Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
30.1.2018 13:34 - Naoki
Faktem je že "vyšachování" z nějaké situace (ať už je to boj, vyjednávání nebo řešení hádanky) je tím otravnější čím delší část herního sezení pokrývá. Mít nebojovou postavu v sezení kde se bojuje 30 minut přežije každý, mít jí v sezení kde proběhnou 2-3 souboje o průměrné délce 2 hodiny (mumlymumlymumlyDND4emumlymumlymumly) je už značně frustrující.

Navíc jak už bylo zmíněné, když si někdo udělá postavu s dump statem charisma nebo inteligence tak mu nebrání se v těchto "konfliktech" nějakých způsobem angažovat (hlavně dokud vypravěč netrvá na tom ať se drží zkrátka podle svých statů), zatímco v nějakém combatu ty pravdila jsou často mnohem explicitněji dané a bez hodu člověk hůře přispěje.
31.1.2018 08:37 - ShadoWWW
V rámci kampaně Extra Life mohli lidé přispět částkou, za kterou jim Mike Mearls na zakázku nadesignuje obor povolání na přání. Všichni zúčastnění souhlasili, že to mohou vysílat živě přes Twitch. V prvním díle Mike v reálném čase během hodiny designuje obor povolání černokněžníka.
31.1.2018 14:19 - Gurney
sirien píše:
A já zas říkám, že jak bitva nad vodopády (vč. Boromirovy smrti), tak Eowyn vs. Witch king of Angmar, byly čistě kolaborativně popisné sekvence. Všechny boje sou čistá narace bez jediného hodu.

To klidně můžeš, ale dokud pořád postrádám jakýkoli důkaz, že tahle interpretace se zakládá na čemkoli jiném, než tvé fantazii. Jako upřímně, četl/slyšel jsem různé důvody, proč vůbec házet na sociální dovednosti, některé dobré, jiné horší, ale "protože Bilbo a Šmak si určitě taky házeli na bluff" je z nich suveréně nejabsurdnější.

sirien píše:
(a hlavně) probíhá (mimo jiné) komunikace poptávky na herní obsah mezi hráči a vypravěčem a jak při tom může snadno dojít k nedorozumění (ať už co do statovaných skillů nebo co např. do informací vložených do backgroundu postavy atp.)

Nedorozumění, ke kterému jsou skill based systémy o něco náchylnější. Viz Xyel...
Xyel píše:
Jinak v dnd vidím to, že jsou pravidla záměrně navržená tak, aby v nich tento problém nevznikal. Což beru jako silnou feature. Stejně tak beru jako feature to, že jsou pravidla navržená tak, aby nebyly ze stealth misí vyloučené non-stealthy postavy a to skrze pravidla pro skupinový check a dostupnému kouzlu Pass Without Trace

...což je přesně moje pointa.

Co se nebojových postav týká, hrál jsem (alespoň za začátku, pak se naučil trochu střílet) totálně nebojového zloděje ve sword&sorcery(přestože souboják byl totálně nejtaktičtější záležitost ever), hrál jsem nebojové postavy ve WoD a rád bych si někdy zahrál OD&D zloděje. Ale začít hrát nebojovou postavu v novějších edicích bez předchozíhou souhlasu zbytku skupiny zavání kousáním si nehtů někdy i polovinu sezení i problémy pro GMa. Pomiňme teď, že ve 4e si nebojovou postavu snad ani udělat nejde, a v 5e je dost složité vytvořit postavu, která by byla v boji naprosto nepoužitelná.
31.1.2018 20:33 - ShadoWWW
Mně přijde opruz, když si jeden hráč vytvoří bojovou postavu a díky tomu má během boje (který zpravidla pár desítek minut zabere) větší spotlight než hráči nebojových postav. A pak by měl přijít spotlight na tu jinou postavu ve střetnutí zaměřeném na sociální interakci (ani tomu nemusíme říkat střetnutí, prostě klasické vyjednávání). A ten hráč by si to měl odbýt za pár vteřin pouhým jedním hodem? To mi přijde neuctivé k tomu hráči.

Mě by zajímalo, jestli jste se setkali se situací (je jedno, jestli v C&L nebo v skill-based systému), že hráč si udělal vyloženě bojovou postavu a současně byl dobrý řečník a zastiňoval ostatní v bojových i nebojových situacích - a jak jste takovou situaci řešili jako PJ, případně jak jste na ni pohlíželi jako hráči z pozice spoluhráče.
31.1.2018 21:44 - Gurney
ShadoWWW píše:
Mně přijde opruz, když si jeden hráč vytvoří bojovou postavu a díky tomu má během boje (který zpravidla pár desítek minut zabere) větší spotlight než hráči nebojových postav.

To mi naopak přijde v klidu, jen v té chvíli prostě nejde hrát typická D&D dobrodružství s X-encoutery mezi odpočinky. Třeba v tom WoD to funguje docela dobře, protože se obvykle bojuje spíš vzácně (což teda nemusí být pravidlem, ale kombinace toho settingu a systému moc nenehrává hack&slash řešení každé situace), ale o to víc v té chvíli ta postava zazáří.

ShadoWWW píše:
A pak by měl přijít spotlight na tu jinou postavu ve střetnutí zaměřeném na sociální interakci (ani tomu nemusíme říkat střetnutí, prostě klasické vyjednávání). A ten hráč by si to měl odbýt za pár vteřin pouhým jedním hodem?

To asi záleží na tom, jak moc si ten hráč a potažmo zbytek skupiny vyjednávání užívá. Pokud moc ne (a vysoký skill je pro něj čistě prostředek k dosažení cíle - i takového hráče už jsem potkal), tak klidně, o to důležitější pak ten skill je.

Naopak pokud si hráči sociální interakce užívají (a pro mě je fakt málo si to prostě hodit a nazdar), tak se kolem toho pak dá hodiny více či méně freeformově roleplayovat, a případné hody můžou být na zlepšení vztahů (unfriendly -> neutral, ...), které teprve otevírají možnost házet na nějaké konkrétní "služby", které postavy chtějí. Něco jako skill challenge nebo hodiny jsou taky možnost, jak k tomu přistoupit.

ShadoWWW píše:
Mě by zajímalo, jestli jste se setkali se situací (je jedno, jestli v C&L nebo v skill-based systému), že hráč si udělal vyloženě bojovou postavu a současně byl dobrý řečník a zastiňoval ostatní v bojových i nebojových situacích

Spíš asi ne. Resp i výmluvní hráči se obvykle dostanou do situace, kdy nevím jak NPC zareaguje, tak je nechám hodit si. A mnohdy od postav nejdřív chci, aby na NPC měly nějaké páky nebo alespoň nabízeli něco zajímavého výměnou - čistý bullshiting je ok na poskoky a nedůležitá NPC, ale ti, co drží nějaké důležité pozice, jsou obvykle zvyklí bavit se spíš způsobem něco za něco.
3.2.2018 18:55 - ShadoWWW
Gurney: Tím opruzem jsem myslel celý ten první odstavec. Takhle rozdělené to vyznívá jinak. To, že když hráč investuje do bojových statistik postavy a pak má větší spotlight v boji mi přijde naprosto OK. (Divný by byl opak.)
3.2.2018 18:56 - ShadoWWW
A máme tu novou příručku!



Neoficiální název Bestiář 3 vyjde v květnu. Ale vážně, autoři se brání tomuto neofic. přízvisku, protože by tato příručka měla být nejen o nestvůrách, ale i o multivesmíru. Více informací by mělo být v pondělí. (Vypadá to, že Planescape je blíž, než se zdálo.)
3.2.2018 19:06 - ShadoWWW
Google rulez!

Píše:

This tome is built on the writings of the renowned wizard from the world of Greyhawk, gathered over a lifetime of research and scholarship. In his travels to other realms and other planes of existence, he has made many friends, and has risked his life an equal number of times, to amass the knowledge contained herein. In addition to Mordenkainen's musings on the endless wars of the multiverse, the book contains game statistics for dozens of monsters: new demons and devils, several varieties of elves and duergar, and a vast array of other creatures from throughout the planes of existence.
6.2.2018 16:49 - ShadoWWW
Video o nové příručce.

Mordenkeinen bude mít podobnou strukturu jako Volo, akorát místo informacích o kulturách tam budou informace o multivesmíru, mezisférických konfliktech.

Nestvůry budou zas na vyšších nebezpečnostech. Víc jak polovina nestvůr by měla mít NB 10+.
8.2.2018 11:52 - ShadoWWW
Druhá epizoda s Mikem Mearlsem a jeho navrhováním nového oboru povolání. V ní vylaďuje krakeního černokněžníka z minulého dílu a navrhuje Akrobata - nový obor tuláka.
8.2.2018 13:50 - LokiB
ShadoWWW píše:
Mě by zajímalo, jestli jste se setkali se situací (je jedno, jestli v C&L nebo v skill-based systému), že hráč si udělal vyloženě bojovou postavu a současně byl dobrý řečník a zastiňoval ostatní v bojových i nebojových situacích - a jak jste takovou situaci řešili jako PJ, případně jak jste na ni pohlíželi jako hráči z pozice spoluhráče.


Můžu ti popsat situaci z mojí aktuální družiny v Savage Worlds, kde jeden hráč má naprosto bojovou postavu, rytíře, všechno dává do síly, fightingu, zvýšení toughness, brnění, edge na vylepšení boje atd.
A další má naopak zcela nebojového trubadúra, kterej je malej, má postihy, na boj, má malou sílu, skoro nic nevydrží. V boji umí tak akorát zpívat a hrát podpůrné písně na pomoc ostatním, plus mínus. má narvané hodně sociální skilly, edge atd.

další je nějaký rytíř, který ale není specializovaný na boj, má nějaké drobné magické schopnosti a jinak je dost všestraný.

Poslední je "vyšetřovatel", s určitým psychickým nadáním, a dobrý střelec, jinak zas dobrý v hledání a zjišťování atd.

Ten bojový rytíř je v boji zastiňuje všechny. Totálně. Ten trubadúr fakt v boji nemá co dělat ... každý útok na něj smrdí pro něj smrtí.

Moje dohoda s hráčem je, protože nehrajeme klasickou fantasy, ale spíš středověk, že inteligentní běžní nepřátelé nemají ve většině případů, když na sebe výrazně neupozorňuje, důvod útočit na něj. Nebojující postava pro ně nepředstavuje takové riziko jako bojující, a věnovat ji byť jeden útok může být samo o sobě fatální chybou, když dám bojovým šanci mě ztrestat.

Pochopitelně u vlků či různých neinteligentních monster to neplatí. Také někdy může být slabinou družiny, kdyby ho chtěl brát někdo jako rukojmí atd. S tím jsou všichni srozuměni.

U sociální situací je to složitější, protože se zapojují rádi i hráči "nesociální" postav. Stejně jako třeba u plánování.
Neokřikuju je, ale v případě, kdy by moc měli tendenci "upozaďovat" sociální postavy (tedy postavy s rozvinutými sociálními dovednostmi, které třeba jejich hráči tak silně nehrají) ... tak se na to snažím upozornit a dát více prostoru těm hráčům, co mají "sociální" postavy.
Někdy je to příjmáno s mírnou nevolí :)

Kolizní situace (kdy z mého pohledu je třeba vyhdonotit) řeším spíš hody než prostým úsudkem, zda hráči dobře argumentovali, dobře předváděli.
Je to i proto, že mě o to požádali - někteří hráči nechtějí například "přesvědčování" odehrávat, raději vyhodnotí hodem. Zejména tedy hráči, kteří mají lepší staty u postavy, než se sami cítí :) U opačných hráčů pochopitelně ten tlak není a neměli by problém hrát to více konverzačně. Ale zmého pohledu v zájmu spravedlnosti (a civilizace ;)) k tomu přistupuju jednotně.
10.2.2018 10:43 - ShadoWWW
Vypadá to, že hradů a panství se v páté edici dočkáme díky Mattovi Colvillovi. Na už teď vybrané částce je vidět, že poptávka je (půl milionu dolarů během prvních pěti hodin).
10.2.2018 12:07 - ShadoWWW
Na našem posledním hraní se ukázalo, jak mocná je postava hraničáře. Možná nemá největší DPR, ale nikdy se neztratí. Při posledním hraní družina procházela džunglí a místo sedmi hexů, které chtěla urazit, ušla jen tři, protože se často ztrácela a točila v kruhu. Hráče to pěkně štvalo zvlášť v porovnání s tím, že dosud byl v družině vždy hraničář a s cestováním nikdy nebyl problém.
10.2.2018 13:53 - Čindi
Píše:
Vypadá to, že hradů a panství se v páté edici dočkáme díky Mattovi Colvillovi.


Kdo to prosím tě je? Ta částka je fakt pro mne hodně překvapivá.
10.2.2018 14:16 - Gurney
10.2.2018 15:55 - Lurker
ShadoWWW: Jakej hraničář? PHB verze, nebo revidovaná?

IMHO problém s hraničářem je hlavně ten, že spousta lidí to cestování ignoruje, protože jim nepřijde zajímavý...

Hrajete Tomb of Annihilation? Tam je hraničář prý dost použitelnej. (A celkově ten modul klade na tohle silnej důraz.) Nicméně, kdybych si vzal Paladina do Curse of Strahd, asi tam taky bude ještě o něco silnější než jindy a když vezmu barda do kampaně zaměřený na intriky u dvora, nejspíš bude významně "silnější" než barbar.
10.2.2018 17:56 - Log 1=0
Lurker píše:
IMHO problém s hraničářem je hlavně ten, že spousta lidí to cestování ignoruje, protože jim nepřijde zajímavý...

Ono záleží hodně na tom, co a jak se hraje.Co je důsledek bloudění? V prvé řadě ta cesta trvá déle, nejspíš horšími místy. V sendboxu nebo skoro sendboxu jako ToA to je zdroj náhodných setkání a nečekaných lokací, které mohou klidně strhnout celý příběh na sebe (protože o tom sendbox je).
V příběhu s časovou osou je zdržení zdrojem napětí, protože zatímco postavy bloudí, může nastat událost, co situaci posune jinam.
Jinde (třeba v detektivce, hře o vztazích, občas v hře o intrikách, a tak dál) to je pro hráče totéž, co pro postavy: zdržení, které je odvádí od pro ně podstatných věcí. A to je docela opruz. Proto na to spousta lidí nehraje, což hraničáře celkem oslabí.

Já vedu městské dobrodružství s hraničářem v družině. Své nebojové schopnosti použil za 7. jednou. (Shodou okolností se nikdy neztratil ve stokách) Funguje to jen díky tomu, že zrovna jeho hráč se celkově raději drží v pozadí.
10.2.2018 19:31 - Aegnor
Log 1=0 píše:
Ono záleží hodně na tom, co a jak se hraje.Co je důsledek bloudění? V prvé řadě ta cesta trvá déle, nejspíš horšími místy. V sendboxu nebo skoro sendboxu jako ToA to je zdroj náhodných setkání a nečekaných lokací, které mohou klidně strhnout celý příběh na sebe (protože o tom sendbox je).
V příběhu s časovou osou je zdržení zdrojem napětí, protože zatímco postavy bloudí, může nastat událost, co situaci posune jinam.
Jinde (třeba v detektivce, hře o vztazích, občas v hře o intrikách, a tak dál) to je pro hráče totéž, co pro postavy: zdržení, které je odvádí od pro ně podstatných věcí. A to je docela opruz. Proto na to spousta lidí nehraje, což hraničáře celkem oslabí.

Další způsob, jak využít bloudění je právě zdůraznění hraničářské postavy. Najednou, výjimečně, není hraničář se zbytkem družiny ... a hned se družina ztratí. To dodá takový drobný spotlight na postavu, která vůbec není ve scéně.

Log 1=0 píše:
V sendboxu nebo skoro sendboxu jako ToA to je zdroj náhodných setkání a nečekaných lokací, které mohou klidně strhnout celý příběh na sebe (protože o tom sendbox je).

Ne sendbox, sandbox. (Kdyby to bylo jednou, tak to přejdu jako překlep, ale takhle mi to nedá.)
10.2.2018 20:00 - ShadoWWW
Jak píše Log, hrajeme Tomb of Annihilation. Jakou verzi hraničáře hrál, to nevím.
12.2.2018 20:38 - ShadoWWW
Druhá epizoda kulatého stolu s předními youtubery DnD 5E a Mikem Mearlsem.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13814902305603 secREMOTE_IP: 18.232.169.110