Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
25.5.2012 23:25 - Alnag
Sirien: 1) ty role jsou čtyři - striker, controller, defender, leader.
2) Ty role jsou obvykle v kombinacích - primární leader, sekundární striker a navíc okořeněné o power source - arcane leader/striker (takže kombinací je... ehm... hodně), ty kombinace jsou pak určitým buildem určité classy
3) cleric je leader (ne controller) ;-)
25.5.2012 23:31 - Naoki
Píše:
Problém který jsi popsal k 3e nezmizel - on je jen zamaskovaný. Když máš 3 classy, tak je méně pravděpodobné, že Ti nějaká bude chybět a budeš to cítit, než když máš class 10.

4 role :P
A pak ten problém není až tak velký jak ho ty vykresluješ. Naší první kampaň jsme jeli 4 hráči, z toho 2 defendři a 2 striker (podotýkám že se většinou počítá s 5-ti člennou partou) a taky jsme nakonec všechno zvládli. Proč? No protože hra ti dává možnosti jak případné mezery naplnit.
Ano, hra se tváří tak, že je stavěna aby parta obsahovala všechny 4 role, ale není to nutnost pro dobrou hru a ani pro hru co se dá přežit. I v jednom dragonu vyšel článek o partach co jim chybí jedna role a jak případně poupravit playstyle aby se překonali překážky.

EDIT:
Píše:
3) cleric je leader (ne controller) ;-)

No, cleric se dá velice snadno postavit jako sekundární controller :D
25.5.2012 23:39 - Vojtěch
Naoki: kdyby to mělo jít podle Pathfinderu, tak lehký encounter pro lvl 10 je nějakých 18 koboldů. Každý může hodit splash weapon , takže dají bez savu 18 damage jenom splashem a celkem snadno mohou po kapsách mít 3 lahvičky kysleiny NPC výbava na lvl). Jestli má fighter na tomhle lvlu cca 100 hp, tak ho dovedou připravit během 3 kol o 54 aniž by se nějak snažili ( a je to area attack, takže kdo je poblíž...). Jsou samo i horší věci, čím by se dali koboldi vybavit. 3E je víc o té přípravě, jak už tu bylo řečeno.
26.5.2012 00:44 - ShadoWWW
Mike Mearls vydal první rozhovor po vydání playtestu. (Pozor, má to dvě strany, na konci je odkaz na druhou stranu).
26.5.2012 01:33 - sirien
Alnag:
1 - whatever
3 - whatever
2 - já nikdy neřekl, že je ten systém postaven blbě, ani jsem neřekl, že by ten systém byl primitivní, nedomyšlený nebo cokoliv podobného. Všimni si, že když mluvim o 4e v čistě "objektivním" pohledu nebo v diskusi o game designu obecně nebo cokoliv podobného, tak jí ve většině případů hodnotím vcelku dost kladně.
V téhle diskusi jsem se nicméně pustil pryč z tohodle rámce a dovolil sem si tu přejít k subjektivnímu hodnocení toho jak 4e vnímám. A mě se ten systém prostě nelíbí. Ne tim, že by byl špatnej. Prostě se mi nelíbí ta filosofie na které stojí a nelíbí se mi to provedení (i když "objektivně" špatné není).

Proto upřímně doufám, že 5i tyhle věci smete a vrátí se mnohem víc k původním konceptům. Ne že bych nechtěl některé věci ze 4e vidět v 5i implementované nebo že bych nechtěl aby se 5i jinými inspirovala (healing waves se mi třeba ve 4e tak jak jsou moc nelíbí, ale koncept to špatný není. Ztráta SCh ze základních pravidel mě skutečně mrzela), to je všechno.
Chápu, že se najdou takoví, kteří tento můj pohled sdílet nebudou. Proto taky máme těch systémů tolik, že jo.
26.5.2012 06:15 - Vojtěch
Hele, nepamatuji se, že bychto někde četl, ale říkali fakt, že skill challenge zmizí? Já jen aby to nebylo třeba součástí třetího vydání playtestu, nebo nějaká advanced mechanika, kterou zatím testovat nepotřebují, případně spadnuvší do nějakého přídavku, co nebude core?
26.5.2012 07:04 - ShadoWWW
Vojtěch: Zaznělo o na jedné z prvních přednášek na Conu v lednu, kde poprvé oficiálně oznámili novou iteraci. Jeden z designérů doslova řekl: "I want them to die in a fire". (Ale přesně už nevím, kdo to byl.) Hlavní důvod byl ten, že SCh jsou podle nich málo intuitivní a příliš "mechanické".
26.5.2012 07:48 - Vojtěch
No, třeba je nahradí jinak. A taky by to mohl být už nějaký odejitý designer ;)
26.5.2012 09:02 - Quentin
naoki píše:
Zajimavé, jak je to tedy s tim zvedáním atributů? Pač to potom se obávám ty heavy armor by mohly být asi ještě zbytečnější než jsem se obával.
A asi jsem to blbě pochopil, ale pomoci těch Hit Dice to léčení by nemělo být o to pomalejší, ne?

Říkám jak to děláme u nás, ne jak je to 5e.

Vojtěch píše:
U 4E by to šlo asi taky. Používat potvoru tak jak je psaná, akorát s tabulkovou hodnotou pro útok, obranu, hp, damage a tak. Druzinku by asi epic goblini nebavili věcně, ale možnost tu je. Jen je to práce navíc myslím celkem nevděčná.

Je to šílěná a zbytečná práce navíc, když bohatě stačí mít ve hře plošší powerlvl.

vojtech píše:
Hele, nepamatuji se, že bychto někde četl, ale říkali fakt, že skill challenge zmizí?

A bude někomu chybět?
U nás většinu času vystačíme s freeformem nebo jednim CR hodem. A když už je příležitost na sérii nějakejch napínavejch hodů, tak si to vždycky vymyslíš na místě (jako, když uspějete 2x, tak tohle, když 4x tak tohle...)
26.5.2012 10:20 - York
Naoki píše:
Strašně mi štvalo jak v 3e jsi musel mít clerica, pač nikdo jinej prostě neuměl léčit (anebo o dost mizerněji).


Tohle platí ve WoW, ale proč by to nutně mělo platit ve stolním RPG?

Hra bez healeara v partě může přece být úplně stejně zajímavá, jako hra s healerem. Možná dokonce zajímavější díky tomu, že s healerem se v DnD hraje prakticky pořád, takže bude třeba vymýšlet nové taktiky, nové postupy.

Sice to znamená, že některé encountery nepůjdou probagrovat hrubou silou, ale to imho ničemu nevadí. Ba právě naopak, může být zábavnější hledat jiná řešení, vyhýbat se bojům, které jsou nad naše síly, přiutit protivníka bojovat v nevýhodné pozici, nebo dokonce problém vyřešit úplně bez boje, nebo se na to lépe připravit (sehnat si posily, například).

edit: Přeformulováno (beze změny obsahu)
26.5.2012 10:24 - Vojtěch
QuentinW píše:
Je to šílěná a zbytečná práce navíc, když bohatě stačí mít ve hře plošší powerlvl.


Zajisté, jen upozorňuji na to, že 4E to umí (I když nijak extra snadno). Plošší power level je třeba funkční v AGE (Dragon Age) a fajnově myslím.

QuentinW píše:
A bude někomu chybět?


Evidentně ano, i když by to nemuselo být tolik svázané.

QuentinW píše:
U nás většinu času vystačíme s freeformem nebo jednim CR hodem. A když už je příležitost na sérii nějakejch napínavejch hodů, tak si to vždycky vymyslíš na místě (jako, když uspějete 2x, tak tohle, když 4x tak tohle...)


No... pokud vezmeš skill challenge jen jako návod za kolik hodů jaké asi obtížnosti dát jakou odměnu, tak to je fajn nástroj.

BTW hrát 3E bez healera se dá v klidu. Stačí někdo s Use Magic Device a hůlkou Cure X Wounds a pár svitky/lektvary nějakých vyprošťováků.
26.5.2012 10:25 - Naoki
2York: přečti si celý můj post a ne jen citovanou pasáž (která navíc mluví o 3e a ne 4e :P )
26.5.2012 10:29 - Alnag
Mně se na skill challenge líbí, že ohlašuje, "co je v sázce" a co se stane, když postavy uspějí a co se stane když neuspějí. Je to ale přesný opak toho, tak teď zkusíme tohle a pak tamto... a ano, člověk to může použít v jakékoliv hře, pokud už tu mechaniku zná.
26.5.2012 10:33 - York
Naoki píše:
2York: přečti si celý můj post a ne jen citovanou pasáž (která navíc mluví o 3e a ne 4e :P )


Zbytek postu mi k mojí poznámce nepřijde relevantní, já se vyjadřuju k "rolím" obecně. Prostě ke stavu, kdy v partě nemáš nikoho schopného healovat, ať už tomu říkáš klerik, controller, nebo třeba striker co si nabral healovací ability.

To prostě není špatně. Takový tým bude samozřejmě dělat jiné věci a bude je dělat jinak, než tým s healerem (pokud to není banda sebevrahů), ale to přece neznamená, že nemůžou dělat vůbec nic, nebo že hráči nemůžou hrát.

Edit: Upřesnění
26.5.2012 10:34 - Vojtěch
Na tohle by se asi dalo nadhodit jak to řeší FATE se sázkami (viz Příběhy Impéria).

Hráč: Zkusím X
Vypravěč: Dobrá, ale pokud neuspěješ, tak Y
Hráč: A kdybych udělal X a ještě A?
Vypravěč: Mno, bude to těžší asi a pokud neuspěješ, tak se ti při Y může stát ještě B.
26.5.2012 11:16 - Meldin
Vojtěch: nevidím rozdíl, příjde mi to docela logické a skill challenge funguje podle mně úplně stejně :-)
26.5.2012 11:58 - Geralt
Na skill challenge je především bezva, že vede hráče ke společnému řešení výzvy – každý u stolu se nějakým podílem zapojí do scény. Přijde mi o hodně zábavnější řešit situaci "stráž vás nechce pustit skrz městskou bránu, jelikož nemáte glejt" formou skill challenge, kdy každý přispěje svojí troškou do mlýna, než aby ke stráži nakráčel družinový paladin, vytáhl z rukávu svůj oslnivý check na diplomacii s +10 a šlo se vesele dál.

Jak už padlo, ta mechanika sama o sobě není nezbytná; DM si může takové řešení stanovit sám, když ho zná. Jen mám pocit, že když Wizárdi tenkrát zakomponovali SC do 4e, řadě lidí tím rozšířili obzory, jak kreativně řešit nebojová střetnutí. Osobně by mi bylo líto, kdyby se takováhle fajn věc s nástupem 5i měla vytratit z širší hráčské pozornosti.
26.5.2012 12:25 - alef0
ako hovorí vojtěch, skill challenge je prakticky variant stávok / stakes z iných hier (už neviem, kto bol historicky prvý, zrejme FATE), len viac mechanicky. je to prvýkrát, čo v D&D boli mechaniky na riešenie nebojových konfliktov, ktoré sa nedali urobiť jedným hodom.

čo bude namiesto toho?
26.5.2012 12:30 - York
alef0 píše:
čo bude namiesto toho?


Předpokládám, že návrat ke klasickému stylu hry, kdy se dopředu neurčuje, co se může nebo nemůže stát, prostě se hraje a ověřování se provádí podle potřeby herní situace.
26.5.2012 12:38 - York
Geralt píše:
Na skill challenge je především bezva, že vede hráče ke společnému řešení výzvy – každý u stolu se nějakým podílem zapojí do scény. Přijde mi o hodně zábavnější řešit situaci "stráž vás nechce pustit skrz městskou bránu, jelikož nemáte glejt" formou skill challenge, kdy každý přispěje svojí troškou do mlýna, než aby ke stráži nakráčel družinový paladin, vytáhl z rukávu svůj oslnivý check na diplomacii s +10 a šlo se vesele dál.


Tohle mi tak docela nedává smysl. Zredukoval jsi problém na elementární část - check (nebo roleplay) pro jednu postavu/hráče a následně říkáš, že není dobré redukovat jej na problém pro jednoho hráče?

Celá hra pravděpodobně není jen o tom dostat se přes tuhle jednu bránu (a navíc určitě existuje víc možností, než jen překecat stráž), takže když si určíš větší kus problému jako úsek, který vyhodnocuješ, tak se takové elementární situace vyskytnou pro všechny hráče a jejich postavy tak jako tak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10158920288086 secREMOTE_IP: 3.92.96.247