Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.12.2017 23:04 - Log 1=0
sirien píše:
Já bych k tomu přihodil i nějaký flat bonus do útoku (a prohlásil bych to v základu za nějakou vyšší kategorii zbraní, aby k tomu měly přístup jen classy které mají umožněné ovládat nějaké těžší zbraně, ne wizardi atp.)

Tady začínám mít obavy pro změnu já. Takové omezení by muselo mít zvláštní zdatnost (něco jako zdatnost se zbrojí), protože by ji měli mít minimálně bard a tulák, kteří obecně s vojenskými zbraněmi zdatní nejsou. A tahle zdatnost by se docela pletla s bojovým stylem Boj se dvěma zbraněmi.
To už bych radši nechal kouzelníky dělat sparing na nože (na něco jiného budou už tak bití kvůli chybějící zdatnosti a malé síle). Pokud bude chtít, pro něj je fakt lepší mít volnou ruku na sesílání. A bonus k útoku navázal na ten bojový styl.
Ono by to i dávalo smysl: Nespecializuji se na dvě zbraně, tak plně nevyužívám jejich možností k prolomení obrany, specializuju se na ně, a aktivně si vytvářím prostor na zásah.
8.12.2017 09:41 - Aegnor
Xyel píše:
dual wield jednoručních mečů byl identický s obouručákem a to mi fakt nepříjde jako upgrade.

A proč by dual wield měl být upgrade?
8.12.2017 10:26 - Quentin
Aegnor píše:
A proč by dual wield měl být upgrade?

Neměl. Týpek s kopím bude vždycky ve výhodě proti týpkovi se dvěma tesáky.

IMHO

ps: Akorát v rámci crazy mechanicky vyvážených pravidel lze pochopit, že to udělají stejně silné. Ale dělat dual wield silnější je divné, pokud to nemá nějaký specifický kontext.
8.12.2017 11:33 - LokiB
Quentin: často bývá ten specifický kontext daný tím, že tě to něco stojí. třeba specializaci povolání, feat, akci ...

Quentin píše:
Neměl. Týpek s kopím bude vždycky ve výhodě proti týpkovi se dvěma tesáky.


Až na případy, kdy "je kopí velmi malé a tesáky velmi ostré" :D

EDIT: DnD si nikdy moc nehrálo na to, že některé zbraně jsou lepší proti jiným, ale zas na jiné se nehodí. Plus ještě do toho zamotat třeba typy brnění a jejich výhody proti jendotlivým typům zbraní atd. Odpovídalo by to trochu realističnosti, jak ji někdo vidí, ale ne tomu, co chce v základu DnD dělat.
8.12.2017 11:52 - York
Quentin píše:
Týpek s kopím bude vždycky ve výhodě proti týpkovi se dvěma tesáky.


To je sice pravda, ale to ještě neznamená, že to tak nutně musí být i ve hře.

Dualwield je cool a hráči očekávají, že si ho budou moci užít. Což by moc nešlo, kdyby je vyklepnul každej páprda s kopím.

Druhá věc je, že pokud máš hru, kde bojovou sílu postavy velmi zásadně ovlivňují její schopnosti, tak je jednak základní nastavení zbraní celkem nepodstatné (protože nikdo nebojuje bez svých schopností) a za druhé hráčské očekávání mnohem víc ovlivňuje archetyp, než jaké přesně má postava zbraně.

Přesně z těhle důvodů naprosto chápu rozhodnutí nechat v DnDčku dualwiled jako dva samostatné útoky.



Nedávno jsem nad tímhle problémem dumal ve hře, kde žádné schopnosti nejsou, ale staty zbraní ano (takže na nich opravdu záleží) a nakonec jsem se rozhodl vycházet z logiky, že postava má určité sloty (konkrétně dvě ruce), které může nějak využít a jejich využití by mělo poskytovat smysluplné volby. Samotná jednoručka je tedy slabší, protože můžeš něco dělat druhou rukou (držet lucernu, například), ale všechny běžné zbraně*, které využijí obě ruce, mají stejný "budget**". To se týká jak obouruček, tak dualwieldu, tak i kombinací jednoručky a štítu.

* Slabší jsou jen "příruční" zbraně typu dýka (obvykle výrazně kratší), případně zbraně improvizované a primitivní (kyj je slabší než válečné kladivo).

** Nemají nutně stejné staty, jsou ale nastavené tak, aby to byla zhruba vyrovnaná volba.
8.12.2017 14:39 - Gurney
sirien píše:
4e byla právě o tom že máš tři různý akce na kolo do kterejch různě něco combíš a volíš atp. a všichni měli miliardu různejch speciálek.

Teoreticky. V praxi vykombená postava jen velmi zřídka měla důvod nerotovat stále stejné powers v osvědčené posloupnosti. A používat všechny svoje featy prakticky pořád, protože nějakým způsobem umocňovaly to sestavené power kombo.

Na 5e je právě fajn, že máš obvykle k dispozici víc nějakých akcí, ale často stojí bonusovky, takže si musíš vybrat.

Xyel píše:
pokud by two weapon fighting bylo kx + ky + stat, tak by dual wield jednoručních mečů byl identický s obouručákem a to mi fakt nepříjde jako upgrade.

A proč by dvě zbraně neměly mít stejné kostky zranění jako obouručák? Některé zbraně v D&D prostě mají stejnou kosku zranění jako jiné, byť spolu nemají nic společného a používají se úplně jinak.

Každopádně pokud nemáš problém s tím, že druhý útok stojí bonusovku a tím pádem se pro některé postavy nehodí dvě zbraně (byť třeba nedává smysl, že zakouzlit Healing word omezuje v útoku postavu se dvěma zbraněma, ale postavu se štítem nebo s obouruční zbraní ne), tak to není důvod řešit.
14.12.2017 12:29 - Lurker
Jeremy Crawford na Twitteru píše:
>When you cast conjure animals, you roll initiative for the summoned creatures, and they take their turns on their initiative, which has no relation to yours.

https://twitter.com/JeremyECrawford/status/941157342829191168

V naší skupině, vždycky když hráč něco vyvolá, tak si odehrává summony ve svém tahu, stejně tak DM odehrává všechny NPC v jednom tahu. Že to je 'špatně' vím, ale zajímalo by mě, jestli jsme jediný kdo to takhle dělá? Případně máte nějaké zajímavé variace na tohle téma?
14.12.2017 13:07 - Element
My to hrajem stejne je to tak prehlednejsi. Myslim si, ze je to ale celkem jedno. Kdyz si pojedou ve vlastnim tahu, tak se tim zase vic zohledni, jak moc je to zvire rychly jako takovy, ale me osobne prijde lepsi mit co nejmin jednotlivych stran zapojemnych do iniciativy, aby se to rychleji "tocilo". takze kdyz postavy bojuji treba s orky a gobliny, tak je vetsinou taky sloucim. vlastni ini by mel nejakej boss nebo nejaka vyjimka. napriklad nejrychlejsi sermir na kontinentu nebo tak neco.
14.12.2017 13:10 - Merlin
U mne má každý "typ" NPC svou iniciativu. Summoni mají pak taky stejnou iniciativu. Nijak moc se to neprotáhne. Mám plechovou tabulku s číselnou řadou od nejvyššího k nejnižšímu a malé magnetky se jmény postav a enenímů. naskládám je podle iniciativy a pak jen každé kolo jedu postupně (nic se nemění, na rozdíl od 4e, kde byly delay atd.)
14.12.2017 17:30 - rykymary
zdravim mohli bychom dotaz :) jsme zacatecnici s DnD a zajima nas jak resite nakup a prodej magickych zbrani/zbroji napr +1 +2 +3 povolujete(pokud ano na jakych mistech), zakazuje ?
14.12.2017 17:50 - Merlin
rykymary píše:
zdravim mohli bychom dotaz :) jsme zacatecnici s DnD a zajima nas jak resite nakup a prodej magickych zbrani/zbroji napr +1 +2 +3 povolujete(pokud ano na jakych mistech), zakazuje ?


v mé hře se kouzelné předměty prakticky nedají koupit, vyjma některých lektvarů. Občas se dá sehnat "neobvyklý" magický předmět.
Mag. zbraně či zbroje mi přijdou hloupé...protože to je jen nějaké číslo +X a pokud už s nějakou takovou věcí přijdu, je to součástí questu. Rozhodně u mne nejsou magické krámky. Hráči si pak váží magických věcí a každý nález je pro ně svátek...
14.12.2017 17:56 - exi
Merlin píše:
Rozhodně u mne nejsou magické krámky.
Za co pak utrácejí těžce vydřené zlaťáky? :)
14.12.2017 17:58 - LokiB
je pravda, že k étosu DnD jistá možnost obchodování s magickými předměty patří. Ve svých hrách jsem se tomu snažil spíše vyhýbat a nechat takové předměty ne tak snadné na získání. I ten meč +1 museli postavy většinou vyrvat z chladnoucích prstů nepřítele, který je s ním před chvíli mlátil.
Nyní to mám spíš podle lidí v družině - když převažují ti, kterým vlastnictví magického předmětu dělá prostě radost, tak se snažím vytvořit podmínky, aby ho mohli získat.
Ono se to někdy nesnadno hlídá, aby hráči začátečníci nečekali rok, než se setkají s prvním magickým předmětem. někoho by to mohlo otrávit.
14.12.2017 18:06 - Lurker
5e tak úplně nepopčítá s +X zbraněma ve svý matematice, takže to je čistě na DM. Pokud staví střetnutí podle příručky, tak postavy by mohly mít +1 kolem 5. levelu, +2 kolem levelu 10 a +3 kolem levelu 15+.
(Koukni na tabulku v DMG na straně 135.)

AFAIK se tak úplně nepočítá, že byste magický předměty kupovali jak rohlíky v krámě a je spíš úmysl aby každej předmět byl unikátní a zajímavej, ale to se samozřejmě odvíjí od toho jakou hrajete hru a v jakém světě. (Forgotten Realms jsou v tomhle poměrně přívětivý - asi ne v každý vesnici, ale ve větších městech už asi +1 seženeš.)

Co se zbrojí týče, buď opět velice konzervativní - není nad to, když dáš postavám +1 štít a plátovku +2 a obranně postavenej bojovník má najednou AC 24 (což je víc než má většina draků) a ty musíš hodit 18+ na kostce, abys ho trefil. (Nedej bože aby to byl Eldritch Knight, kterej si může případně zakouzlit Shield pro dalších +5 když potřebuje.)

Když už chceš dávat kouzelný předměty, dávej spíš věci který rozšiřují postavám možnosti, než který dávají +X bonusy.

Jestli seš DM,, tak ještě jedna rada: Je snažší hráčům super věci dávat, než brát. Proto buď s rozdáváním, zejména +X věcí spíše konzervativní, protože je snažší si hru "rozbít", než to pak nějak hasit.
14.12.2017 18:17 - Vojtěch
Exi:
14.12.2017 18:19 - Šaman
I když deartefaktizace družiny může odstartovat opravdu silnou motivaci. Když je záporák chytí, uvězní, a družina nakonec uteče katovi zpod sekery jen ve vězeňských hadrech a s odměnou vypsanou na jejich hlavu, tak si piš, že následná kampaň za pomstou, získání svých předmětů a cti, bude mít silný náboj. :D
14.12.2017 18:22 - Babaj
no penize se daji utracet snadno.. nekdo koupi podnik nebo hospodu jini utraci na odpustkach... jini jsou radi kdyz zaplati svuj pobyt v mezidobi :-))) jini radi koupi ty lektvary co vam mnohdy zachrani perdel .-)) shani se svitky a pak nekoho kdo vam sesle aspon jeden ze tri :-)).. nejvetsi obrat je v nakupu koni :-))))
14.12.2017 18:26 - Lurker
Šaman píše:
Když je záporák chytí, uvězní, a družina nakonec uteče katovi zpod sekery jen ve vězeňských hadrech a s odměnou vypsanou na jejich hlavu, tak si piš, že následná kampaň za pomstou, získání svých předmětů a cti, bude mít silný náboj. :D


Nebo to hráče otráví a příští týden "nebudou mít čas" a radši budou hrát Diablo, protože Blizzardi Ti jen tak loot neseberou.
14.12.2017 18:27 - Xyel
Aegnor píše:
Xyel píše:
dual wield jednoručních mečů byl identický s obouručákem a to mi fakt nepříjde jako upgrade.

A proč by dual wield měl být upgrade?

Tohle jsem původně přehlédl - bylo to myšleno tak, že udělat dual wield identický s obouručákem mi nepříjde jako upgrade oproti současnému stavu.

Gurney píše:
Xyel píše:
pokud by two weapon fighting bylo kx + ky + stat, tak by dual wield jednoručních mečů byl identický s obouručákem a to mi fakt nepříjde jako upgrade.

A proč by dvě zbraně neměly mít stejné kostky zranění jako obouručák? Některé zbraně v D&D prostě mají stejnou kosku zranění jako jiné, byť spolu nemají nic společného a používají se úplně jinak.

Každopádně pokud nemáš problém s tím, že druhý útok stojí bonusovku a tím pádem se pro některé postavy nehodí dvě zbraně (byť třeba nedává smysl, že zakouzlit Healing word omezuje v útoku postavu se dvěma zbraněma, ale postavu se štítem nebo s obouruční zbraní ne), tak to není důvod řešit.

Proč by neměly všechny zbraně mít stejnou kostku a stejnou mechaniku? Protože je to nuda. Momentálně se dual wield od obouručáku dost liší, navrhovaná úprava je srovná do identity. To rozhodně není krok vpřed.
14.12.2017 18:29 - rykymary
dik za rady :) pj nejsem :D jen me to zajimalo xD
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096660137176514 secREMOTE_IP: 3.140.198.43