které tam tím jsou popsané ani obecně co do mých standardů ani co do srovnání s výživností Vola)

Tzn. DM co chce dodržet DnD tradici tohle už nejspíš zná a nic nového se tam nedočte a DM co tu tradici zažitou nemá se tam vlastně nedozví nic moc inspirativního nebo zajímavého.

ShadoWWW píše:
Už Volo představil nestvůry s průměrně vyšší NB, než má Bestiář. M v tom dále pokračuje a představuje nestvůry s ještě o něco vyšší NB

...a já hrozně moc doufal že fázi "jů máme příručku s hromadou monster" má už DnDčko ve své 5e iteraci za sebou a už umí tvořit i něco s další přidanou hodnotou. Zvlášť po Volovi sem měl za to že to je dané.


...ok, je tam pár nějakých nestvůr s vyšším CRkem, což může bejt handy pokud si je člověk neumí / nechce tvořit sám. Nicméně narovinu - to je dost málo a dost slabé a říct "hodí se to skupinám na vyšším levelu" jen na základě tohodle mi přijde relativně o ničem.

Lore Zřících co bojují jeden proti druhému s popisem jejich myšlení a postupů a ekologie je obsah pro skupiny na vyšších levelech ve smyslu "hej tohle se fakt hodí". Seznam pár potvor se statama... to je u mě tak "cílovka sou vyšší levely, ale že by to ke hře bylo potřeba..."

ShadoWWW píše:
Kvůli neslavnému přijetí M však mám dojem, že se takové příručky jen tak nedočkáme (pokud vůbec)

Ale? Si tu postoval samé poměrně pozitivní věci - jaképak neslavné přijetí? Komunita Wizardům někde nějak naznačila že Mordekain ne-e?

PetrH píše:
kdyby se JaD chytili podobneho jako hobiti a elfove zde bylo by to nadstandartni

Máš smůlu, řekl bych že v základních JaD na tohle nebude moc prostor. Srovnej PHB kde ses taky dozvěděl že elfové nějak meditují a nějak tím reflektují své vzpomínky, což se tam tak nějak vpohodě vešlo, s počtem stránek pro elfy v Mordenkainovi kde je teprve popsané co všechno že to vlastně znamená.

ShadoWWW píše:
Mike Mearls dnes na Twitteru napsal, že má nový nápad, jak udělat v 5E psioniky.

Nijak a nechat si je do nějaké SF iterace pro 5e OGL?

(well... dobře, DnD Star tre... teda, Spelljammer...)
28.5.2018 20:21 - ShadoWWW
sirien píše:
Ale? Si tu postoval samé poměrně pozitivní věci - jaképak neslavné přijetí? Komunita Wizardům někde nějak naznačila že Mordekain ne-e?


Třeba na tomto poměrně sledovaném kanálu. Více méně všude říkají: "Pro hráče se to nevyplatí, pro PJ takové, kteří nejedou vlastní homebrew svět."

sirien píše:
Nijak a nechat si je do nějaké SF iterace pro 5e OGL?

Tak od Happy Hour to poputuje po pár měsících do UA a pak teprve po pár měsících do interního wizardího playtestu pro vyladění a pak teprve do finální kníhy (nejspíš dobrodružství či nějaké víc settingové knihy).
28.5.2018 21:15 - LokiB
sirien: no, jestli chtějí vydávat materiály k Dark Sunu, tak se bez psioniků asi neobejdou.
29.5.2018 11:10 - ShadoWWW
EnWorld dává Sirienovi za pravdu.

Volo má průměrné hodnocení 94.5%!
Mordenkainen jen 66.5%.
Co mě překvapilo, že Xanathar má jen 69.5%.
29.5.2018 11:13 - Merlin
Volo je prostě to co od příručky očekávám.
29.5.2018 12:35 - sirien
ShadoWWW píše:
Co mě překvapilo, že Xanathar má jen 69.5%.

...a to mě vůbec.

Je to totiž přesně to co sem řikal a cos mi rozporoval - Xanathar je nudnej - sice je kvasi-užitečnej protože obsahuje nějaké cool, užitečné a použitelné věci (ty různé sub-classy tam sou udělané z většiny fakt zajímavě), ale je to jen trapnej gamistickej lexikon, nic víc - žádnej fluff, žádný drama, žádná story. Ta knížka je tak sexy jako sexuologickej odbornej slovník, možná že Tě při přečtení názvu na obálce napadaly věci, ale na 40 stránce čtení odborné terminologie začínající na B už moc rozrajcovanej nejsi. Zvlášť když už to čteš podruhý (pokud se k tomu vůbec podruhý dostaneš).

Volo má tohle všechno a víc. Má cool gamistické věci které se dají prakticky zužitkovat (nějaké ty enemácké potvory a tak), ale navíc k tomu má hrozně cool fluff (dozvíš se všechno o Zřících, víc, než se Tě vůbec kdy napadlo zeptat!) a má drama (dozvíš se, jakými všemi způsoby se Tě Zřící už od včerejška připravuje zabít a na jaké všechny Tvé plány co Tě ani nenapadly se už stihl připravit!) a má story (Zřící Xanathar má už teď postavení a agenty a moc a vliv a rozeběhnuté akce a velké plány a to všechno přímo v Hlubině rovnou za Tvými zády!)


...a teď srovnej Xanathara z Vola s Asmodeem z Mordenkaina:
- Volo mi řekl jak hrozně psychadelicky schizofreně maniakánlní nepřátelé Zřící jsou, ukázal mi jejich náhled na svět, jejich mentalitu, kulturu atd. a přiměl mě se jich zároveň hrozně bát a zároveň je obdivovat a pak mi představil Xanathara jako praktickou ukázku i s celou tou jeho ohromnou armádou Zřícně geniálně (=asi jak Zrůdně, až na to že Zřícně, chápeš) organizovanejch minionů. Když si tohle přečtu tak a) to chci hrát a b) vidim 20 různejch možností toho co a jak hrát a c) si to chci přečíst znovu, protože to je prostě cool.
- Mordenkain mi dá suchej popis Války krve a Devíti pekel který sou asi tak chytlavý jak popis Bulharska ve středoškolský učebnici zeměpisu a pak věnuje dva odstavce tomu aby řek "A největší husťák tam je Asmodeus. Asmodeus je arciďábel. Asmodeus má někde nějaké kultisty." Wow. Such DnD. Much epic. So wanna play. Dying for adventure.


Takvýhle shity se daly DnD publiku prodávat dokud ho Wizardi drželi v temnotě oslněný pozlátkama brandu - ale jakmile jednou hráče pustíš ze sklepa na světlo, ukážeš jim DnD 5e základní knížky se vší tou filozofií otevřené hry co se vrací k theater of mind atd. a pak jim dáš do ruky Vola, tak se nemůžeš divit, že Ti tu starou 3e+4e filozofii chrlení tuctovýho obsahu přestanou žrát.
29.5.2018 12:55 - sirien
ADD: a víš co je nejsmutnější? Že oni nejsou sami o sobě tupí, oni to prostě jen hrozně blbě napsali. A to jak u Mordenkaina tak u Xanathara. (Což vede k nějakým otázkám jako "proč sakra" které lze zodpovědět jako "prostě to zvorali" nebo jako "někdo jim nařídil to dělat jinak než chtěli kvůli nějakému pitomému vydavatelskému plánu o rozsekávání obsahu napříč příručkama aby si je lidi museli kupovat"...)

Pravda totiž je, že to co je např. v Xanatharovi nejvíc cool na Sorcerer: Shadow magic a Sorcerer: Divine soul a co mě nadchlo a přimělo myslet si "hej to zní hustě, to bych si chtěl zahrát" nejsou ty sotva dvě stránky gamistickýho výčtu power po levelech na stranách 50 a 51, ale tyhle dvě pětiminutový videa pro prvního a pro druhého (a to z těch 5 minut sou ještě 2 minuty vyhozený na nějaký meta-designový poznámky a insight k věci v historických souvislostech). Ale tohle v Xanatharovi neni - narazíš na to jen v těch talcích na YouTube. Tzn. to co ne na těch class-options to nejvíc cool nakonec v Xanatharovi vlastně ani neni.

A když se podíváš na Mordenkaina... ta knížka je divná. Výbornej popis elfů vs. trapnej popis Devíti pekel a Propasti. Devíti pekel a Propasti! Bohové kdyby napsali nudně Arboreu nebo Celestii - dobro je nudný, fajn. Ale jak probohy můžeš zvládnout napsat nudnej popis na Devět Pekel a Propast? Zvlášť když zvládneš zajímavě popsat elfy, což teda neni zrovna easy to do vzhledem ke vší jejich zátěži všech těch klišé a odkazů všude možně (been there...) Ta knížka má bejt intro guide do multiversa - může popsat těch pár genericky univerzálních ras a pak se vrhnout na jeden z nejsnazších a nejzajímavějších obsahů co v Multiversu najdeš (tj. Planes of Evil) a místo toho začne dvěma planes of evil, pak skočí k rasám, pak k bestiáři...

Volo vyprávěl jasnou story. Volothamp napsal příručku na zadání Elminstera a Ty čteš tutu příručku která je jasně napsaná tak že to dává smysl - její struktura odpovídá in-game artefaktu, přesně jak by to třeba Volo sám sepsal, nejdřív se pročteš pár fakt evil věcma, pak nějakýma detailnějšíma pohledama... Mordenkain je psanej způsobem kterej mi nepřijde že by měl nějakou vnitřní story osnovu.
29.5.2018 22:36 - ShadoWWW
Aktuální screenshot psi kouzel z právě probíhající Mikeovy Happy Hour.



EDIT: Ještě jedna fotka psi oboru bojovníka.

29.5.2018 23:00 - ShadoWWW
sirien píše:
Devíti pekel a Propasti! Bohové kdyby napsali nudně Arboreu nebo Celestii - dobro je nudný, fajn. Ale jak probohy můžeš zvládnout napsat nudnej popis na Devět Pekel a Propast?


To je nabídka na fluff démonů a pekelníků pro JaD, slyším správně? ;-D
29.5.2018 23:26 - York
ShadoWWW píše:
To je nabídka na fluff démonů a pekelníků pro JaD, slyším správně? ;-D


Rozhodně, jsem svědkem! :)
29.5.2018 23:57 - sirien
to ste oba tak hrozně nepochopili až to bolí :D
30.5.2018 17:14 - ShadoWWW
Přemýšlel jsem ještě nad tím Xanatharem (a znovu si ho pročítal) a můj dojem z něj je, že zkrátka není pro každého; je hlavně pro ty, co hrají DnD 5E každý týden a chtějí něco nového.

Osobně jsem ten pocit měl už z PHB. Když vezmu Základními pravidla (Basic rules), tak musím říct, že kdybych hrál DnD párkrát do roka, tak si v pohodě vystačím s nimi. Pro mě jako hráče (a v podstatě i jako PJ) bylo vždycky gró hraní u stolu. Na mnohahodinové ladění postavy doma jsem nikdy moc nebyl (proto mě asi ani nikdy nenadchl Magic, kvůli nutnosti ladění balíčku před hrou). Ty čtyři základní povolání jsou taky řekl bych archetypálně nejobšírnější, podobně jako rasy v Základních pravidlech.

Když jsem nahlédl do PHB, tak ty povolání "navíc" mi už přijdou jen jako speciální případy těch základních (bard jako tulák, barbar jako bojovník, černokněžník a čaroděj jako kouzelník apod.), ale obsahově mají užší záběr. Podobně nové rasy, odbornosti, kouzla a jiné nové možnosti v PHB.

Xanathar mi v tomto přijde, že jde ještě dál. Že ty buildy klerika nebo barbara v PHB jsou obšírnější než ty z Xanathara a ty z Xanathara jsou zas ještě víc specifičtější. Kdybych si měl vybrat, jestli budu mít na výběr buď povolání a jejich možnosti ze Základních pravidel, nebo ty z Xanathara, tak beru bez váhání ty ze Základních pravidel.

Ale když hraješ DnD každý týden (či ještě víckrát), tak se ti nové možnosti šiknou a chceš je zkusit, protože je to zase něco nového, něco, co můžeš opět objevovat, jak to funguje apod.

Podobně je to s ostatními pravidly v Xanatharovi. Když hraješ DnD párkrát do roka, tak buď na ty specifické situace buď ani nenarazíš, nebo je vyřešíš od oka. Když ale hraješ často, tak se s těmi situacemi setkáváš pravidelně a už chceš mít nějaké standardizované řešení od autorů.
1.6.2018 19:44 - sirien
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11456608772278 secREMOTE_IP: 18.217.144.32